MSI laptop tappar internet varje gång ett spel startas

Permalänk
Medlem

MSI laptop tappar internet varje gång ett spel startas

Hej Sweclockers, hoppas ni kan hjälpa mig.

Har en MSI (Intel(R) Core(TM) i5-9300H CPU @ 2.40GHz 2.40 GHz) laptop med Intel Wireless-AC 9560 160Mhz.
Har haft datorn i cirka 2 år och har inte spelat så mycket på den tidigare utan mest använt den i jobbet. Wifi fungerar klockrent om man inte spelar så jag har egentligen inte märkt några problem tidigare.
Så fort man startar ett spel (sonen kör nu Fortnite, Overwatch, Diablo 2 resurrected) så tappar datorn internet och det står att wifi-nätverket saknar internet. Datorn är alltså fortfarande ansluten till wifi.
Internet kommer tillbaka så fort man stänger av spelet. Felet verkar komma på samma ställe i alla spel. Diablo 2 resurrected startar och connectar till battlenet utan problem men så fort man ska creata ett game så kommer felet. Just nu är det enda som funkar att internetdela från telefonen för att kunna spela på datorn och det fungerar oftast bra men är ju ingen lösning i längden.

Har givetvis provat installera om drivrutiner, windows mm och även följt vissa guider på nätet om att slå av vissa energisparfunktioner på kortet men inget hjälper.
Googlar man verkar det som att det är fler som har detta problem med just MSI-laptops och detta wifi-kort.

Finns det något annat jag kan prova göra?

EDIT: kan tillägga att problemet inte bara är hemma på vårt nätverk. Jag har provat på 4 andra nätverk med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Och internet-delar gör du inte via wifi mellan dator och mobil?

Kanske läge att införskaffa ett annat wifi-kort och byta ut det som sitter i datorn?

Har du kontaktat MSI i frågan?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och internet-delar gör du inte via wifi mellan dator och mobil?

Kanske läge att införskaffa ett annat wifi-kort och byta ut det som sitter i datorn?

Har du kontaktat MSI i frågan?

Ja det är skumt att internetdelning via wifi mellan dator och mobil fungerar bättre, dock är det rätt svajjigt där med men internet stänger iaf inte av direkt man startar spelet utan det kan fungera hjälpligt och stänger endast av ibland vid spel. Dock finns andra problem med att internetdela från mobilen. Oftast hittar inte datorn mobilen i wifi-listan och oftast tappar den internet direkt den kopplar upp mot mobilens wifi för att sedan vid andra uppkopplingen fungera.

Har inte kontaktat MSI men det kan jag ju göra.