Häva köp (köpare) med Blocketpaket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Man får väl vara lite streetsmart.
"ursäkta jag råkade tappa / köra över / spilla vatten på / elda upp / bli bestulen på"

Vit lögn

Och ibland så händer det ju. Kompisen råkade tappa en TV. Visserligen inte någon vidare värde men men..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Det som är intressant i detta fall är att Facebook marknadsplatsen inte hade några egna regler för just det forumet.

"I HD prövades först frågan om det överhuvudtaget fanns ett avtal. Eftersom det inte fanns några speciella regler för auktioner i den aktuella Facebookgruppen gick HD över till att kolla på regler kring avtal uppkomna genom auktion i allmänhet, för att se om dessa kunde vara tillämpliga istället."

Det som jag ser i detta är att Blocket har faktiskt egna regler, och de står tydliga här:
Blocket: Kan vi avbryta försäljningen?

Som @Senseye skrev högre upp så påtalar Blocket tydligt i sina villkor att avtalet för Blocket-paket och liknande tjänster är separata. Köparen och säljaren ingår först ett eget avtal sinsemellan baserat på innehållet och övrigt som kommuniceras och där är Blocket inte en part. Så att några villkor gäller för tjänsten "Blocketpaket" säger ingenting om det avtal som säljare och köpare har ingått.

Vi tar den igen för säkerhetsskull:

Citat:

Köp mellan privatpersoner
På Blockets Webbplats har både företag och privatpersoner möjlighet att annonsera. Det är därför viktigt att tänka på att olika regler gäller för köp mellan privatpersoner och för köp från företag. När du köper varor eller tjänster av annan privatperson gäller inte konsumentskyddande lagar, vilket bland annat innebär att du som utgångspunkt inte har någon ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp.
Användare kan köpa och sälja varor med hjälp av Blockets transaktionella tjänster, såsom Frakt med säker betalning och Köp direkt. När dessa tjänster används för att genomföra en transaktion ingår köparen och säljaren två separata avtal
:

i) ett köpeavtal med köparen/säljaren som baseras på: innehållet i annonsen, vad som i övrigt överenskommits mellan parterna och relevanta villkor för sådana transaktionella tjänster som framgår på Webbplatsen. Som förtydligande är Blocket aldrig del i detta avtal; och


ii) ett avtal med Blocket (och eventuell annan tredje part som framgår av villkoren för respektive tjänst) för leverans av den transaktionella tjänst som valts.

Av nyfiken, om man inte skulle ha använt Blocketpaket, utan istället går och köper frakten av Postnord, menar du då också att om Postnord erbjuder ångerrätt på den frakttjänsten så har även du ångerrätt på ditt avtal mot köparen?

Skrivet av Lolpold:

Tycker det har varit många påhopp på TS, men jag hade med gott samvete bara avbrutit köpet om jag gjort en miss. Det handlar bara om materiella ting...

Jag tycker TS beter sig märkligt. Han frågar efter råd och om folk tror det finns några juridiska möjligheter att backa avtalet. Men när TS då inte får den uppbackningen han förväntat sig/hoppats på, så blir han istället lite putt och börjar köra med ganska så trist attityd.

Det är givetvis upp till dig om du hade avbrutit köpet, men som du säger, det är bara materiella ting, så varför inte då bara genomföra köpet??? Sådana klyschor passar nämligen inte så bra om de bara appliceras åt ena hållet...

Visst, sannolikt lär inte en köpare orka dra det till tinget. Men rent juridiskt har man med största sannolikhet inte sitt på det torra, vilket var vad TS efterfrågade råd kring. Om man sedan vill ta den risken är upp till den egna moraliska kompassen, men om den pekar aningen avigt kanske man inte ska förvänta sig allt för mycket medhåll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tycker TS beter sig märkligt. Han frågar efter råd och om folk tror det finns några juridiska möjligheter att backa avtalet. Men när TS då inte får den uppbackningen han förväntat sig/hoppats på, så blir han istället lite putt och börjar köra med ganska så trist attityd.

Det är givetvis upp till dig om du hade avbrutit köpet, men som du säger, det är bara materiella ting, så varför inte då bara genomföra köpet??? Sådana klyschor passar nämligen inte så bra om de bara appliceras åt ena hållet...

Visst, sannolikt lär inte en köpare orka dra det till tinget. Men rent juridiskt har man med största sannolikhet inte sitt på det torra, vilket var vad TS efterfrågade råd kring. Om man sedan vill ta den risken är upp till den egna moraliska kompassen, men om den pekar aningen avigt kanske man inte ska förvänta sig allt för mycket medhåll...

Börjar tröttna en aning på en del spydiga kommentarer så det är väl ändå ganska uppenbart varför jag svarar tillbaka med en "trist attityd". Helt rätt att jag bad om råd hur jag skulle ta mig ur en situation, där jag i stunden kände mig oerhört dum och dels behövde skriva av mig samt kanske få ett och annat råd om hur jag faktiskt kunde lösa situationen utan att bara skita i allt och lämna det åt slumpen. Och ja, jag ber om ursäkt för att jag är en människa och att jag kände känslan som kallas för frustration. Att bolla idéer med andra människor om hur man ska agera i en viss situation och kanske ta lärdom av andras felsteg eller expertis ter sig nu i efterhand inte vara någon framgångssaga. Trots det vill jag ändå tacka flera av er för att ni kom med användbara råd som gjorde att situationen kunde lösas rätt så smidigt ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att tonen blir mer och mer tråkig väljer jag att låsa tråden i förebyggande syfte.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...