Utvecklare, vilka språk/ramverk jobbar ni med idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

SPFX (Typescript/React). Frågan hur många som vet vad SPFX Är

Sharepoint? Fy fan säger jag bara ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Idag jobbar jag uteslutande med Flutter, så det är i språket Dart.
Men det överlägsna favoritspråket stavas Kotlin.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

TypeScript, Node.js.

Permalänk
Inaktiv

Modern C++ för hela slanten. Arbetar mycket med spelrelaterad teknologi, Vulkan, OpenXR, Fmod osv. Men även Unreal 5.1.

Python används för utveckling av vissa verktyg samt skript.

Permalänk

Började med Pascal och Turbo Pascal (blå bakgrund med gul text är kung).
Sen ett par år med C++ och tidig version av MSVC.
Efter det ett år med VB (ouch).
Efter det runt 2002/03, helt mot .NET/C#.
Runt 20 år senare jobbar jag fortfarande med .NET som utvecklare/arkitekt.

Alltså har det blivit allt inom Microsoft/.NET som classic ASP, MVC, Silverlight (fail) och senare.
Men använder/utvecklar idag mest C#/ASP.NET Core 6/7 (backend) med react/angular/blazor (JS/TS/razor) som front end (med tailwind, material eller helt eget).

Som storage är det mest MSSQL även om vi har en del i MongoDB och CosmosDB.

Som bas för hosting för apparna har vi Kubernetes eller OpenShift (båda Azure cloud eller on-prem) även om många andra delar ligger andra Azure tjänster.
Använder både GitHub och Azure DevOps för source-control. Git-actions till DevOps för build/deploy. Ibland med Terraform.

Som övervakning är det mest via OpenTelemetry (eller helt custom) och ElasticSearch/Kibana (logs+traces) + Prometheus/Grafana (metrics). Vi använder också AppDynamicssom alternativ.
Inom SAST (SonarQube)
Som DAST (BlackDuck/Appscan)

När man tittar på ett helt eko-system så spelar språket mindre roll. Det viktiga är att det finns skalbarhet i utveckling, utrullning, maintenance och övervakning.

Permalänk
Medlem

Bakgrund: Allt möjligt, orkar inte lista, 80-talet och framåt.

Nu: (O)salig blandning, men det mesta kretsar kring .NET.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jobbade med Pascal/Delphi och C/C++ från 1999. 2002 kom .NET och C# och bytte över till det. Har kört lite avstickare med Java men annars uteslutande C# och inga planer på att byta.

Kör mycket TypeScript och React för frontend. Körde AngularJS tidigare men bytte till React när Angular 2 kom och visade sig vara icke-bakåtkompatibelt.

Umbraco och Episerver (Optimizely) för CMS-lösningar.

MS SQL Server och T-SQL för databaser. Jobbat en hel del med Lucene i dess rena form, både för Java och .NET.

Lite 50/50 var saker deployas. Hälften i Azure, hälften på kunds egna servrar.

Permalänk
Medlem

Typ sama som herkkä. C++, UE5, FMOD. Lite .NET Core också!

Permalänk
Medlem

Sen någon månad har jag jobbat med C på microcontroller. Innan dess jobbade jag i 6 månader med TypeScript Angular.

Har inte blivit så mycket kodande på fritiden sen jag började jobba med programmering. Men har kodat en del i C# till Unity och desktop program, C/C++ till microcontroller och Unreal engine.

Permalänk
Medlem

samma kåd som när jag började? Basic är väl knappast någon som efterfrågar idag

Äldre kod som annars behöver nytt folk (då de som kunde det förr har antingen gått i pension eller dött), för vi har brist på det i Sverige inom industrin och EL produktionen så är det COBOL utvecklare. Sjukt bra betalt för de som kan COBOL idag och kan tänka sig jobba för div stora industrier i Sverige. Även Banker söker kompetensen ser jag i vårt konsultbolags lista.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

SPFX (Typescript/React). Frågan hur många som vet vad SPFX Är

Borde det inte vara "SPFx" om det är SharePoint Framework du menar, men nu är jag sjukt petig, dock är SharePoint utav en mardröm för mig.

Permalänk
Medlem

C#/React

Permalänk
Medlem

Jobbar med automation och PLCer som programmeras med språken som ingår i IEC 61131-1, blir mest Structured Text och Ladder

Permalänk
Medlem

Typescript/React. Har testat lite annat också, som Python, PHP, Node.js osv. Men trivs riktigt fint med Typescript/React.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som doktorand inom fysik och kör med matlab för beräkningar/simuleringar och python för kontroll och styrning av hårdvara (translationssteg, spektrometrar osv)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

I skolan var det först Java men det gick snabbt mot c/c++ och embedded. Idag har jag 15 år på arbetsmarknaden som utvecklare (tiden flyger!) och har suttit ca 80% av tiden i C++, 10% i C och resten blandat mellan Python, C# och Java.

Försöker lära mig Rust och om möjligt pusha in det i vår massiva C++ kodbas på jobbet. Tror och hoppas att det är framtiden för maskinnära utveckling för det är klart robustare och mer genomtänkt än C++ även om mycket positivt hänt från C++11 och framåt.

Permalänk
Medlem

Jobbar som dotnet utvecklare med allt vad det innebär. Fokus på backend så api:er, integrationer, mycket Azure med serverless o.s.v. Har också jobbat en del frontend i ett par år i Javascript med olika ramverk men har skrotat den karriären Om jag jobbar med frontend nu så är det uteslutande Blazor.

Historien fram till det med hobby/skola är ungefär: Linux sysadmin -> Python -> C++ -> C# -> dags att jobba

Permalänk
Medlem

C# / React (vilken vanligt förekommande kombo det verkar vara?!). C++ dödade min vilja att jobba lågnivå men börjar få nån slags dröm om att sitta med Rust i framtiden.

Permalänk
Medlem

När det väl blir koda på jobbet så är det allt som oftast TypeScript React som så många andra. Men det slinker in en del Python (verkligen ingen expert, än så länge), NodeJS och PowerShell.

Genom livet har det varit mycket ren HTML, CSS, JavaScript och massvis med PHP beroende på egna projekt, vilken arbetsplats jag varit på och vad som ingått i arbetsuppgifterna. Doppat tårna lite i C# men har generellt valt att fokusera på front-end och infrastruktur, numera med fokus på Azure (ARM-templates med Biceps ligger på listan över saker att hoppa ned i).

Permalänk
Medlem

.NET.

Så Azure, ML.NET, blazor o massa annat coolt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jobbar med automation och PLCer som programmeras med språken som ingår i IEC 61131-1, blir mest Structured Text och Ladder

Samma, fast funktionsblock istället för ladder.
Plus lite object pascal ibland för mer specifika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Borde det inte vara "SPFx" om det är SharePoint Framework du menar, men nu är jag sjukt petig, dock är SharePoint utav en mardröm för mig.

Det har blivit mycket bättre att arbeta med åren

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

C# för inbyggda system och Linux kernel samt Asambler. Använder inga skriptspråk förutom när jag debuggar och då via Trace32. Sällan men ibland gör jag hjälpprogram för Windows och det blir i Turbo Pascal.

Permalänk

.NET. Både gammalt och nytt. Full stack.
WinForms, WebForms, .NET 6, Web API.
Angular.

C#, VB.NET, Javascript/Typescript, SQL.

Permalänk
Medlem

Började faktiskt med Basic och Cobol men har försökt förtränga det resten av livet. Basic var förfärligt och Cobol den värsta mardrömmen.
Sedan blev det Fortran IV, Simula, Pascal, C, C++, Lisp, Scheme, Java, och ett tag snöade jag in på alla funktionella språk där favoriterna blev många - Miranda, Haskell, ML och Lisp som jag redan nämnt. Prolog var roligt att jobba med och constraint logic programmering i CLPR var kul men ledde inte till mer än lek, klura ut pusselliknande problem men det verkar ha återkommit i AI-världen, inte CLPR men constraint logic programming.
Udda och kul språk var Oz och dess programmeringssystem Mozart som kördes i emacs.
Senare blev det mycket serverprogrammering, Java och Groovy mot Apache- och Tomcat-servrar och ibland med båda.
Det var roligt att samla in information från internet med hjälp av Groovy-script, vi skrev "nätkrälare" som gick igenom valda delar av nätet och letade upp information om allt möjligt.
En del andra udda grejer jag använt är APL och Forth,

Numera blir det mest Python (3.nånting) men mest produktiv var jag med Groovy.

Permalänk

Jobbar med databaser och bi så mestadels t-sql men har även hunnit bli lite integrationer och rpa i jobbet så jag har lärt mig lite c#, vba, dax och liknande på vägen.
Håller på att lära mig hur saker fungerar i azure samt försöker jag lära mig python för att det verkar bra att kunna

Permalänk
Medlem

Har kodat en del ObjC, Java, C#/.Net, JavaScript i början.
Nu blir det mest Swift, Go och en del JavaScript.

Go är riktigt najs. Ett litet språk. Kompilerar snabbt, autoformatering och testning inbyggt i språket. Enkelt att distribuera utan runtimes. Mindre krångel, mer fokus på att skapa värde.

(Hoppas på att inte behöva gräva runt i lager design patterns enterprise quality Java/.Net igen. Less is more.)

Permalänk
Medlem

Idag använder jag mest Python, C och Keysight VEE i jobbet. Python för prototyping och automatisering, C för hårdvarunära och VEE för testning.

Python är helt klar det språk jag använder mest. Det är som att ha ett multiverktyg i fickan. Det är inte bäst på något men "good enough" i de flesta situationerna.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

Läste mjukvaruutveckling med inriktning Java på yrkeshögskola, lite tådoppning i JavaScript och SQL.

Arbetar idag med Java (Spring boot), Typescript (Angular) och PL/SQL.
Och Bash om det räknas.

Har pysslat lite med Python också när jag hjälpt bekanta med deras studier.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jobbat med programmering i snart 30 år, först c++/SQL i 10 år sedan .NET/C# sedan det kom i början av 2000 talet. Fuskat lite med VB, Javaskript ASP mm på vägen, men håller mig gärna i bakändan.