Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Från början hade jag krav på 60 mil utan att behöva ladda. Det var bara Tesla model S som kunde erbjuda det, så jag fick sänka kraven för inte lägger jag +1Mk på en bil med så pass tveksam kvalité.

Tittade på Mercedes EOQ? BMW iX och Tesla 3. Kör c:a 2000 mil/år numera. Köpte en BMW 120i kontant.

ok då förstår jag att det blir billigare. men en 1 serie är inte i närheten av EQ eller iX serien som bil.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Som ingenjör har jag privilegiet att få resa över hela världen i mitt jobb och har fått se "industri-sidan" av de flesta länder.

Att vi sitter här uppe med 10 miljoner bilar och ändlöst med utrymme och håller på är bara fånigt. Enda anledningen till att miljöbilar säljs här är för att vi är rika och har råd att köpa dem. Att våra futtiga mil skulle ställa till med nått för miljön är bara en konspiration för att få utvecklingen av en ny teknologi betald.

Samma med solcellshysterin.. i ett land där solen inte lyser...
De hade gjort mycket mer nytta i Sahara. Lagra energin i salt och sedan exporterat elen hit. Men Afrika är för politiskt ostabilt för att någon ska våga betala för det.

Vart elbilar verkligen behövs är i Asiens miljonstäder, där det kan ta 1 timme i kö för att göra en vänstersväng. Luften är tung av diesel och tvåtaktsolja i de ändlösa köerna av bilar som måste ha motorn på för att ACn ska fungera så att folk inte blir ugnsbakade i bilen. Liter per verkliga mil sällan är under 10!

Nej, jag är ingen bakåtsträvare, jag kör själv en hybrid med effektiv förbränningsmotor på landsväg och ren tyst eldrift i tätbebyggelse. Den teknologin jag tror på och har valt att sponsra.

Jag tycker det är bra att vi försöker få till en förändring och precis som med alla andra teknologier i sin linda så slänger man upp alla möjliga lösningar på väggen och ser vad som fastnar.

Det kan bli en spännande framtid om den inte blir bombad tillbaka till stenåldern.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok då förstår jag att det blir billigare. men en 1 serie är inte i närheten av EQ eller iX serien som bil.

Poängen är att jag insåg att motsvarande hybrid skulls kosta mig 150kkr mer och en ren elbil minst 250kkr mer för en bil med likvärdig aktionsradie och "viss" nivå på komfort och kvalitetskänsla som en bensinbil. Nu har bilar blivit dyrare rent generellt och med för många okända faktorer inom utveckling och världspolitik valde jag en mindre bil denna gång.
Har en större Opel kombi om jag behöver köra bråte och en M3:a om jag vill roa mig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som ingenjör har jag privilegiet att få resa över hela världen i mitt jobb och har fått se "industri-sidan" av de flesta länder.

Att vi sitter här uppe med 10 miljoner bilar och ändlöst med utrymme och håller på är bara fånigt. Enda anledningen till att miljöbilar säljs här är för att vi är rika och har råd att köpa dem. Att våra futtiga mil skulle ställa till med nått för miljön är bara en konspiration för att få utvecklingen av en ny teknologi betald.

Samma med solcellshysterin.. i ett land där solen inte lyser...
De hade gjort mycket mer nytta i Sahara. Lagra energin i salt och sedan exporterat elen hit. Men Afrika är för politiskt ostabilt för att någon ska våga betala för det.

Vart elbilar verkligen behövs är i Asiens miljonstäder, där det kan ta 1 timme i kö för att göra en vänstersväng. Luften är tung av diesel och tvåtaktsolja i de ändlösa köerna av bilar som måste ha motorn på för att ACn ska fungera så att folk inte blir ugnsbakade i bilen. Liter per verkliga mil sällan är under 10!

Nej, jag är ingen bakåtsträvare, jag kör själv en hybrid med effektiv förbränningsmotor på landsväg och ren tyst eldrift i tätbebyggelse. Den teknologin jag tror på och har valt att sponsra.

Jag tycker det är bra att vi försöker få till en förändring och precis som med alla andra teknologier i sin linda så slänger man upp alla möjliga lösningar på väggen och ser vad som fastnar.

Det kan bli en spännande framtid om den inte blir bombad tillbaka till stenåldern.

Jo, så är det. Men alla måste göra sin del... Det tar längre tid för de fattiga länderna.

Det där med Afrika har jag tänkt och funderat på i flera år. Kollade lite nu och det finns ett projekt i Marocko tydligen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vi-ska-bli-en-gron-energib...

Noor 3 Solar Power Station - Google maps
https://www.google.com/maps/place/Noor+3+Solar+Power+Station/...

Tycker det känns väldigt spännande, hur det kommer att gå med det projektet. Kanske andra hänger på...

Som tur är tvingas ingen att köpa elbil än så länge och ju mer tekniken mognar, ju billigare kommer det bli.
Själv blir jag oerhört glad när jag ligger i någon bilkö, om så är McDriven eller något annat, om jag har en elbil framför mig. Då slipper man andas in alla avgaser och bröte som kommer in i kupén.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kollar man statistik från bilprovningen är "höga avgasvärden" en väldigt ovanligt fel, så jag inte varit speciellt lyckosam relativt andra.

Av de 20 vanligaste felen är det bara ett enda, anmärkning på avgassystemet, som är unika för ICE. De klart vanligaste nedslagen handlar om belysning, bromsar och av någon anledning fel på spindelled (andra, för mig liknande problem som hjullager, krängningshämmare etc kommer betydligt lägre ned).

Det beror på att bilprovningen främst kontrollerar saker som påverkar säkerheten, vilket gör att motorn inte är prioriterad. Motorn får inte släppa ut för mycket, inte läcka olja och den måste sitta fast ordentligt. Således är det inte så konstigt att den inte står för en stor andel av anmärkningarna, att motorn och drivlinan står för en stor andel av reparationerna däremot tyder ju på att motorer inte är problemfria.

Citat:

Japp, hittade precis det du skriver ovan som en klart ökande anledning till varför bilar skrotas, d.v.s bilen råkar ut för elfel eller skadas på något sätt som kräver byte av främre belysning och/eller elektronik. Dessa saker har blivit betydligt dyrare att laga på moderna bilar, så är helt enkelt inte värt det på en bil som närmar sig 20 år. BTW: hittade också en referens som hävdar att genomsnittsåldern på bil som skrotas ca 18 år, lite yngre än jag gissade ovan.

En annan vanlig anledning till att bilar skrotas är att de inte längre är "trafiksäkra". Gissar att det i praktiken betyder: fått ett gäng tvåor alt. treor på kontrollbesiktning och det är inte värt att åtgärda. Detta är en sak som rimligen inte är ICE-specifikt, så gissningsvis kommer inte genomsnittsålder för skrotning öka speciellt mycket framåt (den har dock en svag uppåtgående trend sedan länge, så bilar verkar i genomsnitt bli lite bättre med tiden).

Inte längre trafiksäker innefattar förstås ganska olika saker, men mycket lär vara rost i bärande delar eller som gör att krockskyddet inte fungerar som tänkt.

Jag skrotade min första bil på grund av rost i balken på högersidan exempelvis. Konstigt nog såg vänstersidan väldigt mycket bättre ut, men vid närmare kontroll hade en tidigare ägare svetsat fast en plåt ovanpå den sönderrostade balken där så den hade nog inte varit trafiksäker på ett tag.

Biltillverkarna har blivit bättre på att hindra att rost får fäste dock, men samtidigt verkar de ju bli allt snålare (med exempelvis rostskydd som vax i håligheter eller så) så totalt vet jag inte om rostbeständigheten har förbättrats de senaste 10-15 åren eller så. Vi Bilägare gör ju rostskyddsbesiktningar på sina testbilar och betygen har inte direkt gått stadigt uppåt tyvärr. Volvo har exempelvis fått en del kritik för att de är rätt mycket sämre nu än för tio-femton år sedan. Tidningen lägger inte så stor vikt vid rostskyddet dock då de menar att det är något man som ägare kan förbättra hyfsat billigt. Frågan är hur många som gör det på en ny bil.

Citat:

Sen om man bor i en lite större stad i södra 1/3:e-delen av landet skulle jag hävda att rost är ett problem än idag. Det vräks ut enorma mängder salt på vägarna, i alla fall i Sthlmsområdet. Bilarna håller absolut bättre idag, men de som närmar sig 20-år och körts vintertid lär ha börjat dragit på sig en hel del rost undertill. En bil som gått hela sitt liv upp i Norrland på "riktiga" vintervägar kan självklart klara sig riktigt bra.

Jo salt är inte bra förstås. När jag jobbade på Volvo så vräkte de verkligen ut salt på provbanan på vintern så bilarna fick tvättas, i alla fall undersidan, efter varje körning. Resten av fabriksområdet saltades inte alls just för att det inte var bra för rostbeständigheten.

Men en tjugo år gammal bil är alltid på gränsen till att skrotas, om det inte är någon entusiastbil förstås. Den är inte värd många tusenlappar så även rätt små reparationer blir ju olönsamma liksom.

Citat:

En sak som rimligen kommer ligga högpresterande elbilar i fatet för att uppnå allt för hög ålder är, precis som är fallet med högpresterande ICE-bilar idag, är att försäkringspremien knapp justeras med ålder. Det är ju inte superkul att lägga 1500-2000 kr (vilket är vad man får betala för Tesla 3 LR, Mustang Mach E LR m.fl.) i månaden i försäkring på en 10-15 år gammal bil...

Jo det är ett problem som har funnits länge. Försäkringsbolagen har valt en prismodell som gör att försäkringen för nya bilar inte täcker risken och således måste de med äldre bilar betala mer för att kompensera. Inte sällan blir det ju helt löjligt när man kollar på priserna på äldre bilar. Jag jobbade med en kille som bodde i ett inte så trevligt område och var hyfsat ung, men väldigt ordentlig och stabil med flera barn och så, och "helbur" i låst garage. Han köpte en Volvo V70 för 50K, helförsäkring skulle gå 4K i månaden så i princip hela bilens kostnad varje år. Man kan förstås diskutera det vettiga i att ha en helförsäkring på en så gammal bil, men han ville ha det.

Skrivet av ronz:

Fast man köper ju inte en bil öht om man är miljömedveten. Så den diskussionen och vilken typ av bil som förstör miljön bäst är ganska löjlig.
Båda förstör. Mer än alla andra transportalternativ.

Alla andra är väl att ta i. Det är inte bättre att flyga exempelvis. Sen finns det förstås andra undantag, en tvåtakts-moppe exempelvis lär vara rätt mycket värre för miljön än valfri något modern bil.

Men saken är väl att man kan behöva en bil, för att ta sig till jobbet, för att kunna lämna barn på förskolan och hinna till jobbet, för att kunna jobba, för att kunna handla, för att kunna ta sig till vänner eller vad som helst liksom.

Jag behöver inte en bil för att ta mig till jobbet exempelvis. Jag kan kombinera cykel och kollektivtrafik och ta mig dit på trekvart, eller bara åka kollektivt på en timme, vilket jag gör för det mesta när jag behöver åka till jobbet. Men att ta bilen tar mig ungefär 12-15 minuter beroende på trafik så jag sparar ju minst en timme per dag på det. Men det kostar mig också, trängselskatten plus parkeringen går ju lätt på 200 för en dag innan man ens tittar på bränsle eller andra kostnader för bilen. Å andra sidan kostar kollektivtrafiken 60-70 kronor per dag också. Hade jag åkt varje dag hade det blivit billigare, men det gör jag inte så det hjälper inte mig. Men jag har inte bil för att pendla med utan för att kunna åka och bada på sommaren eller andra utflykter, kunna åka och storhandla, kunna hälsa på släktingar som bor långt bort på ett smidigt sätt och liknande. Friheten att kunna göra spontana saker alltså, och förstås bekvämligheten när jag handlar eller liknande. Dock betalar jag ju dyrt för det, men det är ändå värt att ha en bil i mina ögon. Sen går inte min bil så långt per år just eftersom jag inte behöver den till pendling eller så, vilket förstås minskar påverkan på miljön. Fortfarande känner jag mig förstås något skyldig när jag tar bilen istället för cykeln till jobbet bara för att det är blåsigt, kallt och regnigt exempelvis.

Men man får ju ha lite proportioner, jag har inte flugit privat på över sex år exempelvis, jag har ingen hund (som hade orsakat långt större utsläpp än min bil), jag bor i en hyfsat effektiv lägenhet som värms upp med fjärrvärme, jag lär min son att tänka miljövänligt och inte köpa en massa skräp eller så, och så vidare.

Skrivet av sesese:

Anledningen till att länder vill slippa fossilbränsle är att det är en produkt som måste importeras. El kan varje land skapa själv vilket minskar importen. Att sedan ta in miljön gör att ingen kan påpeka att det är för att minska importbehovet. Med tanke på de stora volymerna som vi förbrukar så är det stora summor som lämna sverige.

"Tyvärr" så är underhållskostnaden på en elbil ca 33% av en förbrännings Bil vilket gör att antal mekaniker som kan laga bilar kommer minska snabbt framöver. Små verkstäder kommer inte att överleva de kommer gå samma öde som antal stationer som säljer bränsle.

Det är väl positivt? Bilar går inte sönder lika mycket så vi behöver inte lägga så mycket pengar eller resurser på verkstäder och liknande?

Citat:

Angående ladd platser så kommer behovet av laddplatser vara lågt. Montera ladd platser vid mataffärer sedan behövs det inte mer. Varför? När du kommer 100mil på full laddning så laddar du bara när elen är billig. Åk 40mil ladda när du kommer fram eller när du är hemma. Vill påstå att det är få som kommer behöva ladda på vägen. Tvivlar på att det går sälja rena elbilar som inte klarar 50mil 2023-2024 En bil som inte klarar 100mil kommer inte klassas som en premium bil 2026.

https://i.gyazo.com/5a71590256eb7856a3238481a3a9a49b.png
https://i.gyazo.com/332ddfb4b7684317b9bc8a6efaf0f154.png

https://drivkraftsverige.se/statistik/volymer/

Kanske. Det kan ju gå åt andra hållet med, att enorma batterier blir mer av en nisch eftersom laddning inte är ett problem längre. Snittbilen i landet går knappt 1200 mil per år vilket är lite över 23 mil i veckan. Alltså är 100 mils räckvidd väldigt onödigt för de flesta.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är även svårare att se rost idag PGA att det sitter plast kåpor överallt. Hade en polo förut och blev på körd bakifrån. Jag tyckte den var relativt fin med sina kåpor i hjulhus och undertill men reparatören var inte lika imponerad och sa att bilen består i princip av rost och kan fick kämpa för att kunna fästa de nya plast delarna som lossnat i krocken. Det enda han sa var bra var balkarna.
Som en liten bonus stänger de även in fukt.

Det finns bättre och sämre plastkåpor. Elbilar har ju en fördel här då de är mycket slätare på undersidan, dels för att de inte behöver använda den platsen till massa otympliga komponenter som avgassystem och drivaxlar, men mycket förstås för att elbilar är så beroende av aerodynamik för att minimera förbrukningen och således jobbar man hårt på just det.

Skrivet av Yoshman:

Fast är det?

Tråden heter inte "Nyköp Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden", utan bara " Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden".

Många som väljer att diskutera något har ofta ett större intresse av det som diskuteras än "svensson". Men för många är ändå bilen bara ett nödvändigt ont för att transportera sig från punkt A till punkt B.

Saker som ekonomi för nya bilar är vidare rätt enkelt att få ett bra grepp om genom att studera priser för leasing. Kommer man fram till att man betalar säg 2000 kr i månaden för att köra en ny Tesla har man endera "knäckt systemet" och är långt smartare än resten av omgivningen, eller så har man bara missat en lång rad kostnader.

Därför är det, i alla fall för vissa, mer interessant att diskutera bredare än bara nyköp. Är betydligt svårare att få bra grepp om faktiskt kostnad här, man missar väldigt lätt en rad indirekta saker.

Precis som du skriver är elbilen en relativt ny produkt. Bara för att det inte finns någon utbud av lite äldre elbilar som rent tekniskt skulle uppfylla någons krav, betyder inte det att man fortfarande kan göra en vettig jämförelse mot äldre ICE (som det finns väldigt gott om).

Problemet med äldre bilar är ju dock risken. Jag har gjort dåliga bilköp och de som varit mindre dåliga, men jag hade ingen chans att veta i förväg om det skulle bli dåligt eller bra, trots att jag hade med min farsa som är gammal bilmek exempelvis.

Ett exempel är min förr-förra bil, den nuvarande har jag bara haft ett halvår så jag kan inte uttala mig om tillförlitligheten riktigt, och den förra var ny så den var ju hyfsat riskfri. När min tjej blev gravid så köpte jag en tio år gammal Accord kombi. Mest på grund av Hondas kvalitetsrykte, de håller nästan lika bra som Toyota men är inte lika tråkiga. Men också för att alla mina kollegor som skulle få barn köpte stora SUV:ar och jag kände att jag behövde visa att det gick att hantera ett barn med vagn och allt i en vanlig bil. Överlag var den trevlig, men några saker gick sönder och reparationerna blev väldigt dyra. Nya bromsar, ny koppling, ena framlampan slutade funka och det gick på 7500 att byta någon styrenhet till xenon-lampan exempelvis. Elektroniken var också ett problem, det hände ett antal gånger att batteriet var dött när jag skulle åka till jobbet på morgonen exempelvis, och ett nytt batteri löste bara det tillfälligt. När jag sålde den efter tre år hade den tappat drygt hälften av värdet, från 92K till 45.

Sammantaget kostade den bilen nästan lika mycket som min sprillans nya leasade BMW jag hade efteråt. Jag räknade på det och tror jag hamnade på ungefär en femhundring extra i månaden för att få en ny fyrhjulsdriven bensin-BMW med automat och i övrigt modern utrustning jämfört med en tio år gammal diesel-Honda med manuell låda, bortsett från bränslekostnaden, men inklusive malus-skatten.

Citat:

Man får i det läget helt enkelt jämföra det som finns tillgänglig

Är själv mer intresserad av just den jämförelsen. Var otroligt "på" kring elbilar för något år sedan, har bl.a. pushat igenom 11 kW laddare till alla i vår förening (vilket jag forfarande anser var rätt, 50 % av investeringen från skattemedel + högre värde på bostäderna gör bara det att det är värt det).

Accelerationen hos Tesla och liknande såg så "roligt" ut på pappret. Men uppenbarligen är vi olika, för jag tycker elbil är mer "åka bil" (vilket gör att ersättaren för Subaru:n kommer bli elbil, men blir en "svenssonmodell" som Hyundai Kona LR eller motsvarande) än att "köra bil" (ska jag köra bil får det bli klassisk muskelbil med V8 ett tag till, ljudet av down-shifts och annat som i.o.f.s. kanske kommer även till EV är för mig en kritisk del av upplevelsen, fast "köra billigt" kanske inte är prio här...).

Jag tror det handlar om vana eller inlärda värderingar. En bil med förbränningsmotor är ju långsammare på alla sätt och vis, att den bullrar och vibrerar är ingen fördel utan det är något man har lärt sig hör till en "fet bil". Sen kan man förstås inte komma ifrån att en elbil blir tung och således har en nackdel när det gäller vissa aspekter av "körglädjen", men låg tyngdpunkt är ju en rätt stor fördel och vikten är inte nödvändigtvis en nackdel vid "aktiv körning" då det förstås hjälper bilen att ligga stadigt och så.

Skrivet av Yoshman:

Kan hålla med om att 30K bil kanske inte relevant kan jämföras med en elbil. Fungerar 30K bilen är det ingen diskussion: den kommer vara billigare än alla tänkbara nya bilar.

Ja, så länge den håller. Får du lägga 30K på reparationer varje år så kanske det hade blivit billigare med en bil som var dyrare i inköp, speciellt om den faktiskt har ett värde när det är dags att byta den.

Citat:

Däremot är jämförelsen med "bättre begagnad ICE" mot ny elbil fullt relevant. Både sett till ekonomi (har inte räknat själv, men ser gärna sådana beräkningar) och vad man får/inte får med respektive val. Det mest för att det i nuläget är rätt tunnsått med begagnade elbilar, men det lär ju ändras framöver.

Denna jämförelse är relevant för många som just bara vill ha en en för vardagskörning. Vet inte vad vissa har för upplevelse kring tillförlitlighet på bilar, min egen erfarenhet är att sedan vi övergav förgasare och liknande så är i alla fall min förväntan att även med en 10 år gammal bil så kommer den starta 999,999 fall av 1,000,000.

Just hur mycket man kör per år är ju en otroligt viktig komponent när man jämför ekonomi mellan olika biltyper. Så i kategorin "meningslösa jämförelser" ingår även "jämföra ICE/BEV utan att ta hänsyn till förväntad körsträcka per år"

Jo, man får ju räkna på det absolut. Men jag tror du överskattar tillförlitligheten. Kollar man på ägarnas inrapporterade betyg för "problemfrihet" i AMS undersökningar exempelvis så ligger snittet under 90% på bilar som är max tre år så att tio år gamla bilar bara skulle fela en gång på miljonen är en ganska rejäl överdrift. Sen behöver ett "problem" inte vara något som hindrar körning förstås, men det händer och det lär hända bra mycket oftare på äldre bilar.

Citat:

Sedan kanske inte helt on-topic, men kör faktiskt Mustang:en som "vardagsbil" mellan Mars/April till Okt/Nov medan den andra är dragbil, mulåsna, hundtaxi

Och kan även nämna att en av de saker jag jobbar är att skriva programvara för BMS (battery management system, det för "second life" av EV-batterier vilket är ett långt mer effektivt sätt att använda "gamla batterier" jämfört med att "återvinna" dem som är rätt resurskrävande), i fall någon undrar något kring det!

Jo absolut. Hur effektivt det är beror förstås på behovet dock. Nu finns det inte så många elbilar så andelen batterier som inte duger i en elbil längre är inte så stor förstås, men om/när vi får en övervikt batteribilar så kanske behovet inte riktigt motsvaras av utbudet och samtidigt går allt mer resurser åt till att bygga nya elbilsbatterier, då är det förstås bra om man kan återvinna råvarorna från gamla batterier för att bygga nya.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Poängen är att jag insåg att motsvarande hybrid skulls kosta mig 150kkr mer och en ren elbil minst 250kkr mer för en bil med likvärdig aktionsradie och "viss" nivå på komfort och kvalitetskänsla som en bensinbil. Nu har bilar blivit dyrare rent generellt och med för många okända faktorer inom utveckling och världspolitik valde jag en mindre bil denna gång.
Har en större Opel kombi om jag behöver köra bråte och en M3:a om jag vill roa mig

Jo man kan alltid ställa väldigt höga krav på ett specifikt område som gör att elbilen blir omöjlig att räkna hem. Och utbudet gör ju det ganska lätt idag då det inte finns särskilt många små och förhållandevis ekonomiska elbilar. Om man exempelvis ställer kravet att "jag vill kunna köra femtio mil utan att stanna" allt annat spelar ingen roll, så kan du ju köpa en Nissan Micra från 87 för tre tusen och klara det liksom. Medans en elbil som klarar det knappt finns eller åtminstone lär kosta en miljon. Men elbilen är ju också extremt mycket trevligare än en 35 år gammal Micra på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns bättre och sämre plastkåpor. Elbilar har ju en fördel här då de är mycket slätare på undersidan, dels för att de inte behöver använda den platsen till massa otympliga komponenter som avgassystem och drivaxlar, men mycket förstås för att elbilar är så beroende av aerodynamik för att minimera förbrukningen och således jobbar man hårt på just det.
Problemet med äldre bilar är ju dock risken. Jag har gjort dåliga bilköp och de som varit mindre dåliga, men jag hade ingen chans att veta i förväg om det skulle bli dåligt eller bra, trots att jag hade med min farsa som är gammal bilmek exempelvis.

Plastkåpor har man sällan vid avgassystemen, värme sköldar i plåt däremot. Alla plastkåpor som inte gynnar aerodynamik är inte bra eftersom det kan dölja rost och stänger in skit och fukt.
Finns släta gamla bilar med faktiskt. Renoverar en gammal saab 900 turbo och hade förväntat mig mycket rost under efter 30k mil men från motorrummet och bak är det inte bara väldigt slät utan dessutom chockerande rostrfri.
En helt annan sak jag tänkt på med elbilar är att PGA tyngden borde dom ha bra fäste på vintern? inga 25kg sandsäckar i bakluckan där inte?
Är man en bra bilmek som min bror tex så vet man vad man ska titta på och lyssna efter och med hjälp av honom har jag gjort lysande bilaffärer. Bara för att man är bilmek behöver inte betyda att man är bra på det, vissa ser det bara som ett jobb. Min bror renoverar bilar från grunden och bygger och skissar på egna motorer och mycket annat också så han är inte bara bilmek utan har även ett brinnande fritidsintresse att backa upp det med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som ingenjör har jag privilegiet att få resa över hela världen i mitt jobb och har fått se "industri-sidan" av de flesta länder.

Att vi sitter här uppe med 10 miljoner bilar och ändlöst med utrymme och håller på är bara fånigt. Enda anledningen till att miljöbilar säljs här är för att vi är rika och har råd att köpa dem. Att våra futtiga mil skulle ställa till med nått för miljön är bara en konspiration för att få utvecklingen av en ny teknologi betald.

Samma med solcellshysterin.. i ett land där solen inte lyser...
De hade gjort mycket mer nytta i Sahara. Lagra energin i salt och sedan exporterat elen hit. Men Afrika är för politiskt ostabilt för att någon ska våga betala för det.

Vart elbilar verkligen behövs är i Asiens miljonstäder, där det kan ta 1 timme i kö för att göra en vänstersväng. Luften är tung av diesel och tvåtaktsolja i de ändlösa köerna av bilar som måste ha motorn på för att ACn ska fungera så att folk inte blir ugnsbakade i bilen. Liter per verkliga mil sällan är under 10!

Nej, jag är ingen bakåtsträvare, jag kör själv en hybrid med effektiv förbränningsmotor på landsväg och ren tyst eldrift i tätbebyggelse. Den teknologin jag tror på och har valt att sponsra.

Jag tycker det är bra att vi försöker få till en förändring och precis som med alla andra teknologier i sin linda så slänger man upp alla möjliga lösningar på väggen och ser vad som fastnar.

Det kan bli en spännande framtid om den inte blir bombad tillbaka till stenåldern.

Håller med dig här i sverige är elbilen en prestige & prestanda bil.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Att vi sitter här uppe med 10 miljoner bilar och ändlöst med utrymme och håller på är bara fånigt. Enda anledningen till att miljöbilar säljs här är för att vi är rika och har råd att köpa dem. Att våra futtiga mil skulle ställa till med nått för miljön är bara en konspiration för att få utvecklingen av en ny teknologi betald.

Konstigt att inte sälja bilar till folk som inte kan betala dem
Det är ingen konspiration att luften i städerna förbättras när det finns färre avgaser.

Citat:

Samma med solcellshysterin.. i ett land där solen inte lyser...
De hade gjort mycket mer nytta i Sahara. Lagra energin i salt och sedan exporterat elen hit. Men Afrika är för politiskt ostabilt för att någon ska våga betala för det.

Det fanns såna planer men de skrotades när priserna för vind- och solenergi föll mycket fortare än väntat. Då behövdes det inte längre, men mindre projekt dyker upp lite då och då. Någon minivariant kanske blir av någon gång.

Citat:

Vart elbilar verkligen behövs är i Asiens miljonstäder, där det kan ta 1 timme i kö för att göra en vänstersväng. Luften är tung av diesel och tvåtaktsolja i de ändlösa köerna av bilar som måste ha motorn på för att ACn ska fungera så att folk inte blir ugnsbakade i bilen. Liter per verkliga mil sällan är under 10!

Det låter som att de borde satsa på alternativ som cykeln och kollektivtrafiken istället, kön kommer inte bli kortare av att ersätta bilarna med elbilar.

Citat:

Nej, jag är ingen bakåtsträvare, jag kör själv en hybrid med effektiv förbränningsmotor på landsväg och ren tyst eldrift i tätbebyggelse. Den teknologin jag tror på och har valt att sponsra.

Jag tänker att hybrid bara är en övergångsteknologi som kommer finnas kvar för vissa nischade ändamål. Det är mer komplext och kräver fler kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo man kan alltid ställa väldigt höga krav på ett specifikt område som gör att elbilen blir omöjlig att räkna hem.

Likväl som man kan sänka kraven långt under de faktiska behoven som bör motivera ett bilköp bara för att kunna intala sig att man gör det för miljön eller för att man tror sig imponera på grannarna?

Även om jag spolar räckvidd som kriterium förblir motsvarande elbil dyrare, det var bara urvalet som begränsades.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Elbilar är ett otyg. En mellanlanding mellan dagens förbränningsmotorer och framtidens bilar.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Elbilar är ett otyg. En mellanlanding mellan dagens förbränningsmotorer och framtidens bilar.

Varför kan inte elbilen vara framtidens bilar och vad finns i tanken på framtidens bilar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Varför kan inte elbilen vara framtidens bilar och vad finns i tanken på framtidens bilar?

älvstoft

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Har läst om att en del EV-batterier får ett "andra" liv, som lagring från t.ex. solpaneler. Är det sådant du håller på med?

Man kan absolut använda det så, men givet hur statliga ersättningar och liknande är utformade i Sverge för tillfället är det rätt hopplöst att få ekonomi i just det användarfallet (utanför eventuella rätt speciella fall).

Relaterat till tråden finns ett betydligt vettigare användningsområde: "peak shaving", d.v.s använda ett batterilager för att sprida ut elförbrukning över tid och därmed minska peak-effekt.

Bor i ett område där elnätsägaren redan börjat tillämpa "effekt-tariff" för privatpersoner. Alla som har huvudsäkringar över 63A betalar sådant, men blir allt vanligare även för privatpersoner och lär i slutändan "drabba" alla då accessnäten kommer bli flaskhals när vi "elektrifierar".

För mig utgår under vinterhalvåret en månadsavgift om 123 kr per kW (avgiften är halv på sommaren och tas inte ut nattetid). Då jag inte värmer med el är min peak-effekt i normala fall <3 kW. Om jag skulle ladda en elbil med 11 kW laddare när effekttariffen är aktiv är det en merkostnad om nästan 1000 kr per månad!

Ett sätt att hantera det är att vara benhård på att bara ladda bilen på natten. Men framåt lär det sannolikt bli effekttariff dygnet runt, den lär bara bli lägre vissa tider.

Ett annat sätt att hantera det är att använda ett batterilager som "kondensator". Då kan man hålla peak-effekten låg, men ändå kunna ladda bilen när man själv behagar med 11 kW (eller egentligen ännu mer då man kan ju DC-ladda direkt från batterilagret).

Finns andra sätt att använda den här tekniken som i nuläget har långt större vinstmöjligheter, men de är infrastruktur/industritillämpningar som inte har någon bäring på denna tråd

Skrivet av snajk:

Jo absolut. Hur effektivt det är beror förstås på behovet dock. Nu finns det inte så många elbilar så andelen batterier som inte duger i en elbil längre är inte så stor förstås, men om/när vi får en övervikt batteribilar så kanske behovet inte riktigt motsvaras av utbudet och samtidigt går allt mer resurser åt till att bygga nya elbilsbatterier, då är det förstås bra om man kan återvinna råvarorna från gamla batterier för att bygga nya.

Så tänkte jag också, men man bli lite förfärad över hur pass lite fel det ibland behöver vara på en en ny bil för att den ska dömmas ut... Finns även lite säkerhetsregler relaterade till elbilar som gör det väldigt svårt att (åter)använda nästan nya celler i en annan bil än den man initialt monterade batteriet.

Skrivet av Chippen2188:

Varför kan inte elbilen vara framtidens bilar och vad finns i tanken på framtidens bilar?

Det du skriver ovan touchar ett potentiellt jätteproblem framåt!

Alla är rimligen överens om att vi måste fasa ut ICE. Problemet är att tidsramarna som satts upp är så snäva att man i praktiken måste gå all-in på att elbilar är framtiden.

Förhoppningsvis fungerar det, men finns tyvärr en hel del rätt fundamental svåra och olösta problem.

Ett väldigt påtagligt problem kan man se här (OBS: även om artikeln har vissa poänger håller jag personligen inte med om allt, ville bara visa var bilden kommer från!):

Det är en sak att tillverka 20 miljoner bilar, vilket är totala mängden elbilar som finns i världen just nu. Det är en helt annan sak att ersätta de 1,5 miljarder bilar (som förväntas vara >2 miljarder 2040) med elbilar när elbilarna behöver x6 gånger så mycket av ämnen som finns i begränsad mängd.

Än värre är det att flera av dessa ämnen är sådana som också kommer behövas för utbyggnaden av fossilfri elproduktion.

Koppar och litium har en extra problematik i att deras brytning använder stora mängder färskvatten samtidigt som flertalet av de platser där dessa bryts har brist på vatten. Risken här är att man skapar nya stora miljöproblem när man har tunnelseende på att minska CO2 utsläppen.

Personligen tror jag ändå elmotor är rätt väg, frågetecknet ligger kring hur man ska släpa runt elenergin i framtida bilar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag gjorde kalkylen, jag kör 3000 mil om året, kollade på elbil som tar mig till och från jobbet för cirka 300k (honda e eller mazda mx-30)

Slutsats.. köpte mig en ford focus -20 för 200k, drar 0.5 med sin lilla ecoboost motor.

Fick punga ut runt 10k om året för ett enbart hyra en elbilsplats, sen tillkom elnätsavgift och andra vackra avgifter där de fasta kostnaderna började närma sig 20k.

Kostar mig cirka 36k om året i soppa och parkeringsplatsen går på 3600kr

Kommer ta mig cirka 5 år och gå jämt ut med min bensinbil och då får jag köra runt med elbilar som kommer runt 10-15 mil på vintern med räckviddsångest när jag ska något längre än till butiken och handla...

Jag avvaktar till #framtiden när jag kan köpa mig en billig begagnat elbil istället som kommer kanske 40 mil på en laddning utan problem på vintern.

Bekvämlighet > kostnad
Gammalt och beprövat > #framtiden
brum brum> bzzt

Vi gjorde vårt miljöval här hemma genom att sälja av toyota hybriden som hade kass bränsleekonomi och bytte ut den mot en elcykel då sambon bara har 5km till jobbet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan absolut använda det så, men givet hur statliga ersättningar och liknande är utformade i Sverge för tillfället är det rätt hopplöst att få ekonomi i just det användarfallet (utanför eventuella rätt speciella fall).

Relaterat till tråden finns ett betydligt vettigare användningsområde: "peak shaving", d.v.s använda ett batterilager för att sprida ut elförbrukning över tid och därmed minska peak-effekt.

Bor i ett område där elnätsägaren redan börjat tillämpa "effekt-tariff" för privatpersoner. Alla som har huvudsäkringar över 63A betalar sådant, men blir allt vanligare även för privatpersoner och lär i slutändan "drabba" alla då accessnäten kommer bli flaskhals när vi "elektrifierar".

För mig utgår under vinterhalvåret en månadsavgift om 123 kr per kW (avgiften är halv på sommaren och tas inte ut nattetid). Då jag inte värmer med el är min peak-effekt i normala fall <3 kW. Om jag skulle ladda en elbil med 11 kW laddare när effekttariffen är aktiv är det en merkostnad om nästan 1000 kr per månad!

Ett sätt att hantera det är att vara benhård på att bara ladda bilen på natten. Men framåt lär det sannolikt bli effekttariff dygnet runt, den lär bara bli lägre vissa tider.

Ett annat sätt att hantera det är att använda ett batterilager som "kondensator". Då kan man hålla peak-effekten låg, men ändå kunna ladda bilen när man själv behagar med 11 kW (eller egentligen ännu mer då man kan ju DC-ladda direkt från batterilagret).

Finns andra sätt att använda den här tekniken som i nuläget har långt större vinstmöjligheter, men de är infrastruktur/industritillämpningar som inte har någon bäring på denna tråd

Så tänkte jag också, men man bli lite förfärad över hur pass lite fel det ibland behöver vara på en en ny bil för att den ska dömmas ut... Finns även lite säkerhetsregler relaterade till elbilar som gör det väldigt svårt att (åter)använda nästan nya celler i en annan bil än den man initialt monterade batteriet.

Det du skriver ovan touchar ett potentiellt jätteproblem framåt!

Alla är rimligen överens om att vi måste fasa ut ICE. Problemet är att tidsramarna som satts upp är så snäva att man i praktiken måste gå all-in på att elbilar är framtiden.

Förhoppningsvis fungerar det, men finns tyvärr en hel del rätt fundamental svåra och olösta problem.

Ett väldigt påtagligt problem kan man se här (OBS: även om artikeln har vissa poänger håller jag personligen inte med om allt, ville bara visa var bilden kommer från!):

https://miro.medium.com/max/1400/1*SM2c8gDW6tT0asAuGuB2GA.webp

Det är en sak att tillverka 20 miljoner bilar, vilket är totala mängden elbilar som finns i världen just nu. Det är en helt annan sak att ersätta de 1,5 miljarder bilar (som förväntas vara >2 miljarder 2040) med elbilar när elbilarna behöver x6 gånger så mycket av ämnen som finns i begränsad mängd.

Än värre är det att flera av dessa ämnen är sådana som också kommer behövas för utbyggnaden av fossilfri elproduktion.

Koppar och litium har en extra problematik i att deras brytning använder stora mängder färskvatten samtidigt som flertalet av de platser där dessa bryts har brist på vatten. Risken här är att man skapar nya stora miljöproblem när man har tunnelseende på att minska CO2 utsläppen.

Personligen tror jag ändå elmotor är rätt väg, frågetecknet ligger kring hur man ska släpa runt elenergin i framtida bilar.

Personligen tror jag att bilismen som har rått senaste 100 åren kommer förändras. Tanken att alla hushåll ska äga 1-2 bilar som står still 90% av tiden är inte hållbart.

Istället för att försöka ersätta 2 miljarder bilar med något nytt så kanske man skulle lösa problemet med effektivare bilåkning.

Inskränkning för den enskilde individ? Självklart, men vi är väl alla beredda att offra lite för klimatet?

Självklart kommer ju inte detta ske men det är en intressant tanke.

/tvåbilsägare med 500mil på varje bil om året

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Datavetare

Tillförlitlighet har diskuteras i tråden. Lär vara svårt att hitta riktigt bra statisik för äldre bilar, men om någon sitter på sådan så posta gärna!

En sak som förvånade mig i den amerikanska årliga Consumer Report och den brittiska Which? är att konventionell hybrid är den mest tillförlitliga varianten! Dessa undersökningar tittar på relativt nya bilar, upp till 4 år gamla.

Känns lite udda att något som i praktiken har två drivlinor är mest tillförlitlig, någon som har en gissning varför?

Vidare är plugin-hybrid mer tillförlitlig än ren elbil enligt båda undersökningarna. Har haft en PHEV (Passat GTE), det via frugan jobb. Har däremot rätt mycket förutsatt att det inte är något man vill äga privat då två drivlinor känns som dubbel problematik. Kanske något man får omvärdera? (Passat:en fungerade i.o.f.s. galant under de 3 åren vi hade den)

Teslas kvalité har också diskuteras, de har uppenbarligen problem med den då de hamnade sist i den brittiska undersökningen och de har fram till i år även legat sist i Consumer Report, men Tesla har klättrat där (Mercedes har tagit över den föga smickrande sistaplatsen).

Rent generellt verkar de enklare elbilarna ha minst problem, pekar kanske mot att det i nuläget är väl mycket ny teknik i elbilarna och enklare/billigare modeller klarar sig bättre då man saknar de mest avancerande finesserna.

Att Tesla klarar sig dåligt kan kanske förklaras med att de likt de andra EV-tillverkarna primärt har problem med programvara, men Tesla verkar utöver det även ha problem med chassidelar som "gammeltillverkarna" haft ett gäng årtionden att finslipa. Positiva är att det verkar gå åt rätt håll!

På ICE-sidan klarar sig bensinbilarna sig bättre än dieselbilarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns lite udda att något som i praktiken har två drivlinor är mest tillförlitlig, någon som har en gissning varför?

Intressant fråga jag har själv varit skeptisk till hybrider just pga tanken om "dubbla problem" så jag är förvånad över statistiken här.

Jag har två gissningar (och de är absolut bara gissningar):

1) Eldrivlinorna är kanske i princip felfria (inom 4 år iaf) och bidrar inte till extra fel, samtidigt som de skonar ICE-drivlinan något inte minst från den jobbigaste sortens belastning iom att korta resor till och från snabbköpet etc kan göras på enbart el.
(Dock undrar jag hur det kommer se ut på sikt om man kör så ofta på el att ICE-motorn sällan får gå ordentligt varm).

2) i USA har väl Toyota/Lexus sålt överlägset flest hybrider och de är ju ofta i topp på tillförlitlighet oavsett drivlina. Jämförelsen är kanske i någon mening "tillförlitlighet för en grupp bilar som har flera Toyota vs en grupp bilar som har färre Toyota"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Likväl som man kan sänka kraven långt under de faktiska behoven som bör motivera ett bilköp bara för att kunna intala sig att man gör det för miljön eller för att man tror sig imponera på grannarna?

Även om jag spolar räckvidd som kriterium förblir motsvarande elbil dyrare, det var bara urvalet som begränsades.

Vad jag menar är att man kan sätta upp kriterier som gör att en elbil inte fungerar alls eller ser väldigt dyr ut relativt en fossilbil, eftersom man sänker sina övriga krav men behåller kravet som gör att elbilar eller billigare elbilar inte är ett alternativ.

Du kan exempelvis säga att ditt enda krav är att bilen ska ta dig 40 mil mitt i vintern, allt annat spelar ingen roll, bekvämlighet, utrymme, risken att bilen går sönder och så vidare. Det finns ju inga begagnade elbilar som klarar det alls, inte under en halvmiljon eller så i alla fall, alltså är man i så fall hänvisad till en ny elbil eller en väldigt dyr begagnad. Medan om du väljer en fossilbil kan du köpa en Micra eller Uno från 88 för tretusen och ändå uppnå ditt enda krav. Så i det fallet är det ju korrekt att säga att en elbil kostar "trehundra gånger mer" än "motsvarande" bensinbil, men är det relevant?

Ingen påstår liksom att elbil är det absolut billigaste transportmedlet eller något liknande, bara att om man ska köpa en ny bil (eller nästan ny i alla fall) och inte en småbil så är en elbil för det mesta billigare över tid. Och bättre på en massa andra sätt förstås.

Angående att lura sig själv så tror jag merparten av alla bilinköp görs antingen baserat på en glädjekalkyl eller utan att räkna så noga på det. En ny bil, oavsett drivmedel eller segment, är i princip aldrig ett bra köp ekonomiskt. Bilmarknaden har varit lite speciell de senaste åren av diverse anledningar så många bilar har hållit sitt andrahandsvärde extremt bra, vilket förstås har gjort att vissa köp som normalt varit ganska dåliga plötsligt blir väldigt bra, men det är inget man kunde veta i förväg och sannolikt inget som kommer att hålla i sig. När jag letade bil för ett år sedan ungefär så var ofta en ett par år gammal Model 3 dyrare än en ny exempelvis, vilket förstås gör att säljaren gjorde en väldigt bra affär när hen köpte den, men det kommer inte hålla i sig.

Skrivet av Yoshman:

Man kan absolut använda det så, men givet hur statliga ersättningar och liknande är utformade i Sverge för tillfället är det rätt hopplöst att få ekonomi i just det användarfallet (utanför eventuella rätt speciella fall).

Det stora problemet med sådana lösningar och lönsamhet är ju att batterierna är väldigt dyra fortfarande och därför behöver man "tjäna" mycket pengar på sitt batteri för att det ska gå ihop. Men ett större utbud av begagnade batterier framöver borde förstås göra priserna mer rimliga. Har man exempelvis ett batteri på 20kWh och tjänar två kronor per kWh genom att flytta förbrukning från dagen till natten så sparar man i teorin 40 kronor per natt. Ska man tjäna in en kvarts miljon i kostnad för batteriinstallationen så tar det väldigt lång tid förstås, men kan man få ett sådant batteri med installation för 25K istället så går man ju plus inom rimlig tid. Har man en elbil med stöd för V2G så kan man ju se det som att kostnaden för en liknande installation endast är själva infrastrukturen för att kunna använda bilens batteri, och förstås det extra slitaget på batteriet, och då kan man nog räkna hem kostnaden rätt lätt redan.

Citat:

Relaterat till tråden finns ett betydligt vettigare användningsområde: "peak shaving", d.v.s använda ett batterilager för att sprida ut elförbrukning över tid och därmed minska peak-effekt.

Men är det inte en del av den föreslagna lösningen ovan? Ladda batteriet när elen är billig och/eller solpanelerna producerar (mycket), använd elen i batteriet när elen är dyr för att minska kostnaden och förstås peak-effekten om ens kostnad är beroende av den. Sen passar ju solel, vilket är det enda som är rimligt att producera själv, våra användningsmönster över dygnet rätt bra, elen är i allmänhet dyrare på dagtid än på natten, så vinsten i att "spara" elen producerad av solpaneler några timmar (mer än så är inte rimligt) lär sällan vara så bra. Men det beror förstås på ens avtal med elbolaget.

Citat:

Bor i ett område där elnätsägaren redan börjat tillämpa "effekt-tariff" för privatpersoner. Alla som har huvudsäkringar över 63A betalar sådant, men blir allt vanligare även för privatpersoner och lär i slutändan "drabba" alla då accessnäten kommer bli flaskhals när vi "elektrifierar".

Jo det är inte kul förstås. Att bolagen kan införa sådana avgifter mer eller mindre helt på eget bevåg, inte för att de har problem utan för att de tänker att de kanske kan få problem någon gång i framtiden, känns rätt konstigt. Speciellt med tanke på det monopol de har fått.

Citat:

För mig utgår under vinterhalvåret en månadsavgift om 123 kr per kW (avgiften är halv på sommaren och tas inte ut nattetid). Då jag inte värmer med el är min peak-effekt i normala fall <3 kW. Om jag skulle ladda en elbil med 11 kW laddare när effekttariffen är aktiv är det en merkostnad om nästan 1000 kr per månad!

Så är det förstås. Men varför ska du ladda med 11kW? En genomsnittlig bil går knappt hundra mil i månaden, om vi tredubblar det för att ta ett hyfsat krävande exempel, så räcker det ändå att "fylla på" tio mil per natt och laddar du i tio timmar räcker det alltså att ladda med ungefär 2kW. Kan du hålla din övriga förbrukning nattetid till 1kW så klarar du dig utan att gå över din vanliga peak alls.

Citat:

Ett sätt att hantera det är att vara benhård på att bara ladda bilen på natten. Men framåt lär det sannolikt bli effekttariff dygnet runt, den lär bara bli lägre vissa tider.

Eller så använder du de funktioner för lastbalansering som väl finns inbyggt i de flesta hemmaladdare, eller helt enkelt begränsar maxeffekten bilen får plocka ut.

Citat:

Ett annat sätt att hantera det är att använda ett batterilager som "kondensator". Då kan man hålla peak-effekten låg, men ändå kunna ladda bilen när man själv behagar med 11 kW (eller egentligen ännu mer då man kan ju DC-ladda direkt från batterilagret).

Jo men igen, varför ska du ladda med så hög effekt hemma?

Citat:

Finns andra sätt att använda den här tekniken som i nuläget har långt större vinstmöjligheter, men de är infrastruktur/industritillämpningar som inte har någon bäring på denna tråd

Så tänkte jag också, men man bli lite förfärad över hur pass lite fel det ibland behöver vara på en en ny bil för att den ska dömmas ut... Finns även lite säkerhetsregler relaterade till elbilar som gör det väldigt svårt att (åter)använda nästan nya celler i en annan bil än den man initialt monterade batteriet.

Vad jag menar är inte att man ska återanvända batteriet eller dess celler utan återvinna råvarorna så man inte behöver gräva upp lika mycket i gruvor framöver. Utvecklingen av batterier går fort så dagens "celler" lär inte vara så mycket att ha om säg 15 år när dagens bilar börjar skrotas i lite större omfattning. Men om den tidens batterier fortfarande är beroende av kobolt exempelvis så hade det ju varit fint att kunna återanvända den kobolt som finns i de skrotade batterierna och därmed behöva färre gruvor eller så.

Citat:

Det du skriver ovan touchar ett potentiellt jätteproblem framåt!

Alla är rimligen överens om att vi måste fasa ut ICE. Problemet är att tidsramarna som satts upp är så snäva att man i praktiken måste gå all-in på att elbilar är framtiden.

Förhoppningsvis fungerar det, men finns tyvärr en hel del rätt fundamental svåra och olösta problem.

Ett väldigt påtagligt problem kan man se här (OBS: även om artikeln har vissa poänger håller jag personligen inte med om allt, ville bara visa var bilden kommer från!):

https://miro.medium.com/max/1400/1*SM2c8gDW6tT0asAuGuB2GA.webp

Det är en sak att tillverka 20 miljoner bilar, vilket är totala mängden elbilar som finns i världen just nu. Det är en helt annan sak att ersätta de 1,5 miljarder bilar (som förväntas vara >2 miljarder 2040) med elbilar när elbilarna behöver x6 gånger så mycket av ämnen som finns i begränsad mängd.

Än värre är det att flera av dessa ämnen är sådana som också kommer behövas för utbyggnaden av fossilfri elproduktion.

Koppar och litium har en extra problematik i att deras brytning använder stora mängder färskvatten samtidigt som flertalet av de platser där dessa bryts har brist på vatten. Risken här är att man skapar nya stora miljöproblem när man har tunnelseende på att minska CO2 utsläppen.

Personligen tror jag ändå elmotor är rätt väg, frågetecknet ligger kring hur man ska släpa runt elenergin i framtida bilar.

Jag tror det kommer att krävas större förändringar av beteendet att alla ska ha sin egen bil som står stilla och tar upp onödig plats 95-99% av tiden, det är inte bra användning av våra resurser. Många kommer fortfarande att vilja ha sin egen bil förstås, men många lär klara sig med en "poolbil" eller så, och många av de som kräver sin egen bil lär väl vara villiga att hyra ut den när den inte används om det finns ekonomiska incitament.

Men en annan aspekt är ju att dagens elbilar är ganska nischade mot några få segment. Väldigt många har bil för att pendla max några mil varje dag exempelvis, varför ska de ha 60-100 kWh batteri? En bil med kanske 15 kWh lär bli väldigt mycket billigare, då batterierna utgör en så stor del av kostnaden för en elbil, och de lär också vara mycket lättare, då batterier ju utgör en stor del av en elbils höga vikt, vilket minskar förbrukningen och därmed kravet på batteristorlek för en viss räckvidd och så vidare.

Kollar jag på mina grannar exempelvis så hade de flesta klarat sig med ett rätt litet batteri större delen av tiden. Nu bor jag i en storstad så det är kanske inte riktigt representativt för befolkningen i stort, men mer representativt än de "kringresande trombonreparatörer" som brukar vara de mest högljudda i debatten i alla fall. Av mina bilägande grannar så är det kanske 30% som använder bilen typ varje dag. Hur långt de pendlar vet jag inte förstås men sannolikt inte jättelångt med tanke på vart vi bor. Av de övriga är merparten som jag, använder bilen några gånger i veckan för handling, utflykter, kanske till jobbet om vädret är dåligt eller man har bråttom. Sen är det en rätt stor andel som verkar använda bilen kanske en gång varannan vecka eller så, kanske mer sällan egentligen då det är städning varannan vecka så de måste flytta bilen då oavsett.

De förstnämnda lär väl ha kvar en egen bil, men de kanske är benägna att hyra ut den till grannarna för exempelvis handlingar eller utflykter på helgen. Inte minst då de inte direkt hör till de rikaste på gatan om man ser till deras bilar eller typ arbetskläder. Sådana som mig, som använder bilen en del men inte för så mycket pendling, lär klara sig utan bil om vi kan "låna" en till rimlig kostnad när den behövs. Jag gillar förstås att ha bil, den innebär en del frihet och spontanitet som är svår att få utan bil, men om det alltid finns "poolbilar" på gatan till en rimlig kostnad så kommer man rätt nära förstås. Jag gjorde en liknande grej med min cykel nyligen, slängde min gamla elcykel som inte riktigt fungerade som den skulle och istället för att köpa en ny så köpte jag ett årskort till lånecyklarna här, och hittills har det funkat väldigt bra.

Skrivet av Yoshman:

Tillförlitlighet har diskuteras i tråden. Lär vara svårt att hitta riktigt bra statisik för äldre bilar, men om någon sitter på sådan så posta gärna!

En sak som förvånade mig i den amerikanska årliga Consumer Report och den brittiska Which? är att konventionell hybrid är den mest tillförlitliga varianten! Dessa undersökningar tittar på relativt nya bilar, upp till 4 år gamla.

Känns lite udda att något som i praktiken har två drivlinor är mest tillförlitlig, någon som har en gissning varför?

Vidare är plugin-hybrid mer tillförlitlig än ren elbil enligt båda undersökningarna. Har haft en PHEV (Passat GTE), det via frugan jobb. Har däremot rätt mycket förutsatt att det inte är något man vill äga privat då två drivlinor känns som dubbel problematik. Kanske något man får omvärdera? (Passat:en fungerade i.o.f.s. galant under de 3 åren vi hade den)

Teslas kvalité har också diskuteras, de har uppenbarligen problem med den då de hamnade sist i den brittiska undersökningen och de har fram till i år även legat sist i Consumer Report, men Tesla har klättrat där (Mercedes har tagit över den föga smickrande sistaplatsen).

Rent generellt verkar de enklare elbilarna ha minst problem, pekar kanske mot att det i nuläget är väl mycket ny teknik i elbilarna och enklare/billigare modeller klarar sig bättre då man saknar de mest avancerande finesserna.

Att Tesla klarar sig dåligt kan kanske förklaras med att de likt de andra EV-tillverkarna primärt har problem med programvara, men Tesla verkar utöver det även ha problem med chassidelar som "gammeltillverkarna" haft ett gäng årtionden att finslipa. Positiva är att det verkar gå åt rätt håll!

På ICE-sidan klarar sig bensinbilarna sig bättre än dieselbilarna.

Problemet med sådana undersökningar är att de är baserade på inrapporterade problem och därmed beroende av förväntningarna hos ägarna och förstås hur mycket de gillar sin bil och så. Kollar man på annan statistik med faktiska problem, exempelvis vilka bilar som underkänns på första besiktningen, eller andelen garantiåtgärder, eller försäkringsbolagens statistik, så skiljer det sig ganska kraftigt från dessa undersökningar. Sen har all statistik brister förstås, garantiåtgärder exempelvis säger ju inget om hur allvarligt problemet var, samma med underkända besiktningar som ju kan bero på diverse handhavandefel eller så, men man får ju försöka ta in olika typer av statistik och göra en sammantagen bedömning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Angående att lura sig själv så tror jag merparten av alla bilinköp görs antingen baserat på en glädjekalkyl eller utan att räkna så noga på det. En ny bil, oavsett drivmedel eller segment, är i princip aldrig ett bra köp ekonomiskt.

Det var nog rätt diplomatiskt svar
Tror man man säga att för genomsnittsbilägaren är bilen en av de absolut sämsta "investeringar" man gör rent ekonomiskt... Det oavsett drivlina.

Skrivet av snajk:

Men är det inte en del av den föreslagna lösningen ovan? Ladda batteriet när elen är billig och/eller solpanelerna producerar (mycket), använd elen i batteriet när elen är dyr för att minska kostnaden och förstås peak-effekten om ens kostnad är beroende av den. Sen passar ju solel, vilket är det enda som är rimligt att producera själv, våra användningsmönster över dygnet rätt bra, elen är i allmänhet dyrare på dagtid än på natten, så vinsten i att "spara" elen producerad av solpaneler några timmar (mer än så är inte rimligt) lär sällan vara så bra. Men det beror förstås på ens avtal med elbolaget.

Inte direkt. Peak-shaving är betydligt mer generellt och merparten av dess fördelar får man även utan saker som solpaneler. Det utan att blanda in bidrag. Höga effekter medför en extrakostnad, så är naturligt att den kostnaden förs vidare till förbrukaren.

I nuläget kan man tjäna mer på att minska peak-effekt än man kan på att använda batterier för att flytta förbrukning från "billiga" timmar till "dyra" timmar (men naturligts kombinerar man effekterna för att maximera besparingen).

Peak-effekt är ett växande problem, framförallt i accessnäten (dessa är mer komplicerade att bygga ut än stamnäten). Så vi lär gissningsvis få allt fler avgifter på oss som syftar till att minska peak-effekt.

Skrivet av snajk:

Så är det förstås. Men varför ska du ladda med 11kW? En genomsnittlig bil går knappt hundra mil i månaden, om vi tredubblar det för att ta ett hyfsat krävande exempel, så räcker det ändå att "fylla på" tio mil per natt och laddar du i tio timmar räcker det alltså att ladda med ungefär 2kW. Kan du hålla din övriga förbrukning nattetid till 1kW så klarar du dig utan att gå över din vanliga peak alls.
Eller så använder du de funktioner för lastbalansering som väl finns inbyggt i de flesta hemmaladdare, eller helt enkelt begränsar maxeffekten bilen får plocka ut.
Jo men igen, varför ska du ladda med så hög effekt hemma?

På sommaren: då kan man absolut ladda med lägre effekt.

Är vintern, när tyvärr effekt-tariffen är som högst, man får välja "lesser evil". Om man laddar sin EV i optimal temperatur, vilket är när batterierna håller 20-25°C, är effektiviteten på en AC laddare någonstans runt 85-95 %, d.v.s. superbra!

På vintern blir effektiviteten rätt mycket en funktion av hur snabbt man laddar sin bil, ju snabbare ju högre effektivitet. Är admin för 80 laddboxar, en sak man ser där under de kalla dagarna vi hade i december är att med 4 kW (som är max för de flesta PHEV-modeller) sjunker effektiviteten ner mot 50 %.

D.v.s. för att ladda en 1kWh till din bil får man använda 2kWh el. Orsaken är att batteriet måste hållas på en "bekväm" temperatur under laddningen, så ju längre tid laddningen pågår i kallt väder, ju större andel av elen används till värme!

Beroende på hur mycket man kör äter vinsten i att minska effekten rätt snabbt upp av ökad elförbrukning. Extra illa just denna december när elpriset hamnade på 2,7 kr/kWh (plus nätavgifter).

Slutligen har man även problemet på vintern att man helst vill starta laddningen direkt när man kommer hem, detta då batterierna då har "rätt" temperatur och man slipper värma dem. Men det inträffar typiskt en tid på dygnet när effekt-tariff är aktiv

Skrivet av snajk:

Vad jag menar är inte att man ska återanvända batteriet eller dess celler utan återvinna råvarorna så man inte behöver gräva upp lika mycket i gruvor framöver. Utvecklingen av batterier går fort så dagens "celler" lär inte vara så mycket att ha om säg 15 år när dagens bilar börjar skrotas i lite större omfattning. Men om den tidens batterier fortfarande är beroende av kobolt exempelvis så hade det ju varit fint att kunna återanvända den kobolt som finns i de skrotade batterierna och därmed behöva färre gruvor eller så.

Finns knappt något intresse att återanvända batterier på cellnivå, utöver att mala ned batteriet och återvinna vissa metaller, något som är en rätt dyr och energikrävande process.

Finns tekniskt vettiga anledningar som att man vill inte blanda celler med olika state-of-health då detta försämrar kapaciteten på hela paketet. Men verkar också finnas politiska/ekonomiska intressen, finns ett motstånd från biltillverkarna mot "second-life" av något anledning.

Sen gör den enorma tillväxten vi har inom EV samt andra sektorer som tyvärr har överlapp med bristråvaror att återvinning bara kan så för en försvinnande liten del. Vi måste tillföra majoriteten av dessa råvaror genom nybrytning då "installbase" av det som byggs ökar enormt kraftigt.

Skrivet av snajk:

Problemet med sådana undersökningar är att de är baserade på inrapporterade problem och därmed beroende av förväntningarna hos ägarna och förstås hur mycket de gillar sin bil och så. Kollar man på annan statistik med faktiska problem, exempelvis vilka bilar som underkänns på första besiktningen, eller andelen garantiåtgärder, eller försäkringsbolagens statistik, så skiljer det sig ganska kraftigt från dessa undersökningar. Sen har all statistik brister förstås, garantiåtgärder exempelvis säger ju inget om hur allvarligt problemet var, samma med underkända besiktningar som ju kan bero på diverse handhavandefel eller så, men man får ju försöka ta in olika typer av statistik och göra en sammantagen bedömning.

Ligger absolut något i vad du säger, men det är definitivt inte hela förklaringen.

Det förklarar ändå inte varför hybrider ligger i topp, tvivlar på att just hybridägarna har väsentligt andra förväntningar.

Och om något lär vi i nuläget hitta de flesta teknikentusiaster på EV-sidan. Rimligen har de lite större förståelse för problemen med teknikutveckling och därmed är de kanske lite mer förlåtande (och därmed "snällare") i en sådan här undersökning.

Vidare var ju en del av poängsättning hur många gånger och även hur länge bilen varit på verkstad under perioden. En sak som låg EV i fatet där var att de åtgärder som krävdes där i genomsnitt tog längre tid att åtgärda än för ICE.

Slutligen, detta är ordningen uppdelad i "biltyp"

  1. Hybrid cars

  2. Sports/sporty cars

  3. Hybrid SUVs

  4. Midsize/large cars

  5. Compact pickups

  6. Subcompact SUVs

  7. Luxury compact SUVs

  8. Luxury compact cars

  9. Luxury midsize/large cars

  10. Compact SUVs

  11. Midsize two-row SUVs

  12. Compact cars

  13. Minivans

  14. Midsize pickups

  15. Midsize three-row/large SUVs

  16. Electric vehicles

  17. Full-sized pickups

Svårt att se att t.ex. sporbilsägare skulle vara extra överseende med problem. Där handlar det gissningsvis om att den typen av bilar körs lite mindre + är dyrare att tillverka så man kan lägga mer resurser på att kvalité.

Mest förvånad över att PHEV ligger högre än EV (de ligger även lite högre än diesel-bilar i genomsnitt) och att "vanliga" hybrider toppar. Det senare kanske ändå kan förklaras med Toyotas dominas i sektorn, men hur förklarar man PHEV?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det var nog rätt diplomatiskt svar
Tror man man säga att för genomsnittsbilägaren är bilen en av de absolut sämsta "investeringar" man gör rent ekonomiskt... Det oavsett drivlina.

Ja, eller det är i alla fall en väldigt stor utgift att ha bil i allmänhet. För de flesta bilägare är det nog den största enskilda kostnaden de har efter bostad, även om man har en billig begagnad bil. Men krävs det för att kunna jobba exempelvis så är det ju ingen dålig investering för annars hade man ju inte haft något jobb. För många handlar det också om hur man värderar sin fritid. Sparar man en timme eller två per dag på att åka bil så kan det ju absolut vara värt det exempelvis. Kan man jobba över en timme varje dag istället för att sitta och vara oproduktiv på en buss så kanske det till och med lönar sig att ha en bil. Sen vet jag förstås att det är få som har den möjligheten.

Mina kalkyler jag har gjort genom åren brukar hamna någonstans runt en timme sparad per dag när jag har haft jobb i min stad, vilket är värt ganska mycket för mig men med trängselskatt och parkeringsavgifter så håller det inte riktigt på mitt nuvarande jobb i alla fall (lätt 200 per dag innan kostnader för bil och bränsle), men när jag pendlade till en annan stad tre mil bort så sparade jag nästan två timmar exempelvis, och då var det ju inget snack.

Citat:

Inte direkt. Peak-shaving är betydligt mer generellt och merparten av dess fördelar får man även utan saker som solpaneler. Det utan att blanda in bidrag. Höga effekter medför en extrakostnad, så är naturligt att den kostnaden förs vidare till förbrukaren.

Man kan väl prata om peak shaving på en större skala, och då är det förstås något helt annat. Men man kan ju också ha en lösning för peak shaving i hemmet, för att minska ens egna peak och därmed kostnad. Det kräver förstås inte solpaneler eller liknande men det är ju generellt mycket lättare att räkna hem en sådan investering med sådana.

Citat:

I nuläget kan man tjäna mer på att minska peak-effekt än man kan på att använda batterier för att flytta förbrukning från "billiga" timmar till "dyra" timmar (men naturligts kombinerar man effekterfmplicerade att bygga ut än stamnäten). Så vi lär gissningsvis få allt fler avgifter på oss som syftar till att minska peak-effekt.

På sommaren: då kan man absolut ladda med lägre effekt.

Är vintern, när tyvärr effekt-tariffen är som högst, man får välja "lesser evil". Om man laddar sin EV i optimal temperatur, vilket är när batterierna håller 20-25°C, är effektiviteten på en AC laddare någonstans runt 85-95 %, d.v.s. superbra!

På vintern blir effektiviteten rätt mycket en funktion av hur snabbt man laddar sin bil, ju snabbare ju högre effektivitet. Är admin för 80 laddboxar, en sak man ser där under de kalla dagarna vi hade i december är att med 4 kW (som är max för de flesta PHEV-modeller) sjunker effektiviteten ner mot 50 %.

D.v.s. för att ladda en 1kWh till din bil får man använda 2kWh el. Orsaken är att batteriet måste hållas på en "bekväm" temperatur under laddningen, så ju längre tid laddningen pågår i kallt väder, ju större andel av elen används till värme!

Beroende på hur mycket man kör äter vinsten i att minska effekten rätt snabbt upp av ökad elförbrukning. Extra illa just denna december när elpriset hamnade på 2,7 kr/kWh (plus nätavgifter).

Slutligen har man även problemet på vintern att man helst vill starta laddningen direkt när man kommer hem, detta då batterierna då har "rätt" temperatur och man slipper värma dem. Men det inträffar typiskt en tid på dygnet när effekt-tariff är aktiv

Men är det verkligen ett så stort problem? Snabbladdning påverkas ju väldigt, framför allt i hastighet men också effektivitet förstås, av väldigt kalla temperaturer, men långsam laddning verkar inte vara så farligt vad jag förstår. Snabbladdningen går långsamt för att batteriet inte kan ta emot så stora mängder ström när det är kallt, men med hemladdning är det inte så hög effekt ändå. Laddhybrider är lite svåra att jämföra med då de har så små batterier att de inte hinner bli varma innan de är fulla, men elbilar hinner ju komma upp i temperatur relativt snabbt och sen borde laddningen fortgå som vanligt.

Sen är det ju ett ganska specifikt problem ändå. För de flesta svenskar är minusgrader inte något som är konstant i flera månader utan mer några dagar då och då under vintern, och sällan riktigt kalla temperaturer. Och parkerar eller laddar man i ett något uppvärmt garage så är det ju inget problem heller.

Citat:

Finns knappt något intresse att återanvända batterier på cellnivå, utöver att mala ned batteriet och återvinna vissa metaller, något som är en rätt dyr och energikrävande process.

Jo precis.

Citat:

Finns tekniskt vettiga anledningar som att man vill inte blanda celler med olika state-of-health då detta försämrar kapaciteten på hela paketet. Men verkar också finnas politiska/ekonomiska intressen, finns ett motstånd från biltillverkarna mot "second-life" av något anledning.

Sen gör den enorma tillväxten vi har inom EV samt andra sektorer som tyvärr har överlapp med bristråvaror att återvinning bara kan så för en försvinnande liten del. Vi måste tillföra majoriteten av dessa råvaror genom nybrytning då "installbase" av det som byggs ökar enormt kraftigt.

Jo men på sikt kommer förstås återvinning bli mer aktuellt, och viktigare.

Citat:

Ligger absolut något i vad du säger, men det är definitivt inte hela förklaringen.

Det förklarar ändå inte varför hybrider ligger i topp, tvivlar på att just hybridägarna har väsentligt andra förväntningar.

Och om något lär vi i nuläget hitta de flesta teknikentusiaster på EV-sidan. Rimligen har de lite större förståelse för problemen med teknikutveckling och därmed är de kanske lite mer förlåtande (och därmed "snällare") i en sådan här undersökning.

Vidare var ju en del av poängsättning hur många gånger och även hur länge bilen varit på verkstad under perioden. En sak som låg EV i fatet där var att de åtgärder som krävdes där i genomsnitt tog längre tid att åtgärda än för ICE.

Slutligen, detta är ordningen uppdelad i "biltyp"

  1. Hybrid cars

  2. Sports/sporty cars

  3. Hybrid SUVs

  4. Midsize/large cars

  5. Compact pickups

  6. Subcompact SUVs

  7. Luxury compact SUVs

  8. Luxury compact cars

  9. Luxury midsize/large cars

  10. Compact SUVs

  11. Midsize two-row SUVs

  12. Compact cars

  13. Minivans

  14. Midsize pickups

  15. Midsize three-row/large SUVs

  16. Electric vehicles

  17. Full-sized pickups

Svårt att se att t.ex. sporbilsägare skulle vara extra överseende med problem. Där handlar det gissningsvis om att den typen av bilar körs lite mindre + är dyrare att tillverka så man kan lägga mer resurser på att kvalité.

Mest förvånad över att PHEV ligger högre än EV (de ligger även lite högre än diesel-bilar i genomsnitt) och att "vanliga" hybrider toppar. Det senare kanske ändå kan förklaras med Toyotas dominas i sektorn, men hur förklarar man PHEV?

Jo men det är ändå bara en undersökning från ett land. I UK exempelvis verkar elbilar klara sig bättre än genomsnittet i besiktningsstatistiken.

Många skillnader går ju att förklara på olika sätt. Sportbilar körs inte så mycket och tas om hand bra som du säger exempelvis. En möjlig förklaring till elbilarnas förhållandevis låga betyg kan ju vara att många elbilsägare aldrig har ägt en så dyr bil innan, ofta inte ens en ny bil, och då kanske de har högre förväntningar. Å andra sidan kan det ju slå åt andra hållet också, jag minns någon bekant som var helt lyrisk över hans Skoda exempelvis, bästa bil han någonsin haft, men sen kom det fram att han bara hade haft över tio år gamla bilar innan och Skodan var den första nya bilen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Ja, eller det är i alla fall en väldigt stor utgift att ha bil i allmänhet. För de flesta bilägare är det nog den största enskilda kostnaden de har efter bostad, även om man har en billig begagnad bil. Men krävs det för att kunna jobba exempelvis så är det ju ingen dålig investering för annars hade man ju inte haft något jobb. För många handlar det också om hur man värderar sin fritid. Sparar man en timme eller två per dag på att åka bil så kan det ju absolut vara värt det exempelvis. Kan man jobba över en timme varje dag istället för att sitta och vara oproduktiv på en buss så kanske det till och med lönar sig att ha en bil. Sen vet jag förstås att det är få som har den möjligheten.

Mina kalkyler jag har gjort genom åren brukar hamna någonstans runt en timme sparad per dag när jag har haft jobb i min stad, vilket är värt ganska mycket för mig men med trängselskatt och parkeringsavgifter så håller det inte riktigt på mitt nuvarande jobb i alla fall (lätt 200 per dag innan kostnader för bil och bränsle), men när jag pendlade till en annan stad tre mil bort så sparade jag nästan två timmar exempelvis, och då var det ju inget snack.

Fast vi som bor i storstad kan rent krasst (nästan) alltid välja att åka kollektivtrafik.

Skulle aldrig får för mig att ta bilen till jobbet i Stockholmsområdet utanför väldigt speciella tillfällen. Hade under många år ca 10 km till jobbet, tog ungefär lika lång tid att cykla (med en bra cykel, utan el) som att ta bil. Cyklade året runt, mer värdefull tid då transport till/från jobbet även gav lite motion (i stället för att göra det efteråt).

Åker man kollektivt och undviker de absolut värsta rusningstiderna kanske det tar längre tid. Men har man ett jobb som kan skötas via en bärbar dator blir helt plötsligt transporten effektiv arbetstid medan tiden i bilen är betydligt svårare att utnyttja till något vettigt. Kanske inte fungerar för alla, men har själv inga problem att jobba på t.ex. buss/pendeltåg.

Men kollektivtrafik finns, till vissa av våra politikers stora förvåning, inte överallt... Där jag växte upp (södra norrland) var det bil (eller trimmad moppe innan man hade åldern inne) för att ta sig någonstans, med kollektivtrafik var det ett halvdagsäventyr att ta sig någonstans.

Skrivet av snajk:

Men är det verkligen ett så stort problem? Snabbladdning påverkas ju väldigt, framför allt i hastighet men också effektivitet förstås, av väldigt kalla temperaturer, men långsam laddning verkar inte vara så farligt vad jag förstår. Snabbladdningen går långsamt för att batteriet inte kan ta emot så stora mängder ström när det är kallt, men med hemladdning är det inte så hög effekt ändå. Laddhybrider är lite svåra att jämföra med då de har så små batterier att de inte hinner bli varma innan de är fulla, men elbilar hinner ju komma upp i temperatur relativt snabbt och sen borde laddningen fortgå som vanligt.

Fast 11 kW är inte "snabbladdning" på något sätt, har svårt att se hur en modern BEV inte kan svälja den mängden. Upp till 22 kW klassas som "normalladdning" av bl.a. Naturvårdsverket, men gissar på att mer sätter den stämpeln på all form av AC-laddning och kallar DC-laddning för "snabbladdning".

Så det är inte mer problem är ren matematik. Säg att man får 75 % effektivitet vid 11 kW och 50 % effektivitet vid 4 kW (nog realistiskt vid -10°C).

Antag också att man kör 5 mil om dagen i snitt (genomsnittsbilen kör faktiskt bara 3,6 mil om dagen, men gissningsvis körs nyare bilar lite längre). Antag vidare att bilen drar 2 kWh per mil (nog lågt räknat på vinterhalvåret, Europas samarbetsorgan för fordonstillverkare, ACEA använder 2 kWh som lämpligt genomsnitt över året över alla BEV).

Det betyder att man ska ladda ca 300 kWh per månad, så 400 kWh vid 75 % effektivitet och 600 kWh vid 50 % effektivitet.

Man använder 50 % mer el om man laddar med den lägre effekten. Om elen då kostar mer än 2,5-2,6 kr/kWh blir det billigare att ladda med 11 kW även med 123 kr per kW i effekt-tariff. Kör man mer når man cut-off vid ett lägre pris, lika så blir fördelen att ladda snabbare större ju kallare det blir.

Nu är det som tur är inte supervanligt med -10°C här och elen var ju superdyr i december. Men tyvärr samverkar saker så att det typiskt är som dyrast el just när det är kallt, i de lägena blir det då fördel att kunna fläska på lite med effekten.

Edit: vidare är det ju enklare att hålla sig till tider där effekt-tariff inte är aktiv ju mindre tid man behöver för att ladda, då blir det ju en väldigt stor fördel med högre effekt!

Skrivet av snajk:

Många skillnader går ju att förklara på olika sätt. Sportbilar körs inte så mycket och tas om hand bra som du säger exempelvis. En möjlig förklaring till elbilarnas förhållandevis låga betyg kan ju vara att många elbilsägare aldrig har ägt en så dyr bil innan, ofta inte ens en ny bil, och då kanske de har högre förväntningar. Å andra sidan kan det ju slå åt andra hållet också, jag minns någon bekant som var helt lyrisk över hans Skoda exempelvis, bästa bil han någonsin haft, men sen kom det fram att han bara hade haft över tio år gamla bilar innan och Skodan var den första nya bilen.

Postade även en undersökning gjord i Storbritannien, den fick rätt mycket samma resultat. Hittade även en mindre undersökning gjord i Tyskland, även den med samma resultat.

Detta är resultatet från Storbritannien

även där ligger hybrid i topp och PHEV > diesel > BEV

Så verkar ju vara hyfsat samstämmigt resultat.

Fast egentligen, borde vi som jobbat i IT-industrin hela livet vara förvånad? Även om moderna ICE-bilar har en hel del programvara är mängden programvara i en BEV på en helt annan nivå.

Positiva är ju att man kan patcha i efterhand, negativa är att trots massor med "utveckling" är det fortfarande rätt låg kvalité på rätt mycket programvara undantaget kritiska funktioner där det krävs formell certifiering (vilket ändå visar att det är möjligt att skriva nära nog bugg-fri programvara, det blir bara obscent dyrt!!!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast vi som bor i storstad kan rent krasst (nästan) alltid välja att åka kollektivtrafik.

Tja, de flesta kan nog välja att åka kollektivt åtminstone delar av vägen till jobbet, i alla fall de som har något avstånd att tala om. Men det handlar ju om tiden det tar, och förstås hur bekvämt det är. För mig tar det 45-50 minuter till jobbet med kollektivtrafiken trots att jag bor rätt centralt och jobbet också ligger hyfsat centralt, mycket för att det krävs ett antal byten. Cyklar jag större delen av vägen och åker färja med cykeln över älven så tar det 35-40 minuter ungefär, och cyklar jag hela vägen tar det en dryg halvtimme, men då är jag rätt svettig när jag kommer fram. Tar jag bilen tar det tio minuter om det inte är någon trafik och kanske upp emot 20 som "normal-värst". Har det hänt någon olycka eller liknande kan det förstås ta hur lång tid som helst.

Citat:

Skulle aldrig får för mig att ta bilen till jobbet i Stockholmsområdet utanför väldigt speciella tillfällen. Hade under många år ca 10 km till jobbet, tog ungefär lika lång tid att cykla (med en bra cykel, utan el) som att ta bil. Cyklade året runt, mer värdefull tid då transport till/från jobbet även gav lite motion (i stället för att göra det efteråt).

Jo cykel är väldigt bra, och jag har pendlat med cykel i några år också, men det är inte alltid det funkar så bra med lämning av barn och sådär. Men det är mitt förstahandsval med.

Citat:

Åker man kollektivt och undviker de absolut värsta rusningstiderna kanske det tar längre tid. Men har man ett jobb som kan skötas via en bärbar dator blir helt plötsligt transporten effektiv arbetstid medan tiden i bilen är betydligt svårare att utnyttja till något vettigt. Kanske inte fungerar för alla, men har själv inga problem att jobba på t.ex. buss/pendeltåg.

Jag gjorde det i en period när jag hade 20 minuter tågresa som en del av min pendling, även om det funkade bättre i teorin än i praktiken, men det är inte en chans på de vägar jag åker nu tyvärr. Det är inte liksom gå ut och hoppa på ett tåg som tar mig till jobbet eller liknande för mig utan det är; gå fem minuter till hållplatsen, stå och trängas på en överfull spårvagn i 10-15 minuter, byt till en lika överfull buss som tar 5-10 minuter, ta en av två färjor som går i skytteltrafik över älven mellan två hållplatser men ändå är så full att man ofta inte kommer med, gå fem minuter till en överfull buss och åk fem minuter alternativt gå en kvart. Jag får ha tur om jag ska få sittplats på en av dessa sträckor liksom och då är det ändå en trång sittplats där jag får sitta med ryggsäcken i knät.

Citat:

Men kollektivtrafik finns, till vissa av våra politikers stora förvåning, inte överallt... Där jag växte upp (södra norrland) var det bil (eller trimmad moppe innan man hade åldern inne) för att ta sig någonstans, med kollektivtrafik var det ett halvdagsäventyr att ta sig någonstans.

Tja det kommer väl lite med platsen också. Men kollektivtrafik finns ju i hela landet, dock ingen lokaltrafik i "extrem" glesbygd förstås, men bor man i en ort och jobbar i en annan så finns det för det mesta kollektivtrafik mellan dem. Det betyder inte att det fungerar ändå förstås, man kanske inte lyckas lösa transport från busshållplatsen till jobbet exempelvis, eller bussarna kanske går sällan och helt fel tid, men det går ju för det mesta att lösa på något sätt. Det var exempelvis flera på mitt förra jobb som hade en skrotig cykel låst vid tågstationen närmast jobbet som de använde för sträckan från tåget till kontoret och tillbaka.

Citat:

Fast 11 kW är inte "snabbladdning" på något sätt, har svårt att se hur en modern BEV inte kan svälja den mängden. Upp till 22 kW klassas som "normalladdning" av bl.a. Naturvårdsverket, men gissar på att mer sätter den stämpeln på all form av AC-laddning och kallar DC-laddning för "snabbladdning".

Jag har inte sagt att 11 kW är snabbladdning, bara onödigt snabbt att ha hemma för de absolut flesta.

Citat:

Så det är inte mer problem är ren matematik. Säg att man får 75 % effektivitet vid 11 kW och 50 % effektivitet vid 4 kW (nog realistiskt vid -10°C).

Jo, fast det gäller ju bara tills batteriet är varmt vad jag förstår, effektiviteten går inte ner så mycket för hela laddningen bara för att det är kallt utan i början när batteriet ska värmas upp. Men jag är förstås ingen expert, och det är väldigt svårt att hitta någon info om hur långsam laddning påverkas av kyla, allt jag hittar handlar bara om snabbladdning.

Citat:

Antag också att man kör 5 mil om dagen i snitt (genomsnittsbilen kör faktiskt bara 3,6 mil om dagen, men gissningsvis körs nyare bilar lite längre). Antag vidare att bilen drar 2 kWh per mil (nog lågt räknat på vinterhalvåret, Europas samarbetsorgan för fordonstillverkare, ACEA använder 2 kWh som lämpligt genomsnitt över året över alla BEV).

Det betyder att man ska ladda ca 300 kWh per månad, så 400 kWh vid 75 % effektivitet och 600 kWh vid 50 % effektivitet.

Man använder 50 % mer el om man laddar med den lägre effekten. Om elen då kostar mer än 2,5-2,6 kr/kWh blir det billigare att ladda med 11 kW även med 123 kr per kW i effekt-tariff. Kör man mer når man cut-off vid ett lägre pris, lika så blir fördelen att ladda snabbare större ju kallare det blir.

Jo man får absolut räkna på det. Och hur olika nätbolag räknar ut max-effekt varierar, och kostnaden med, inte alla har en sådan avgift och även bland de som har det så varierar den rätt mycket. Här fick de kritik för att en ensam topp kunde höja kostnaden så mycket så att de ändrade sig till snittet av de tre högsta topparna på en månad. Priset är också bara typ 33 kronor per kW (vad jag kan hitta, dessa priser är inte så lätta att få fram) så toppar man på elva kW så blir det under 400 per månad. Men i samband med införandet av effekt-tariff så sänkte de ju också månadsavgiften med typ 60 kronor och nätavgiften per kW med tio öre, så jag vet inte om det blir så stor påverkan i praktiken.

Citat:

Nu är det som tur är inte supervanligt med -10°C här och elen var ju superdyr i december. Men tyvärr samverkar saker så att det typiskt är som dyrast el just när det är kallt, i de lägena blir det då fördel att kunna fläska på lite med effekten.

Jo beroende på var man bor så kan det förstås ha en stor påverkan eller typ ingen alls. Här är det max en handfull dagar det är minus tio på natten, så man kan nog klara sig utan att ladda alls då om det skulle vara fördelaktigt ekonomiskt.

Men säg att det går åt 4 kWh för att värma batteriet, det betyder i teorin att, om man laddar med 2 kW, så får man inget de första två timmarna, men sen är ju batteriet varmt och merparten av effekten kan gå till laddning. Men 2 kW är ju väldigt lågt, det funkar väl men i allmänhet har man ju åtminstone 3,7 kW om man har en laddbox hemma och det borde inte påverka effekt-tariffer så mycket.

Citat:

Edit: vidare är det ju enklare att hålla sig till tider där effekt-tariff inte är aktiv ju mindre tid man behöver för att ladda, då blir det ju en väldigt stor fördel med högre effekt!

Jo, och det beror förstås på när ens elbolag anser att nätet har låg belastning. Jag hittar inget om att Göteborg Energi har några "gratistimmar" dock, så här hjälper det inte i så fall.

Citat:

Postade även en undersökning gjord i Storbritannien, den fick rätt mycket samma resultat. Hittade även en mindre undersökning gjord i Tyskland, även den med samma resultat.

Detta är resultatet från Storbritannien
<Uppladdad bildlänk>
även där ligger hybrid i topp och PHEV > diesel > BEV

Så verkar ju vara hyfsat samstämmigt resultat.

Fast egentligen, borde vi som jobbat i IT-industrin hela livet vara förvånad? Även om moderna ICE-bilar har en hel del programvara är mängden programvara i en BEV på en helt annan nivå.

Positiva är ju att man kan patcha i efterhand, negativa är att trots massor med "utveckling" är det fortfarande rätt låg kvalité på rätt mycket programvara undantaget kritiska funktioner där det krävs formell certifiering (vilket ändå visar att det är möjligt att skriva nära nog bugg-fri programvara, det blir bara obscent dyrt!!!).

Jo elbilarna är absolut datorer på hjul i mycket större utsträckning än tidigare bilar. Och det är säkert där merparten av garantiåtgärder och problem kommer från. Vilket även lär gälla fossilbilar visserligen.

Samtidigt är det ju säkert andra saker som påverkar. Diesel är i min erfarenhet mer driftsäkra än bensinbilar exempelvis, men i snitt går de också rätt mycket längre så det kan ju dra ner statistiken för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast det gäller ju bara tills batteriet är varmt vad jag förstår, effektiviteten går inte ner så mycket för hela laddningen bara för att det är kallt utan i början när batteriet ska värmas upp. Men jag är förstås ingen expert, och det är väldigt svårt att hitta någon info om hur långsam laddning påverkas av kyla, allt jag hittar handlar bara om snabbladdning.

Ja det är så det fungerar, när batteriet väl är varmt används markant mindre energi för värmning resten av laddsessionen, i många utomhustemperaturer räcker förlusterna från laddningen för att hålla batteriet varmt när det väl är uppvärmt.

Så i kylan är det bra för effektiviteten att ladda sällan men mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det är så det fungerar, när batteriet väl är varmt används markant mindre energi för värmning resten av laddsessionen, i många utomhustemperaturer räcker förlusterna från laddningen för att hålla batteriet varmt när det väl är uppvärmt.

Så i kylan är det bra för effektiviteten att ladda sällan men mer.

Jo precis. Och då är det inte så relevant att titta på laddhybrider när det gäller laddningens effektivitet i kyla, eftersom de har så små batterier att de knappt hinner bli varma innan batteriet är fullt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Ja det är så det fungerar, när batteriet väl är varmt används markant mindre energi för värmning resten av laddsessionen, i många utomhustemperaturer räcker förlusterna från laddningen för att hålla batteriet varmt när det väl är uppvärmt.

Så i kylan är det bra för effektiviteten att ladda sällan men mer.

Min spontana tanke var att det du skriver om förluster och så verkar helt rimligt, se nedan: det är nog inte fallet!

Skrivet av snajk:

Jo precis. Och då är det inte så relevant att titta på laddhybrider när det gäller laddningens effektivitet i kyla, eftersom de har så små batterier att de knappt hinner bli varma innan batteriet är fullt.

Även detta kändes spontant fullt rimligt.

Men lite ingenjörsmässiga beräkningar pekar på att så inte är fallet!

Tydligen väger ett Tesla-batteri med 85 kWh kapacitet ca 400 kg givet att en 1/16 del väger 25 kg.

Värmekapaciteten på nickel-kobalt-aluminum, NCA (det Tesla tidigare använde och det jag tror de flesta andra fortfarande använder) är ca 840 J⋅kg-1⋅K-1 medan det är ca 1140 J⋅kg-1⋅K-1 för litium-järn-fosfat, LFP (som används i nya modeller).

"Säker" temperatur för att ladda EV-batterier verkar ligga på mellan 5-40°C, man lär rimligen inte vilja ligga allt för nära gränsen så antag att man värmer batteriet till 10°C inför laddning.

Så från -10°C ska batteriet värmas totalt 20K, vilket "kostar" ca 2,6 kWh med LFP och 1,9 kWh med NCA. För en hybrid med ungefär 1/8 av kapaciteten lär vikten skala rätt linjärt, så där går det då åt 0,3 kWh med LFP och 0,2 kWh med NCA.

Kort och gott: att värma batteriet förklarar en rätt liten del av minskningen i effektivitet, värmekapaciteten är helt enkelt inte superstor!

Det som kostar mest i kallt väder är att kompensera för utstrålad värme. Och är det så konstigt? Det tar inte många minuter i -10°C att gå från en varm behaglig kupé till något rätt kylslaget om man slår av värmen.

Tänkt på att batterierna har rätt stor area/volym-kvot och de sitter typiskt i botten av bilen.

Vid optimal temperatur har man runt 90 % effektivitet med AC-laddare, förlusterna i själva cellerna står endast för 2-3 % av detta (resten ligger i växelriktare, kablar, box och liknande). Den delen ändras inte speciellt mycket vid kallt väder, vilket betyder att man relativt enkelt kan räkna ut hur mycket värme som tillförs av själva laddningen.

Vid 4 kWh laddning handlar det endast om 80-120 W värme p.g.a. förluster i cellerna (resten av förluster blir värme i andra delar)! Det inte inte i närheten tillräckligt för att hålla temperaturen. Även vid 11 kWh handlar det bara om 220-330 W (en kupé-värmare brukar väl ligga på runt 500-600 W på lägsta nivån och en bra bit över 1000 W på högsta).

Och tur är väl det, vore ju stört omöjligt att använda snabbladdare om mer än någon enstaka procent av energin blir värme när man där kan ladda med 100-300 kW! Med DC-laddning försvinner även förlusterna i växelriktare så där får man typiskt >=95 % effektivitet vid optimala förhållanden och även vid kallare väderlek fungerar det bra p.g.a. värmeutveckling.

Att snabbladdning måste dra ned effekten rejält vid vid ca 80 % beror på att man i det läget får ganska mycket högre värmeutveckling i batteriet.

TL;DR vinsten med att ladda snabbt är att man slipper spendera speciellt mycket elenergi på att hålla batteriet på en bra temperaturnivå.

Men sant att man inte ska små-dutta med laddning om det ligger utanför 5-40°C gränsen, framförallt inte på BEV som har betydligt mer massa i sina batterier.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min spontana tanke var att det du skriver om förluster och så verkar helt rimligt, se nedan: det är nog inte fallet!

Även detta kändes spontant fullt rimligt.

Men lite ingenjörsmässiga beräkningar pekar på att så inte är fallet!

Tydligen väger ett Tesla-batteri med 85 kWh kapacitet ca 400 kg givet att en 1/16 del väger 25 kg.

Värmekapaciteten på nickel-kobalt-aluminum, NCA (det Tesla tidigare använde och det jag tror de flesta andra fortfarande använder) är ca 840 J⋅kg-1⋅K-1 medan det är ca 1140 J⋅kg-1⋅K-1 för litium-järn-fosfat, LFP (som används i nya modeller).

"Säker" temperatur för att ladda EV-batterier verkar ligga på mellan 5-40°C, man lär rimligen inte vilja ligga allt för nära gränsen så antag att man värmer batteriet till 10°C inför laddning.

Så från -10°C ska batteriet värmas totalt 20K, vilket "kostar" ca 2,6 kWh med LFP och 1,9 kWh med NCA. För en hybrid med ungefär 1/8 av kapaciteten lär vikten skala rätt linjärt, så där går det då åt 0,3 kWh med LFP och 0,2 kWh med NCA.

Kort och gott: att värma batteriet förklarar en rätt liten del av minskningen i effektivitet, värmekapaciteten är helt enkelt inte superstor!

Det som kostar mest i kallt väder är att kompensera för utstrålad värme. Och är det så konstigt? Det tar inte många minuter i -10°C att gå från en varm behaglig kupé till något rätt kylslaget om man slår av värmen.

Tänkt på att batterierna har rätt stor area/volym-kvot och de sitter typiskt i botten av bilen.

Vid optimal temperatur har man runt 90 % effektivitet med AC-laddare, förlusterna i själva cellerna står endast för 2-3 % av detta (resten ligger i växelriktare, kablar, box och liknande). Den delen ändras inte speciellt mycket vid kallt väder, vilket betyder att man relativt enkelt kan räkna ut hur mycket värme som tillförs av själva laddningen.

Vid 4 kWh laddning handlar det endast om 80-120 W värme p.g.a. förluster i cellerna (resten av förluster blir värme i andra delar)! Det inte inte i närheten tillräckligt för att hålla temperaturen. Även vid 11 kWh handlar det bara om 220-330 W (en kupé-värmare brukar väl ligga på runt 500-600 W på lägsta nivån och en bra bit över 1000 W på högsta).

Och tur är väl det, vore ju stört omöjligt att använda snabbladdare om mer än någon enstaka procent av energin blir värme när man där kan ladda med 100-300 kW! Med DC-laddning försvinner även förlusterna i växelriktare så där får man typiskt >=95 % effektivitet vid optimala förhållanden och även vid kallare väderlek fungerar det bra p.g.a. värmeutveckling.

Att snabbladdning måste dra ned effekten rejält vid vid ca 80 % beror på att man i det läget får ganska mycket högre värmeutveckling i batteriet.

TL;DR vinsten med att ladda snabbt är att man slipper spendera speciellt mycket elenergi på att hålla batteriet på en bra temperaturnivå.

Men sant att man inte ska små-dutta med laddning om det ligger utanför 5-40°C gränsen, framförallt inte på BEV som har betydligt mer massa i sina batterier.

Det jag säger stämmer, har själv testat många gånger och det med Teslor som är mer temperaturkänsliga och vill ha högre temp vid laddning än många andra elbilar (förmodligen för de har rätt lite kobolt i batterierna). Visst krävs det säkert lite värmning vid just -10 men gör man långa laddsessioner är det inte några 50% i förluster vi pratar om vid 3,7 kW utan det är bättre effektivitet än så. På 2-2,5 kW kan man hålla kupén och batteriet varmt vid -24 ifall man är stillastående och kupén kyls av markant snabbare än batteriet.

Det är bara att plugga in när batteriet är kallt mäta hur mycket som hamnat i batteriet när man laddat i säg 16 timmar, man vet vad man drar från stolpen.

Permalänk
Medlem

Majoriteten av elbilarna i Sverige upplever sällan minusgrader och väldigt sällan så mycket som tio minus. Bor man i södra tredjedelen av Sverige, där kanske 80 procent av befolkningen befinner sig, har man fem plusgrader eller varmare 8-10 månader om året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köpte en helt ny model Y 2021 September. Sålde den nu i höstat, 1 år senare, för 60.000 i vinst. Köpte mig en V60CC 2020. Mycket mer bil än teslan. Nu är jag ingen ''klassisk'' tesla-hater men jag ser inte var eller hur bilen börjar på 770.000. Volvon kostade mig 330.000 och den har 20+ mer funktioner än teslan.

Jag har lärt mig att en bil för 300.000 ungefär är tillräckligt dyr och du får allt man behöver.

KANSKE blir en elbil den dagen det finns en snygg för det priset. Problemet är att alla för det priset är skitfula.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

Köpte en helt ny model Y 2021 September. Sålde den nu i höstat, 1 år senare, för 60.000 i vinst. Köpte mig en V60CC 2020. Mycket mer bil än teslan. Nu är jag ingen ''klassisk'' tesla-hater men jag ser inte var eller hur bilen börjar på 770.000. Volvon kostade mig 330.000 och den har 20+ mer funktioner än teslan.

Jag har lärt mig att en bil för 300.000 ungefär är tillräckligt dyr och du får allt man behöver.

KANSKE blir en elbil den dagen det finns en snygg för det priset. Problemet är att alla för det priset är skitfula.

Samtidigt lär du knappast göra någon vinst på din Volvo hur du än gör, så var Teslan dyrare då? Du fick en ganska nice, om än inte supernice, bil i ett år och för det fick du fem tusen i månaden liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Köpte en helt ny model Y 2021 September. Sålde den nu i höstat, 1 år senare, för 60.000 i vinst. Köpte mig en V60CC 2020. Mycket mer bil än teslan. Nu är jag ingen ''klassisk'' tesla-hater men jag ser inte var eller hur bilen börjar på 770.000. Volvon kostade mig 330.000 och den har 20+ mer funktioner än teslan.

Jag har lärt mig att en bil för 300.000 ungefär är tillräckligt dyr och du får allt man behöver.

KANSKE blir en elbil den dagen det finns en snygg för det priset. Problemet är att alla för det priset är skitfula.

Spännande! Nyfiken på vilka 20+ funktioner du har nu som du inte hade innan?