AMD avtäcker Ryzen 7000X3D-trio – 144 MB 3D V-Cache och 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Samma med min 7700x

Och här är en till som köpte en 7700x som place holder. Trodde inte AMD skulle vara så snabba med x3d men jag tänker inte klaga

Permalänk
Medlem

Intressant, det blir assymetriskt med L3 på 7900X3D och 7950X3D, eXtra 64MB läggs bara på ena CCD:n.
Kan tänka mig att det tar några månader innan Windows fattar vilka trådar som ska läggas på vilken CCD.
Hoppas AMD slipar till en passande sceduler till Linux i närtid.

Det blir att vänta på tester som vanligt.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Budget? AMD Ryzen 3 4100 är väl exempel på en budget cpu 848 kr.

För att ordet budget är felanvänt.
Många som förknippar ordet budget med lågt pris/billig.

Jag kan ju ha en budget på 100.000kr att lägga på en dator medans en annan har en budget på 7.000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Låter dyyyyrt med den cache mängden men lär va najs prestanda

Stod för mig mellan att uppgradera till kommande 7x00x3D och Intels Raptor Lake men beslöt i slutändan Intel och vara lite "dumsnål" och köra vidare på DDR4 ett tag till då DDR5 och AMD moderkort var såpass dyra men hoppas nästa gång det blir dags för uppgradering att situationen ser betydligt bättre ut va gäller DDR5 moderkort priser + RAM priser och så, vill gärna hoppa över till AMD tåget igen efter att ha kört Intel ett tag nu. Lite kul att det varit såpass bra konkurrens mellan de båda på sistone så händer det faktiskt lite grejjer, det var ju en tid där man gäspade varje gång det var dags för ny processorlansering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nautilus011:

För att ordet budget är felanvänt.
Många som förknippar ordet budget med lågt pris/billig.

Jag kan ju ha en budget på 100.000kr att lägga på en dator medans en annan har en budget på 7.000kr

Substantivet "budget" fungerar som du beskriver.
Adjektivet "budget" betyder billig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Michael1:

Och här är en till som köpte en 7700x som place holder. Trodde inte AMD skulle vara så snabba med x3d men jag tänker inte klaga

Det är positivt! Men jag kommer ändå vänta tills på slutet av året innan jag uppgraderar till 7950x3d, det är ändå relativt snabbt känner jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Intressant, det blir assymetriskt med L3 på 7900X3D och 7950X3D, eXtra 64MB läggs bara på ena CCD:n.
Kan tänka mig att det tar några månader innan Windows fattar vilka trådar som ska läggas på vilken CCD.
Hoppas AMD slipar till en passande sceduler till Linux i närtid.

Det blir att vänta på tester som vanligt.

Vart har du läst det? Låter ju skitdumt, lär väl snarare vara så att de bara staplat två lager to 64MB per CCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Substantivet "budget" fungerar som du beskriver.
Adjektivet "budget" betyder billig.

Ah, tack.
Jag får skylla på att man blir lite skadad från när man läste ekonomi linjen

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Även jag väntar på dessa!
Jag behöll en 7600x före 7950x i väntan på 3d-modellerna men egentligen så är 7600x riktigt bra för spel, finns lite marginal för tweaks på den också.

Visa signatur
Permalänk

Den som väntar på något gott

Skönt och byta ut 4 kärnig gammal i7a

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Intressant, det blir assymetriskt med L3 på 7900X3D och 7950X3D, eXtra 64MB läggs bara på ena CCD:n.
Kan tänka mig att det tar några månader innan Windows fattar vilka trådar som ska läggas på vilken CCD.
Hoppas AMD slipar till en passande sceduler till Linux i närtid.

Det blir att vänta på tester som vanligt.

Läste du inte artikeln? 128MB står det för dual-CCD dvs 2x64MB ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Stor varningsklocka att de inte visar hur mycket cachen faktiskt gör. De jämför antingen med Intel, och kan där använda titlar som redan favoriserar AMD, eller så jämför de mot förra generationens AMD, och visar då bara förbättringarna 7000-serien innebär, inte 3D V-cache. De jämför inte mot motsvarande 7000-serie Ryzen utan 3D V-cache. Samtidigt så är den större L2 cachen i 7000-serien i kombination med DDR5 argument för att 7000-serien svarar sämre på cache-ökningen än den något mer bandbreddssvultna 5000-serien.

AMD hade verkligen medvind ett tag, men det känns som att de botchat båda sina 7000-serier. Moderkorten är för dyra till processorerna och de har omotiverat tjock IHS som verkligen saboterar potentialen till en snabb sval processor som ändå finns i kislet. Grafikkorten levererar inte alls det AMD utlovat, och de har ändå annars hållt sina löften sedan Ryzen och RDNA äntrade scenen. Vilket pekar på att ryktet om buggen i kislet stämmer. Samtidigt växer frustrationen för min del över att de inte kommit längre med Raytracing och att de lämnat walkover i maskininlärning på RDNA.

Hade tänkt skaffa mig en 7000-serie processor och ett 7000-seriegrafikkort då jag skjutit upp uppgraderingarna länge nog. Men just nu ser det ut som jag skjuter upp processoruppgradering och köper ett RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Läste du inte artikeln? 128MB står det för dual-CCD dvs 2x64MB ....

Nu har väl dock dom vanliga dual CCD modellerna 64MB normalt och nu plus 64MB x3d. Tror det var hardware unboxed som nämnde detta med osymmetriskt upplägg. Kan ligga i det att dessa dual ccd modeller inte blir av med lika mkt boost frekvenser som 7800x3d och max boost kommer att ligga på ccd utan x3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

IHS som verkligen saboterar potentialen till en snabb sval processor som ändå finns i kislet. Grafikkorten levererar inte alls det AMD utlovat

Dessa nya har lägre TDP, något måste man väl ha gjort för att kunna sänka det i dessa 3D varianter?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lek:

Intressant, det blir assymetriskt med L3 på 7900X3D och 7950X3D, eXtra 64MB läggs bara på ena CCD:n.
Kan tänka mig att det tar några månader innan Windows fattar vilka trådar som ska läggas på vilken CCD.
Hoppas AMD slipar till en passande sceduler till Linux i närtid.

Det blir att vänta på tester som vanligt.

Flera saker pekar faktiskt på att det handlar om en asymmetrisk design.

Först denna bild

bara den vänstra CCD som är täckt med extra lager kisel.

Sedan är tydligen en utmaning med hur "3D-cachen" fäster till underliggande krets, enda som håller fast den är Van der Walls-krafter vilket ska vara orsaken till att man inte kan fläska på hur som helst med effekt, då kan 3D-cachen släppa.

7000-serien skruvade ju upp effekten rejält jämfört med 5000-serien. Vi ser ju också att 7800X3D har en större minskning i peak-frekvens mot 7700X, den senare har 8 % högre frekvens, mot 5800X3D vd 5800X där den senare bara har 4 % högre frekvens.

Finns inte jättemånga enkla förklaringen till varför man måste sänka peak-frekvens på 7800X3D medan man inte behöver göra det på 7900X3D/7950X3D mer än att de senare bara har den högre frekvensen på CCD utan 3D-cache.

Problemet här är: hur ska ett OS, eller ens konstruktören av program, veta om en viss tråd bäst kör med lite lägre frekvens och mer cache eller med högre frekvens?

Linux har inget som hanterar detta. Linux schemaläggare kommer explicit att sprida last jämnt mellan CCD:er, något som inte är optimalt för alla fall (spel är ett exempel där det ofta är bättre att hållas sig på en CCD) men det är typiskt optimalt för CPU-tunga fall.

Windows har ju haft svårt ens hantera "big/little", där finns ändå en rätt uppenbar optimal placering av trådar. Problemet både Windows och även Linux har är att det inte finns något superbra sätt för programmerare att ge "hints" om vilken typ av last en viss CPU-tråd har. Bara MacOS/iOS som har det av de "stora" OS:en (och haft det över ett decennium).

Men även utan detta finns en relativt enkel heuristik: använd "big/little" som en form av SMT. Lägg först last på ena tråden på "stora" kärnan, lägg sedan last på de "små" kärnorna, i sista hand lägger man last på "andra" tråden på "stora" kärnan. Efter lite pyssel är det exakt så Win11 fungerar.

Best-performance vs balanced-performance styr sedan om bakgrundlaster ska hanteras på samma sätt som förgrundslaster (best-performance) eller om bakgrundslaster i första hand skickas till de "små" kärnorna (balanced performance).

Men om nu 7900X3D/7950X3D är asymmetriska på det sätt som föreslås: finns ju ingen enkel rimlig automatisk uppdelning och är väldigt svårt att placera saker rätt ens om man explicit styr som programutvecklare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Läste du inte artikeln? 128MB står det för dual-CCD dvs 2x64MB ....

Men original har redan 64MB L3, så det är bara 64MB extra för samtliga 3D V-Cache modeller.

Skrivet av Harddrive:

Dessa nya har lägre TDP, något måste man väl ha gjort för att kunna sänka det i dessa 3D varianter?

Ja men hjälper inte problemet med IHS. Just att den undervoltar så bra och presterar så utmärkt på sänkt TDP är det jag avser med att kislet har grym potential. Men det saboteras med tjock IHS.

Permalänk

Lite väl strypt turbofrekvens på 7800X3D när modellen under 7700X har högre.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Flera saker pekar faktiskt på att det handlar om en asymmetrisk design.

Först denna bild
https://images.anandtech.com/doci/18709/7000X3D-Render-1_crop_678x452.jpg
bara den vänstra CCD som är täckt med extra lager kisel.

Sedan är tydligen en utmaning med hur "3D-cachen" fäster till underliggande krets, enda som håller fast den är Van der Walls-krafter vilket ska vara orsaken till att man inte kan fläska på hur som helst med effekt, då kan 3D-cachen släppa.

7000-serien skruvade ju upp effekten rejält jämfört med 5000-serien. Vi ser ju också att 7800X3D har en större minskning i peak-frekvens mot 7700X, den senare har 8 % högre frekvens, mot 5800X3D vd 5800X där den senare bara har 4 % högre frekvens.

Finns inte jättemånga enkla förklaringen till varför man måste sänka peak-frekvens på 7800X3D medan man inte behöver göra det på 7900X3D/7950X3D mer än att de senare bara har den högre frekvensen på CCD utan 3D-cache.

Problemet här är: hur ska ett OS, eller ens konstruktören av program, veta om en viss tråd bäst kör med lite lägre frekvens och mer cache eller med högre frekvens?

Linux har inget som hanterar detta. Linux schemaläggare kommer explicit att sprida last jämnt mellan CCD:er, något som inte är optimalt för alla fall (spel är ett exempel där det ofta är bättre att hållas sig på en CCD) men det är typiskt optimalt för CPU-tunga fall.

Windows har ju haft svårt ens hantera "big/little", där finns ändå en rätt uppenbar optimal placering av trådar. Problemet både Windows och även Linux har är att det inte finns något superbra sätt för programmerare att ge "hints" om vilken typ av last en viss CPU-tråd har. Bara MacOS/iOS som har det av de "stora" OS:en (och haft det över ett decennium).

Men även utan detta finns en relativt enkel heuristik: använd "big/little" som en form av SMT. Lägg först last på ena tråden på "stora" kärnan, lägg sedan last på de "små" kärnorna, i sista hand lägger man last på "andra" tråden på "stora" kärnan. Efter lite pyssel är det exakt så Win11 fungerar.

Best-performance vs balanced-performance styr sedan om bakgrundlaster ska hanteras på samma sätt som förgrundslaster (best-performance) eller om bakgrundslaster i första hand skickas till de "små" kärnorna (balanced performance).

Men om nu 7900X3D/7950X3D är asymmetriska på det sätt som föreslås: finns ju ingen enkel rimlig automatisk uppdelning och är väldigt svårt att placera saker rätt ens om man explicit styr som programutvecklare!

Det verkar ju vara som ni säger, isåfall bör 7800X3D definitivt vara bättre för spel än 7900/7950X3D eftersom OS slipper bli förvirrat.
För den som behöver workstation-prestanda från 7900/7950X3D bör denne rimligtvis vänja sig vid att stänga av ena CCD före en spelsession. Undrar dom det går att göra enkelt i tex Ryzen Master så man slipper gå in i bios.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Lite väl strypt turbofrekvens på 7800X3D när modellen under 7700X har högre.

Nej, den är bra, det är 450MHz högre än 5800X3D, verkar som sagt att 7900/7950X3D har ena CCD utan 3D-cache vilket gör att dom kan boosta lika högt som vanligt men bara på den CCD:n(som saknar extra cache).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Flera saker pekar faktiskt på att det handlar om en asymmetrisk design.

Först denna bild
https://images.anandtech.com/doci/18709/7000X3D-Render-1_crop_678x452.jpg
bara den vänstra CCD som är täckt med extra lager kisel.

Sedan är tydligen en utmaning med hur "3D-cachen" fäster till underliggande krets, enda som håller fast den är Van der Walls-krafter vilket ska vara orsaken till att man inte kan fläska på hur som helst med effekt, då kan 3D-cachen släppa.

7000-serien skruvade ju upp effekten rejält jämfört med 5000-serien. Vi ser ju också att 7800X3D har en större minskning i peak-frekvens mot 7700X, den senare har 8 % högre frekvens, mot 5800X3D vd 5800X där den senare bara har 4 % högre frekvens.

Finns inte jättemånga enkla förklaringen till varför man måste sänka peak-frekvens på 7800X3D medan man inte behöver göra det på 7900X3D/7950X3D mer än att de senare bara har den högre frekvensen på CCD utan 3D-cache.

Problemet här är: hur ska ett OS, eller ens konstruktören av program, veta om en viss tråd bäst kör med lite lägre frekvens och mer cache eller med högre frekvens?

Linux har inget som hanterar detta. Linux schemaläggare kommer explicit att sprida last jämnt mellan CCD:er, något som inte är optimalt för alla fall (spel är ett exempel där det ofta är bättre att hållas sig på en CCD) men det är typiskt optimalt för CPU-tunga fall.

Windows har ju haft svårt ens hantera "big/little", där finns ändå en rätt uppenbar optimal placering av trådar. Problemet både Windows och även Linux har är att det inte finns något superbra sätt för programmerare att ge "hints" om vilken typ av last en viss CPU-tråd har. Bara MacOS/iOS som har det av de "stora" OS:en (och haft det över ett decennium).

Men även utan detta finns en relativt enkel heuristik: använd "big/little" som en form av SMT. Lägg först last på ena tråden på "stora" kärnan, lägg sedan last på de "små" kärnorna, i sista hand lägger man last på "andra" tråden på "stora" kärnan. Efter lite pyssel är det exakt så Win11 fungerar.

Best-performance vs balanced-performance styr sedan om bakgrundlaster ska hanteras på samma sätt som förgrundslaster (best-performance) eller om bakgrundslaster i första hand skickas till de "små" kärnorna (balanced performance).

Men om nu 7900X3D/7950X3D är asymmetriska på det sätt som föreslås: finns ju ingen enkel rimlig automatisk uppdelning och är väldigt svårt att placera saker rätt ens om man explicit styr som programutvecklare!

Lärorikt som vanligt! Visste inte att man ens kunde använda sig av Van der Waals-effekten till sådana här applikationer, men jag är ju inte heller kemist eller fysiker. Och bra iakttagelse med att turbofrekvensen inte är sänkt på de med två CCD. Du ger en rimlig förklaring. Frågan är om AMD ens kan hantera detta smidigt i Windows schemaläggare, och hur stort prestandatapp det innebär i Linux? Jag är ju inte programmerare.
Halvt OT kanske, men har du koll på hur Linux hanterar big.LITTLE-lösningen hos Intel om Linux schemaläggare sprider lasten jämnt? Det är väl uppenbarligen löst med ARM i Android eller, eller löses det i hårdvara? Hur hanteras Intels lösning i t.ex. Type 1 Hypervisors?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Flera saker pekar faktiskt på att det handlar om en asymmetrisk design.

Först denna bild
https://images.anandtech.com/doci/18709/7000X3D-Render-1_crop_678x452.jpg
bara den vänstra CCD som är täckt med extra lager kisel.

Sedan är tydligen en utmaning med hur "3D-cachen" fäster till underliggande krets, enda som håller fast den är Van der Walls-krafter vilket ska vara orsaken till att man inte kan fläska på hur som helst med effekt, då kan 3D-cachen släppa.

7000-serien skruvade ju upp effekten rejält jämfört med 5000-serien. Vi ser ju också att 7800X3D har en större minskning i peak-frekvens mot 7700X, den senare har 8 % högre frekvens, mot 5800X3D vd 5800X där den senare bara har 4 % högre frekvens.

Finns inte jättemånga enkla förklaringen till varför man måste sänka peak-frekvens på 7800X3D medan man inte behöver göra det på 7900X3D/7950X3D mer än att de senare bara har den högre frekvensen på CCD utan 3D-cache.

Problemet här är: hur ska ett OS, eller ens konstruktören av program, veta om en viss tråd bäst kör med lite lägre frekvens och mer cache eller med högre frekvens?

Linux har inget som hanterar detta. Linux schemaläggare kommer explicit att sprida last jämnt mellan CCD:er, något som inte är optimalt för alla fall (spel är ett exempel där det ofta är bättre att hållas sig på en CCD) men det är typiskt optimalt för CPU-tunga fall.

Windows har ju haft svårt ens hantera "big/little", där finns ändå en rätt uppenbar optimal placering av trådar. Problemet både Windows och även Linux har är att det inte finns något superbra sätt för programmerare att ge "hints" om vilken typ av last en viss CPU-tråd har. Bara MacOS/iOS som har det av de "stora" OS:en (och haft det över ett decennium).

Men även utan detta finns en relativt enkel heuristik: använd "big/little" som en form av SMT. Lägg först last på ena tråden på "stora" kärnan, lägg sedan last på de "små" kärnorna, i sista hand lägger man last på "andra" tråden på "stora" kärnan. Efter lite pyssel är det exakt så Win11 fungerar.

Best-performance vs balanced-performance styr sedan om bakgrundlaster ska hanteras på samma sätt som förgrundslaster (best-performance) eller om bakgrundslaster i första hand skickas till de "små" kärnorna (balanced performance).

Men om nu 7900X3D/7950X3D är asymmetriska på det sätt som föreslås: finns ju ingen enkel rimlig automatisk uppdelning och är väldigt svårt att placera saker rätt ens om man explicit styr som programutvecklare!

Vart skrivs det om montage av cachen? Låter riktigt lustigt att man bara lägger kretsen mot underliggande kluster. Måste väl få elektrisk kontakt på något sätt och då tror jag inte att Van der Waal duger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kärlekstrollet:

Lite väl strypt turbofrekvens på 7800X3D när modellen under 7700X har högre.

Att 7800X3D relativt sätt är mer nedklockad mot 7700X jämfört med vad 5800X3D är mot 5800X ihop med DDR5 borde resultera i att vinsten med 3D-cache inte kommer vara lika stor denna generation.

Utanför spel finns ett till fall där den stora cachen ger en liten boost för 5800X3D: CPU-tunga fall som använder alla kärnor och där beräkningarna inte är typ Cinebench-stuk (d.v.s allt får plats i cache även utan 3D-cache).

Vinsten är inte alls lika dramatisk som för spel. Phoronix (webbplats med Linux-nyheter) som har väldigt många fall (lite väl mycket kanske för att ge en bra bild av "normalanvänding", mer HPC-nivå...) med bra utväxling av kärnor. Där ser man att 5800X3D i vissa av de fallen faktiskt håller jämna steg med 5800X, medan de flesta andra "vanliga" program blir långsammare på 5800X3D p.g.a att de inte ser någon fördel med större cache så den lägre frekvensen slår igenom.

DDR5 är den största förändring av RAM sedan introduktionen av DDR. DDR5 är första minnesstandard som är explicit optimerad för multi-core CPUer. Detta borde rimligen göra att effekten från 3D-cache just i multitrådade program blir mindre med DDR5 jämfört med DDR4, men vi får se vid lansering.

Kommer bli riktigt spännande att se tester på dessa. Är speciellt spänd på att se hur 5900X3D/5950X3D uppför sig om det nu handlar om en asymmetrisk design. Gissar att 7800X3D kommer vara den vettiga för spel, lite svårt att se var de andra två överhuvudtaget får en riktigt bra fit. Om man nu inte orkas sitta och stänga av / slå på CCD utan 3D-cache beroende på om man ska spela eller jobba...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Vart skrivs det om montage av cachen? Låter riktigt lustigt att man bara lägger kretsen mot underliggande kluster. Måste väl få elektrisk kontakt på något sätt och då tror jag inte att Van der Waal duger.

Bl.a. hardware unboxed spekulerar i att det kan vara på det sättet. Vad jag vet har inte AMD sagt någon om det.

Men bilden jag postade ovan, att bara 7800X3D har en lägre peak-frekvens samt att totala mängden cache i 2 CCD-modellerna inte är den man förväntar sig om båda CCD har 3D-cache är väl det som pekar på att HUBs spekulation kanske inte är helt ute i spenaten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Att ha en 7600x på väg in just nu känns lite sådär... Efter alla spekulationer trodde varkligen dess var längre bort än februari!
Körs nästan bara spel på min dator så kanske det blir att tänka om igen, tur att man inte hunnit bygga än och har chans att ändra sig!

Exakt.. ska kolla med Amazon hur det funkar med returer..

Såg nu att jag är berättigad till retur tills den 31 Januari.
Ska faktiskt skicka en fråga till dem om retur så får vi vad dem säger.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Då det mest intressanta om asymmetrisk eller symmetrisk cache design redan tagits upp undrar jag egentligen bara varför 7800X3D har en så hög TDP. Om vi antar liknande max PPT (~1,35xTDP) i relation till 105W varianterna borde PPT hamna på typ 162W. Tvivlar på att en 7800X3D kommer upp i så hög effekt vid 5.0GHz, dock kanske i vissa fall om den faktiska max boosten ligger runt 5.1GHz på alla kärnor. Men med tanke på hur små dessa chiplets är där det nu också ligger ett extra cache-lager ovanpå så borde det vara helt omöjligt att kyla om 162W faktiskt kan nås.

120W TDP för 79XXX3D låter dock vettigt, 170W för non-X3D modellerna var redan för mycket.

Permalänk
Medlem

Hur vart det med Intel's 13900KS modell? 7950X3D kommer ju utav tvekan ligga på toppen annars.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Horvendile:

Vi får förstås facit snart, men är det inte rimligt att tänka sig att prestandavinsterna i denna generation blir mindre än i första generationens X3D? Jag menar, nu har även en vanlig 7900X 64 MB L3, vilket inte är sååå långt från vad en 5800X3D har. Det är klart det blir bättre med 128 MB, men kanske inte chockerande mycket bättre. Jo jag vet vad AMD påstår men jag inväntar helst mer oberoende tester.

Det hindrar mig absolut inte från att vara svårt sugen, särskilt med tanke på hur bra 5800X3D tydligen presterar i MSFS.

Även förra generationen hade Ryzen 9 5900X och 9 5950X 64 MB (32+32 MB med två CCD:s, vilket även är fallet med 9 7900X och 9 7950X). Vad som gjorde 7 5800X3D speciell var just att den fick 96 MB på en enskild CCD. Skillnaden när man enbart kollar på en siffra är inte superstor. Vad det verkar får Ryzen 9 7950X och 9 7900X också 96 MB L3-cache på en CCD.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Då det mest intressanta om asymmetrisk eller symmetrisk cache design redan tagits upp undrar jag egentligen bara varför 7800X3D har en så hög TDP. Om vi antar liknande max PPT (~1,35xTDP) i relation till 105W varianterna borde PPT hamna på typ 162W. Tvivlar på att en 7800X3D kommer upp i så hög effekt vid 5.0GHz, dock kanske i vissa fall om den faktiska max boosten ligger runt 5.1GHz på alla kärnor. Men med tanke på hur små dessa chiplets är där det nu också ligger ett extra cache-lager ovanpå så borde det vara helt omöjligt att kyla om 162W faktiskt kan nås.

120W TDP för 79XXX3D låter dock vettigt, 170W för non-X3D modellerna var redan för mycket.

Vid last på alla kärnor lär inte 120W vara så mycket. Kolla bara hur mycket de måste sänka basfrekvens för att sänka TDP på 65W-modellerna. Vi vet inte basfrekvensen, men den är troligtvis högre än den på 7700X som ligger på 105W.
Sedan så ökar ju alltid TDP i trappsteg, även fast verkligheten ser annorlunda ut. Kan bara vara några få watt extra för att den ska hoppa upp ett steg från 105W till 120W.

Permalänk
Medlem

Det var oväntat, men då vet jag vad jag skall göra med årets skatteåterbäring.

Dags att pensionera min gamla 6700K

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Bl.a. hardware unboxed spekulerar i att det kan vara på det sättet. Vad jag vet har inte AMD sagt någon om det.

Men bilden jag postade ovan, att bara 7800X3D har en lägre peak-frekvens samt att totala mängden cache i 2 CCD-modellerna inte är den man förväntar sig om båda CCD har 3D-cache är väl det som pekar på att HUBs spekulation kanske inte är helt ute i spenaten.

Jag har bara naivt utgått ifrån att man gör på samma sätt när man bondar Cache med kluster som när man staplar sina nand-lager. Dvs långa pelare av koppar som fysiskt fäster kretsarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin