Hur kan jag aktivera secure boot i windows 11 till valorant

Permalänk
Medlem

Hur kan jag aktivera secure boot i windows 11 till valorant

Hej!
Jag har nydligen upgraderat till windows 11 och har problem när jag ska starta valorant. Det kommer upp ett errormeddelande som säger att jag behöver starta safe boot på min dator. Jag har kollat på videor och testat att gå in i bios men jag får det inte att fungera.
Mitt moderkort är ett asus rog strix B450-E gaming.

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu?

Installerade du win11 normalt eller via special för att din hårdvara inte stödjer det?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt samma problem på min andra dator. Windows 11, ryzen 3600 och den klagar på secure boot. När jag försökte sätta på det slutade datorn POSTa så det gick inte alls... Väldigt krångel det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad har du för cpu?

Installerade du win11 normalt eller via special för att din hårdvara inte stödjer det?

Jag har en ryzen 5 2600x och installerade via windows update fliken i inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah77:

Jag har en ryzen 5 2600x och installerade via windows update fliken i inställningar.

Testa med en BIOS uppdatering. Det kom en BIOS uppdatering till mitt moderkort några månader efter att Windows 11 släpptes som sa "Support for Windows 11". Det den gjorde då var att ändra standardinställningar för vissa funktioner som inte krävts att det varit på innan Windows släppts. Kanske är något liknande för ditt moderkort?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator

Här finns en guide för hur man ändrar från mbr (legacy bios mode) till gpt (uefi mode): https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah77:

Då borde du redan ha Secure boot på

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Såhär står det i "system information", och när jag öppnar valorant får jag errorkod VAN 9003

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej, det går alldeles utmärkt att installera Windows 11 utan att ha Secure Boot på, då moderkortet bara behöver stödja Secure Boot, inte att den behöver vara på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah77:

<Uppladdad bildlänk>
Såhär står det i "system information", och när jag öppnar valorant får jag errorkod VAN 9003

Easy mode är nog att köra bios uppdatering och nollställa inställningar. Alla nya bios brukar ha det på default nu.

Annars https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45... och läs 3-20

Skrivet av jnsson:

Nej, det går alldeles utmärkt att installera Windows 11 utan att ha Secure Boot på, då moderkortet bara behöver stödja Secure Boot, inte att den behöver vara på

Jag hade ingen aning. Gör ju saker ännu mer märkligt med win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Easy mode är nog att köra bios uppdatering och nollställa inställningar. Alla nya bios brukar ha det på default nu.

Annars https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45... och läs 3-20

Äldre moderkort som är släppta innan Windows 11 brukar ha TPM och vissa andra funktioner avstängda som standard. Så var det med mitt MSI moderkort, men sedan släppte dom en BIOS uppdatering i januari 2022 där de ändrade standardinställningen för dom till på pga Windows 11

Skrivet av varget:

Jag hade ingen aning. Gör ju saker ännu mer märkligt med win11

Det har alltid varit det med Windows 11, har alltid stått capable, inte "required to be on." när det gäller Secure Boot. Däremot kan spel kräva Secure Boot, men det är en annan sak.

Visa signatur