Twitter sätter stopp för tredjepartsapplikationer

Permalänk
Melding Plague

Twitter sätter stopp för tredjepartsapplikationer

Inofficiella applikationer för Twitter slutade nyligen fungera och företaget bekräftar förstärkta regler kring användningen av tjänstens API:er.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Om man vill göra användarna sura så är det ett smart drag I guess

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Om man vill göra användarna sura så är det ett smart drag I guess

Det är väl bara politiker som använder Twitter ändå

Permalänk
Medlem

Så jag får skriva en chromium webbläsare med eget HTTPS cert med ett GUI så det ser ut som en app?
Så jag blir stämd till månen av Alphapet???

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är nog snarare mer märkligt att man tillåtit detta så pass länge. Twitter är gratis, på något sätt behöver de få in pengar så om de inte kan visa annonser i tredjepartsapplikationer så försvinner ju en hel del där. Större incentive kanske för folk att privat sätta upp pihole eller dylikt om man vill "skydda" sig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ökad lönsamhet genom färre användare? Det var något nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ökad lönsamhet genom färre användare? Det var något nytt.

Det är geniet Musk vi pratar om trots allt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Om man vill göra användarna sura så är det ett smart drag I guess

Fast de är ju inte användare då. De använder en annan app, förmodligen utan annonser och därmed är de bara en kostnad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast de är ju inte användare då. De använder en annan app, förmodligen utan annonser och därmed är de bara en kostnad.

Fast inte om de skapar innehåll som andra användare ser via hemsidan/appen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är nog snarare mer märkligt att man tillåtit detta så pass länge. Twitter är gratis, på något sätt behöver de få in pengar så om de inte kan visa annonser i tredjepartsapplikationer så försvinner ju en hel del där. Större incentive kanske för folk att privat sätta upp pihole eller dylikt om man vill "skydda" sig.

Rimligt på ett sätt, men den enda klienten med rimlig användarupplevelse de har i sin egen arsenal är väl Tweetdeck, och där visas det inte heller annonser.
Men ja, det kanske också ändras, eller då att de börjar ta betalt för Tweetdeck på annat vis...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det är väl bara politiker som använder Twitter ändå

Åh porr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur de ska stoppa användningen så länge apiet är öppet går det ju att använda, se öppna skolplattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår inte riktigt hur de ska stoppa användningen så länge apiet är öppet går det ju att använda, se öppna skolplattformen

Ah, bra idé, Elon kan försöka sätta dit de som eventuellt är trotsiga och gör egna klienter ändå?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad jag läst i andra artiklar om ämnet så har tredjeparts apparna betalat för tillgång till twitters api, så att de inte tjänat på dem stämmer inte helt och hållet.

Men detta gjorde att jag avaktiverade mitt twitter konto, deras egna app är ju värdelös och websiten lika så.

Skrivet av trickeh2k:

Är nog snarare mer märkligt att man tillåtit detta så pass länge. Twitter är gratis, på något sätt behöver de få in pengar så om de inte kan visa annonser i tredjepartsapplikationer så försvinner ju en hel del där. Större incentive kanske för folk att privat sätta upp pihole eller dylikt om man vill "skydda" sig.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår inte riktigt hur de ska stoppa användningen så länge apiet är öppet går det ju att använda, se öppna skolplattformen

Varken Twitter eller Skolplattformen är helt öppna API:er. Twitter kräver att man registrerar sig som utvecklare för att kunna använda deras API, och för att kunna göra förfrågningar så måste man sen verifiera sig med t.ex. tokens. Det är så de flesta API:er av den typen fungerar, och om någon missbrukar tjänsten så är det bara att dra in deras tillstånd att använda den.

Skolplattformen:s API är däremot inte tänkt att användas av andra, så där finns inget krav att t.ex. appar som Öppna Skolplattformen verifierar sig för att kunna använda API:et (men det krävs förstås användarnamn och lösenord för att komma åt personlig data).

Permalänk
Medlem

Har tyckt att det har varit en herrans hysteri över Musks övertagande av Twitter utan att det egentligen blivit sämre vad avser plattformen (är ju redan att likna vid ett avlopp så vad kan bli värre) men det här är verkligen en dålig idé. Tråkigt!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ökad lönsamhet genom färre användare? Det var något nytt.

Vet inte hur du tillämpar logik i detta exempel. Men befintliga användare av Twitterappen påverkas inte alls. Övriga som nu inte kommer åt flödena via sina 3:e parts appar måste alltså används Twitters app och blir således riktiga användare. Om något så kommer det att bli fler riktiga användare, inte färre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vet inte hur du tillämpar logik i detta exempel. Men befintliga användare av Twitterappen påverkas inte alls. Övriga som nu inte kommer åt flödena via sina 3:e parts appar måste alltså används Twitters app och blir således riktiga användare. Om något så kommer det att bli fler riktiga användare, inte färre.

Om funktionen vore likvärdig så...

I webbläsaren så finns (än så länge, iaf) Tweetdeck, och det kan nog vara ett rimligt alternativ för iaf en del men då förstås enbart i de sammanhang där den faktiskt passar. (Är ju knappast mobilanpassad så främst på någon form av PC/liknande)

Webbsajten twitter.com samt deras egna Android/Ios-appar jobbar ju dock utifrån helt andra förutsättningar än man rimligen förväntar sig, så de är ju rejält svårsmälta att gå över till. Finns det ens en linjär ström av tweets att beskåda någonstans där?

Jag tror ju att de jagar bort kärnanvändare på det här viset, men det kanske också är avsikten... (även om jag inte riktigt förstår varför det skulle vara något att avsiktligt uppnå)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om funktionen vore likvärdig så...

I webbläsaren så finns (än så länge, iaf) Tweetdeck, och det kan nog vara ett rimligt alternativ för iaf en del men då förstås enbart i de sammanhang där den faktiskt passar. (Är ju knappast mobilanpassad så främst på någon form av PC/liknande)

Webbsajten twitter.com samt deras egna Android/Ios-appar jobbar ju dock utifrån helt andra förutsättningar än man rimligen förväntar sig, så de är ju rejält svårsmälta att gå över till. Finns det ens en linjär ström av tweets att beskåda någonstans där?

Jag tror ju att de jagar bort kärnanvändare på det här viset, men det kanske också är avsikten... (även om jag inte riktigt förstår varför det skulle vara något att avsiktligt uppnå)

Nu talar du ur ett rent tekniskt perspektiv. De som har behov av informationen kommer inte att sluta använda Twitter pga detta.
Och använder man Twitter för 3:e parts tekniska lösningar så är frågan om man verkligen är en kärnanvändare eller inte och hur vida Twitter ens räknar dom som användare som genererar en intäkt.
Är dom bara användare som generar en kostnad så sjunker kostnaderna och vinsten ökar även i det fallet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nu talar du ur ett rent tekniskt perspektiv. De som har behov av informationen kommer inte att sluta använda Twitter pga detta.
Och använder man Twitter för 3:e parts tekniska lösningar så är frågan om man verkligen är en kärnanvändare eller inte och hur vida Twitter ens räknar dom som användare som genererar en intäkt.
Är dom bara användare som generar en kostnad så sjunker kostnaderna och vinsten ökar även i det fallet.

Nej, jag talar om användarupplevelsen och då även om man helt bortser från reklam/ej reklam.

Om jag omformulerar samma ståndpunkt lite: Detta tvingar folk till en tjänst där Twitter styr vad användarna ser i mycket högre grad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vet inte hur du tillämpar logik i detta exempel. Men befintliga användare av Twitterappen påverkas inte alls. Övriga som nu inte kommer åt flödena via sina 3:e parts appar måste alltså används Twitters app och blir således riktiga användare. Om något så kommer det att bli fler riktiga användare, inte färre.

Ja naturligtvis. Det är ju verkligen logiskt och rimligt att de användare som inte vill ha Twitters reklamapp kommer börja använda den nu för att det saknas alternativ. Jag glömde helt bort att det är olagligt att helt enkelt sluta använda twitter helt och hållet. Så tokigt det kan bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är geniet Musk vi pratar om trots allt.

Ja. Han kommer hela tiden på nya geniala idéer som får folk att avsky twitter mer och mer. Han är helt magiskt unik den snubben. Vilken kung han är alltså

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Extra roligt med tanke på att Felon Fusk skrävlade om att Twitteraffären inte skulle handla om pengar, att det inte skulle spela någon roll hur det går ekonomiskt.

För den som hittills undvikit att inse det så är han bara en attans hycklarfjant, ärkenöt och fåntratt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ledare som beter sig på ett sätt som skrämmer andra, kommer till slut bara ha "jasägare" runt sig (alltså som säger ja, inte som äger Jas ). Det blir sällan bra på sikt.

Elon skulle behöva en partner som tydligt kan säga till honom när han har dåliga idéer och som han till och från lyssnar på.

Permalänk

Tweetz, som jag själv använder, verkar fungera än så länge. Stryper Twitter åtkomsten för tredjeparts applikationer är lösningen lätt: Jag slutar använda twitter helt.

De enda jag egentligen följer och klickar på är Sweclockers och det fungerar ju lika bra att bara surfa in på själva sidan

Permalänk
Medlem

Körde Talon, som fungerat rätt bra. Officiella appen är katastrof. Främst för att jag kanske inte kollar på någon dag och vill fortsätta läsa där jag var men appen kastar mig längst upp så jag måste leta var jag var för 1589 inlägg sedan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Extra roligt med tanke på att Felon Fusk skrävlade om att Twitteraffären inte skulle handla om pengar, att det inte skulle spela någon roll hur det går ekonomiskt.

För den som hittills undvikit att inse det så är han bara en attans hycklarfjant, ärkenöt och fåntratt.

Han behöver dock hålla igång det, och det kostar en del. Därför behöver det åtminstone gå runt ekonomiskt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om funktionen vore likvärdig så...

I webbläsaren så finns (än så länge, iaf) Tweetdeck, och det kan nog vara ett rimligt alternativ för iaf en del men då förstås enbart i de sammanhang där den faktiskt passar. (Är ju knappast mobilanpassad så främst på någon form av PC/liknande)

Webbsajten twitter.com samt deras egna Android/Ios-appar jobbar ju dock utifrån helt andra förutsättningar än man rimligen förväntar sig, så de är ju rejält svårsmälta att gå över till. Finns det ens en linjär ström av tweets att beskåda någonstans där?

Jag tror ju att de jagar bort kärnanvändare på det här viset, men det kanske också är avsikten... (även om jag inte riktigt förstår varför det skulle vara något att avsiktligt uppnå)

Det går att få en linjär ström av tweets i huvudappen. Man klickar på stjärnan i övre högra hörnet och väljer se senaste tweetsen. Då hamnar allt i kronologisk ordning.

Permalänk
Medlem

Här finns stora pengar att hämta på en websida med liknande funktioner som Twitter fast bättre. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varken Twitter eller Skolplattformen är helt öppna API:er. Twitter kräver att man registrerar sig som utvecklare för att kunna använda deras API, och för att kunna göra förfrågningar så måste man sen verifiera sig med t.ex. tokens. Det är så de flesta API:er av den typen fungerar, och om någon missbrukar tjänsten så är det bara att dra in deras tillstånd att använda den.

Skolplattformen:s API är däremot inte tänkt att användas av andra, så där finns inget krav att t.ex. appar som Öppna Skolplattformen verifierar sig för att kunna använda API:et (men det krävs förstås användarnamn och lösenord för att komma åt personlig data).

Absolut, men man kan komma ganska långt utan att vara sanktionerad. Hur ska de skilja på en in-app-browser som ändrar ui, eller rena frontendgrejer som better-sweclockers:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541641-better-swecloc...