Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vagnskadegaranti kvar på den? Lät billigt.

För att inte göra det här till en försäkringstråd kan man nog konstatera att det skiljer en del från person till person och plats, men generellt väldigt mycket mellan olika bilmodeller, åtminstone när vagnskadegarantin löpt ut.

Sen är ju frågan om det kommer påverka andrahandsvärdena när leasingboomen är över och alla ska köpa 3 år gamla begagnade bilar, och man inser att det kan skilja en tusenlapp i månaden beroende på val av bil. Eller om premierna justeras när bilarna blir vanligare och statistiken ser bra ut.

Yes, bara halvförsäkring. Fick priset av Watercircles först och nu Trygg Hansa. Watercircles hade en mycket bättre försäkring med självriskreducering på nästan 10 000. Men dom höjde till 12 000 kr / år och det är helt enkelt för mycket.

Visst är det lite knepigt, speciellt om man inte har möjlighet att söka på regnr innan man köper bilen. Med begagnade bilar är ju det som tur är inget problem.

Jag tror ju premierna kommer se ut såhär framöver. Jag tror man ser att folk är berädda att betala dyrt för en elbil och då vill man ha en del av kakan. Samt att det är dyrt att ersätta en hel bil om man totalkvaddar den. Men hoppas du har rätt!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av mackanj:

Provkörde Renault Megane E-Tech tidigare i höstas, förvånades över hur tyst den var på landsväg och motorväg.
Vet inte vad TACC innebär så är osäker på om den bilen har det.
Infotainment är Googles system så man kan installera Spotify direkt i bilen. Men det finns även stöd för Apple Car Play.
Upp till 47 mil enligt WLTP.
Jag gillade att bilen har fysiska knappar för klimatanläggning m m.
Några nackdelar som jag upplevde är att den digitala backspegeln är lite för liten (plottrig bild) och att det är tre spakar på höger sida om ratten.
I mitt tycke kanske den snyggaste elbilen på marknaden just nu.

TACC är adaptiv farthållare. Du är inte den första som frågar så bevisligen använder jag fel -eller i alla fall en ovanlig- term.

Jag surfade in på Renault nu. Den såg ju faktiskt riktigt intressant ut! Lite udda val istället för att gå direkt på en MEB baserad bil från VAG direkt, som många andra gör. Den ska jag nog provköra!

Skrivet av Lidodido:

Spontant skulle jag säga Ioniq 5 men man måste väl upp i utrustning för att få bättre ljudanläggning och då vette tusan om du klarar dig på rätt ekonomi, om nu det var en deal-breaker. Är ju annars en mycket fin bil om bagaget i en M3 är tillräckligt. Samma med EV6 men där har jag ännu mindre koll på pris och ljud.

Jag tror nog det borde gå att få in en 2WD variant under 10,5pbb i alla fall (den ser ut att ligga nära redan på listpriserna). Så det kan gå, ska provköra i alla fall och se vad dem säger.

Gränsen på 10,5pbb är ju fast. Det har jobbet bestämt, så den går inte att tumma på. Annars hade det varit betydligt fler bilar att välja på.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

TACC är adaptiv farthållare. Du är inte den första som frågar så bevisligen använder jag fel -eller i alla fall en ovanlig- term.

Jag surfade in på Renault nu. Den såg ju faktiskt riktigt intressant ut! Lite udda val istället för att gå direkt på en MEB baserad bil från VAG direkt, som många andra gör. Den ska jag nog provköra!

Jag tror nog det borde gå att få in en 2WD variant under 10,5pbb i alla fall (den ser ut att ligga nära redan på listpriserna). Så det kan gå, ska provköra i alla fall och se vad dem säger.

Gränsen på 10,5pbb är ju fast. Det har jobbet bestämt, så den går inte att tumma på. Annars hade det varit betydligt fler bilar att välja på.

Nissan Ariya är ju också en udda bil som blivit väldigt lovordad men inte snackats så mycket om för att det är en "vanlig" förnuftig bil utan massa gimmicks. Oklart om ljudanläggning och sånt, men som bil ska den ju vara väldigt fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jo det är ju väldigt beroende av person och var man bor. För mig går min MS LR på 7000 kr / år och den är ju motsvarande snabb (men avsevärt dyrare i både pris och reparationer) än en M3P.

Jo, det var riktigt bra pris för en bra mycket dyrare bil än M3!

Enorma variationer i försäkringskostnader för elbilar helt klart...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

TACC är adaptiv farthållare. Du är inte den första som frågar så bevisligen använder jag fel -eller i alla fall en ovanlig- term.

Jag surfade in på Renault nu. Den såg ju faktiskt riktigt intressant ut! Lite udda val istället för att gå direkt på en MEB baserad bil från VAG direkt, som många andra gör. Den ska jag nog provköra!

Jag tror nog det borde gå att få in en 2WD variant under 10,5pbb i alla fall (den ser ut att ligga nära redan på listpriserna). Så det kan gå, ska provköra i alla fall och se vad dem säger.

Gränsen på 10,5pbb är ju fast. Det har jobbet bestämt, så den går inte att tumma på. Annars hade det varit betydligt fler bilar att välja på.

Hade ni inte haft den ekonomiska begränsningen så hade jag helt klart rekommenderat att provköra en Taycan Sport Turismo. Är ju ett dyrare, men lite lyxigare alternativ till en M3LR/P. Nackdel är dock att väldigt lite utrustning ingår som standard.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Hade ni inte haft den ekonomiska begränsningen så hade jag helt klart rekommenderat att provköra en Taycan Sport Turismo. Är ju ett dyrare, men lite lyxigare alternativ till en M3LR/P. Nackdel är dock att väldigt lite utrustning ingår som standard.

Ja, den är verkligen fin som snus! Men det spränger pbb gränsen så det stänker om det. Så en sådan hade jag fått lov att köpa privat. Dels på grund av att den är så väldigt dyr att få med motsvarande utrustning som en Model 3 gör att den känns väldigt o-prisvärd. Den är inte extremt dyr till grundpris, men att den är så naken då -och att alla tillval är så väldans dyra- gör att den snabbt blir galet dyr.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

TACC är adaptiv farthållare. Du är inte den första som frågar så bevisligen använder jag fel -eller i alla fall en ovanlig- term.

Tack för förklaringen
Tittade i bruksanvisningen till min Seat Leon. Där står det bara ACC och att den kan kombineras med Travel Assist. Hade varit kortare om de skrivit TACC istället.

En annan sak som skiljer Megane E-Tech mot det flesta andra elbilar jag sett är att den har laddningsuttaget i fronten. Själv föredrar jag det eftersom jag nästan aldrig backar in i en parkeringsficka.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

En annan sak som skiljer Megane E-Tech mot det flesta andra elbilar jag sett är att den har laddningsuttaget i fronten. Själv föredrar jag det eftersom jag nästan aldrig backar in i en parkeringsficka.

Tills du en dag kör när det snöar och du får ett islager över luckan. det e kul. inte..

nu kanske Megane har någon värmeslinga eller nåt, ingen aning, men Kia e-Niro har det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Tills du en dag kör när det snöar och du får ett islager över luckan. det e kul. inte..

nu kanske Megane har någon värmeslinga eller nåt, ingen aning, men Kia e-Niro har det inte.

Den sitter inte fram-fram på Megane, den sitter framför passagerardörren, på sidan. Går ju fortfarande att få ett islager över, men det gäller ju alla bilar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Tills du en dag kör när det snöar och du får ett islager över luckan. det e kul. inte..

nu kanske Megane har någon värmeslinga eller nåt, ingen aning, men Kia e-Niro har det inte.

Fast det är felaktigt beskrivet. Megane E-tech har luckan på sidan snett ovanför hjulhuset ungefär som t ex Taycan. Det är inte som Honda E (huven) eller Zoe (bakom märket i fronten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ens snegla på en hybrid? Alltså, om man har möjligheten till en ren elbil så är väl den en rätt given kandidat?

Fick min hybrid 2021 (Mercedes CLA 250e SB) och det var främst priset som avgjorde köpet. Med tanke på hur marknaden såg ut då och utrustningen jag fick med för det jag betala kändes det bra.
Har i dagsläget kört cirka 3400mil varav 2800mil är på ren el (Sen var laddluckan trasig i en månad, annars har jag nästan enbart kört på el sen jag hämta bilen). Jag kan bara prata för mig men hybrid har funkat väldigt bra då, bevisvligen, majoriteten av mina vardagliga resor körts på el och de gånger man kör långt är det jävligt skönt att bara tanka fullt och fokusera på bilresan.
Nu har jag fått möjligheten att beställa en Tesla MY och kommer aldrig mer blicka tillbaka på en hybrid och speciellt en bil från Mercedes igen 😀

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, den är verkligen fin som snus! Men det spränger pbb gränsen så det stänker om det. Så en sådan hade jag fått lov att köpa privat. Dels på grund av att den är så väldigt dyr att få med motsvarande utrustning som en Model 3 gör att den känns väldigt o-prisvärd. Den är inte extremt dyr till grundpris, men att den är så naken då -och att alla tillval är så väldans dyra- gör att den snabbt blir galet dyr.

Full förståelse för det.

Var själv inne på att köpa en Taycan när jag skulle sälja min gamla 2019 M3 sommaren 2021. Då låg Taycan på 800 papp, som ändå är hyfsat rimligt med tanke på att det är mer påkostad än en Tesla.

Problemet, som du mycket riktigt är inne på, var att när jag konfigat den med alla de viktiga funktioner och prestanda jag förväntar mig (och är van vid i Teslan) så ökade priset för mig orimligt mycket (från ca 800 till ca 1,3 mille).

Var lite tråkigt då jag ville verkligen ha en ny bil, men trist nog så fick det bli ytterligare en M3 igen för mig. Hittade ingen bil som har lika låg vikt, energisnålhet, körglädje, prestanda/pris, bra basutrustningsnivå och lika väl fungerande batterihantering. Detta är områden som gjort att jag inte hittat någon vettig ersättare till M3LR/P, även fast jag verkligen försökte.

Valde dock i midnattsgrå metallic för att den åtminstone skulle se något lite annorlunda ut jämfört med min första svarta M3 från 2019.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Dock är det så att Equalizern styr/reglerar tillgänglig effekt för billaddning genom att titta på den högsta belastningen på någon av faserna i huset. Det innebär att beroende på hur elinstallationen är gjord och om det finns en snedbelastning mellan faserna så kan det bli så att det totalt sett finns tillgänglig effekt för laddning, men att belastningen på en fas är så hög att laddningen inte startar (krävs ofta 6A för att laddningen skall börja. Tesla har 4A tror jag). Vet inte om det är så för alla lastbalanserare eller bara Easee.

Det är så för alla. Det beror på att det är bilen som rent praktiskt styr över effekten, och protokollet för kommunikation mellan EVSE/väggbox till bilen inte har stöd för att begränsa olika effekt mellan de olika faserna (tyvärr). Man kan enligt standarden bara begära/begränsa till en enda effektnivå (oavsett om man kör med tre, två eller en fas).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast det är felaktigt beskrivet. Megane E-tech har luckan på sidan snett ovanför hjulhuset ungefär som t ex Taycan. Det är inte som Honda E (huven) eller Zoe (bakom märket i fronten).

Japp, det var slarvigt beskrivet av mig.
Placeringen är som på min nuvarnde laddhybrid (fast andra sidan av bilen), och den luckan har jag inte haft problem med under vintern. Skönt att slippa ha kabeln på marken då jag laddar.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Japp, det var slarvigt beskrivet av mig.
Placeringen är som på min nuvarnde laddhybrid (fast andra sidan av bilen), och den luckan har jag inte haft problem med under vintern. Skönt att slippa ha kabeln på marken då jag laddar.

Ja då är det skillnad! För att ha den i nosen är bara dumt.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är så för alla. Det beror på att det är bilen som rent praktiskt styr över effekten, och protokollet för kommunikation mellan EVSE/väggbox till bilen inte har stöd för att begränsa olika effekt mellan de olika faserna (tyvärr). Man kan enligt standarden bara begära/begränsa till en enda effektnivå (oavsett om man kör med tre, två eller en fas).

Ok, tack för klargörandet! 👍🏼

Permalänk

Ni som kör ladd-hybrid tex Ioniq 17-21, hur lång tid tar det att ladda med laddbox hemma ? Om ni matar med 8-10 Ampere.
Finns det någon som laddat i det vanliga 220 uttaget , hur lång tid tar det då ?

Vet ej om jag skall skaffa hybrid eller ladd-hybrid. Har ingen laddbox hemma just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ni som kör ladd-hybrid tex Ioniq 17-21, hur lång tid tar det att ladda med laddbox hemma ? Om ni matar med 8-10 Ampere.
Finns det någon som laddat i det vanliga 220 uttaget , hur lång tid tar det då ?

Vet ej om jag skall skaffa hybrid eller ladd-hybrid. Har ingen laddbox hemma just nu.

Den laddar som högst 3,3kW - Och batteriet är väl på 9kWh? Med den medföljande reseladdaren så går det väl upp till 2,3kW, så räkna med 4 timmars laddning om du laddar via vanligt eluttag.

Med laddbox så går det på under 3 timmar.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Den laddar som högst 3,3kW - Och batteriet är väl på 9kWh? Med den medföljande reseladdaren så går det väl upp till 2,3kW, så räkna med 4 timmars laddning om du laddar via vanligt eluttag.

Med laddbox så går det på under 3 timmar.

Ja, 8,9 är batteriet på. Det var inte så stor skillnad i laddtid dom i mellan.
Vi har bara 16Ah i säkring hemma, men det funkar väll ändå ? Tillsvidare iaf

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Ni som kör ladd-hybrid tex Ioniq 17-21, hur lång tid tar det att ladda med laddbox hemma ? Om ni matar med 8-10 Ampere.
Finns det någon som laddat i det vanliga 220 uttaget , hur lång tid tar det då ?

Vet ej om jag skall skaffa hybrid eller ladd-hybrid. Har ingen laddbox hemma just nu.

Jag har en Volvo V60 hybrid med ca 11kw/h batteri. Laddar i vanligt eluttag utomhus och från tomt till fullt kanske det tar fyra timmar. Tycker det funkar bra, stoppar i kabeln så fort jag parkerar hemma och kan köra 90% av mina vardagsresor på el. Min sambo har en hybrid som inte är plug-in och den är snål att köra men man får tanka den som en vanlig bil relativt ofta ändå.

Vi har relativt billig el så för mig känns det värt att betala mer för bilen istället för bränsle, det är i alla fall pengar som man till viss del får tillbaks när man byter in den. Hoppas kunna byta in till elbil inom en snar framtid om begagnatpriserna för en bra familjebil sjunker lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Tänkte bara tipsa om att Easee Equalizer även kan användas med en äldre/dum elmätare via CT-klämmor kopplade till en fristående mätare, dvs man behöver inte byta elmätare för att få det att fungera (även om det kanske finns andra goda skäl till att byta). Via molnet kopplas laddare och mätare ihop och man kan se husets nuvarande förbrukning samt hur mycket bilen laddas mm. Dock är det så att Equalizern styr/reglerar tillgänglig effekt för billaddning genom att titta på den högsta belastningen på någon av faserna i huset. Det innebär att beroende på hur elinstallationen är gjord och om det finns en snedbelastning mellan faserna så kan det bli så att det totalt sett finns tillgänglig effekt för laddning, men att belastningen på en fas är så hög att laddningen inte startar (krävs ofta 6A för att laddningen skall börja. Tesla har 4A tror jag). Vet inte om det är så för alla lastbalanserare eller bara Easee. En lösning på det problemet är t ex att installera en FerroAmp EnergyHub som kan göra sk fasbalansering och då kunna "frigöra" den "låsta" effekten till elbilsladdning (om jag fattat rätt vill säga). Men en FerroAmp EH är ju rätt dyr, men kanske värt det om man ska installera solceller och energilagring framöver.

Far har en helt ny mätare med HAN-port så det blir billigast med en mätare som kopplar sig dit istället för att mäta själv.

Vi hoppas det ska vara ganska jämt fördelat i huset men får hålla ett öga i närtiden. Hur som så har de 25A huvudsäkring så det borde finnas utrymme.

Men tack för info, mycket matnyttigt.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

När det gäller att avbryta köpkontrakt innan uthämtning så verkar Holmgrens ta betalt för detta både innan och efter bilen börjat tillverkas. Så jag verkar vara fast med min bil.

Blir sannolikt inga framtida köp därifrån.

(Står ju garanterat i köpteavtalet, så det är ju inte på något sätt deras fel. Men det läste man ju tyvärr inte så noga när man "tvingades" spontanköpa utan betänktetid pga bonusen. Samtidigt som flera andra här uppenbarligen inte haft några problem med att avbryta sina ordrar hos andra återförsäljare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

När det gäller att avbryta köpkontrakt innan uthämtning så verkar Holmgrens ta betalt för detta både innan och efter bilen börjat tillverkas. Så jag verkar vara fast med min bil.

Blir sannolikt inga framtida köp därifrån.

Med risk för urspårning:

Skrev inte du på avtalet där villkoren stod INNAN köpet? Jag håller med om att det är taskiga villkor men var inte sur på dom. Ta det som läropengar och gör annorlunda nästa gång.

Har sedan april 2022 en beställning på en EV6, på den lade jag 10tkr i handpenning. De pengarna får jag tillbaka om jag ångrar köpet innan bilen får ett produktionsdatum. Det har den inte gjort än. Alltså: ångra idag - pengarna tillbaka. Bilen får produktionsdatum, jag ångrar mig - dom behåller pengarna (och bilen, antar jag).

Permalänk
Medlem

Jo precis, skrev en förklarande kompletterande text ungefär samtidigt som när du skrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

När det gäller att avbryta köpkontrakt innan uthämtning så verkar Holmgrens ta betalt för detta både innan och efter bilen börjat tillverkas. Så jag verkar vara fast med min bil.

Blir sannolikt inga framtida köp därifrån.

(Står ju garanterat i köpteavtalet, så det är ju inte på något sätt deras fel. Men det läste man ju tyvärr inte så noga när man "tvingades" spontanköpa utan betänktetid pga bonusen. Samtidigt som flera andra här uppenbarligen inte haft några problem med att avbryta sina ordrar hos andra återförsäljare.)

Har du pratat med dom eller bara läser du vad som står i kontraktet?
Den § med kostnad för avbeställning är ganska vanlig köpekontrakt när man beställer en bil, men ofta går det bra att avbeställa ändå utan kostnad eftersom dom vet att dom kan sälja bilen utan problem när den kommer.
Så om du inte redan gjort det så snacka med säljaren om du kan få avbeställa utan kostnad, det kanske går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du pratat med dom eller bara läser du vad som står i kontraktet?
Den § med kostnad för avbeställning är ganska vanlig köpekontrakt när man beställer en bil, men ofta går det bra att avbeställa ändå utan kostnad eftersom dom vet att dom kan sälja bilen utan problem när den kommer.
Så om du inte redan gjort det så snacka med säljaren om du kan få avbeställa utan kostnad, det kanske går att lösa.

Det var så jag fick det beskrivet av säljaren på Hedin Bil när jag skrev på för min MG4. Jag läste igenom kontraktet och undrade över punkten med avgift vid avbeställning och de sa att så länge man inte kommer dagen innan leverans och säger "jag ville inte ha den längre" så behöver man inte betala något. Leveransklara elbilar är ganska lättsålda i dagsläget vad jag har förstått.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du pratat med dom eller bara läser du vad som står i kontraktet?
Den § med kostnad för avbeställning är ganska vanlig köpekontrakt när man beställer en bil, men ofta går det bra att avbeställa ändå utan kostnad eftersom dom vet att dom kan sälja bilen utan problem när den kommer.
Så om du inte redan gjort det så snacka med säljaren om du kan få avbeställa utan kostnad, det kanske går att lösa.

Skrivet av riiga:

Det var så jag fick det beskrivet av säljaren på Hedin Bil när jag skrev på för min MG4. Jag läste igenom kontraktet och undrade över punkten med avgift vid avbeställning och de sa att så länge man inte kommer dagen innan leverans och säger "jag ville inte ha den längre" så behöver man inte betala något. Leveransklara elbilar är ganska lättsålda i dagsläget vad jag har förstått.

Skadar absolut inte pröva! Dock så tror jag att orderböckerna inte fylls på i samma takt som förra året, med både hög inflation, räntor etc, samt att en av konkurrenterna sänkt sina priser på upp till 150k.

Det kan hända att återförsäljarna numera kommer tvinga de paragrafer som står. Tror inte bil / elbilsmarknaden i Sverige kommer ha det lätt i år.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

När det gäller att avbryta köpkontrakt innan uthämtning så verkar Holmgrens ta betalt för detta både innan och efter bilen börjat tillverkas. Så jag verkar vara fast med min bil.

Blir sannolikt inga framtida köp därifrån.

(Står ju garanterat i köpteavtalet, så det är ju inte på något sätt deras fel. Men det läste man ju tyvärr inte så noga när man "tvingades" spontanköpa utan betänktetid pga bonusen. Samtidigt som flera andra här uppenbarligen inte haft några problem med att avbryta sina ordrar hos andra återförsäljare.)

Det där med att "innan bilen har tillverkats" hade jag verkligen undersökt med ARN/Konsumentverket. För då måste det gå andra hållet om bilen blir försenad att du har rätt till ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det där med att "innan bilen har tillverkats" hade jag verkligen undersökt med ARN/Konsumentverket. För då måste det gå andra hållet om bilen blir försenad att du har rätt till ersättning.

Finns ofta en klausul som säger att man har rätt till ersättning vid försening, men då gäller det att man har en specifik datum i kontraktet för när leverans skall ske och många handlare skriver idag inte in ett leveransdatum.

Detta är hämtat från mitt avtal.
10. Köparens rätt till skadestånd
A. En konsument har under de i 14 och 30-32 §§ KKL angivna förutsättningarna rätt till ersättning för
skada - t ex utgifter och förluster - som orsakas honom p g a att bilen är felaktig eller genom säljarens
dröjsmål. Skadeståndet omfattar dock inte ersättning för förlust i näringsverksamhet. Konsumenten är
skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada.
B. Näringsidkare har rätt till ersättning för den skada han drabbas av på grund av fel eller
leveransförsening om säljföretaget förfarit vårdslöst. Ersättning utgår endast för skäliga utlägg men inte
för förlust i näringsverksamhet eller skada på annat än bilen.

KKL finns här.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Skrivet av fresh_java:

Jag har en Volvo V60 hybrid med ca 11kw/h batteri. Laddar i vanligt eluttag utomhus och från tomt till fullt kanske det tar fyra timmar. Tycker det funkar bra, stoppar i kabeln så fort jag parkerar hemma och kan köra 90% av mina vardagsresor på el. Min sambo har en hybrid som inte är plug-in och den är snål att köra men man får tanka den som en vanlig bil relativt ofta ändå.

Vi har relativt billig el så för mig känns det värt att betala mer för bilen istället för bränsle, det är i alla fall pengar som man till viss del får tillbaks när man byter in den. Hoppas kunna byta in till elbil inom en snar framtid om begagnatpriserna för en bra familjebil sjunker lite till.

Ok, har du kollat upp ditt uttag innan eller bor du rätt nytt hus ? Vårt hus är från 2002 så elen borde vara ok.
Betalar du för 16 Ah eller 20 Ah ?