Trasiga Radeon RX 6000-kort uppges bero på fuktskador

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Klant-Jaytwocents hoppade på tåget, vilket knappast är förvånande.

likt.... SweClockers...

Men surprise surprise. vad jag trodde skulle bli en icke-nyhet clickbait artikel verkar bli en... icke-nyhets clickbait artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Angående artikeln tycker jag mest den här Krisfix verkar lite för het på gröten o inte så mycket annat. Visst att grafikkorten hade ett samband med sina drivrutiner men det vore ju bra om personen kunde bevisa sina teser innan de publiceras.

Ett bra exempel på Doyle's fallacy. "When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth."

Att utesluta alla möjligheter är omöjligt/mycket svårt. Den "gemensamma nämnaren" visade sig vara betydligt mer än bara drivrutiner vilket var ganska uppenbart efter mindre än 30 sekunders granskning. Bra att de fortsatte att gräva dock.

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att någon miner kört till-luft för ventilering direkt med slang och fläkt från väggen och bara bombarderat korten med fuktig luft länge, sedan rengjort och sålt dem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag tippar på att någon miner kört till-luft för ventilering direkt med slang och fläkt från väggen och bara bombarderat korten med fuktig luft länge, sedan rengjort och sålt dem.

Ja och de klarade det under års tid av mining för att sedan gå sönder långt senare.

Det är väl förvisso en mycket rimligare teori än den man brukar höra om mining som är i stil med:

"korten har kört mining inom med stabil temperatur inom sin spec och är därför helt slut nu" utan ett ända belägg för att så skulle vara fallet..

Det är egentligen ganska ointressant hur fukten kommit dit mer än att det är ett misstag någonstans i kedjan från produktion till sista användare.. Handlar om ett sådant fåtal kort att det knappt är värt att undersöka varför... Sen har silica gel påsar ett syfte på ett lager också. Vid slarvig hantering vid ex båtfrakt kan det lätt bli massor med fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Många inklusive jag blev slarviga för att AMD haft så mycket andra problem eller ja "otur med kvaliteten" på sistone. Och då är det lätt att ryckas med. Det är inte logiskt men samtidigt så är vi människor. Och hade inte AMD slarvat med sina MBA-kort så hade folk varit mer kritiska till den här historien. Så till viss del får de skylla sig själva. Jag säger inte att jag agerade rätt, verkligen inte. Men samtidigt har jag full förståelse för varför jag och andra rycktes med.

Full förståelse att ryckas med av ett ryckte som saknade helt grund och vett?
Det är en väldigt dålig och farlig egenskap du har isåfall som du borde försöka bli av med.

§1.5
Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Full förståelse att ryckas med av ett ryckte som saknade helt grund och vett?
Det är en väldigt dålig och farlig egenskap du har isåfall som du borde försöka bli av med.

Om det hade varit utan sammanhang så hade jag varit en riktig tok. Det håller jag med om. Men nu skall det ju sättas i kontexten av att det blåst mycket kring AMD på grund av andra saker på sistone, så det är då lätt att tro att ett företag som betett sig verifierat illa X gånger även betett sig illa X+1 gånger om du förstår vad jag menar. Hade detta varit en isolerad händelse så hade jag inte reagerat så som jag gjorde. Men det betyder inte att det var sunt. Det är inte det jag säger. Bara att jag förstår varför det blev som det blev.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Full förståelse att ryckas med av ett ryckte som saknade helt grund och vett?
Det är en väldigt dålig och farlig egenskap du har isåfall som du borde försöka bli av med.

Är väl inget konstigt med det, gör någon konstant bort sig så utgår man till slut från att de ska göra bort sig.

Är korsningen alltid tom när du kommer till den slutar du titta efter om den är tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kollar inte ens på honom. Killen kan knappt någonting och sprider dynga.
Det enda han verkar vettig på är vattenkylning, utöver det så verkar han ha noll koll.

Tur att vi har killar som Tech Jesus på Gamers Nexus.

Jag har sett en del av hans videos senaste åren och alltid haft samma tanke efteråt. Kanske bara var en dålig video. Men känns som att han drygar ut osv med babbel. Slutat titta på han och nu är det LTT (i princip varenda video sedan 2012), Sweclockers (dagligen sedan 2011) och GN (några här o där) som gäller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det känns som att någon kört en kryptofarm, och när den inte lönade sig längre, stängde man bara av strömmen och då gjorde sig fukten påmind, eftersom korten inte längre gick varma så att fukten avdunstade.
Sedan har man upptäckt att dom är paj i samband med uppdatering av drivrutin, men inte förstått varför.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att förklaringen med drivrutiner har varit skum med tanke på att det endast har varit ett problem i Tyskland. Att det skulle vara hårdvaran är också lite märklig då det har varit fel på olika AIB modeller. Då är det mer rimligt att det skulle vara miljörelaterat. Att det är fukt som orsakar problemet för att en mindre nogrann återförsäljare eller en miner har förvarat eller hanterat korten felaktigt låter helt rimligt.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja och de klarade det under års tid av mining för att sedan gå sönder långt senare.

Det är väl förvisso en mycket rimligare teori än den man brukar höra om mining som är i stil med:

"korten har kört mining inom med stabil temperatur inom sin spec och är därför helt slut nu" utan ett ända belägg för att så skulle vara fallet..

Det är egentligen ganska ointressant hur fukten kommit dit mer än att det är ett misstag någonstans i kedjan från produktion till sista användare.. Handlar om ett sådant fåtal kort att det knappt är värt att undersöka varför... Sen har silica gel påsar ett syfte på ett lager också. Vid slarvig hantering vid ex båtfrakt kan det lätt bli massor med fukt.

Man pushar i princip aldrig korten lika hårt för mining som man gör för gaming, särskilt inte de momentana peaks du kan få i spel där korten pushar ut 4000fps i någon laddningsskärm etc. Om korten blivit skadade så kanske det inte uttrycker sig när man kör dem så undervoltade och med så låg power limit som ma möjligen kan komma undan med och med bra (bra som i sval, även om fuktig) ventilation. Sätt samma kort sedan i en spelrigg med normala settings där det går 100% så kan det bli något annat. Eller bara om miners script eller verktyg för att sätta volt etc fuckar ur vid någon reboot och kör dem på 100% ett tag.

Hände mig med ett par 3090- körde afterburner vid startup bara för att jag var lat, ett par gånger applicerade profilerna bara efter någon mikro-strömavbrott hade rebootat minern och märkte det antingen för att rummet var för kallt- då den kraschat- eller för varmt- då korten gick varma som fan. En av de gångerna var ena pcie-kabeln kokhet, mycket kan gå fel på det power-levels som 3090 och nu värre kort har.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Man pushar i princip aldrig korten lika hårt för mining som man gör för gaming, särskilt inte de momentana peaks du kan få i spel där korten pushar ut 4000fps i någon laddningsskärm etc. Om korten blivit skadade så kanske det inte uttrycker sig när man kör dem så undervoltade och med så låg power limit som ma möjligen kan komma undan med och med bra (bra som i sval, även om fuktig) ventilation. Sätt samma kort sedan i en spelrigg med normala settings där det går 100% så kan det bli något annat. Eller bara om miners script eller verktyg för att sätta volt etc fuckar ur vid någon reboot och kör dem på 100% ett tag.

Hände mig med ett par 3090- körde afterburner vid startup bara för att jag var lat, ett par gånger applicerade profilerna bara efter någon mikro-strömavbrott hade rebootat minern och märkte det antingen för att rummet var för kallt- då den kraschat- eller för varmt- då korten gick varma som fan. En av de gångerna var ena pcie-kabeln kokhet, mycket kan gå fel på det power-levels som 3090 och nu värre kort har.

Så kan det mycket väl vara.

Känns spontant som det finns dåligt med belägg att maxlast på en GPU krets skulle slita ut den (mycket) snabbare. Det är liksom inte en bil man kallstartar och lägger maximalt varvtal på.

Om något så brukar temperaturskiftningar vara dåligt för elektronik snarare än konstant arbetstenperatur. Ur den synvinkeln så borde det vara sämre att starta och stoppa belastningen hela tiden.

Det är möjligt att de som påstår att mining är det värsta man ja göra med kortet har rätt eller delvis rätt men jag har aldrig sett någon faktisk data som pekar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så kan det mycket väl vara.

Känns spontant som det finns dåligt med belägg att maxlast på en GPU krets skulle slita ut den (mycket) snabbare. Det är liksom inte en bil man kallstartar och lägger maximalt varvtal på.

Om något så brukar temperaturskiftningar vara dåligt för elektronik snarare än konstant arbetstenperatur. Ur den synvinkeln så borde det vara sämre att starta och stoppa belastningen hela tiden.

Det är möjligt att de som påstår att mining är det värsta man ja göra med kortet har rätt eller delvis rätt men jag har aldrig sett någon faktisk data som pekar på det.

Yup, jag oroar mig mer för stora strömspikar än långtida belastning- men som sagt om korten är lite skadade av något annat kan ju lite vad som helst hända. Sedan är det ju så att fläktar osv slits ut vid mining, ingen tvekan om det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort skadeglädje- och/eller flamebaitinlägg vars enda syfta är att strö salt i såren. Håll diskussionen på en trevlig nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

likt.... SweClockers...

Men surprise surprise. vad jag trodde skulle bli en icke-nyhet clickbait artikel verkar bli en... icke-nyhets clickbait artikel.

Förstår inte varför det ska shameas så mycket på att ex. Sweclockers skrev en artikel. De var väldigt tydliga om att drivrutinen bara var en teori.

Ifall värsta fall kunde en artikel som sådan hjälpa någon att rädda sitt grafikkort.

Ifall det visade sig vara falsklarm, vilket det gjorde, så händer ingenting. Eller är vi oroliga för AMD's kortsiktiga aktievärde?

Vem bryr sig om hur fanboys reagerar?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tillräckligt mycket för att ifrågasätta om det egentligen var en nyhet som hör hemma på en reputabel nyhetskälla som Swec...?

(Med bakgrunden att ingen annan rapporterat om det och att det inte finns någonannanstans - Hade så varit fallet bör det varit större).

jag lägger det på KrisFix själv och Der8auer att det spridde sig ifrån början.
första grejen Kris har gjord var att direkt prata om i titeln på videon att det var drivern som gör sönder chippen men nu i efterhand har han ändrat titeln på det.
sen strax efter den videon kom upp så har Roman (Der8auer) delat videon vidare via sin Community på YT. dvs om du följer honom so kunde du se att han har delat det med en liten snut skriven om det, men han har inte gjord något eget video om det.

i sig är detta inget fel. men det var också Roman som inte för allt för länge sen tåg upp det med ångkammaren på XTX kortet.
i första videon om detta i både engelska och tyska versionen tar han upp att han inte fick någon kort av AMD.

själv säger han i videon att han inte bryr sig och att det är ju ingen rättighet att få ett kort bara för att man har en YT kanal.
Jag tror inte att han har gjord det med avsikt men känns så att han har varit lite snabbt på hugget mot AMD det senaste tiden även om detta troligen har hänt ometveten.
sen tar jag inte upp Jay och UFD för dessa två kan man numera inte tar på allvar längre pga sin okunskap.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vem bryr sig om hur fanboys reagerar?

Problemet är att det fortfarande idag är människor som inte köper AMD på grund av dåliga drivrutiner.
Detta är en "sanning" som har legat kvar i 15 år, och som fortfarande påverkar försäljning.

Jag är inte för en tillverkare eller emot en annan, det jag däremot är för är en hälsosam konkurrens - Något som vi idag ser ett klart behov av, annars hade vi inte haft mellanklass-kort som förhoppningsvis landar under 10.000kr .

AMDs drivrutiner har varit ett problem, men det har Nvidias också. Det är problem på båda håll, men det finns klart mer långlivade subjektiva myter som i sin tur påverkar försäljning och gör att du och jag har mindre att välja på, och vi får betala mer för det.
Jag har haft mer problem de gånger jag kört Nvidia än ATI/AMD, en annan har haft mer problem med AMD osv. Det spelar egentligen ingen roll

Nvidia och AMD är lika dåliga båda två, men efter att Intel sköt sig i foten gång på gång så måste vi få tillbaka konkurrans på grafikkortsmarkaden för det kan inte fortsätta som det gör nu

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är väl inget konstigt med det, gör någon konstant bort sig så utgår man till slut från att de ska göra bort sig.

Är korsningen alltid tom när du kommer till den slutar du titta efter om den är tom.

Att göra bort sig verkar vara ett fenomen som alla dom tre stora Nvidia, AMD och Intel har gemensamt

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det är för tidigt att säga men ja det är ju helt klart möjligt att det skulle bero på fukt eller kraftiga temperaturväxlingar.
Det där med drivrutiner skulle kunna vara möjligt om dom petade i bios, men då hade det varit galna siffror med trasiga kort.

Det gör ont i mig att säga att Sweclockers känns mer och mer som Aftonbladet.
Förr var det en given startsida och jag läste snudd på alla artiklar, nu trillar jag in nån gång i veckan och läser ett par rubriker och klickar ytterst sällan vidare.
Tester och recensioner håller fortfarande okej kvalité, men nyheter och fredagspanelen är bedrövlig.
Man är ju inte färsk i gamet längre men det är inte mitt intresse som svalnat, snarare tvärt om.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tycker fortfarande det är för tidigt att säga men ja det är ju helt klart möjligt att det skulle bero på fukt eller kraftiga temperaturväxlingar.
Det där med drivrutiner skulle kunna vara möjligt om dom petade i bios, men då hade det varit galna siffror med trasiga kort.

Det gör ont i mig att säga att Sweclockers känns mer och mer som Aftonbladet.
Förr var det en given startsida och jag läste snudd på alla artiklar, nu trillar jag in nån gång i veckan och läser ett par rubriker och klickar ytterst sällan vidare.
Tester och recensioner håller fortfarande okej kvalité, men nyheter och fredagspanelen är bedrövlig.
Man är ju inte färsk i gamet längre men det är inte mitt intresse som svalnat, snarare tvärt om.

För mig "slår du verkligen huvudet på spiken" med det du uttrycker i det fetmarkerade ovan. Förr läste man verkligen allt som lades upp på förstasidan, även om man kanske skumläste lite i de artiklar som man inte var jätteintresserad av. Nu skumläser man istället förstasidan och klickar allt mer sällan in på nån artikel. Kommer på mig själv med att surfa in på Sweclockers mest av vana och inte för att det finns så mycket material som jag egentligen vill ta del av. Det är för mycket reklam och sponsrat innehåll samt artiklar som egentligen bara återberättar nyheter från någon annan sida eller pressmeddelanden från något företag. För mig är det alldeles för få Sweclockers-unika artiklar som bygger på material som man själva har upptäckt, testat eller analyserat sig fram till.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

För mig "slår du verkligen huvudet på spiken" med det du uttrycker i det fetmarkerade ovan. Förr läste man verkligen allt som lades upp på förstasidan, även om man kanske skumläste lite i de artiklar som man inte var jätteintresserad av. Nu skumläser man istället förstasidan och klickar allt mer sällan in på nån artikel. Kommer på mig själv med att surfa in på Sweclockers mest av vana och inte för att det finns så mycket material som jag egentligen vill ta del av. Det är för mycket reklam och sponsrat innehåll samt artiklar som egentligen bara återberättar nyheter från någon annan sida eller pressmeddelanden från något företag. För mig är det alldeles för få Sweclockers-unika artiklar som bygger på material som man själva har upptäckt, testat eller analyserat sig fram till.

Jojo, men hur vida exploaterat är inte detta fält - i jämförelse med dåtiden? Å andra sidan, spenderar du lite tid på exempelvis reddit: så lär du troligtvis alltid hållas informerad runt det nyaste och senaste i realtid.

Mediebruset fungerar nog också lite annorlunda mot tidigare. Tillverkare har nog lite mer kontroll över vad som kommer ut - i informationsväg.

I helhet kan du säkerligen bidra med exempelvis nyhetstips åt sidan, som kan brukas av redaktionen för att färga framsidan.

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag skulle gissa på att korten rengjorts med ultraljudsbad, snarare än att dom lagrats dåligt. Då korten verkar vara helt dammfria etc.
Men jag tycker det verkar lite konstigt att kislet spricker,,, utan att man hört något liknande tidigare liksom. (pga fukt som tränger in i kislet då.) känns ju som att det borde vara ett fenomen man lagt märke till tidigare än 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmm, Jag skulle gissa på att korten rengjorts med ultraljudsbad, snarare än att dom lagrats dåligt. Då korten verkar vara helt dammfria etc.
Men jag tycker det verkar lite konstigt att kislet spricker,,, utan att man hört något liknande tidigare liksom. (pga fukt som tränger in i kislet då.) känns ju som att det borde vara ett fenomen man lagt märke till tidigare än 2023.

Du har alltså inte lyssnat eller förstått det som sägs i klippet? Därtill, har du nån gång kokat upp vatten på spisen? Och vid något tillfälle fanns ett par vattendroppar på kontaktytan som får kastrullen att ljuda - som att den hoppar omkring på den värmande spisplattan?

Fundera på den du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tillräckligt mycket för att ifrågasätta om det egentligen var en nyhet som hör hemma på en reputabel nyhetskälla som Swec...?

Men ärligt talat så är ju Sweclockers ingen nyhetskälla utan längst ner i näringskedjan, och många här gillar ju att dra fram högafflarna och facklorna när det kommer något alarmistiskt inlägg på forumet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men ärligt talat så är ju Sweclockers ingen nyhetskälla utan längst ner i näringskedjan, och många här gillar ju att dra fram högafflarna och facklorna när det kommer något alarmistiskt inlägg på forumet.

Ja men medlemmarna skiter jag i, jag tänker på redaktionen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Förstår inte varför det ska shameas så mycket på att ex. Sweclockers skrev en artikel. De var väldigt tydliga om att drivrutinen bara var en teori.

Ifall värsta fall kunde en artikel som sådan hjälpa någon att rädda sitt grafikkort.

Ifall det visade sig vara falsklarm, vilket det gjorde, så händer ingenting. Eller är vi oroliga för AMD's kortsiktiga aktievärde?

Vem bryr sig om hur fanboys reagerar?

Det påverkar deras "journalistiska anseende". Om de vill bli tagna på allvar som en seriös nyhetssajt kan de inte hoppa på små rykten. Finns en anledning till att stora, seriösa nyhetssajter verifierar källor från flera håll innan man kör en story.

Att ursäkta sig med "det är ett rykte" och "i bästa fall kan man rädda någon" duger inte som ursäkt

Säg att Lägenheter brann igår i Östersund, Sundsvall och Kiruna. Alla lägenheter har lamparmaturer från Ikea. Ryktet säger att det är fel på kopplingen I dessa. Sambandet är att det finns lamphållare från Ikea. Men om orsaken inte är dessa är det ett fullkomligt meningslöst samband.

Ska aftonbladet, expressen, DN mfl omgående gå ut med löpsedlar LIVSFARLIGA ARMATURER KAN FINNAS I DITT HEM. Nej. Elsäkerhetsverket konstaterar orsaken FÖRST. sen går tillverkaren ut och återkallar produkter och journalister kan göra vad journalister gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jojo, men hur vida exploaterat är inte detta fält - i jämförelse med dåtiden? Å andra sidan, spenderar du lite tid på exempelvis reddit: så lär du troligtvis alltid hållas informerad runt det nyaste och senaste i realtid.

Mediebruset fungerar nog också lite annorlunda mot tidigare. Tillverkare har nog lite mer kontroll över vad som kommer ut - i informationsväg.

I helhet kan du säkerligen bidra med exempelvis nyhetstips åt sidan, som kan brukas av redaktionen för att färga framsidan.

Men det är ju precis det problemet jag pekar på! Många försöker bara vara en i mängden och vidarerapportera "populära" nyheter som genererar klick. Sweclockers går i min mening mer och mer åt det hållet och då löper de faran att göra sig själva irrelevanta. Varför ska man då bry sig om att surfa in här när man snabbare kan ta del av ursprungsmaterialet direkt hos källan? Tycker man märker stor skillnad på Sweclockers nu och för typ tre år sedan bara. Pratar inte om 10-15 år bakåt i tiden.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Men det är ju precis det problemet jag pekar på! Många försöker bara vara en i mängden och vidarerapportera "populära" nyheter som genererar klick. Sweclockers går i min mening mer och mer åt det hållet och då löper de faran att göra sig själva irrelevanta. Varför ska man då bry sig om att surfa in här när man snabbare kan ta del av ursprungsmaterialet direkt hos källan? Tycker man märker stor skillnad på Sweclockers nu och för typ tre år sedan bara. Pratar inte om 10-15 år bakåt i tiden.

Aha, så du menar att redaktionen ska krypa runt i återvinningen bland de större aktörerna? Eller i deras ventilationskanaler för att banda något läckert och unikt innehåll?

Som sagt, även du kan tipsa eller bidra med ett unikt innehåll. Källinformation är för övrigt källinformation, vilket kan tolkas eller tydas helt olika - beroende på vem som skriver en artikel. Alltså, den jämförelse du gör - att det är viktigast att vara först, för att vara "relevant" - det är ett felaktigt resonemang, fast jag kan hålla med om saken, till ett par grader.

Men det är skillnad att spotta ut på twitter att "nu har det skett (länk)" och skriva på Swec "nu har det skett (länk)", för troligen investerar skribenten hos Swec ett par stunder av sin energiomvandling - till att nyansera en artikel, så nästan all form av publik kan förstå innehållet av källinformationen.

Den här formen av nyanseringen kan ta lite tid, därtill kan ju skribenten önska att källinformationen är verifierbar, eller att till och med artikeln innehåller en kommentar av berörd ägare till källinformationen. Vilket kan ta några få stunder då vi lever i olika tidszoner och kafferytmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Det påverkar deras "journalistiska anseende". Om de vill bli tagna på allvar som en seriös nyhetssajt kan de inte hoppa på små rykten. Finns en anledning till att stora, seriösa nyhetssajter verifierar källor från flera håll innan man kör en story.

Att ursäkta sig med "det är ett rykte" och "i bästa fall kan man rädda någon" duger inte som ursäkt

Säg att Lägenheter brann igår i Östersund, Sundsvall och Kiruna. Alla lägenheter har lamparmaturer från Ikea. Ryktet säger att det är fel på kopplingen I dessa. Sambandet är att det finns lamphållare från Ikea. Men om orsaken inte är dessa är det ett fullkomligt meningslöst samband.

Ska aftonbladet, expressen, DN mfl omgående gå ut med löpsedlar LIVSFARLIGA ARMATURER KAN FINNAS I DITT HEM. Nej. Elsäkerhetsverket konstaterar orsaken FÖRST. sen går tillverkaren ut och återkallar produkter och journalister kan göra vad journalister gör.

Jag tycker du tar och vrider saker på ett närmast osmakligt sätt. Du kan inte jämställa artiklar som skulle provocera om livsfara med en artikel som pratar om att du ev. ska undvika en viss drivrutin till ditt grafikkort tills mer info kommit fram.

Gå och läs den "kontroversiella" artikeln (för första gången kanske?). Titeln är inte uppskruvad och texten är helt objektiv och saklig i vad som konstaterats, vem som kommit med påståendena och vad för info som saknas.
https://www.sweclockers.com/nyhet/35556-drivrutin-pastas-ta-k...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Aha, så du menar att redaktionen ska krypa runt i återvinningen bland de större aktörerna? Eller i deras ventilationskanaler för att banda något läckert och unikt innehåll?

Som sagt, även du kan tipsa eller bidra med ett unikt innehåll. Källinformation är för övrigt källinformation, vilket kan tolkas eller tydas helt olika - beroende på vem som skriver en artikel. Alltså, den jämförelse du gör - att det är viktigast att vara först, för att vara "relevant" - det är ett felaktigt resonemang, fast jag kan hålla med om saken, till ett par grader.

Men det är skillnad att spotta ut på twitter att "nu har det skett (länk)" och skriva på Swec "nu har det skett (länk)", för troligen investerar skribenten hos Swec ett par stunder av sin energiomvandling - till att nyansera en artikel, så nästan all form av publik kan förstå innehållet av källinformationen.

Den här formen av nyanseringen kan ta lite tid, därtill kan ju skribenten önska att källinformationen är verifierbar, eller att till och med artikeln innehåller en kommentar av berörd ägare till källinformationen. Vilket kan ta några få stunder då vi lever i olika tidszoner och kafferytmer.

Nä varför skulle jag mena det? Jag skrev ju ursprungligen att jag vill att Sweclockers ska satsa mer på egenproducerat material och mindre på att vidarerapporta nyheter från andra källor. Varför skulle jag då vilja att de ska "krypa runt i återvinningen"? Ser inte logiken i ditt resonemang direkt...

Jag skrev heller aldrig att man måste vara snabbast för att vara relevant, det läser du felaktigt in själv. Jag skrev att ifall de väljer att lägga för mycket krut på att vidarerapportera andras material så riskerar de att bli irrelevanta. Vet inte ifall du läser slarvigt eller bara medvetet misstolkar mig...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE