Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vilken processor till fotoeditering och enklare spel?

Permalänk
Medlem

Vilken processor till fotoeditering och enklare spel?

Hej!

Håller på att sätta ihop en ny dator som skall användas för fotoeditering och lite enklare spelande (typ bilspel, SniperElite, Far Cry). Chassi, nätaggregat (600W), grafikkort (RX6650XT) och minne (2x16GB) är införskaffat. Hårddisk är jag ganska säker på, men jag funderar på vilken processor (och moderkort) som skall väljas? Just nu lutar det åt denna specifikation:
https://komponentkoll.se/bygg/xkTQI

Nu vänder jag mig till er experter, tror ni denna processor (i5-12400F) är lämplig? Läste någonstans i detta forum att det för just fotoeditering kunde vara bra att ha en processor med grafik och funderar i så fall på i5-12400. Eller kanske i3-13100F är tillräckligt bra?

Synpunkter mottages tacksamt!

Permalänk

För dina krav så hade jag byggt så här, https://komponentkoll.se/bygg/QZMBy

Permalänk
Medlem

Vilken mjukvara använder du för din fotoredigering? Är det några speciella moment som går trögt för dig eller är allt segt med din lösning idag?

Jag använder Capture One och har inte märkt nån skillnad i den dagliga användningen egentligen efter uppgraderingar (med AMD-CPU och NVidia-grafik), men om jag exporterar färdigbbehandlade bilder går det lite snabbare, speciellt vid många bilder - men jag vet inte vad av det som är snabbare diskar, snabbare CPU eller att programmet kan använda min GPU.

Det är mest kring videoredigering som folk pratar om att Intels inbyggda grafik gör nytta av vad jag sett, jag har inte hört mycket om nytta för stillbilder. Det är väl då de inbyggda Codecarna för diverse videoformat som gör skillnad.

Men jag kan ju ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelerator:

För dina krav så hade jag byggt så här, https://komponentkoll.se/bygg/QZMBy

Tack för svar, är det av någon speciell anledning du valt AMD istället för Intel? Av de jämförelser jag har sett verkar i5-12400F vara något vassare än Ryzen 5 5600 (men är också någon hundralapp dyrare).

Skrivet av blackcoffee:

Vilken mjukvara använder du för din fotoredigering? Är det några speciella moment som går trögt för dig eller är allt segt med din lösning idag?

Jag använder Capture One och har inte märkt nån skillnad i den dagliga användningen egentligen efter uppgraderingar (med AMD-CPU och NVidia-grafik), men om jag exporterar färdigbbehandlade bilder går det lite snabbare, speciellt vid många bilder - men jag vet inte vad av det som är snabbare diskar, snabbare CPU eller att programmet kan använda min GPU.

Det är mest kring videoredigering som folk pratar om att Intels inbyggda grafik gör nytta av vad jag sett, jag har inte hört mycket om nytta för stillbilder. Det är väl då de inbyggda Codecarna för diverse videoformat som gör skillnad.

Men jag kan ju ha missat något.

Då befintlig dator börjar närma sig 10-årsgränsen så är det lite småsegt, så det mesta borde bli bättre! Jag använder Lightroom classic och det jag mest stör mig på är att det tar tid att läsa in varje foto när jag går igenom dem för att se vilka som är värda att spara.

Permalänk

Inte stor skillnad om du har 12400F/5600 om du har en 3070Ti eller lägre https://www.techspot.com/review/2448-amd-ryzen-5600-vs-intel-... vid 3080 då är 12400F bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta hade varit bra, kanske lite snålt med bara 2 RAM platser på moderkortet och bara 1st PCIE 4.0.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisNi:

Då befintlig dator börjar närma sig 10-årsgränsen så är det lite småsegt, så det mesta borde bli bättre! Jag använder Lightroom classic och det jag mest stör mig på är att det tar tid att läsa in varje foto när jag går igenom dem för att se vilka som är värda att spara.

Då förstår jag. Jo, en ny dator borde absolut rappa på. Min gissning är att fokus på en bra och snabb SSD gör mer skillnad än exakt val av processor i det sammanhanget.