Iphone 14 skickar räddningstjänst till skidvurpor

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tanken är god… men 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

134 av 919, det är väl ändå hyfsat bra detekterat (om det nu inte är så att det bara har varit 134 iphoneägare som åkt skidor... då är det mindre imponerande)?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag antar att den skickar med en identitet av nåt slag, men ja, jag tycker nog att om prylens larm har triggats och man som bärare inte stängt av den inom de 30 sekunder eller så man har på sig, då tycker jag man ska se det som ett skarpt larm.

Vem ska åka dit, tänker du? Hur många? Obs, inte en retorisk fråga, utan vill verkligen veta hur du skulle tänka kring hur SOS kan agera mer konkret?

Permalänk
Medlem

En av de första funktionerna jag stängde av på min 14 Pro. Räknar kallt med att den skulle komma att göra onödiga felringningar, om den funktionen skulle vara på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Viking
Skrivet av Klarspråkarn:

Vem ska åka dit, tänker du? Hur många? Obs, inte en retorisk fråga, utan vill verkligen veta hur du skulle tänka kring hur SOS kan agera mer konkret?

Precis lika många som brukar skickas ut till en bilolycka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skickar luren inte gps position ?

Den verkar kunna göra det. Frågan är om det funkar så i Sverige dock.

Några slog ett slag för 112-appen i tråden, vilket är bra, men dock manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Precis lika många som brukar skickas ut till en bilolycka.

Finns det ett sånt specificerat antal av polisbilar, ambulanser och brandbilar som skickas till alla.bilolyckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Iskall stämning i tråden...

Jag kan ju tycka att det bör finnas någon form av väntetid innan den skickar skarpt...
Dvs, ge personen en minut att agera innan man skickar skarpa larm

Sedan kan man diskutera hur vettigt det är i bilar, då det har varit lagkrav på SOS-knapp sedan några år (?) Men det kanske är annorlunda i USA.

Ni med sådana telefoner - Går det ställa in så den ringer anhöriga / ICE -nummer istället för SOS?

Om det är som klockan så har man helt klart en väntetid. Den både tjuter och vibrerar ju närmare gränsen man kommer.
Noterade det själv när jag vurpade ordentligt på cykeln.
Den skickar meddelande till angivna kontakter, med gps-koordinater. Oklar på om den ringer SOS i Sverige. Stängde av den då jag kunde resa på mig utan hjälp.

Permalänk
Viking
Skrivet av Klarspråkarn:

Finns det ett sånt specificerat antal av polisbilar, ambulanser och brandbilar?

Det skulle jag inte tro att det finns. Men det känns rimligt att skicka den mängd som annars hade skickats om ett vittne ringde in vid en singelolycka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Detta borde väl gå att lösa genom att använda mobilens accelerometer alt. hur snabbt gpspositionen flyttas/man rör sig längs med vägen.
Och att bara olyckor där hastigheten varit 50 km/h och uppåt.
För denna "säkerhetsfunktion" är väl mer till ifall användaren kraschat och blivit medvetslös tänker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Detta borde väl gå att lösa genom att använda mobilens accelerometer alt. hur snabbt gpspositionen flyttas/man rör sig längs med vägen.
Och att bara olyckor där hastigheten varit 50 km/h och uppåt.
För denna "säkerhetsfunktion" är väl mer till ifall användaren kraschat och blivit medvetslös tänker jag.

Cykel, inlines, elsparkcykel, skridskor m.m
Nå jag detta ett problem som löses på något sätt. Det är mest ett problem med nya produkter.
Det finns mängder av sätt att förbätrra systemet på.

Jag själv tror så enkel som gps koordinat och se det är skidbacke, då kommer systemet bete sig annorlunda. Bara en sådan sak som om personen fortsätter att åka efter vurpan indikerar att det nog inte är så farligt i en skidbacke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

I det läget borde det kunna funka lika bra med röstkommandon via assistenten, eller? Och då slipper man falsklarm.

Om du slår käken ur led då? Och enda du kan få ur dig är "uuuughghghghgh" och "hhhhhäääääääppplpppp"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En sådan funktion är ett krav på nya bilmodeller i åtminstone EU sedan några år.
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme...

Absolut, men man kan inte förvänta sig att alla vill, eller ens kan, köpa nyare bilar så det kommer dröja innan funktionen når alla. Det är öppningen för att andra varianter kan ha värde i det sammanhanget, men det måste ju fungera mycket bättre än hur det beskrivs i denna artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det är skillnad att busringa och om en iPhone-14 funktion ringer upp. Busringning är ju något du gör medvetet utan att vara i nödsituation. Om man ringer fel av misstag, ett barn lyckas ringa av misstag eller liknande är inte brottsligt, inte heller om en telefon ringer om den tror man krockat med en bil eller liknande när det kanske bara var att man tappade telefonen.

Medvetet eller omedvetet - spelar det ingen roll, för att det kostar pengar och slukar resurser. Om ett brandlarm går på en byggarbetsplats pga damm i luften från borrning. Tycker du att brandkåren kommer och säger: " Jaså!? Värdet ett falskt larm? Det är lugnt.."
De kommer att säga:" Det kommer att kosta 15.000 kr för falsklarm. Vi skickar fakturan till fastighetsägaren som kommer att debitera den som utlöste larmet (eller den som skulle se till att larmet är avstängd under byggtiden).

Skulle kunna tänka mig att det tillämpas liknande restriktioner mot folk som inte kan stänga av larmet eller ha koll på mobilen när de håller på med frilufts discipliner som kan utlösa larmet. Däremot första falskanropet bör vara billigare, typ 5000kr. För att det skulle vara tillräckligt dyrt/ekonomisk smärtsamt för ansvarslösa telefonägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

134 av 919, det är väl ändå hyfsat bra detekterat (om det nu inte är så att det bara har varit 134 iphoneägare som åkt skidor... då är det mindre imponerande)?

Siffran 919 säger ingenting om hur bra 134 är i sammanhanget om felaktiga larmsamtal från vurpande skidåkare då siffran talar för larm inom hela räddningstjänstområdet. Det visar bara att telefonernas felringningar ökade antalet larmsamtal i området med över 17% från vad det annars skulle varit, vilket är väldigt mycket för området från en enda felkälla.

Hur många gånger Iphones lyckades tolka en vurpa rätt kontra fel har vi ingen möjlighet att utröna från den befintliga informationen. Vi vet bara att det blev fel, och att personen missade/inte hann stänga av innan telefonen ringde in larm, 134 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det sägs att den löser ut larmet också om man gör Telemarkssvängar, har inte testat själv eftersom det inte finns någon snö där jag bor...

Om jag får säga det själv - jag är en riktigt hardcore-telisåkare och fd tävlingsåkare och mysåker i stort sett aldrig. Att i en sväng nå den accelerationen som skulle få SOS-funktionen att trippa finner jag grymt orimligt! Klotar man så visst!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Backa av lite på pappahumorn.

Hahaha bitter much eller

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Medvetet eller omedvetet - spelar det ingen roll, för att det kostar pengar och slukar resurser. Om ett brandlarm går på en byggarbetsplats pga damm i luften från borrning. Tycker du att brandkåren kommer och säger: " Jaså!? Värdet ett falskt larm? Det är lugnt.."
De kommer att säga:" Det kommer att kosta 15.000 kr för falsklarm. Vi skickar fakturan till fastighetsägaren som kommer att debitera den som utlöste larmet (eller den som skulle se till att larmet är avstängd under byggtiden).

Skulle kunna tänka mig att det tillämpas liknande restriktioner mot folk som inte kan stänga av larmet eller ha koll på mobilen när de håller på med frilufts discipliner som kan utlösa larmet. Däremot första falskanropet bör vara billigare, typ 5000kr. För att det skulle vara tillräckligt dyrt/ekonomisk smärtsamt för ansvarslösa telefonägarna.

Klart det spelar roll om det är medvetet eller omedvetet? Är ju samma med mord/dråp jämfört med vållande till annans död, där det senare är utan uppsåt att döda och döms markant mildrare. På samma vis med ditt exempel, om någon medvetet trycker på brandlarmet för att jäklas så klart fasen de ska ha böter eller smäll på fingrarna om det är barn, jämfört med om någon tvååring lyckats knappa in 112 på mobilen eller någon råkar snubbla och reflexmässigt sträcker sig efter något att ta tag i och råkar dra i brandlarmet.

Eller ta scenariot att någon ringer 112 för det låter som någon mördas i grannens lägenhet eller liknande, men det visar sig att de bara hade på extra högt på sin ljudanläggning och såg på någon actionfilm. Ska då grannen dömas till dryga böter pga falsklarm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det är skillnad att busringa och om en iPhone-14 funktion ringer upp. Busringning är ju något du gör medvetet utan att vara i nödsituation. Om man ringer fel av misstag, ett barn lyckas ringa av misstag eller liknande är inte brottsligt, inte heller om en telefon ringer om den tror man krockat med en bil eller liknande när det kanske bara var att man tappade telefonen.

Så jag kan bygga min egna lilla app som känner av saker och ting och som ringer 112 när den tycker att saker inte står rätt till och jag är helt fri från konsekvenser om det rings av misstag? Tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så jag kan bygga min egna lilla app som känner av saker och ting och som ringer 112 när den tycker att saker inte står rätt till och jag är helt fri från konsekvenser om det rings av misstag? Tror inte det.

Ja, det kan du. Men "Missbruk beivras" som det så fint heter. På samma sätt som Ropa Varg har konsekvenser så kommer du få böter om din app ringer för mycket/ofta när det inte är något akut. På samma sätt kommer en förälder få böter om dennes barn ringer 112 flera gånger per dag/vecka/månad/år. Men inte för att ett barn råkar göra det en eller två gånger under dennes uppväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Hahaha bitter much eller

THB skrev ”skidbra” istället för ”skitbra”, vilket är roligt för att nyheten handlar om falsklarm vid skidåkning.

Skidor åker man ofta i backar. Därför skrev jag ”backa”. Skidor - backar - backa… Det var roligt för att det pinnade vidare på det första inlägget.

Jag hoppas du uppskattat denna utförsåkning i humorns värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja, det kan du. Men "Missbruk beivras" som det så fint heter. På samma sätt som Ropa Varg har konsekvenser så kommer du få böter om din app ringer för mycket/ofta när det inte är något akut. På samma sätt kommer en förälder få böter om dennes barn ringer 112 flera gånger per dag/vecka/månad/år. Men inte för att ett barn råkar göra det en eller två gånger under dennes uppväxt.

Precis och det gäller för apple också. Klarar inte deras app av göra det korrekt så riskerar de konsekvenser.

Utöver det, vänta bara tills något advokat i USA får för sig att leta sig igenom felringningar och matcha det med folk som inte fick hjälp i tid.

Permalänk
Medlem

Sen har ju artikeln från Japan News blivit delvis felöversatt.

Citat:

The Fire Department Kita-Alps Nagano, which has jurisdiction over Hakuba and four other municipalities in Nagano Prefecture, received 919 emergency calls between Dec. 16 last year and Jan. 23. Of these, 134 were false calls from nearby ski areas, triggered mainly by the automatic function.

Dvs, huvuddelen av felringningarna kom från de automatiska funktionerna i telefoner, men inte alla. Och även oklart om det bara är apple som har den har funktionen i sina telefoner.

Det här kan ju också vara intressant, om det då inte vore för att de inte skriver om hur många av dessa som kom från en automatiska funktion:

Citat:

The Gujo City Fire Department in Gifu Prefecture, which has many ski resorts within its jurisdiction, received 351 emergency calls between Jan. 1 and Jan. 23. Nearly 40% — 135 calls — were made erroneously.

Andelen felringingar här är ju klart högre.

Sen hade det ju även varit intressant att veta hur många korrekta uppringningar som appen gjorde. Är det tex <5 korrekta och 100+ felringningar så fungerar det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis och det gäller för apple också. Klarar inte deras app av göra det korrekt så riskerar de konsekvenser.

Utöver det, vänta bara tills något advokat i USA får för sig att leta sig igenom felringningar och matcha det med folk som inte fick hjälp i tid.

Hur många miljarders miljarder gånger slår en iphone i nånting utan att av misstag ringa SOS? Sannolikt är det extremt liten procent felringningar. Så visst, om din app också bara råkar ringa fel 0,0001% av gångerna så är nog SOS ok med att du har en app som kan ringa till SOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

THB skrev ”skidbra” istället för ”skitbra”, vilket är roligt för att nyheten handlar om falsklarm vid skidåkning.

Skidor åker man ofta i backar. Därför skrev jag ”backa”. Skidor - backar - backa… Det var roligt för att det pinnade vidare på det första inlägget.

Jag hoppas du uppskattat denna utförsåkning i humorns värld.

Åh... Lite för långsökt bara, då det även såg ut som att du var usel på svenska och använde engelsk fras översatt. (inte ensam verkar det som X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så jag kan bygga min egna lilla app som känner av saker och ting och som ringer 112 när den tycker att saker inte står rätt till och jag är helt fri från konsekvenser om det rings av misstag? Tror inte det.

Håller med! Ansvaret för falskalarm måste regleras juridiskt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Kan det verkligen hjälpa till vid riktiga olyckor? Om man är medvetslös, hur ska de då kunna veta vad de ska skicka, om något? Att telefonen flugit iväg i bilen, inte gått sönder och man är vid medvetande och sitter fast borde ju hända väldigt sällan, eller?

Svar ja.

https://www.cnet.com/tech/mobile/apple-watch-lifesaving-healt...

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

THB skrev ”skidbra” istället för ”skitbra”, vilket är roligt för att nyheten handlar om falsklarm vid skidåkning.

Skidor åker man ofta i backar. Därför skrev jag ”backa”. Skidor - backar - backa… Det var roligt för att det pinnade vidare på det första inlägget.

Jag hoppas du uppskattat denna utförsåkning i humorns värld.

Hahaha jag hajade inte, den flög över huvudet på mig

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hur många miljarders miljarder gånger slår en iphone i nånting utan att av misstag ringa SOS? Sannolikt är det extremt liten procent felringningar. Så visst, om din app också bara råkar ringa fel 0,0001% av gångerna så är nog SOS ok med att du har en app som kan ringa till SOS.

Det är inte den felprocenten som viktig. Felprocenten som är viktig är antalet samtal den faktiskt ringer som är felaktiga i förhållande till det totala antalet samtal den ringer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DasIch:

THB skrev ”skidbra” istället för ”skitbra”, vilket är roligt för att nyheten handlar om falsklarm vid skidåkning.

Skidor åker man ofta i backar. Därför skrev jag ”backa”. Skidor - backar - backa… Det var roligt för att det pinnade vidare på det första inlägget.

Jag hoppas du uppskattat denna utförsåkning i humorns värld.

Ungdomens förståelse för pappaskämt har ju sjunkit lavinartat..