Hur håller du (som är en man) reda på och skyddar mobil, körkort, betalkort och nycklar

Permalänk
Medlem

Byxor:
Vänster ficka; mobil
Höger ficka; nycklar samt bilnycklar
Höger bakficka; plånbok relativt slimmad utan plats för mynt

Har alltid väska med mig Wandrd 21l med plats för EDC fotografering samt lunchlåda och eventuell yttre skaljacka

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Höger byxficka - mobil
Vänster byxficka - plånbok och nycklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Är högerhänt, men har huvudsakligen använt vänsterhanden till telefonen sedan min nokia 6310i. Vill ju ha högerhanden över till annat när man pratar i telefon, kollar yt eller annat

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Axelväska/becknar väska är det bästa enligt mig, speciellt på sommaren

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Jag kör på det här skalet till min iPhone 13 Pro tillsammans med deras plånbokstillbehör.

Den telefonen är alltid i vänsterfickan, trots att jag är högerhänt. Men hörselskadad på höger öra, så pratar alltid vänster öra.

I höger ficka har jag nycklarna och snusdosan.

Jobbtelefon hamnar antingen i vänster ficka med den andra telefonen eller i kavajfickan beroende på vilka kläder jag behöver den dagen.

Till er som har saker i bakfickan (snusdosa, plånbok osv), tänk på ryggen och snedbelastning när ni sitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Jag måste ändå "placera" mobilen i rätt läge i den primära handen, så det skulle ge fler handgrepp och manövrer om mobilen var i en högerficka.

Dessutom är högersidan av kroppen mer utsatt som högerhänt. Och i bilen ligger bältet över där mobilen är om man har den åt höger, vilket stör. Med mobilen i en vänsterficka ligger den fritt, utan att "krocka" med bältet och störa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Plånkan i höger bakficka, snus och nycklar i vänster byxficka, mobil i höger byxficka.

Edit: Alltid Spigen Neo Hybrid skal på mobilen och alltid displaysidan in mot benet för att undvika krossad skärm när man kutar in i bordskanter

Permalänk
Medlem

Denna diskussion får mig att tänka på följande episod:
https://youtu.be/TU4kot-fMTA

Permalänk
Medlem

Mobil i höger byxficka
Nycklar i vänster byxficka

Har ingen plånbok, betalkorten ligger i Apple Pay.
Körkort tar jag aldrig med mig ut, varför har man det?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag använt Spigen's skal i snart 15 år till alla mina mobiltelefoner. Särskilt "hybrid" versionen. Sedan är jag ganska försiktig med mina mobiler, har alltid kunnat sälja alla mina gamla mobiler i "nyskick". För de har varit i nyskick. En köpare trodde inte på att jag använt med Galaxy 8 Edge i minst 2 år när han fick den. Sedan använder jag också mjuk film som skärmskydd. Aldrig hård. Den sista telefonen som skall säljas har jag lagt en polymer/nano film på, flytande vätska alltså, och det verkar ha fungerat bra.

Vad gäller plånbok och kort så använder jag ett litet fodral med metallnät, för de 4-5 kort jag behöver ha med. Ingen traditionell plånbok alltså.

För mitt senaste mobilförvärv skall jag testa en ny variant, ett magnetiskt skal med insynsskydd. Vi får se hur det blir. https://theanticase.com/collections/all/products/samsung-anti...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Mobil i vänster ficka, är vänsterhänt.

Betalkort i Samsung Pay, kodlås till huset (=ingen nyckel behövs), inte haft några kontanter på 5+ år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Brukar köra en slimmad plånbok från Bellroy där jag har mina 4-6 kort. Sen har jag mobilen i vänster ficka och nycklar i högra.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Jag är vänsterhänt. =P

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Högerhänt ja. Nej, byter inte hand, det kan vara att högerhand är t.ex. upptagen med att bära varukorgen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Jag är vänsterhänt, därför har jag den i vänster byxficka.
Har aldrig något i mina bakfickor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Vet inte vad som är mest rimligt, överrepresentation av psykopater eller vänsterhänta? 😅
Tycker det låter sjukt att ha mobilen i vänster ficka när jag själv är högerhänt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Höger framficka: Mobil och in-ear lurar
Vänster framficka: nycklar och plånbok

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Avstängd

Behovet av plånbok eller liknande har ju minskat ju mindre fysiska kort, kvitton och pengar man behöver bära runt på. Eftersom min bank vägrar satsa på Google Pay och jag vägrar satsa på Samsung eller Apple så behöver jag ha ett kort med mig, och det har jag lagt bakom telefonen i ett vanligt gummiskal. Blipp funkar kanske nio av tio gånger genom skalet, annars får man plocka ut kortet. Detta kanske hindrar trådlös laddning, inte osannolikt för kortet ligger ju mellan telefonen och laddaren, men det är inget problem för mig.

Sen har jag en plånbok som jag tar med om jag ser att jag behöver den. Egentligen borde jag väl ha körkortet med när jag kör bil exempelvis, men så sällan som jag blir stoppad, och min erfarenhet av att bli stoppad utan körkort med, gör att det känns onödigt.

Nycklar försöker jag också minimera. Jag har två nyckelknippor varav en mindre med bara porten och lägenhetsnyckeln typ, sen en större med brickor till labbet på jobbet, svärföräldrarnas bricka (de har en del saker i sin förening som är nice att komma åt som tvätthall och grovsoprum), överlåset och så. Den mindre är den som jag har med mig normalt och den är liten. Sen har jag bilnyckeln separat då jag bara tar med den om jag ska åka bil. Att slippa ha en knippa dinglandes från instrumentbrädan är ju också ett plus förstås, men även med min förra bil som hade keyless-go så hade jag bilnyckeln löst.

Så det normala jag bär med mig är telefonen med bankkortet och en minimal nyckelknippa med två nycklar. Det funkar i tunna shorts på sommaren, även om telefonen förstås tynger ned dem en del, och tar inte upp så mycket plats i jeans eller så.

Permalänk
Medlem

Har alltid plånbok/nycklar/mobil i samma fickor tillskillnad från frugan som har allt på olika ställen hela tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Jag är högerhänt, alltså håller jag mobilen med vänster hand och skriver/trycker på skärmen med höger hand.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Vad är du för sociopat som inte specificerar fram eller bakficka?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vänster framficka: Mobil
Höger framficka: Nycklar & plånbok (korthållare i läder alternativt annat mjukare material)
Valfri bakficka: Snus

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad är du för sociopat som inte specificerar fram eller bakficka?

Måste ändå älska användaren @Bacchus som skrev sitt inlägg efter ditt, och specificerade fram/bak-ficka i (troligen) ren och skär rädsla för efterföljderna av att bli kallad sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Måste ändå älska användaren @Bacchus som skrev sitt inlägg efter ditt, och specificerade fram/bak-ficka i (troligen) ren och skär rädsla för efterföljderna av att bli kallad sociopat.

Exemplarisk användare som är tydlig i sitt inlägg och känsla för detalj.
Rädsla har nog inget med saken att göra

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Denna diskussion får mig att tänka på följande episod:
https://youtu.be/TU4kot-fMTA

Du är inte den enda!

Permalänk
Medlem

De som har nycklar i jackan verkar förlora hemnycklar o.s.v.

Permalänk
Medlem

Brukar nästan alltid ha en ryggsäck med mig när jag går ut. Där får jag plats med det mesta och även plats för mat om jag handlar påvägen hem. På sommartid när jag inte har en stor jacka med massa fickor så ligger allt i väskan. Förutom mobil och snus.

Snus i höger ficka och mobil i vänster. För att bidra till diskutionen om vart saker ska ligga. Förr hade jag snus i backfickan och mobil i höger. Men vid något tillfälle insåg jag att det är bökigt att ställa sig upp / halvstå för att nå snusen. Och på vintertid bor telefonen i jackan, så då kändes höger framficka tom. Då hamnar snusen där.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet inte vad som är mest rimligt, överrepresentation av psykopater eller vänsterhänta? 😅
Tycker det låter sjukt att ha mobilen i vänster ficka när jag själv är högerhänt.

Eftersom alla dagens jättetelefoner fungerar dåligt att använda med en hand borde väl slutsatsen vara att den som tar upp telefonen med höger hand använder vänster hand för sig manövrera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet inte vad som är mest rimligt, överrepresentation av psykopater eller vänsterhänta? 😅
Tycker det låter sjukt att ha mobilen i vänster ficka när jag själv är högerhänt.

Uppvuxen utan mobil fören senare i tonåren som 80-talist. Nycklar går ju högerfickan.

Nycklarna har stannat i högerfickan även efter man blev bekväm att bära runt mobil i byxorna och då kan ju inte mobilen ligga i samma ficka.

Nej jag trycker inte på skärmen med vänsterhanden.

Permalänk
Medlem

Rutin: Alltid plånbok + nycklar i vänster ficka och telefonen i höger. Sen kollar du med jämna mellanrum att dom är där. Efter ett par dagar kommer det gå som per automatik och du har dem alltid med dig.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE