Ljud från (ny) mekanisk hårddisk även i offline eller spin down state

Permalänk

Ljud från (ny) mekanisk hårddisk även i offline eller spin down state

Jag har varit hållt mig undan mekaniska hårdiskar i säkert 7-8 år, men behövde investera i mer utrymme. Köpte en Toshiba N300 NAS 6 TB, fick hem den idag.

Jag märker att den har ett konstant ljud även som offline in Windows 11, eller "spinned down". Det påminner mest som ett vatten-element.

Jag köpte modellen för den ansågs vara väldigt tyst, och jag märker nästan ingen skillnad från när den jobbar och när den är idle, bara ett par milda läs-klicks som inte är störande alls.

Men vatten-element-ljudet kunde man ju vara utan...

Eftersom jag har varit utanför den mekaniska branschen så länge så tänkte jag fråga om det är normalt eller ej?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen disken som låter och inget annat så endera är den i gång eller så är det spoltjut och då har det inte att göra med att det är en hdd utan beror på kombinationen av delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har sådana och samma ljud i enaa NASen även när de är spundown, tror de har o göra med de aldrig helt stannar likt en del gör, dock spinner de fort upp igen så man slipper det där vänterycket (sen kanske de är NAS en som gör det blir så) , inte en disk jag skulle rekommendera som tyst, dock väldigt prisvärda måste jag säga så i övrigt kanon

Permalänk
Medlem

Spolljud i hörbara frekvensområden från switchade omvandlare sker ofta vid låglast och nära tomgång och helt utan last kan de stå och ticka hörbart - så det är nog NAS:en som har disken i sig som kvittrar och inte disken själv som låter. Om det mot förmodan är disken som låter så är det troligen i motorn om den går med reducerat varvtal på spindelmotorn i 'sleep'-läge

Låt annars diskarna stå med full varvtal hela tiden om inte ljudet stör så mycket - de är gjorda för det och påverkar inte den total livslängden speciellt mycket och i många fall bättre än när det hela tiden stoppas och startas och därmed får stora och många temperatursvängningar som förkortar livslängden främst på elektronik och kretskortsdelen.

skall disken hålla riktigt länge (dvs mot 10 år och längre som arkiv-disk) så måste disken göras helt strömlös då spänningssatt kretskort även om diskens spindelmotor inte arbetar i långa tider - kan göra att det slutar att fungera efter 5-10 år.

Prova också via NAS:ens terminalförnster med kommandon som hdparm och tex forcera diskarna i olika sleep-mode (då det fins flertal olika idag) och sedan försöka få NAS:en att använda den som är tyst i fortsättningen om den går ned i sleepmode.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Spolljud i hörbara frekvensområden från switchade omvandlare sker ofta vid låglast och nära tomgång och helt utan last kan de stå och ticka hörbart - så det är nog NAS:en som har disken i sig som kvittrar och inte disken själv som låter. Om det mot förmodan är disken som låter så är det troligen i motorn om den går med reducerat varvtal på spindelmotorn i 'sleep'-läge

Låt annars diskarna stå med full varvtal hela tiden om inte ljudet stör så mycket - de är gjorda för det och påverkar inte den total livslängden speciellt mycket och i många fall bättre än när det hela tiden stoppas och startas och därmed får stora och många temperatursvängningar som förkortar livslängden främst på elektronik och kretskortsdelen.

skall disken hålla riktigt länge (dvs mot 10 år och längre som arkiv-disk) så måste disken göras helt strömlös då spänningssatt kretskort även om diskens spindelmotor inte arbetar i långa tider - kan göra att det slutar att fungera efter 5-10 år.

Prova också via NAS:ens terminalförnster med kommandon som hdparm och tex forcera diskarna i olika sleep-mode (då det fins flertal olika idag) och sedan försöka få NAS:en att använda den som är tyst i fortsättningen om den går ned i sleepmode.

Jag använder disken i mitt system (Windows 11) och inte som en separat NAS, finns det något liknande kommando som hdparm som inte är linux-baserat?

Permalänk
Medlem

Det första är väl se om tillverkaren för disken har ett program för sina diskar och eventuellt där kan ställa in vilken sleep-mode den skall ramla ned i (brukar typ finnas 5 nivåer från helt avstängd till full aktivitet - se diskens tekniska och kommandointerface-datablad där sådant står rätt detaljerat - i alla fall finns sådana datablad för Seagates diskar men ATA-kommandona som styr detta är standard för i stort sett alla SATA-diskar på marknaden), även kolla mer noggrant i windows om det går att ställa in önskad sleep-mode.

- alternativet se till att disken är i fullvarv hela tiden om den är tillräckligt tyst när den inte arbetar med läshuvudena - finns på jobbet diskar som nu gått över 100000 timmar och mycket tack vare att de är igång i 24/7 och aldrig stängs av.

Permalänk

Tack för ditt utförliga svar. Jag ska definitiv kika på detta!