Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Enligt afterburner använder jag som max 7.3 gb vram, kanske är mer än då?

Jag vet inte. Har bara läst att spelet förutom enorma cpu-krav och minnesanvändning så har kort med 8Gbvram ha lite problem i vissa delar. Kommer nog att fixas i framtida patcher.

Sålänge kanske du ska ta ner settings lite så Vramen minskar några hundra megabytes och se om det gör nån skillnad?
Jag kör på PS5 och jag tycker det ser fantastiskt ut ändå trots förmodligen ganska låga settings i performance mode. Är en del drops här och där men inte som stör nämnvärt.

Såg detta precis när vi pratade om det: https://twitter.com/capframex/status/1624695095495651329?s=46...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Rekommenderar er som kör pc och upplever lagg eller fps problem att kolla dessa, den sistnämnda har även config fixar inbakat som nämnts här nyligen och även med en automatisk config fix (via github) plus att det är genomgång av olika settings och påverkan på kvalité och fps.

Ex är det ingen större skillnad på RT OFF och Ultra kvalitetsmässigt men stor fps skillnad medans RT low är katastrofalt rakt igenom

Dlss guide: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=292994...

General performance och fps guide med config fixar och skillnad på olika settings osv:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=293156...

Permalänk
Medlem

Ni som redan spelat en del, hur är det jämfört med typ witcher, skyrim, gta och alla andra open world rpg's? Är det något dom gör som får det att sticka ut förutom då att det är Harry potter ip?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Välj alltid det bästa, gillar man inte utseendet kan man klicka F (PC) eller fyrkant (PS) och byta apperance så man får en enhetlig stil utan att behöva byta till sämre gear

Tack som bara den för tipset! Nu kan jag se ut som en elev och inte som en hemlös hipster

Permalänk

Spelar på pc och har problem med att ljudet försvinner sporadiskt 1-3 sekunder när jag spelar. Verkar hända mest när spelet laddar in nya miljöer eller i cutscenes men kan även hända när man typ står still på samma ställe eller springer runt i samma rum. Någon av er som har/haft samma problem och hittat en lösning. Riktigt störande och förstör hela spelupplevelsen

Permalänk
Medlem

Jag spelar PC-versionen och jag måste nog köpa mer RAM till min dator😅

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Har köpt spelet på steam och snart lirat 2h och funderar på refund. Har hunnit gå runt lite på Hogwarts och gjort 2 quests. Har under tiden märkt kortvariga fps drops, men inte så pass att jag stör mig. Dock är jag orolig att det ska bli värre när jag kommer utanför skolan till den stora vida världen.
Hur upplever ni det som har spelat och kommit längre?

Spec:
3060 ti
ryzen 5600x
16GB RAM

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viggez:

Har köpt spelet på steam och snart lirat 2h och funderar på refund. Har hunnit gå runt lite på Hogwarts och gjort 2 quests. Har under tiden märkt kortvariga fps drops, men inte så pass att jag stör mig. Dock är jag orolig att det ska bli värre när jag kommer utanför skolan till den stora vida världen.
Hur upplever ni det som har spelat och kommit längre?

Spec:
3060 ti
ryzen 5600x
16GB RAM

Finns en del optimeringar att hitta för att minimera fps drops, jag hade massor i början men har klart mindre nu efter lite småfix. Inget som förstör spelupplevelsen för mig iallafall.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Jag vet inte. Har bara läst att spelet förutom enorma cpu-krav och minnesanvändning så har kort med 8Gbvram ha lite problem i vissa delar. Kommer nog att fixas i framtida patcher.

Sålänge kanske du ska ta ner settings lite så Vramen minskar några hundra megabytes och se om det gör nån skillnad?
Jag kör på PS5 och jag tycker det ser fantastiskt ut ändå trots förmodligen ganska låga settings i performance mode. Är en del drops här och där men inte som stör nämnvärt.

Såg detta precis när vi pratade om det: https://twitter.com/capframex/status/1624695095495651329?s=46...

tack , cpu ligger runt 40 % så det är nog lugnt .verkar inte spela någon roll vilka settings som körs , även med t.ex dlss så droppas fps som tusan är ändå mycket nöjd med spelet , riktigt trevligt

Skrivet av Viggez:

Har köpt spelet på steam och snart lirat 2h och funderar på refund. Har hunnit gå runt lite på Hogwarts och gjort 2 quests. Har under tiden märkt kortvariga fps drops, men inte så pass att jag stör mig. Dock är jag orolig att det ska bli värre när jag kommer utanför skolan till den stora vida världen.
Hur upplever ni det som har spelat och kommit längre?
16 gb ram kommer inte att räcka troligtvis

Spec:
3060 ti
ryzen 5600x
16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggez:

Har köpt spelet på steam och snart lirat 2h och funderar på refund. Har hunnit gå runt lite på Hogwarts och gjort 2 quests. Har under tiden märkt kortvariga fps drops, men inte så pass att jag stör mig. Dock är jag orolig att det ska bli värre när jag kommer utanför skolan till den stora vida världen.
Hur upplever ni det som har spelat och kommit längre?

Spec:
3060 ti
ryzen 5600x
16GB RAM

Jag märker bara bekymmer med FPS drop när jag är i Hogsmead, andra byar kan också ge det men inte lika mycket, absolut inget som har fördärvat upplevelsen för mig då jag har snart 22h timmar spelat. På de ställen som jag verkligen behöver ha det stabilt såsom i combat osv har jag det och därför har det aldrig varit en dealbreaker för mig, i alla kryptor, grottor etc ligger jag runt 100fps utan större överaskningar.
Men visst behövs det en patch till spelet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hahaha jag måste också göra något åt min RAM situation

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
DingDongerMcDongface

Fick in kanske 5-6 timmars speltid under helgen, och hittills ändå väldigt positivt! Det är snyggt och combat känns roligare än vad jag trodde, jag gillar den generella känslan och som HP-fan är det svinkul att utforska miljöerna.

Det jag hittills hade önskat är dels lite mer backstory till karaktären. Jag gissar på att det kommer mer när jag hunnit längre i berättelsen, men pappret känns så blankt att det nästan blir svårt att bry sig/greppa vem man faktiskt spelar som. Vad motiveras "jag" av, lite sådant. Hade även önskat lite "djupare" RPG-element. Det jag saknar mest är väl någon slags "karma" eller påverkan beroende på hur du väljer att svara och agera. Det går ju att vara hyfsat dryg mot andra och som jag förstår det finns "mörkare" spår att följa längre fram med mer tveksam magi.

Längtar dock efter att köra mer i veckan!

Permalänk
Medlem

Fins endel tips här hur man får bort stuttering på PC.

https://www.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/10zeh67/pc_...

"I know every one is fed up hearing about supposed fixes to the stuttering and low FPS issues, but these 3 actually worked for me on a 5600x and 3070. Before I did this, I was getting dips to 20fps and even below, some cutscenes went to single digits. I'm not sure exactly which one fixed it for me since I applied these all at once, but I hope this works for others too!

Enable hardware-accelerated GPU scheduling (I had turned this off because it caused issues in another game, I can't remember which one). Windows search for "GPU" to find this setting, a restart is required.

Navigate to "AppData\Local\Hogwarts Legacy\Saved\Config\WindowsNoEditor" and backup "Engine.ini". Add the following to the bottom of the file and save it:

[SystemSettings]

r.bForceCPUAccessToGPUSkinVerts=True

r.GTSyncType=1

r.OneFrameThreadLag=1

r.FinishCurrentFrame=0

r.TextureStreaming=1

r.Streaming.PoolSize=3072

r.Streaming.LimitPoolSizeToVRAM=1

[ConsoleVariables]

AllowAsyncRenderThreadUpdates=1

AllowAsyncRenderThreadUpdatesDuringGamethreadUpdates=1

AllowAsyncRenderThreadUpdatesEditor=1

3. This only applies to Nvidia users, set the shader cache size to 10GB in Nvidia control panel global 3D settings.

Edit: Wow! I posted this just before bed and super glad to hear it's working for other people as well - I knew it wasn't placebo! The game definitely still needs some optimization patches, but at least it's actually playable now.

I forgot to mention, if you have a GPU with more than 8GB VRAM, you can change the pool size from 3072 to 4096, this should help even further. Below are the recommended values for r.Streaming.PoolSize depending on your GPU memory:

6GB - 2048

8GB - 3072

12GB+ - 4096-5120 (Some people have reported setting it even higher can help on high-end cards like the 4090). I would recommend trying 4096 first, if you notice no improvement then you can try setting it to half of your GPU's VRAM size. This only applies to high end cards with more than 12GB memory.

It seems like the Engine.ini fix seems to do the trick for most people. You might also want to try with TextureStreaming turned off (set to 0), some people have said this gives them even better performance. I've not noticed a difference myself, but it might vary depending on your PoolSize setting. Do not set your PoolSize above 3072 if you have an 8GB GPU as it makes the low frame drops return."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har 20+ timmar i spelet än så länge.

Toppen spel, väldigt underhållande missioner. Har slagit från RTX då det ger lite för platta texturer t.ex. utomhus på grunden men spelar allt på Ultra annars i 4K, får stort sätt 60 fps hela vägen, men det händer att det dyker ner till 37 fps inom själva skolan.

Ett par grej som jag tycker är lite märkvärdigt (men säkert ganska bra med) är att det inte refereras mkt. till Harry potter historierna, och min kompis och jag som spelar sida om sida upplever att vi inte är på samma historia eller upplever det samma även om vi har samma antal timmar i spelet.

Min kompis insisterar dock på att spelet är en nerskalad version av Elder Scrolls med mkt. av det som finns i Skyrim, jag har inte riktig spelat dom, så personligen har jag inte erfarenhet med det för att jämföra dom spelen.

Permalänk
Medlem

Spelade med min sambo i ca 10h över helgen. Kommer tillbaka igår och skulle spela. Gubben spawnar under marken. Alla autosaves spawnar under marken. Senaste saven som är ok är 5 timmar gammal, dvs halva spelets gång för oss. Skitkul att behöva börja om.

Spelar på PS5 och var i Slytherin dorm vilket troligtvis är bland botten av mappen och orsakar buggen. Oklart om det ens går att fixa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ni som redan spelat en del, hur är det jämfört med typ witcher, skyrim, gta och alla andra open world rpg's? Är det något dom gör som får det att sticka ut förutom då att det är Harry potter ip?

Miljön är väldigt mysig på det där brittiska viset. Mycket mekanik har man väl sett tidigare men i ny ganska fräsch skepnad ändå. Jag har spelat kanske 15 timmar hittills och har superkul. Tycker det finns visa likheter med bland annat Horizon och AC. Nu är vi ju bara i februari men än så länge men just nu game of the year-kandidat för mig.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ett par grej som jag tycker är lite märkvärdigt (men säkert ganska bra med) är att det inte refereras mkt. till Harry potter historierna, och min kompis och jag som spelar sida om sida upplever att vi inte är på samma historia eller upplever det samma även om vi har samma antal timmar i spelet.

Lär ju komma ihåg att Harry Potter utspelar sig en sisådär 200 år senare också

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har 20+ timmar i spelet än så länge.

Ett par grej som jag tycker är lite märkvärdigt (men säkert ganska bra med) är att det inte refereras mkt. till Harry potter historierna, och min kompis och jag som spelar sida om sida upplever att vi inte är på samma historia eller upplever det samma även om vi har samma antal timmar i spelet.

Harry potter filmerna/böckerna utspelar sig från 1991 till 1998 medan spelet är 1890.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Hade själv hemska stutterproblem även med fixen nämnd ovan och senaste drivrutiner. Luskade ut att spelet hackade i synk med aktivitet på HDD i task manager, vilket ledde mig till att min pagefile var lagd på den istället för min SSD. Flyttade på pagefile till SSD och har nu ett fullt fungerande spel till slut!

Lade en tydligare instruktion på reddit som kanske är användbar för någon här:
https://www.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/110jsws/pc_...

Permalänk
Medlem

Köpte PS5 versionen, vågade inte lita på att dem fått ordning på PC-versionen än. Verkar funkar smidigt hittils, bara 10h in dock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel. Spelat 30h nu och inte fastnat såhär i något anat spel på år. Jag upptäcker fortfarande korridorer i Hogwarts jag inte varit i fören nu. Det säger en del! Världen är välgjord och spelet har mängder med mekaniker och nästan "spel i spelet" som följer storyn men som ändå avviker från storyn och tillåter spelaren att ägna sig åt helt andra saker ett tag.
Otroligt vackert spel, miljöerna är slående många ggr och nej, jag har inte tagit mig igenom hela världskartan än. Har en hel del kvar att utforska faktiskt.
Har inte haft en enda crash än eller en enda bugg som är gamebreaking. Men spelet behöver definitivt en patch eller två.
Jag kör på ett rtx 3080, 32 gb ram, ryzen 3800x och har spelet installerat på en nvmessd.

Tips är att köra utan raytracing och skriva ner inställningarna något. Jag har skruvat ner shadow, fog, clouds och lite sådant ett par snäpp och det gjorde mycket för flytet i spelet. Upplever fortfarande ibland att spelet går ner på en helt orimlig fps dock men det som brukar hjälpa då är att kasta ljus trollformeln så brukar det "hoppa tillbaka" till vanlig bra fps igen......konstigt nog.

Överlag tycker jag det är ett fantastiskt spel. Det märks att devsen varit passionerade i sitt världsbyggande och läst på sin lore. Jag spelar på xbox kontroll och det jag finner mest frustrerande är alla dessa spells. Jag vill använda fler än jag gör men många känns för lika och det är för omständigt att switcha runt i combat så det blir oftast att jag håller mig till några få. Hade hellre sett färre spells med mer möjlighet att uppgradera dem på olika sätt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggez:

Har köpt spelet på steam och snart lirat 2h och funderar på refund. Har hunnit gå runt lite på Hogwarts och gjort 2 quests. Har under tiden märkt kortvariga fps drops, men inte så pass att jag stör mig. Dock är jag orolig att det ska bli värre när jag kommer utanför skolan till den stora vida världen.
Hur upplever ni det som har spelat och kommit längre?

Spec:
3060 ti
ryzen 5600x
16GB RAM

Har inte spelat nå mer än straxt under de 2h som möjliggör refund. Tyckte det var väldigt knystade quester, stela och långsamma konversationer. Begärt en refund nu då jag kände att spelet inte var för mig. Upplevde dock inga problem med fps, ljud eller något av de andra problemen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Tycker om spelet hittills kört bara 3 tim. Endast problemet jag har är att jag har bara en GTX 1070. har runt 70FPS medium grafik i 1440p.
Tur man har 64GB ram.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

<Uppladdad bildlänk>

Hahaha jag måste också göra något åt min RAM situation

Märkt att spelet kräver mycket Ram och Grafikminne.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

<Uppladdad bildlänk>

Hahaha jag måste också göra något åt min RAM situation

Förlåt, men ser spelet ut sådär? Inte jätteimponerande grafik baserat på den bilden. Jag kanske har fel och behöver testa spelet eller se en video för att bilda mig en uppfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Miljön är väldigt mysig på det där brittiska viset. Mycket mekanik har man väl sett tidigare men i ny ganska fräsch skepnad ändå. Jag har spelat kanske 15 timmar hittills och har superkul. Tycker det finns visa likheter med bland annat Horizon och AC. Nu är vi ju bara i februari men än så länge men just nu game of the year-kandidat för mig.

Okej, jaa det får väll bli ett köp ändå. om inte annat för att få lite plus poäng hos chefen ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Förlåt, men ser spelet ut sådär? Inte jätteimponerande grafik baserat på den bilden. Jag kanske har fel och behöver testa spelet eller se en video för att bilda mig en uppfattning

Du ser på en sönderkomprimerad bild med artefakter över hela bilden. Nej spelet ser inte ut sådär, det är helt magiskt ( )

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Blev verkligen förvånad över RAM-användningen. Jag som trodde 16 gb skulle räcka bra till spel, jag som nyss köpte ny dator. Men annars så kör jag ultra på allt förutom skuggor där jag kör high, får 100-160 fps beroende på vart jag är. i5 13600KF och 6950 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Spelade med min sambo i ca 10h över helgen. Kommer tillbaka igår och skulle spela. Gubben spawnar under marken. Alla autosaves spawnar under marken. Senaste saven som är ok är 5 timmar gammal, dvs halva spelets gång för oss. Skitkul att behöva börja om.

Spelar på PS5 och var i Slytherin dorm vilket troligtvis är bland botten av mappen och orsakar buggen. Oklart om det ens går att fixa.

Hade samma problem i Last of Us Part 2 på PS5. Det löste sig om man ändrade grafikläge till 30 FPS och laddade in världen igen. Sedan kunde jag ändra tillbaka när jag väl var inne igen. Så kan vara värt att testa byta grafikinställning om det finns.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Förlåt, men ser spelet ut sådär? Inte jätteimponerande grafik baserat på den bilden. Jag kanske har fel och behöver testa spelet eller se en video för att bilda mig en uppfattning

Bilden är kraftigt komprimerad samt det är en snabb screenshot så det ser inte ut som det gör där. Jag spelar i 1440P och just här testade jag runt lite och detta är i HIGH preset med ultra RT

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro