Veckans fråga: Hur har dina datorinköp påverkats av dystra tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Övergav PC för konsol för två år sedan.
Intresset finns kvar men det är svårt att motivera prislappen när det funkar fint i 60 fps på konsol idag.

Ja det känns som en konsoll ger mer för pengarna och håller många år, spelar elden ring på min gamla ps4 slim funkar rätt så bra ,skulle jag köpa det till pc o spela i min dator från 2017 skulle det lagga ännu mera....

Permalänk
Medlem

Handlar som vanligt, men det skall i det nämnas att jag handlar inte så mycket, så det är en förhållandevis låg nivå att jämföra med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte 3090 när det lanserades och redan då kändes det i plånboken. Nu kan jag inte rättfärdiga sådana priser längre. Det är liksom inte hållbart att lägga närmre 30k på senaste grafikkortet var 1 ½ år. Resten av komponenterna har också blivit dyrare, men inte till den nivå att jag känner att jag inte har råd, däremot blåser det stiltje med både cpu, ram och allsköns andra komponenter i prestandaavseende. Det händer inte tillräckligt mycket i utvecklingen här för att jag ska vilja köpa nytt hela tiden.

EDIT: Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag överväger spelkonsol istället för en snordyr uppgradering av datorn härnäst det är något som lanseras jag upplever att jag inte kan spela.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Främst att jag skaffade en strömsnålare maskin för allt utom spel (vilket utgör majoriteten av tiden) mtp att även om elhandelpriset svänger så går överföringspriset bara uppåt. Det lokala monopolet ökade med 12 el 15% i år enl lokaltidningen. Det blir ett antal timmar varje dag och 60Hz och laptopkrets drar en del mindre än hälften av desktop och 120Hz. Ingen vet om investeringen nånsin går plus minus noll men det är bara min investering och det känns åtminstone bra mtp det nämnda el-prisläget (bara ökande utan eget hus och egen produktionsförmåga).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag känner mig inte särskilt påverkad då mitt intresse för datorhårdvara aldrig har varit knutet till vad jag har råd att köpa, det är tekniken i sig som är häftig och intressant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Köper det jag behöver och vill ha i god ordning

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det är främst spel som drivit mina inköp av datorhårdvara tidigare, förr var det hela tiden nya krävande spel som var intressanta. Nu när datorhårdvara blivit dyrare - främst grafikkort - så är det samtidigt väldigt få nya, krävande, spel som intresserar mig. Jag spelar mindre och när jag spelar är det indiespel och äldre spel som gäller.

Jag tycker moderna AAA-spel har väldigt lite att erbjuda förutom bra grafik, men det kanske beror på att man blivit äldre också

Permalänk
Medlem

För min del så handlar det om hur mycket jag får för mina pengar och om det är en tillräckligt bra uppgradering från befintlig hårdvara. Jag är rätt sparsam och har inga kids så ekonomin är inget problem för mig.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

För egen del spelar de ekonomiska tiderna stor roll för köplusten.
Kombinationen av höjt ränteläge på boende samt högre elpriser representerar en kapning av min konsumtionsmarginal med ungefär 4000:-/månad. Det är de där pengarna som går till semester, grejer till barnen, presenter, umgänge, andra intressen, buffert för reparationer och så vidare. Marginalen för allt "extra" är liten och för personlig "hobby+nöjen" ännu mindre.

I grunden handlar mitt privata PC-shoppande om datorspelande, andra behov som kräver mer än basal privat PC-hårdvara har jag inte. Så i den mån jag lägger pengar på hobbyn under nuvarande omständigheter är det på spel. Fast - jag har just börjat på Hogwarts Legacy, har redan köpt Diablo IV och Baldurs Gate 3, och kommer att köpa nya Zelda, så det vete fasen om Starfield (och törs man hoppas, Avowed) ens får plats i agendan! Och då skall vi inte tala om Indies och hela min Steam back-log...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

För min del så handlar det om hur mycket jag får för mina pengar och om det är en tillräckligt bra uppgradering från befintlig hårdvara. Jag är rätt sparsam och har inga kids så ekonomin är inget problem för mig.

Kör samma tänk, tyvärr är det ett sug när man hittade Xeons på aliexpress

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har helt bytt fokus till fördel för konsol. Mitt grafikkort är 770 och den har inte varit igång på ett år.

Permalänk
Medlem

Ja. Något nytt har det inte blivit på länge utan om jag köper något så är det begagnat. Jag vill inte stödja inriktningen med de högre priserna och köper man nytt så tycker jag man visar dem att priserna är rimliga eftersom man går med på dem. Det gör inte jag så därför blir det bara begagnat. Sen är det klart att intresset generellt svalnar när man jämt vet att ny hårdvara som släpps inte är relevant eftersom den kommer vara för dyr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen ändring ännu, köpte 3080 vid release och skulle inte ha bytt ut det ännu om så 4080 hade samma pris. Jag vettefan hur det ska bli när 3080t börjar kännas segt bara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Handlar mer eller mindre som vanligt. Släpps eller ser jag något jag vill ha så köper jag det. De senaste 12 månaderna har jag köpt datorrelaterat för minst 50 000kr.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ja, fast det påverkar minst lika mycket att priserna på ny hårdvara har gått upp och att jag börjar bli gammal och spelar mindre (och då mest retro/indie-spel som inte är så krävande).

Permalänk
Medlem

Nja vet inte ja, jag hade inte haft nån stationär dator på tio år när jag byggde ihop mig en för ett par år sen när datorkomponentpriserna redan började stiga, dock är nästan alla delar beggade inkl mitt senaste 3090 då jag behövde mer VRAM, o iom att det är min absolut största hobby så var det värt 9000kr att köpa den, o resten av delarna sved inte mycket alls trots helt okej prestanda. O trots att jag jobbar runt halvtid så har jag pengar så det räcker o blir över ändå så det var inget att bråka om. I övrigt önskar jag inte så mycket mer från min dator förutom kanske mer RAM o större disk, men det snålar jag ändå in på just nu oavsett hur ekonomin i världen ser ut.

Permalänk
Medlem

Risken är, att eftersom det nu köps färre pryttlar, så kommer priserna öka - eller åtminstone inte sänkas. Företagen sitter med en tung välavlönad personalportfölj och andra fasta kostnader som det tar tid att anpassa.

Permalänk
Medlem

Vem vet, en dag kanske vi kommer att se datorer som kostar lika mycket som ett hus! Men tills dess får vi nöja oss med att drömma om den ultimata datorupplevelsen, och att skratta åt tanken på att betala mer för en dator än för en semester på Hawaii.

Permalänk
Medlem

intresset har helt klart svalnat, inte så mycket pga. tommare plånbok utan mera känslan av att bli "lurad/blåst".
t.ex tycker jag nvidias hela utbud är förskjuten ett steg "för högt", 4080 skall inte kosta närmre 20k, utan närmre 10k.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag tror att det har hamnat i ett läge där priserna skjutit "dator-hobbyn" mot en annan grupp människor.

De som kan betala dessa priser är förmodligen i en del i livet där man prioriterar annorlunda.

Permalänk
Medlem

För mig har intresset ordentligt svalnat.
När man efter 9.5 år mes X79 och 8C/16T går över till AM4 med exakt samma minnes bandbred, enbart 4 more cores, 10% högre clock så ja var ju inte så att det kändes nästan 10 år nyare.

Numera kostar ju grafikkorten så mycket att det är ren lyxprodukt och man ser hur folk försvarar det tex på detta forum med alla möjliga ursäkter fast Nvidia, ett företag jag gillat i 20 år numera täljer guld med 60-70% marginaler på spelkort.

Pratade bara i helgen med en IT tekniker som köper in system, i dag kostar vissa Nvidia kort 300K+ i datacenter och priserna har stigit med 10x ca på 5 år och det finns inget dom kan göra då Nvidia är kung i data center miljöerna.

Gamers och entusiaster verkar inte förstå att lägre priser på Spelkort kommer inte bara för Intel eller AMD försöker konkurrera, nej konkurrensen är i Datahallarna bland företagskunderna, så har spelkort stigit 2-3x i pris, ja förbered er för högre priser om samma kisel i datacenter säljer för 10x mer pris numera.
Måste Nvidia,AMD eller Intel välja vem dom säljer till om dom bara kan producera X mängd så väljer dom företagen, alternativet är att höja priserna till alla Valar som inte har vetta att inte köpa 4080 och 4070ti för hutlösa priser.

Speltillverkarna är dessutom bara intresserade av mikro transaktioner och då vill man ha maximal spelarbas så dom gynnas inte av spel som kräver ett RTX kort från Nvidia så jag personligen förutspår att om 5 år är en IGP med 3D Vcache och uppsaklningstekniken framtiden för spel på PC.

Spel på PC kommer inte dö men dedikerade grafikkort kommer bli undantaget snarare än normen om priserna inte drastiskt reduceras och tyvärr verkar just grafikkortens GPGPU förmåga i dag också vara vad som gör dom så värdefulla för företag.

Så nej för min del är PC som intresse rätt jävla dött i alla fall på grafiksidan.
Bygger och pillar med gamla datorer istället, billigare i alla fall och roligare att klema ut användbar prestanda ur dom än att betala ur arslet för nåt dom flesta spel inte kräver ändå i dag.

Sedan har ju moderkort som sagt blivit dyrare med, finns absolut till det så som PCI-E Gen5, det kräver dyrare komponenter och kretskort men även trots det har priserna gått upp sett till vad man får mer än förväntat.

Så nej köpa PC numera är en rätt dyr affär och prestanda hoppen, eller brist på det i bland gör ju att när man väl MÅSTE uppgradera är skillnaden i prestanda inte så hög som priset.

Lite synd att det blivit såhär då många företag är beroende av en välmående PC bransh, spelutvecklare, företag som gör tillbehör som chassin, möss och tangentbord och annat, dessa drabbas när grundläggande komponenter som Moderkort och Grafikkort går upp i pris utan rim och reson.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Jag att det har hamnat i ett läge där priserna skjutit "dator-hobbyn" mot en annan grupp människor.

De som kan betala dessa priser är förmodligen i en del i livet där man prioriterar annorlunda.

Det här är relevant ja!
Undrar hur de tänkt med nyförvärv av konsumenter...

Eller klämmer de kanske bara ut det sista ur marknaden som ändå är förlorad på sikt mot mobilerna?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt uppgraderat mina komponenter mer frekvent de senaste 4 åren pga att datorspel är mitt escape när världen är påfrestande!

Dålig coping pga rådande priset på hårdvaror!Men tv, mobil och annan elektronik har fått avstå all uppgradering.

Uppgraderar just nu till 5800x3d med 4080 och hoppas att det ska hålla min rigg ”modern” 4-5 år nu iaf.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag byggt mitt nya bygge "AMG - Project One Hybrid Engine" så är svaret nej, priserna har ej påverkat mig. Men detta är en orättvis fråga tycker jag då alla har det olika ställt. De som drabbas värst är generationen yngre som ska leda pc master race. tänker också föräldrar som har annat att tänka på och kanske ej har råd för ny hårdvara åt sina tonåringar där hemma. var och en för sig, men visst fan är priserna värdelösa i dagens läge om man jämför hur det har varit.

Permalänk

Höga priser och mycket brister har fått mig att tappa intresse.

Jag har alltid köpt både billiga och dyra produkter och jag har helt olika krav på dem. Men nu känns det som det mesta är budget till extrema priser och då tappar jag intresset.
T.ex premium moderkort, 3st m.2 platser, 10Gbit Ethernet ser jag som självklart och det är inte precis det man brukar få.

Permalänk
Medlem

Kommer att bli en Xbox Series när det börjar närma sig release av nästa GTA-spel. Annars ligger jag lågt med att köpa nytt. Vore trevligt med en kraftigare single-core CPU och DDR5, men det är ren lyxkonsumtion om det blir något av de planerna.

Permalänk
Medlem

Är i halvsvårt behov av uppgradering men pga nästan halverad inkomst sen november och ingen ljusning i sikte har det fått vänta. Att allt annat har blivit 15% dyrare minst hjälper ju inte heller. Min över 8 år gamla i7a börjar kännas mer än lovligt trött.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Annat: Jag har handlat betydligt mer än vanligt.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk

Jag är en snål jäkel redan i vanliga fall, och har ändå knyta-näven-i-fickan-protesterat mot de senaste årens grafikkortspriser genom att inte köpa något. Jag hade dock tänkt skaffa ny padda och/eller ny telefon, men med nuvarande kronkurs kan ju det fetglömmas den närmaste tiden.

Får väl hoppas på fre’ på jor’n och inga bränder i halvledarfabriker på ett bra tag, så priserna kommer ner igen. Eller en osannolik löneutveckling jämfört med alla andra.

Permalänk
Medlem

Inte än egentligen. Men för några år sedan hade jag nog trott att jag idag skulle sitta med en ny 8-kärnig CPU, modern ssd, men med priserna på moderkort har jag bangat lite. MB + CPU + RAM + SSD skulle kosta mer än det smakade för mig (som typ inte spelar). Priserna på GPU påverkar mig bara i förlängningen, dvs, det tar längre tid innan priserna sjunker rimligt på begagnade gpu.

Lägger lite pengar på retro-saker istället. Har satt in en PiStorm i min Amiga 500 med mera, etc. Tyvärr börjar priserna i vissa fall barka iväg även på retro sedan några år. Ok, bra att det finns ett värde så att det inte slängs, men jag tycker Amiga 1200 kunde vara lite billigare...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7