Ny dator AM5 7950X, olika BSOD, problem med EXPO, Hjälp snälla

Permalänk
Medlem

Ny dator AM5 7950X, olika BSOD, problem med EXPO, Hjälp snälla

Hej!

Har för någon dag sen satt ihop min nya dator.
Dom första BSOD jag fick var efter att jag startat EXPO. Kunde inte ta bild på dessa då datorn starta om sig själv. Även Generation Zero frös.

Stängde av EXPO och jag kunde spela igen. Trodde det bara det var EXPO som var problemet eftersom många verkar ha problem med just EXPO.

Har även kört memtest86 med EXPO avstängt, tog 8 timmar att göra. Inga errors.

Söker efter hjälp för att få allt att fungera som det ska.
Kan tillägga att min tvillingbror har exakt samma setup och lider inte av problem. Skulle kunna testa hans ram också.

Idag så har jag fått 2 BSOD (EXPO Avstängt):

Komponenter nedan

CPU: AMD 7950X

Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI

Ram: 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 5600MHz EXPO

GPU: ASUS RTX 4090

SSD: FireCuda 510 2TB M.2 (OS disk, program). Samsung 860 PRO 1TB Sata (spel)

OS: Windows 11 PRO

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

A reference by pointer BSOD error indicates a problem with your system files or device drivers. The most typical cause is hardware driver errors, including errors in graphics cards and other components like network devices. Other problems, such as faulty system files or even failed hardware, might cause the error.

Typically, USBXHCI. SYS errors manfest as a blue screen error (BSOD) and are caused by attempting to load a corrupt or missing Windows 10 System Recovery Disk device drivers, or having defective hardware associated with the driver.

Så det kan vara hårdvara eller mjukvara som strular.

Jag hade börjat med clean install av windows för att utesluta fel på operativsystemet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har nyligen upptäckt vid OC av cpu/gpu o minne att Generation Zero är det perfekta spelet att hitta det absolut minsta fel pga av overklockning.
Och då menar jag att både cpu/gpu o minne är 100stabila i timmar i alla andra spel/benchmark prg även om man klockar en del till.

Generation Zero kraschar och oftas blåskärmar datorn efter 5-20 min och oftas efter 15-20 min.
Och sen blir helt stabilt i timmar vid en viss OC.

Tex så var mitt minne på mitt 3080ti kort stabilt i alla andra prg/spel med +1000MHz OC men Generation Zero kraschar efter 15-20min med +550MHz OC på gpu minnet.
Men i +500MHz så är det stabilt i över 8 timmar.

Och liknande men inte lika stora skillnader i MHz med GPU/CPU och RAM/RAM timings, och det gäller tre andra datorer med.
Så Numera kör jag Generation Zero för att hitta en stabil klock på allt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Hej!

Har för någon dag sen satt ihop min nya dator.
Dom första BSOD jag fick var efter att jag startat EXPO. Kunde inte ta bild på dessa då datorn starta om sig själv. Även Generation Zero frös.

Stängde av EXPO och jag kunde spela igen. Trodde det bara det var EXPO som var problemet eftersom många verkar ha problem med just EXPO.

Har även kört memtest86 med EXPO avstängt, tog 8 timmar att göra. Inga errors.

Söker efter hjälp för att få allt att fungera som det ska.
Kan tillägga att min tvillingbror har exakt samma setup och lider inte av problem. Skulle kunna testa hans ram också.

Idag så har jag fått 2 BSOD (EXPO Avstängt):
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Komponenter nedan

CPU: AMD 7950X

Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI

Ram: 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 5600MHz EXPO

GPU: ASUS RTX 4090

SSD: FireCuda 510 2TB M.2 (OS disk, program). Samsung 860 PRO 1TB Sata (spel)

OS: Windows 11 PRO

Ladda ner whocrashed och kör så borde det hjälpa en del på vägen

Sen skulle jag säga som så att installera om Windows, uppdatera bios och ladda ner senaste chipset/gpu drivrutiner från amd/nvidia (viktigt att ladda ner chipset drivare från amd och inte asus då det kan skilja ganska ordentligt på versionerna där och amd har alltid den senaste)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

A reference by pointer BSOD error indicates a problem with your system files or device drivers. The most typical cause is hardware driver errors, including errors in graphics cards and other components like network devices. Other problems, such as faulty system files or even failed hardware, might cause the error.

Typically, USBXHCI. SYS errors manfest as a blue screen error (BSOD) and are caused by attempting to load a corrupt or missing Windows 10 System Recovery Disk device drivers, or having defective hardware associated with the driver.

Så det kan vara hårdvara eller mjukvara som strular.

Jag hade börjat med clean install av windows för att utesluta fel på operativsystemet.

Tack! Ska göra en ominstallation!

Skrivet av norrby89:

Ladda ner whocrashed och kör så borde det hjälpa en del på vägen

Sen skulle jag säga som så att installera om Windows, uppdatera bios och ladda ner senaste chipset/gpu drivrutiner från amd/nvidia (viktigt att ladda ner chipset drivare från amd och inte asus då det kan skilja ganska ordentligt på versionerna där och amd har alltid den senaste)

Ska installera om Windows, fixa senaste bios och ladda ner chipset från AMD denna gång (från ASUS första gången)

Laddade hem whocrashed och fick fram detta:

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Ett problem som många verkar ha är att pinnsen på CPU inte alla får kontakt pga för hårt åtdragen cpu kylare .. Ryzen har ju bytt från pinns på cpu till pinns på moderkort

Kan vara värt att dubbelkolla att du inte dragit åt kylaren för hårt.

Sen är det viktigt att ha senaste bios … verkar finnas barnsjukdomar med minnes kompabillitet och när man slår på expo eller overclock

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCBaq:

Ett problem som många verkar ha är att pinnsen på CPU inte alla får kontakt pga för hårt åtdragen cpu kylare .. Ryzen har ju bytt från pinns på cpu till pinns på moderkort

Kan vara värt att dubbelkolla att du inte dragit åt kylaren för hårt.

Sen är det viktigt att ha senaste bios … verkar finnas barnsjukdomar med minnes kompabillitet och när man slår på expo eller overclock

Kanske jag drog åt för hårt. Använde inte verktyg, drog åt med handen men väldigt hårt.
Kändes som att jag kunde dra åt mer. Kunde ju spela tidigare. Ska det ens vara möjligt om man dragit åt för hårt?

Fixade nytt bios 1222 men bioset blev väldigt laggigt. BSOD när jag kom in i Windows.
Testade installera bioset igen men svart skärm med texten

"Warning!!! Bios Recovery mode has been detected mm.."

Testade att installera bios igen med flashback men fortfarande helt laggigt. Republic of gamers tar lång tid och laggar fram. Även röd light på moderkortet mm.. Vetifan vad som händer!

Har gått från Intel där jag aldrig tidigare lidigt av något liknande. Att behöva hålla på så här när man lagt ut så mkt pengar är inte roligt!

Om någon har förslag så är jag tacksam för guidning!

Sitter på äldre dator nu för jag kommer inte vidare. Ska jag prova gå tillbaka till äldre bios?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Wipea Windows med boot & nuke eller liknande så att allt verkligen försvinner och installera igen efter. Låter ju annars som att något har blivit knas med ditt modekort tycker jag.

Edit: Hittade denna reddit tråd med flera som har haft liknande problem. https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/xxbmen/constant_bs...
För någon så verkar det funka med att stänga av XMP profilerna, för någon annan så verkar det funka utan EXPO(kanske är samma som XMP? ingen aning själv). Någon testade med annan CPU och funkade då istället.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Wipea Windows med boot & nuke eller liknande så att allt verkligen försvinner och installera igen efter. Låter ju annars som att något har blivit knas med ditt modekort tycker jag.

Edit: Hittade denna reddit tråd med flera som har haft liknande problem. https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/xxbmen/constant_bs...
För någon så verkar det funka med att stänga av XMP profilerna, för någon annan så verkar det funka utan EXPO(kanske är samma som XMP? ingen aning själv). Någon testade med annan CPU och funkade då istället.

För att citera mig själv så är det flertal som verkar ha dåliga CPU's som inte funkar när jag läser om problemet. Kanske kan kontakta där du köpte cpun och få en ny tillbaka?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Wipea Windows med boot & nuke eller liknande så att allt verkligen försvinner och installera igen efter. Låter ju annars som att något har blivit knas med ditt modekort tycker jag.

Datorn är igång men blackscreen. Ger den lite tid.
Vad menar du med boot & nuke?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Datorn är igång men blackscreen. Ger den lite tid.
Vad menar du med boot & nuke?

DBAN, ett program som nollställer hårddiskar(tar bort allt som finns) så att inga kvarliggande filer finns som stör annat. Körs via USB/skiva som du bootar datorn mot. https://dban.org/

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Stor chans jag bara gör retur på CPU och hoppas dom andra grejerna kan lämnas tillbaka på garantin. Att hålla på felsöka i flera dagar för att få datorn att rulla kommer jag inte orka hålla på med.

DBAN = aldrig använt så förstår mig inte på hur jag skapar en boot usb.

Har gått ner till bios 0821 och är just nu i black screen igen.
Kör även bara ett ram minne i slot B2

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Kan inte ens installera w11 längre. Det går inte att köra Windows 11 på den här datorn!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Låter antingen att du har ett hårdvarufel eller att du råkat installerat fel bios för ett annat moderkort(med tanke på att det funkade förut)…

Har du kollat så att inga pinns är böjda på moderkortet ?

Skrivet av Segafreakone:

Kanske jag drog åt för hårt. Använde inte verktyg, drog åt med handen men väldigt hårt.
Kändes som att jag kunde dra åt mer. Kunde ju spela tidigare. Ska det ens vara möjligt om man dragit åt för hårt?

Fixade nytt bios 1222 men bioset blev väldigt laggigt. BSOD när jag kom in i Windows.
Testade installera bioset igen men svart skärm med texten

"Warning!!! Bios Recovery mode has been detected mm.."

Testade att installera bios igen med flashback men fortfarande helt laggigt. Republic of gamers tar lång tid och laggar fram. Även röd light på moderkortet mm.. Vetifan vad som händer!

Har gått från Intel där jag aldrig tidigare lidigt av något liknande. Att behöva hålla på så här när man lagt ut så mkt pengar är inte roligt!

Om någon har förslag så är jag tacksam för guidning!

Sitter på äldre dator nu för jag kommer inte vidare. Ska jag prova gå tillbaka till äldre bios?

Permalänk
Medlem

Har lämnat tillbaka AMD och gått Intel istället! Inga problem alls.
Intel har fungerat utan problem för mig i många år.

Jag hade AMD gpu för många år sen, gpun gick sönder och jag gick Nvidia istället.

Tänkte att denna gång så skulle jag ge AMD en ny chans.
Kan säga att så mkt problem som jag hade så tröttnade jag. Jag tycker att köper jag något helt nytt så ska det fungera utan större problem.

Tack alla som försökt hjälpa mig!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Har lämnat tillbaka AMD och gått Intel istället! Inga problem alls.
Intel har fungerat utan problem för mig i många år.

Jag hade AMD gpu för många år sen, gpun gick sönder och jag gick Nvidia istället.

Tänkte att denna gång så skulle jag ge AMD en ny chans.
Kan säga att så mkt problem som jag hade så tröttnade jag. Jag tycker att köper jag något helt nytt så ska det fungera utan större problem.

Tack alla som försökt hjälpa mig!

Hade exakt samma fel som dig köpte ett b650e-f och 7600x , funkade i början sen började den starta om och bara jävlas stoppa också in bios 1222 och bios blev mer laggigt och dator reboota direkt i Windows . Gick inte ens installera om Windows tillslut. Monterade om kylare kollade pinsen . Lekte med expo osv

Skickade tillbaka mitt i veckan överväger intel jag med 🤔

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Hade exakt samma fel som dig köpte ett b650e-f och 7600x , funkade i början sen började den starta om och bara jävlas stoppa också in bios 1222 och bios blev mer laggigt och dator reboota direkt i Windows . Gick inte ens installera om Windows tillslut. Monterade om kylare kollade pinsen . Lekte med expo osv

Skickade tillbaka mitt i veckan överväger intel jag med 🤔

Ok även fast det är tråkigt att detta händer så är det lite skönt att veta att det finns personer med samma problem som jag hade.
Håller mig till Intel. Köpt 13700K och är jätte nöjd med mitt köp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

körde ni high performance under energi planen i windows? bocka ur alla sleep saker under settings också..

Permalänk
Skrivet av highspeed:

körde ni high performance under energi planen i windows? bocka ur alla sleep saker under settings också..

Hur skulle man kunna göra det när det inte ens går att installera Windows?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Hur skulle man kunna göra det när det inte ens går att installera Windows?

ah det var redan probbs där.. illa

mitt zen 4 ballade ur dock med balance planen.. tror upplevde samma i början av zen 2/3..

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

ah det var redan probbs där.. illa

mitt zen 4 ballade ur dock med balance planen.. tror upplevde samma i början av zen 2/3..

Jag kunde installera Windows första gången efter jag monterat ihop allt men sen blev det problem dagen efter och försökte då installera om men det gick inte , kom till välja språk i början sen blev det typ svart .Minns att jag stängde av dom flesta energi inställningar .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus X670E Hero, men om ditt BIOS liknar mitt så löste jag samma problem med EXPO så här i BIOS-menyn:

Advanced > AMD Overclocking > Infinity Fabric Frequency and Dividers > UCLK DIV1 MODE - Ändra från Auto till "UCLK=MEMCLK".