Hej!
Köpte en begagnad MacBook för att prova den upplevelsen. Märkte snabbt att det inte är något jag vill fortsätta uppleva. Jag är för van vid en stationär Windows-dator helt enkelt.
MacBooken är en MacBook från early 2015. Just nu är macOS High Sierra installerad, det är det nyaste operativsystemet som datorn kan ha. Men nu vill jag nollställa datorn så att jag kan sälja den vidare. Jag följde nån guide där man kommer till Disk Utilities, raderar disken och då måste återinstallera macOS. Problemet jag upplever då är att då installeras macOS Yosemite, flera versioner och år äldre än nuvarande High Sierra.
Kan jag inte på något sätt nollställa datorn, men att High Sierra finns kvar? Jämfört med Windows kan man ju bara köra en ny installation av samma Windows-version för att få en "förstagångs-installation" att lämna ifrån sig till nästa person.
Har googlat fram 10 olika sidor/guider men de flesta bygger på nuvarande macOS från 2023 vilket inte stämmer riktigt med High Sierra. Det finns t ex inte "erase all contents and settings" på min, som det gör på nyare MacBooks. Så jag blir tyvärr inte hjälpt av google-sökningar även fast samma fråga finns på ett par suspekta forum.
Nån som har koll på MacBook? Jag har det verkligen inte.