Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Påskrea på gång hos Elgiganten, start torsdag kl 10.00

LG B2 55" - 9900kr
LG B2 65" - 14990kr
LG B2 77" - 19990kr

Länk med filter

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Påskrea på gång hos Elgiganten, start torsdag kl 10.00

LG B2 55" - 9900kr
LG B2 65" - 14990kr
LG B2 77" - 19990kr

Länk med filter

Det där var bra priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där var bra priser!

Riktigt trevlig - många har just B2 65:an för det priset redan nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993004

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Funderar på att lämna tillbaka min lg c2.
Gillar inte hur vitan ser ut, ljus på sidorna och mörkare i mitten.
Än eran vita också så?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

Funderar på att lämna tillbaka min lg c2.
Gillar inte hur vitan ser ut, ljus på sidorna och mörkare i mitten.
Än eran vita också så?

https://i.ibb.co/sKdfh2k/20230328-211304.jpg

Bilden visar tvärtom, mörkare mot kanter och ljusare i mitten. Alltid svårt att bedöma från bilder eftersom så mycket handlar om exponeringen. Men fotot i sig visar inte på någon extraordinärt konstigt mot andra C2:or eller TV-apparater. Man får inte en konsument-TV med perfekt uniformitet. För det behöver man köpa yrkesskärmar och lägga på en nolla på priset mot C2.

Du kan alltid jämföra med rtings som nu också börjar visa longevity-bilderna och det skiljer sig över tiden.

Permalänk
Skrivet av edson:

Påskrea på gång hos Elgiganten, start torsdag kl 10.00

LG B2 55" - 9900kr
LG B2 65" - 14990kr
LG B2 77" - 19990kr

Länk med filter

Då är ju frågan om det inte är bättre o lägga ca 1500 kr extra ca för och få c2an på Benify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Funderar på att lämna tillbaka min lg c2.
Gillar inte hur vitan ser ut, ljus på sidorna och mörkare i mitten.
Än eran vita också så?

https://i.ibb.co/sKdfh2k/20230328-211304.jpg

Väldigt bra uniformty på den här rackaren. Ser helt clean ut på min skärm iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hittar ingen vikt på B2. Vill minnas att C2 gjordes avsevärt lättare inför (förra) året, gäller det B2 också eller har den fortfarande en äldre och tyngre konstruktion?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Funderar på att lämna tillbaka min lg c2.
Gillar inte hur vitan ser ut, ljus på sidorna och mörkare i mitten.
Än eran vita också så?

https://i.ibb.co/sKdfh2k/20230328-211304.jpg

Ser ju riktigt fin ut, men undrar hur ofta du tittar på en helt vit bild? Vad du än stör dig på lär du omöjligt kunna märka i material.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hittar ingen vikt på B2. Vill minnas att C2 gjordes avsevärt lättare inför (förra) året, gäller det B2 också eller har den fortfarande en äldre och tyngre konstruktion?

B2 har äldre.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ser ju riktigt fin ut, men undrar hur ofta du tittar på en helt vit bild? Vad du än stör dig på lär du omöjligt kunna märka i material.

Du kollar aldrig på vintersport antar jag?

I hockey syns saker ganska lätt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du kollar aldrig på vintersport antar jag?

I hockey syns saker ganska lätt tyvärr.

Jodå, kollar skidor och hockey! Men då brukar det vara något mer än enbart snö eller is i bilden.

Men bilden som är upplagd se man ju nada problem med.

Om det syns i rörliga panorerande bilder handlar det nog om lite DSE.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Bilden var missvisande.
Här är en mer rättvis bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Bilden var missvisande.
Här är en mer rättvis bild.
https://i.ibb.co/2y3450N/20230318-104831.jpg

Hmm, även den bilden verkar väl vara mörkare på sidorna och ljusare i mitten?
(och kanske mer rosa/lila i mitten och mer grön/magenta ut åt sidorna?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Då är ju frågan om det inte är bättre o lägga ca 1500 kr extra ca för och få c2an på Benify.

Köper man den genom LG eller Benify? Vilket är priset på 77" där nu, samt finns den i lager?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

Bilden var missvisande.
Här är en mer rättvis bild.
https://i.ibb.co/2y3450N/20230318-104831.jpg

Fortfarande ljusare i mitten och mörkare mot sidorna. Den verkar också tagen med kameran närmare och mer vidvinkel så att du får med avvikelsen som kommer i vinklar. Då blir hörn och kanter mer turkosa på den här panelerna.

Fortfarande heller inget konstigt utan detta är en av nackdelarna man får leva med. Andra exemplar kommer inte vara bättre utan kan lika gärna vara sämre. 42 tum på skrivbordet med annan teknik, likt IPS eller VA ger andra och fler problem istället mot hörn och kanter. Glow, avvikande färger, sämre kontrast, avvikande gamma etc.

Vill se hur den beter sig under ännu sämre förutsättningar, kör en mörkgrå ton över hela ytan och ta bild. Typ att pausa denna i fullskärm vid 1 minut. Eller kör den med 0,25x hastighet för att bli av med YT:s gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonrun:

Köper man den genom LG eller Benify? Vilket är priset på 77" där nu, samt finns den i lager?

Köper via LG, dock är 77" (men även 65" och 55") slut i lager just nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Då är ju frågan om det inte är bättre o lägga ca 1500 kr extra ca för och få c2an på Benify.

Skrivet av jonrun:

Köper man den genom LG eller Benify? Vilket är priset på 77" där nu, samt finns den i lager?

Skrivet av Clasito:

Köper via LG, dock är 77" (men även 65" och 55") slut i lager just nu.

55" och 65" slut för tillfället och osäkert om de hinner komma in i lager igen innan kampanjen är slut.
77C2 ingår inte i nuvarande Benify-kampanj för info. (Finns inte heller i lager ska sägas)

"Rabatt beräknat mot standardpris på utvalda och tillgängliga modeller på www.lg.com/se
Max 2 enheter per person
Löptid - 14 ~ 31 mars, 2023
Erbjudandet kan inte kombineras med andra kampanjer eller rabatter.
Kampanjmodeller:
OLED42C26LB.AEU
OLED48C24LA.AEU
OLED48C25LB.AEU
OLED48C26LB.AEU
OLED55C24LA.AEU
OLED55C25LB.AEU
OLED55C26LD.AEU
OLED65C24LA.AEU
OLED65C25LB.AEU
OLED65C26LD.AEU
Kan inte nyttjas i efterhand på redan genomförda beställningar."

Permalänk

55" kostar ca 11500 och 65" 16500... Verkar fortfarande finnas i lager om man kollar dom olika modellerna verkar finnas 3 olika modeller..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fredrik Vikström:

55" kostar ca 11500 och 65" 16500... Verkar fortfarande finnas i lager om man kollar dom olika modellerna verkar finnas 3 olika modeller..

Ständigt återkommande fråga. Tar upp det i TV-guiden, ungefär halvvägs ned under expanderdelen med rubriken: Den där extra siffran i OLED-beteckningen

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Ingen skillnad förutom färgen på baksidan och WiSA som är ett system för mer påkostade trådlösa högtalare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ständigt återkommande fråga. Tar upp det i TV-guiden, ungefär halvvägs ned under expanderdelen med rubriken: Den där extra siffran i OLED-beteckningen

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Ingen skillnad förutom färgen på baksidan och WiSA som är ett system för mer påkostade trådlösa högtalare.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/106092?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA2MDkyIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6IjA4MjRlMTkzMDE1ZGU3NzcwODAwYTNkMjhmYzcyOTgzIn0%3D

Jo detta har jag läst men eftersom dom sa att det var slutsålt i 65 och 77 va ja tvungen och kolla. Och 65 fanns om man kollade dom olika beteckningarna

Permalänk

Ville bara säga tack för den här tråden. Blev en OLED65C24LA.AEU via Benify och med LG medlem kostade den 16170kr.
Var dags att uppgradera min gamla Phillips 42" jag fick beg för 10 år sen. Sjukt spännande är det nu.

Permalänk

Blev en 55" för min del. Vart lite akut då svärmor skulle köpa min gamla tv. Ville ha lite förvarning sa ja... Jo men visst ringde igår och sade att hon hämtar den på söndag. Får väl använda gamla tvn tills lg levererat. Hoppas det inte tar för lång tid bara.

Permalänk

Nu har jag ju inte fått tvn än men kom och fundera på en sak... I vilka lägen behöver jag en ultra high speed hdmi kabel ? Om jag nu behöver det. För tillfället har jag datorn kopplad till tvn med hdmi. Inte en aning vad det är för hdmi kabel dock. Samt soundbar och Telias tv box eller vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Nu har jag ju inte fått tvn än men kom och fundera på en sak... I vilka lägen behöver jag en ultra high speed hdmi kabel ? Om jag nu behöver det. För tillfället har jag datorn kopplad till tvn med hdmi. Inte en aning vad det är för hdmi kabel dock. Samt soundbar och Telias tv box eller vad det är.

Om du vill köra 120Hz i 4k. Alltså koppla en PS5, Xbox Series eller PC med RTX3000/RX6000-serie grafikkort. Sedan är det inte helt omöjligt att en gammal kabel klarar det. Bara att de certifierade kablarna "garanterar" att de ska kunna funka.

För Blu-Ray-spelare, soundbars och TV-boxar funkar vilken kabel som helst. Typ (förenklat).

Permalänk

Ok så med andra ord bör jag skaffa en kabel jag vet pallar det mellan pc och tv... Finns det nån begränsning på hur lång den får vara innan den tappar prestanda? Kan tänka mig att jag behöver ca 7.5 meter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Allt över 3 meter HDMI med önskan om 4K/120-kapacitet är något man helst hanterar med AOC-kabel (Active Optical Cable) som är antingen är UHS-certifierad eller anges klara just 48 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Ok så med andra ord bör jag skaffa en kabel jag vet pallar det mellan pc och tv... Finns det nån begränsning på hur lång den får vara innan den tappar prestanda? Kan tänka mig att jag behöver ca 7.5 meter.

För de längderna så behöver du nog titta efter en optisk kabel (AOC). Exempelvis denna https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/352430-supra-hdmi-aoc-v21-8k-hdr-mk3-1-12-m/

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Använder en C2 42" till datorn.
Datorn står i sign.

Ibland så får jag flimmer och skärmen blinkar. Anledning till det?
Brukar försvinna efter omstart av dator.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Segafreakone:

Använder en C2 42" till datorn.
Datorn står i sign.

Ibland så får jag flimmer och skärmen blinkar. Anledning till det?
Brukar försvinna efter omstart av dator.

Vanlig förklaring är att kabeln inte orkar den bandbredd som krävs. Enklast att testa är att sänka bandbredden, dvs dra ned från 120 till 60 Hz, testa 1440p eller 1080p istället för 4K etc. Upphör problemen då pekar det på att kabeln inte orkar.

Annars är det vanligt med att GPU överhettas eller PSU inte orkar. Under omstart hinner det svalna något. Då kan man oftare märka ett samband med aktiviteten i datorn, likt att det är krångel när man spelar och GPU är lastad, men sällan problem ute i windows etc. när GPU är mer idle.