Usbläsare helt låst

Permalänk
Medlem

Usbläsare helt låst

Hej.
Har problem med en usb- sd kort läsare. Den dyker upp som den ska i utforskaren... typ. Det verkar ta en stund innan den känns av och dyker upp, ungefär som den är lite glapp.
Men nu till det viktiga. Den krashar typ utforskaren när jag försöker öppna enheten, programmet slutar svara osv. Sen tillslut kommer det upp ett meddelande att jag ska sätta i en disk i usb enheten (sd kortet sitter redan i). Enligt google verkar detta vara ett felmeddelande, men finner inga lösningar.
Kommer inte heller åt diskhanteraren då den bara laddar och laddar tills jag drar ur usbstickan, då funkar det direkt. Samma gäller med diskpart i kommandotolken, kan inte skriva alls förens jag drar ur usbn.

Hur ska jag lösa detta? Är att köpa nytt sdkort enklast lösning eller är det usbläsaren som krånglar?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har du provat läsaren i mer än en dator?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du provat läsaren i mer än en dator?

Japp- med samma resultat.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Japp- med samma resultat.

Då är det troligtvis fel på läsaren eller det isittande minneskortet?

Permalänk
Medlem

Testade kortet nu och det fungerar som det ska så ja det måste nog vara läsaren… synd då den är helt ny.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Testade kortet nu och det fungerar som det ska så ja det måste nog vara läsaren… synd då den är helt ny.

Prova boota från en Linux-live ISO. Därifrån kan man se om den har identifierats rätt.

Vad har den för anslutning USB A eller USB C?
Finns någon max-hastighet angiven?

En annan sak jag tänker på är om något är fel i filsystemet på kortet, kan ge strul med vissa läsare, men inte tillräckligt stort för att ge ett synbart fel, som korrupta filer etc. Kan vara värt att formatera om. Linux skiter fullständigt i sådana här regler och du kan i princip göra ett minneskort trekantigt eller runt om du vill.

PM;a så kan jag hjälpa dig se vad som är strul med läsaren.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av olle2154:

Testade kortet nu och det fungerar som det ska så ja det måste nog vara läsaren… synd då den är helt ny.

råkade för samma sak fick ett måndasex (blev dessutom asvarm bara av att sitta inpluggad) men gick bara tillbaka till butiken med den och fick en ny lika dan på plats över disk utan krångel som fungerade.

var en kingston Mobilite G4 sd läsare f.ö. men tror märket hade kvittat då den uppenbart hade ett hårdvarufel från tillverkningen iom att den blev så varm att den knappt gick att ta i av att bara sitta inpluggad i en usb 3 port i typ 2 min även utan SD kort.

så är bara att lämna tillbaka den på reklamation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

råkade för samma sak fick ett måndasex (blev dessutom asvarm bara av att sitta inpluggad) men gick bara tillbaka till butiken med den och fick en ny lika dan på plats över disk utan krångel som fungerade.

var en kingston Mobilite G4 sd läsare f.ö. men tror märket hade kvittat då den uppenbart hade ett hårdvarufel från tillverkningen iom att den blev så varm att den knappt gick att ta i av att bara sitta inpluggad i en usb 3 port i typ 2 min även utan SD kort.

så är bara att lämna tillbaka den på reklamation.

Grejen är att det känns extremt onödigt att skicka tillbaka den då värdet ligger på typ 40kr. Har väl bara mig själv att skylla som snålar.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av olle2154:

Grejen är att det känns extremt onödigt att skicka tillbaka den då värdet ligger på typ 40kr. Har väl bara mig själv att skylla som snålar.

ja har du inte köpt den lokalt är de knappt lönt för 40:-

jag hade köpt min i lokala it butiken så behövde bara traska över typ 50m å byta ut den resonerade som så att ja kunne ge 25:- mer för samma läsare å köpa lokalt och spara pengar på det innom typ 30 min.

generellt brukar jag köpa småskit som typ inte kostar något lokalt även om de kostar några tior mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows