Foto med körkort med vanlig A4 papper?

Permalänk

Foto med körkort med vanlig A4 papper?

Så jag behöver uppdatera körkortet, detta går ju vanligtvis inte göras online. För livet måste väl alltid vara svårare. Men går det att skriva fotot på vanligt A4 papper eller måste det vara foto papper?

Den enda informationen jag hittar att det ska vara klart, inga skuggor osv. Men inget om vilken typ av papper det ska vara, går det ex att använda toapapper så länge som att bilden följer kraven som är från transportstyrelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag behöver uppdatera körkortet, detta går ju vanligtvis inte göras online. För livet måste väl alltid vara svårare. Men går det att skriva fotot på vanligt A4 papper eller måste det vara foto papper?

Den enda informationen jag hittar att det ska vara klart, inga skuggor osv. Men inget om vilken typ av papper det ska vara, går det ex att använda toapapper så länge som att bilden följer kraven som är från transportstyrelsen?

Sist jag skulle få nytt körkort så gick jag till förarprovskontoret där de kan ta nytt kort åt dig, samt signera körkortet.

Det var dessutom billigare än att gå till körkortsfotograf + att allt var klart när man tagit fotot
Inget att skicka in eller behöva bry sig om.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Sist jag skulle få nytt körkort så gick jag till förarprovskontoret där de kan ta nytt kort åt dig, samt signera körkortet.

Det var dessutom billigare än att gå till körkortsfotograf + att allt var klart när man tagit fotot
Inget att skicka in eller behöva bry sig om.

Det är en extra 125kr kostnad vilket jag kan göra gratis själv, och att jag måste ta mig in till deras kontor vilket kommer ta några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det är en extra 125kr kostnad vilket jag kan göra gratis själv, och att jag måste ta mig in till deras kontor vilket kommer ta några timmar.

Ok, eftersom trafikverket skriver "Det är viktigt att fotot är av god kvalitet" så antar jag att det är fotopapper som gäller, och fotopapper är ju oftast dyrare än 125kr.

edit: hittade på en fotosite:
"8. När du ska skriva ut körkortsfotot
Om du själv ska skriva ut ett körkortsfoto eller skicka in det för att få det utskrivet behöver du framför allt se till att fotot är tillräckligt högupplöst.

Kontrollera därför att upplösningen är på 300 dpi.

Om du själv ska skriva ut bilder bör du vara noga med att välja fotopapper av god kvalitet. Körkortsfotot blir inte godkänt om det är skadat eller otydligt."

https://digitalfotoforalla.se/fotografering/sa-tar-du-ett-per...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ska själv förnya mitt körkort och tänkte också skriva ut det på vanligt A4 själv. När jag letade runt på nätet så hittade jag att det fanns personer som gjort det och inte haft några problem.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Ok, eftersom trafikverket skriver "Det är viktigt att fotot är av god kvalitet" så antar jag att det är fotopapper som gäller, och fotopapper är ju oftast dyrare än 125kr.

edit: hittade på en fotosite:
"8. När du ska skriva ut körkortsfotot
Om du själv ska skriva ut ett körkortsfoto eller skicka in det för att få det utskrivet behöver du framför allt se till att fotot är tillräckligt högupplöst.

Kontrollera därför att upplösningen är på 300 dpi.

Om du själv ska skriva ut bilder bör du vara noga med att välja fotopapper av god kvalitet. Körkortsfotot blir inte godkänt om det är skadat eller otydligt."

https://digitalfotoforalla.se/fotografering/sa-tar-du-ett-per...

Har 1200dpi skrivare på jobbet. Men bara vanligt A4 papper, och utskriften ser ju ok ut. Bilden på personen vetifan dock.

Skrivet av hyter:

Ska själv förnya mitt körkort och tänkte också skriva ut det på vanligt A4 själv. När jag letade runt på nätet så hittade jag att det fanns personer som gjort det och inte haft några problem.

Har skrivit till vägverket och frågat, men får svar om "inom 2 veckor". Men jag kan ju pröva med A4 papper, tror att de kommer att svara att det ska vara en klar bild och bäst blir det med fotopapper. Så ett icke svar. Tror väl att man inte behöver betala igenom fotot blir nekat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Tror väl att man inte behöver betala igenom fotot blir nekat?

Man betalar för tillverkningen av körkortet, inte att de ska granska det, så en betalning bör räcka.

Tycker för övrigt att detta är ett märkligt sätt för trafikverket att bete sig på. När jag tog körkort för 10 år sen så tog man bild och lämnade underskrift på trafikverket, vilket man kan idag också, men då måste man betala för det. Tiden de lägger på att granska bilder/underskrifter, sköta returer och betala porton och scanna in allt måste kosta mycket mer än att sköta allt digitalt från kontoren.

Permalänk
Medlem

De har ju terminaler med kamera som sköter allt digitalt. När jag förnyade mitt körkort signerade jag digitalt och de tog foto på plats.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

De har ju terminaler med kamera som sköter allt digitalt. När jag förnyade mitt körkort signerade jag digitalt och de tog foto på plats.

Japp, gjorde det för en dryg vecka sedan. De hade ett par bås (i Linköping) där man fotade och signerade.
Jag var dock tvungen att gå till kassan efteråt för att säga till att man genomfört de stegen.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har 1200dpi skrivare på jobbet. Men bara vanligt A4 papper, och utskriften ser ju ok ut. Bilden på personen vetifan dock.

Har skrivit till vägverket och frågat, men får svar om "inom 2 veckor". Men jag kan ju pröva med A4 papper, tror att de kommer att svara att det ska vara en klar bild och bäst blir det med fotopapper. Så ett icke svar. Tror väl att man inte behöver betala igenom fotot blir nekat?

Lite sent kanske men fick du någonsin svar på detta?

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Lite sent kanske men fick du någonsin svar på detta?

Fick aldrig något svar.

Jag vart nekad tre gånger med vanligt papper, och fotopapper. Så tog bilder genom en foto automat så jag fick riktiga foton, och vart nekad. Tycks som att vägverkets inskanning maskin är för lågupplöst för att detta ska fungera.

Så fick åka in till vv och ta foto där. Frågade lite och de visste inget. Så att göra det remote går inte, spelar ingen roll hur bra bild du har, vv kommer att neka bilden då de inte kan scanna in den korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fick aldrig något svar.

Jag vart nekad tre gånger med vanligt papper, och fotopapper. Så tog bilder genom en foto automat så jag fick riktiga foton, och vart nekad. Tycks som att vägverkets inskanning maskin är för lågupplöst för att detta ska fungera.

Så fick åka in till vv och ta foto där. Frågade lite och de visste inget. Så att göra det remote går inte, spelar ingen roll hur bra bild du har, vv kommer att neka bilden då de inte kan scanna in den korrekt.

Det låter ju lovande Behöver man betala avgiften igen om dom inte godkänner bilden eller kan man prova och hoppas på det bästa utan att förlora något på det?

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Det låter ju lovande Behöver man betala avgiften igen om dom inte godkänner bilden eller kan man prova och hoppas på det bästa utan att förlora något på det?

Behövde bara betala den en gång. Annars så skulle jag ha bestridit fakturan då det är deras fel att det inte fungerar. Kanske borde ha gjort det annars, men bilden var ju vanligt papper, så orkade inte. De kanske kollar upp den och ger svar att bilden var för dålig första gången. Men porto och framställning av bilden gick ju på några hundra kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fick aldrig något svar.

Jag vart nekad tre gånger med vanligt papper, och fotopapper. Så tog bilder genom en foto automat så jag fick riktiga foton, och vart nekad. Tycks som att vägverkets inskanning maskin är för lågupplöst för att detta ska fungera.

Så fick åka in till vv och ta foto där. Frågade lite och de visste inget. Så att göra det remote går inte, spelar ingen roll hur bra bild du har, vv kommer att neka bilden då de inte kan scanna in den korrekt.

Jag har tagit bilder på mig själv med egen systemkamera och blixt två gånger och kört ut dem som en karta med flera på 10*15 cm fotopapper, vilket inte har varit något problem. Fast man måste ju se till att bilden följer instruktionen både till utseende och mått.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag har tagit bilder på mig själv med egen systemkamera och blixt två gånger och kört ut dem som en karta med flera på 10*15 cm fotopapper, vilket inte har varit något problem. Fast man måste ju se till att bilden följer instruktionen både till utseende och mått.

Jag tog foto från en riktig foto maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag tog foto från en riktig foto maskin.

Du kan ha tagit bilden med hubble-teleskopet och ändå bli nekad om du inte uppfyller kraven för hur en får se ut på bilden (vilket jag misstänker är vad som menades)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Du kan ha tagit bilden med hubble-teleskopet och ändå bli nekad om du inte uppfyller kraven för hur en får se ut på bilden (vilket jag misstänker är vad som menades)

Nope, bilden var korrekt. Jag frågade när jag gick till vv för att ta foto och frågade vad felet var. De såg ingen orsak på varför bilden vart nekad.

Permalänk
Medlem

För att testa så tog jag en bild med mobilen, photoshoppade bakgrunden lite för att få den extra vit, såg till att avståndet mellan pupill och hakspets var mellan 14-17 mm på fotot (vilket det stod på hemsidan men inte på pappret man fick hem) och printade det på vanligt kontorspapper på en färglaserskrivare. Det funkade perfekt på första försöket