Italien blockerar Chat GPT – fler länder kan följa

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Eller?

"Enligt Susanne Billum, ordförande för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, ökar antalet ärenden stadigt med läkare som har utländsk utbildning, och hon ser paralleller med sköterskeproblemen: ”En del kan knappt någonting. Inte ens the basics. Det är alldeles för lätt att få ut legitimation i några länder. Och ibland misstänker man att de inte gått någon utbildning, eller bara en del av den”, säger hon till Läkartidningen.

Läkare och sköterskor inom EU/EES kan kliva rakt in i svensk sjukvård tack vare EU:s yrkeskvalifikationsdirektiv. Premissen är att alla berörda länder har hög utbildningsnivå (och ingen svarthandel med diplom).

Legitimationerna får inte ifrågasättas.

Alltså är det först när misstag har begåtts, anmälts och utretts grundligt av Ivo som livsfarliga läkare kan stoppas. Det kan ta väldigt lång tid - inte minst om den olämplige jobbar som hyrläkare och saknar fast arbetsgivare. Och enligt Susanne Billum är det inte ovanligt att oskickliga läkare jobbar just som hyrläkare." - Expressen

Och hur är det relaterat till AI? Min poäng är att man, vid svenska högskolor, inte kan fuska sig igenom hela sin utbildning. Att det sedan finns inhyrda läkare från utländska lärosäten som eventuellt inte har kapaciteten är fullständigt irrelevant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra.
Vi är inte redo för detta ännu, med tanke på alla risker med AI i dagens läge medför då det är alldeles för färskt för att implementeras korrekt.

Herregud! Menar du allvar? Exakt vilka risker är det du syftar på?

Inget får normies att bete sig som konservativa kristna lika snabbt som ny teknologi de inte förstår.

Permalänk
Medlem

Massor med ludditer på swec numera.
Det är ju klart att man måste omvärdera vissa typer av examinering, ha iallafall lite förtroende för lärosätena! Det är ju inte som att de passivt kommer konstatera att alla använder sådana här hjälpmedel, sucka djupt över samtiden, och sedan bara fortsätta som tidigare.

Det är ett hjälpmedel bland andra, och kompetent folk fattar det och använder det efter dess styrkor och begränsningar. Inkompetent folk kommer man bara åt genom utbildning, helst redan i skolåldern innan de blivit inkompetenta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freethinker:

Herregud! Menar du allvar? Exakt vilka risker är det du syftar på?

Inget får normies att bete sig som konservativa kristna lika snabbt som ny teknologi de inte förstår.

Risken är väl främst att man stoppar in tekniken på ställen den inte är lämpad eller färdig för. Typ som när man slänger in datorseende i en bil och låter den köra ihjäl folk, för att ett gäng EV-bros tyckte det lät coolt. Vet inte om det är nödvändigt att blockera tekniken som sådan, men nya upptäckter har en tendens att bli överhajpade och instoppade i lite allt möjligt, innan folk sansar sig och börjar tänka lite mer pragmatiskt.

Och inget är så hajpat som AI just nu.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

När Max Tegmark och andra av hans kaliber säger att vi inte längre riktigt förstår utvecklingen inom området och borde bromsa lite litar iaf jag mer på det än en "skön" oneliner om normies av nån random snubbe på Swec.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Ja, jag ser det som ett hjälpmedel.

Inget konstigt med att fråga om något vi inte vet allt om.

Hur gör vi på arbetsplatsen när vi inte vet? Frågar såklart, om jag har en kollega i närheten. Om det inte finns en kollega, så söker jag efter information i våra pärmar eller på vår interna webb.
Ser det här som en avancerad sökmotor. Next level helt enkelt.

Så en del oroar sig över att informationen som ges kan vara felaktig eller rent av farlig. Till dem säger jag bara att du ska använda ditt sunda förnuft. Ja, jag vet det är en bristvara nuförtiden.
(Detta inlägg är ej datorgenererat)

Permalänk
Medlem

Alltså vad har hänt med swec? Fetaste moralpaniken som man hittar på aftonbladet, vad gör ni ens här? Jag är utvecklare och chat gpt är det bästa som hänt. Produktionen har ökat enormt i hela vårt team. Att tro chat gpt är en sentient being också hahaha, tack för roliga läsningen!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men jösses Italien! Förbannade för att ChatGPT gett ut era hemliga pastarecept eller??

Det går inte stoppa A.I när det väl finns!

Skrivet av Elakekocken:

vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

….Jag lovar dig att det är HELT för många…..

Skrivet av ronz:

Vi klarar oss bra utan Chat GPT och liknande.

Du vet att det har sagts om vääääldigt mycket nytt genom historien..?

Skrivet av Ozzed:

Jag fattar inte riktigt grejen med Chat GPT. Har gett den lite utmaningar då och då men den säger hela tiden att den inte kan hjälpa mig då den måte hålla än vänlig och professionell ton. Så jag får väl vänta på "Ovänliga Oproffsiga CHAT-GPT" innan jag själv har någon nytta av den

Frågade du hur proletariatet ska ta makten eller hur GPU priserna ska stoppas eller..?

Skrivet av Aka_The_Barf:

U tänker jag mer "hmm hur gjorde man nu det här momentet i hjärt bypass operationen...äh jag frågar chat GPT" 🙂

Sitter i tandläkarstolen o läkaren säger: ”hur fanken gjorde man nu…..ska kolla med ChatCPT….”

😬

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Frågade du hur proletariatet ska ta makten eller hur GPU priserna ska stoppas eller..?

Nä. Behöva inte AI för att tala om för mig att trägen vinner

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Min sambo jobbar som svenskalärare, nästan alla inlämningsuppgifter där hon ska testa svenska, är skrivet av chat GPT, därav har de fått sluta med precis alla inlämningsuppgifter och endast ha prov på plats vid borden. Detta då på högskolenivå.

Fast kan de inte vara så att det är false positives? ChatGPT är inte precis så bra på svenska när det gäller verifiering av texter. Själv anses jag tydligen vara en AI baserat på de texter jag inmatat. Tror nämligen inte att det är så hemskt rimligt att anta att majoriteten av studenter använder ChatGPT när folk i allmänhet är så dåliga och okunniga med och om teknik som de är.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define Nano S | MB: Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 2700X | RAM: Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz CL16 | GPU: Gigabyte RTX 3060 GAMING OC | SSD: Seagate FireCuda 520 2TB - Kingston UV500MS 480GB HDD: 2x Toshiba P300 1TB - HGST 7K1000 1TB | PSU: EVGA SuperNOVA GM450W | DSP: AOC 24" Q24G2 QHD IPS 165Hz | KB: HyperX Alloy FPS MX Brown | M: EVGA X17 | $: 1350