PTS: "Postnord håller inte måttet"

Permalänk
Melding Plague

PTS: "Postnord håller inte måttet"

När Post- och telestyrelsen sammanfattar 2022 får Postnord klagomål. Samtidigt fortsätter balansen mellan brev och paket att svänga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns olika grejer som jag tycker om och grejer som jag stör mig på:

Positivt:

- Postnord har börjat lägga paketen i min postlåda eller bredvid min dörr, det gillar jag då jag inte behöver störta mot dörren för att sen upptäcka en lapp som säger, du kan hämta ditt paket hos din post omfördelare imorgon.

- Långt snabbare paket leveranser än förut.

Negativt:

- Paketen försvinner i högre grad än förut.

- Ogillar paket lådorna, det betyder att jag ska till ombudets butik varje gång och skriva in en kod för en låda, gillar bättre när dom bara lämnar paketet på min dörr.

Permalänk
Medlem

Väljer PostNord när det finns som val, har väl haft mer eller mindre problem med alla leverantörer, men procentuellt minst med just PostNord. Brev som inte kommer fram vet jag inte, får typ ingen post av vikt längre.

Permalänk
Testpilot

Föredrar postnord över andra leverantörer ärligt talat, möjligen att DHL är likvärdigt bra.

Men har ärligt talat haft minst problem med PN genom åren kontra exempelvis Schenker eller några av de nya aktörer som kör "sista kilometern" (tex early bird, slarvat bort mitt paket 3 av 5 tillfällen).

Sedan är PN enda av alla speditörer som faktiskt kommer upp till lägenheten för att lämna eller hämta paket, resten kör som längst till trottoaren 100 meter bort från innergården som har porten till mitt lägenhetskomplex..

Sista biten kanske inte påverkar andra speciellt mycket, men när man som Testpilot får ett chassi, TV eller liknande dumpat så långt bort är det mindre roligt — likaså vid upphämtning. Postnord lastar det bara på en pall och konkar det rakt in i min hall eller kör upp en jigg vid returer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Använder själv mest PostNord och DHL. Har för det mesta fungerat bra. Visst har något paket blivit felsorterat/skadat under leverans men har alltid löst sig utan strul.
Ska ju även nämnas att jag själv kör för Schenker, och inte ens jag vill använda dom

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Postnord är fan långt bättre än dom andra leverantörerna, PTS är ett jävla skämt.

Permalänk
Medlem

Som brev utdelare fungerar PostNord dåligt där jag bor posten hamnar ofta i fel brevlåda.
Som paket utdelare fungera dom bra nått slarv har hänt och jag har fått åkt till nästa utlämningsställe för att hämta mitt paket .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Väljer aldrig postnord om jag får välja

1. Kan för det mesta välja gratis hemleverrans bland de andra företagen
2. Har skåp till varenda en av leverantör förutom postnord typ utanför mig
3. Hatar postnord för min ombudsändring för ca 10 år sen. Där de tyckte jag ska gå andra sidan stan istället för den i närheten av mig. Den ändringen var visst lag och går inte att ändra. Inte ens om gud själv kom ner och sa till dom att de var idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Postnord är fan långt bättre än dom andra leverantörerna, PTS är ett jävla skämt.

Instämmer! Helt ärligt har jag väldigt sällan problem med PostNord vare sig det gäller brev eller paket. UPS däremot… vilket j-a skojbolag det är.

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt lite problem med PostNord. Väljer mycket hellre PostNord än t.ex. Bring

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Använder själv mest PostNord och DHL. Har för det mesta fungerat bra. Visst har något paket blivit felsorterat/skadat under leverans men har alltid löst sig utan strul.
Ska ju även nämnas att jag själv kör för Schenker, och inte ens jag vill använda dom

Vad är det som gör att du inte vill använda Schenker? Vilken inside information kan du dela med dig?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Postmord må ha problem men de hittade i alla fall min gata och adress något som alla andra (UPS, DHL, Schenker) misslyckats med :).

För er som är intresserad så tog det följande antal veckor:
UPS - 4 veckor
DHL - x veckor (slutade med att de slängde av skiten på ett utlämningsställe som rolig nog är cirka 400m från min gata)
Schenker - 3 veckor

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det som gör att du inte vill använda Schenker? Vilken inside information kan du dela med dig?

Nu vet jag inte hur det fungerar på andra terminaler, men folket på paketbanan där jag jobbar verkar inte riktigt förstå att tunga/stora paket inte bör läggas över lätta/små paket.
Vilket såklart resulterar i smått platta paket från och till. Kan kanske vara ett sätt att få in mer i burarna, vad vet jag
Så det är den största anledningen till att jag inte använder Schenker numera, förutom vid leverans av pall eller dylikt, då funkar det bra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Min helt akektoditska uppfattning är att det faktiskt har blivit bättre vad gäller pakethantering, åtminstone om man väljer till ombud. Sista biten till brevlådan och dörren är det dock katastrof, det beror på att vi har ny brevbärare som är både rädd för folk och djur och inte verkar vara läskunnig.

Men problemen med förlorade och försenade paket på vägen innan det har blivit betydligt färre. Jag har fått känslan av att man har gjort något tillslag någonstans på vägen och fått bort olämpliga personer, för ett tag var det rent löjligt när varannat paket försvann och varannat kom fram öppnat…

Men statistiken säger ju sitt också, att punktligheten har gått ner 3 pinnar samtidigt som säger sig ha effektiviserat flödena är ju ett rent misslyckande. Att PostNord inte kan stå för detta tycker jag är värst.

Sen är det ju en fråga i att vi 2023 inte har någon speditör som lyckas hålla ett högre förtroende generellt. Det verkar vara helt beroende på var man bor, vilket är ett stort jämlikhetsproblem. Att det ska vara ett sånt lotteri trots alla olika system för logistik och kommunikation tyder väl på något fel någonstans. Sen om det är mänskligt eller dåliga system vet jag inte. Man kanske ska prova helt robotiserad hantering och se om det blir bättre?

Permalänk
Medlem

På min adress och några närliggande adresser började vi få post lite sporadiskt för ett tag sedan, ibland varje dag och ibland kunde det ta flera dagar innan det kom någon post. Det visade sig att en brevbärare hade blivit misshandlad i mitt område och därför inte alltid vågat/fått dela ut post. Stod t.om om det i tidningen:
https://www.dn.se/sverige/brevbarare-misshandlad-postnord-sta...

Trevlig värld vi lever i...

Permalänk
Medlem

PostNord är skyldig mig 400kr.
För ett paket som försvann.

Andra paket har de inte skickat något sms eller email när paketet anlänt för upphämtning.

Och sist med inte minst, sambon pluggar hemifrån och väntade på ett paket som kunde inte levereras då mottagare inte vara hemma hahaha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med Postnord på länge nu, annat än att de kanske kan vara en dag sen ibland. Men när möjligheten finns så väljer jag Instabox. Snabbt och enkelt, och har hittills inte haft några problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Som sent som igår när jag hade fått bokning från dem om hemleverans för gårdagen så en timme innan fick jag info det inte kommer bli av för paketet är inte ens skickat från andra sidan Sverige. Kanske kan ha lite framförhållning när man måste rensa 17-22 en kväll för att vänta på dem….

Permalänk
Medlem

Väntade på ett paket från Tyskland. Får en notis att paketet ankommit till sorteringsterminal därefter tar det stopp. Väntar ca 2v sen går jag till lokala postkontoret. Där menar man att personalen på utlämningsstället (Willys) måste missat att scanna mitt paket vilket förklarar varför jag inte fått nån notis i appen. Jag går till Willys och får info att paketet har skickats tillbaks till Tyskland med anledning att jag inte hämtat upp. Rikigt, riktigt dåligt av Postnord...

Permalänk
Medlem

Smarta killar som kommit fram till den slutsatsen 😂
Nej, men privat har jag aldrig haft problem med postnord. Men på jobbet är det kärv varenda vecka, vardaglig post som enligt avtal ska delas ut varje dag. Men som helt sonika till och från glöms bort, och som trots lovord att köras ut under dagen ändå kommer fram dagen efter.

Exempel på post som inte kan delas ut av oss (vaktmästareri) pga detta är: färdtjänstintyg och önskemål, sjukreseintyg, svarspost till sjukhuset från både privatpersoner och vårdcentraler.
Bara fortsätter och fortsätter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det oftast funkar bra med Postnord, men ett av mina då viktiga papper (över 20 år sedan) försvann på väg till Arbetsförmedlingen, och häromdagen fick jag post i min låda som hör till en som inte bor på samma gata, och dessutom heter något helt annat.

Pratar vi paketleveranser tycker jag Postnord funkar bra, Bring däremot har lite att jobba på.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har minst problem med PostNord. DHL är också bra men lokala förutsättningarna gör det lite bökigare att hämta ut.

UPS är klart sämst. Försöker inte ens köra ut paket som de meddelat ska komma till dörren, dålig kundtjänst, trasiga paket och har en tendens att fakturera för mycket tull/moms på importpaket.

Permalänk
Medlem

Tycker problemet är att många paket går som brev, vilket innebär även längre leveranser på paket.
Konstigt att aldrig detta nämns när de säger att brevvolymer minskat.

Avskyr att man får brev varannandag, även företagare (även hobbyverksamhet som jag själv har) jag pratat med har problem med detta när de skickar små paket.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Postnord har tagit en månad på sig för ett paket skulle färdas 10mil till mig

Ett antal paket utan tracking har försvunnit

Paket har skickats tillbaka till ursprungslandet för att de har missat att man betalat tullen.
Tullavgifterna är ett skämt, 75kr i hanteringsavgift eller 125kr om det råkar vara elektronik. detta utöver de faktiska tullkostnaderna.

De vill inte klarera om tullen om det råkar ha blivit fel även om all dokumentation finns, och vill man göra en omprövning kostar det en massa pengar så det i slutändan blir dyrare än om man inte skulle klarera om det. Man får heller inte prata i telefon med någon i deras tullavdelning.

De kastar paket på trägdgården i snön.

Har skickat ett paket med en ny dator till utlandet i ett "försäkrat" paket. vilket när paketet försvann inte var försäkrat utan var fel pakettyp. De visste vem som gjort fel i personalen men sa att det var vi som köpt försändelsen som ansvarade för att det skulle vara rätt även om vi bett om en försäkrad försändelse. detta var på postnords distributions terminal kan jag tillägga, så inte typ ica eller något annat litet ombud. förlust på dryga 30k.

Har även många gånger haft problemmed att postnord tappat bort paket med tracking i flera veckor, för att sedan helt plötsligt dyka upp igen i en annan stad eller på utlämningsställe.

Instabox har haft sina bekymmer med.
fått flertalet gånger att de inte kan leverera och får informationen att de kommer leverera "imorgon"
När nästa dag kommer så får man informationen att de inte kan leverera igen. efter flera dagar när man kontaktat dem får man veta att boxarna är fulla. man kan inte få reda på hur man ligger till i kö'n, de säger att de kan sätta en annan box som utdelningsställe. men de vet inte om det kommer finnas plats där heller utan det är på vinst eller förlust. efter 1.5v så bad vi dem skicka tillbaka paketet då det innehöll viktiga medeciner som vi behövde och fick köpa lokalt på apotek istället.

De har även haft "leveransproblem" med paket som varit under utkörning som bara ska lämnas utanför dörren.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Ringer jag UPS eller Bring så påstår de att kuriren varit förbi oavsett om det som så inte är fallet.
Ringer jag postnord så ringer de kuriren och kontrollerar om de verkligen var där. Haft erfarenhet av detta 2 gånger, bara bra erfarenheter av deras kundtjänst. Vill dock tillägga att postnord inte lyft sig av godvilja utan för att de faktiskt fått smaka på lite konkurrens från aktörer som Budbee och Best.

Permalänk
Medlem

PostNord / pts

Jag arbetar på PostNord.
Våra problem är sedan 10 år , helt administrativa, det är chef och ledning som lyft från marken och nu inte längre har någon kontakt med personalen eller förståelse för arbetets göromål. Skulle PTS tala med dom som arbetar fysiskt inom PostNord så skulle svaren bli helt annorlunda. Människorna som arbetar inom ledning, press, digitalt och hr ger enbart vilseledande information till folket, fotfolket har aldrig arbetat hårdare och med sämre ledning. Ingen sorterar posten dom går ut med, det görs av andra och vi har inte tid eller möjlighet att tala med varandra, allt kommer färdigsorterat och eftersom vi ofta ska gå andra turer än den man kan så är effektiviteten och vanan helt borta. En tur kan vara 5 timmar lång, på en slinga man aldrig gått, med post du inte sorterat själv, på en arbetstid på 3 timmar, ledningen har tappat bollen helt. Får du inte din pryl i tid är det för att brevbäraren har 9 timmars jobb planerat inom 7 timmars arbetstid. Senaste planen är att sparka all personal utan körkort, även folk som arbetat i 10,20,30,40 år i posten.

Senast vi hyllade 6 säckar med varubrev (ca 75brev) så sade chefen - men alla andra hinner... Den dagen jobbade alla övertid, trots att vi var tvungna att helt stryka 75 adressers utdelning. Vår ledning är helt i det blå. Vi kämpar så gott det går.

Snälla Sweclockers, lämna inte ut mitt namn, vi har kraftiga repressalier och visselblåsare blir alltid straffade. Den som säger något annat får betalt för att ljuga.

Permalänk
Medlem

På det stora hela har PostNord funka fint för min del, har heller inte använt så många andra aktörer.

De enda gångerna är nog när man importera paket och det ska tullas, så försvinner paketet och helt plötsligt dyker upp från ingenstans.
Beror nog snarare på att man själv är otolig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Finns olika grejer som jag tycker om och grejer som jag stör mig på:

Positivt:

- Postnord har börjat lägga paketen i min postlåda eller bredvid min dörr, det gillar jag då jag inte behöver störta mot dörren för att sen upptäcka en lapp som säger, du kan hämta ditt paket hos din post omfördelare imorgon.

- Långt snabbare paket leveranser än förut.

Negativt:

- Paketen försvinner i högre grad än förut.

- Ogillar paket lådorna, det betyder att jag ska till ombudets butik varje gång och skriva in en kod för en låda, gillar bättre när dom bara lämnar paketet på min dörr.

För mig är det tvärtom. Jag ogillar när de lämnar paket utanför dörren då jag i stort sett aldrig är hemma och kan ta in det. Vilket innebär att det ligger fritt för vilken förbipasserande att ta med sig fram till eftermiddagen/kvällen när jag kommer hem. Föredrar att de lämnar hos ombud så jag kan hämta i lugn och ro när det passar mig.

I övrigt har jag inte haft några problem med Postnord. Föredrar dem före andra leverantörer. Annars har Instabox också varit bra

Permalänk
Medlem

Hade det varit 94.7% här hade jag varit mer än nöjd.

Ett axplock från förra året:
- Brev som kommer fram 2 (två!) veckor efter att dom är poststämplade hos avsändaren
- Brev som försvinner (!) (helt oacceptabelt)
- Hemleverans på paket som bokas men som inte körs ut under utsatt tid
- Hemleverans på paket som bokas men som inte körs ut samma dag(!)
- Paketleveranser som kommer fram helt mosade
- Varannandags-leverans av brev gör ju att brev/mindre paket som borde kommit på fredag, kommer först måndagen veckan efter dom veckor man har tis/tors leverans.