Permalänk

Unifi USG eladapter krånglar

Hej,

Jag har haft en Unifi USG i ca 5 år som funkat väldigt bra, däremot hörde jag ett högfrekvent ljud från eladaptern (original) förra året i januari som gjorde att USG:n inte funkade. Köpte en noname från KjellCo som funkade fram till idag. Idag lät det högfrekventa ljudet från USG:n och inte adapter, tänkte att det kanske är fel på USG:n denna gång, men för säkerhetsskull provade en ny eladapter och vips så funkade USG:n (Tyvärr var enda tillgängliga samma noname från kjellco som säkert kommer gå sönder inom snar framtid)

Har någon annan varit med om detta dvs krånglande eladaptrar för unifi?
Ska jag köpa en original eller kan någon rekommendera en riktigt bra kvalitets el-adapter?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en som har högre strömkacitet än den som gick sönder eller en original.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min eladapter till USGn dog förra veckan faktiskt och drog med sig USB-minnet som inte längre fungerar.
Googlade och såg att många andra hade samma problem både med eladaptern och låg kvalitet på usb-minnet.

Så jag övergick till en https://pcengines.ch/apu2.htm med opnsense istället men har kvar AP:erna.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en som har högre strömkacitet än den som gick sönder eller en original.

Original adaptern är 12V 1A, kan man köra högre än så eller finns det risk att USG:n blir överbelastad?

Skrivet av Sidde:

Min eladapter till USGn dog förra veckan faktiskt och drog med sig USB-minnet som inte längre fungerar.
Googlade och såg att många andra hade samma problem både med eladaptern och låg kvalitet på usb-minnet.

Så jag övergick till en https://pcengines.ch/apu2.htm med opnsense istället men har kvar AP:erna.

Min USG har ingen usb-port, ligger usb-minnet innanför höljet? Om USG funkar just nu då är väl usb minnet ok?
Häftigt med apu2 (första gången jag stöter på) värt att fundera på om de är stabila.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomas1981:

Original adaptern är 12V 1A, kan man köra högre än så eller finns det risk att USG:n blir överbelastad?

Min USG har ingen usb-port, ligger usb-minnet innanför höljet? Om USG funkar just nu då är väl usb minnet ok?
Häftigt med apu2 (första gången jag stöter på) värt att fundera på om de är stabila.

Du kan ha hur hög strömkapacitet som helst, det är spänningen du inte får ändra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

En strömadapter kan inte överbelasta det den strömsätter eftersom det enda den har i uppgift är att upprätthålla volt-talet som efterfrågas. Om strömadaptern däremot är för klen så kommer denna för det första att bli onödigt varm under last, och i värsta fall lyckas den inte leverera 12v som routern vill ha och då kommer andra spänningar inuti routern som står för logiken också frångå väntade värden och routern kommer inte fungera som den ska. Kort och gott, desto mer amper som ac-adaptern sägs kunna leverera desto större är chansen att den lever längre eftersom den inte kommer behöva kämpa lika hårt.

Citat:

Routerns mjukvara ligger lagrad på en vanlig USB-sticka inuti routern, och denna kan i vissa fall slitas ut eller sluta fungera, vilket iofs inte är så konstigt med tanke på hur varm USG-3P routrarna blir under normal drift, den lilla 500MHz dual-core MIPS processorn som sitter i denna router får verkligen kämpa när du närmar dig gigabit-hastigheter i routing. Och se för guds skull till att du inte slår på smart queue då detta inaktiverar hårdvaruacceleration och ytterligare taxerar routern.

Länk till guide för hur du räddar en USG med trasig USB-sticka
https://blog.xga.ie/unifi-usg-failure/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha hur hög strömkapacitet som helst, det är spänningen du inte får ändra.

För att förklara för de som inte förstår skillnaden:
Högre (V)olt är illa.
Högre (A)mpere är helt OK.

Permalänk
Medlem

Min dog för nått år sedan(efter ca 3 års drift), hade en liggandes med rätt spänning och 2A. Tuffat på sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

För att förklara för de som inte förstår skillnaden:
Högre (V)olt är illa.
Högre (A)mpere är helt OK.

Enkelt förklarat det är transformatorn som bestämmer spänningen(V) medans det är fölrbrukaren som "bestämmer" strömmen(A). Men det finns ett tak hur mycket ström(A) transformatorn KAN leverera, vilket är det som är angivet.
En transformator kan inte leverera någon ström om det inte finns någon förbrukare eftersom det är motståndet i förbrukaren som skapar strömmen

Tänk vatten och din vattenkran hemma. vattenverket(transformatorn) har ett visst tryck(V) i systemet men är det för högt kommer din kran(förbrukaren) hemma gå sönder. Men att kommunen kan leverar 10 000 liter/min(A) påverkar inte din vattenkran för du plockar bara ut vad du behöver exempelvis 5 liter/min, dvs strömmen(A).

Därför är det helt ofarligt att använda en transformator som kan leverera högre ström(A) en vad som står på förbrukaren.