Fynd24 har sålt fejkade hårddiskar sedan 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Om de anser att bedrägeri är ”legitimt levebröd”, då fasiken måste deras ”verksamhet” få näringsförbud, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Om det verkar för bra för att vara sant så är det sannolikt det!

Näää, detta är ju ett Fynd! Sedan att man kan göra fyndet 24 timmar om dygnet(?) kanske gör det till ett litet mindre fynd. Men ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var bara lite roligt att de själva valde bort pengarna tillbaka som alternativ och hänvisade till ersättningsprodukt 😅.

Haha ja den är sjukt bra:
Vi lurade dig förra gången och vi kan inte ge dig pengarna tillbaka för de är uttagna och under Börjes madrass!
Men vi kan dig hmm... den här disken istället:

(slaps disk)
"this bad boy can fit so much TB in it"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

@landmarks Har Fynd24 fått kicken från CDON nu? Hittar dem inte längre?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Butiken är borta från CDON nu. Undrar om det var på eget bevåg eller om CDON följer händelseutveckling. Oavsett så stämmer det att den tidigare nämnda 8 TB HDD även såldes på CDON i januari 2022. Vore intressant om @landmarks har möjlighet att höra CDONs perspektiv på det hela. Kommer man meddela kunderna som blivit lurade och hur undviker man samma sak nästa vecka?

https://web.archive.org/web/20220120013235/https://cdon.se/ma...

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@landmarks Har Fynd24 fått kicken från CDON nu? Hittar dem inte längre?

De försvann väl därifrån redan igår, att döma av den andra tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Haha legitimt levebröd, jag döör 😂🤣😂🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Yepp är fel, söker man på productID så ser man att de ska vara 960 GB, har kontaktat Dustin för korrigering

Fast 13,5 kSEK känns lite dyrt för en knapp 1TB SSD, väl?

/ B

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att detta har uppmärksammats så att CDON har kunnat vidta åtgärder.

Däremot är Sweclockers rubriksättning långt under vad som kan förväntas av en seriös tidning. Man kan inte skriva att ett bolag säljer fejkade hårddiskar när det saknas tillräcklig bevisföring. Det finns möjligen tillräckliga indikationer att Fynd 24 vid ett enstaka tillfälle har sålt en fejkad disk. Även det kan anses tveksamt då Sweclockers har gjort noll egna iaktagelser utan enbart förlitar sig på en enskild kund som ligger i konflikt med bolaget i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bättre att vända sig till kända återförsäljare
960TB SSD

Det där är ett klassiskt skrivfel från Dustin. Disken är på 960GB

Enkel sökning på Dells egna artikelnummer.
Det är ganska stor skillnad på att göra ett skrivfel till att lura kunderna...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Den allmänna attityden säger väl en hel del om hur medvetna de är om vad de pysslar med. Rent bondfångeri är vad det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nimman:

Jättetråkig respons...

Hela redaktionen på sweclockers, ni är värda mycket mer, hoppas ni inte tog illa vid er.

Det värmer att höra, jättefint att det finns så omtänksamma personer här i vårt community!
Jag tog inte illa vid mig, men det är klart att det hade varit trevligare att se en mer tillmötesgående ton.

Skrivet av Joppis:

@landmarks Har Fynd24 fått kicken från CDON nu? Hittar dem inte längre?

Skrivet av ducedo:

Butiken är borta från CDON nu. Undrar om det var på eget bevåg eller om CDON följer händelseutveckling. Oavsett så stämmer det att den tidigare nämnda 8 TB HDD även såldes på CDON i januari 2022. Vore intressant om @landmarks har möjlighet att höra CDONs perspektiv på det hela. Kommer man meddela kunderna som blivit lurade och hur undviker man samma sak nästa vecka?

https://web.archive.org/web/20220120013235/https://cdon.se/ma...

Noterade också detta imorse och har frågat CDON om det. Tidigt imorse meddelade de att de skulle återkomma inom kort, men jag har inte hört något i skrivande stund. Tanken är absolut att få med deras/fler perspektiv också Det råder ingen brist på frågor, om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Fast 13,5 kSEK känns lite dyrt för en knapp 1TB SSD, väl?

/ B

Jadu vet inte vad jag ska svara på den frågan, jag enbart informerade att det är fel av Dustin och GB är korrekt.

Här har du disken på Dells egna hemsida.
https://www.dell.com/en-sg/shop/960gb-ssd-sas-mixed-use-fips-...

Så om det är dyrt? I guess, är ju för server. Men jag kan inte försvara prissättningen för Dustin/Dell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Fast 13,5 kSEK känns lite dyrt för en knapp 1TB SSD, väl?

/ B

Det där är en hot swap server-disk. Med betydligt högre prestanda gällande drift och 24/7-användning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Köpte en gång ett USB-minne på 2 TB för några hundralappar. Snyggt och prydligt och fungerade bra som nyckelring... Datorn rapporterade 2 TB men i praktiken stannade överföringen vid ca 2 MB. Och det gick långsammare än min första 286-dator.

Jag orkade inte bråka med leverantören men rapporterade varje annons i FB och till slut försvann annonserna.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De försvann väl därifrån redan igår, att döma av den andra tråden?

Ahaa, sorry, jag har haft svårt att hänga med i allt som skrivits. Låter lovande!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Jag tycker det är bra att detta har uppmärksammats så att CDON har kunnat vidta åtgärder.

Däremot är Sweclockers rubriksättning långt under vad som kan förväntas av en seriös tidning. Man kan inte skriva att ett bolag säljer fejkade hårddiskar när det saknas tillräcklig bevisföring. Det finns möjligen tillräckliga indikationer att Fynd 24 vid ett enstaka tillfälle har sålt en fejkad disk. Även det kan anses tveksamt då Sweclockers har gjort noll egna iaktagelser utan enbart förlitar sig på en enskild kund som ligger i konflikt med bolaget i fråga.

Bevis nog är väl att dom själva säger att dom sålt disken sen 2021, en disk som helt omöjligt finns för ens i närheten av det priset.

Permalänk
Medlem

Fejk diskar från kina finns ju också även på amazon och ebay och aliexpress. varför skulle fynd24 inte vara drabbade?

Jag trodde folk visste bättre, finns ju massa med videos på youtube osv som varnar för fejk diskar och gpu och förklarar hur bluffen fungerar.

Skrivet av Bill50x:

Köpte en gång ett USB-minne på 2 TB för några hundralappar. Snyggt och prydligt och fungerade bra som nyckelring... Datorn rapporterade 2 TB men i praktiken stannade överföringen vid ca 2 MB. Och det gick långsammare än min första 286-dator.

Jag orkade inte bråka med leverantören men rapporterade varje annons i FB och till slut försvann annonserna.

/ B

dom lär ju bara ha bytat namn. händer ofta, en sorts hit and run.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

<Uppladdad bildlänk>

https://fynd24.se/
Den är öppen för mig.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

https://fynd24.se/
Den är öppen för mig.

Du får nog titta igen på bilden, för du missade skämtet (även om bilden i sig är äkta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du får nog titta igen på bilden, för du missade skämtet (även om bilden i sig är äkta).

HAHA då förtog jag.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Fejk diskar från kina finns ju också även på amazon och ebay och aliexpress. varför skulle fynd24 inte vara drabbade?

Det stora problemet är ju att Amazon, et al, inte är rättsligen skyldiga för att farliga och bedrägliga produkter marknadsförs via deras sidor.

De hade lätt satt stopp för det hade man bara lagt krav på moderering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är det någon som vet om det är AB eller enskild firma som står bakom försäljningen?

Finns både ett AB och en enskild firma registrerade som fynd24, båda på samma adress i Malmö. Och av personer med samma efternamn. Killgissar vilt på att det är en typ 17åribg som bor hemma hos mamma och kör dropshipping därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är det någon som vet om det är AB eller enskild firma som står bakom försäljningen?

Organisationsnumret står på deras "Om oss"-sida och det matchar aktiebolagets organisationsnummer.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

De förfalskade sitt egna "Trygg E-Handel" certifikat, hur ska man kunna tro på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Finns både ett AB och en enskild firma registrerade som fynd24, båda på samma adress i Malmö. Och av personer med samma efternamn. Killgissar vilt på att det är en typ 17åribg som bor hemma hos mamma och kör dropshipping därifrån

Du behöver inte killgissa, det räcker med en slagning på Google eller att läsa i tråden. Det handlar om en 38-åring.

Permalänk
Medlem

Kollar man trustpilot, så är enligt fynd24 samma person som skriver alla omdömen och anmäler dom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Dedo:

Man får vara lite vaksam när en lagringsenhet är allt för billig och kommer från Kina.
Jag köpte för skojskull en USB på 1 TB för 39 kr. Den har en läshastighet på ungefär 0,2 MB i sek...

Vad är det för märke och modell på USB:n?

Permalänk
Medlem

Bara av att gå in på hemsidan så kan jag inte riktigt bestämma mig över vem/vilka som är mest korkade. Konsumenterna som köper där ifrån eller Fynd24 i fråga

Folket som klickar in på sidan för att beställa något på en så otroligt banal sida och tänker "Fan vad bra!". Hur går tankarna? Fick kalla kårar bara av att se startsidan.

Alltid viktigt att göra sin research innan man beställer från CDON.