Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Plus att den helst bör undvikas så fort det är lite blött på marken ens.

Köper du ex en Ninebot så behöver du inte oroa dig, IPX7 and IPX5 water resistance enligt min erfarenhet.
Finns fler tillverkare som hävdar detsamma, men verkar vara lite si och så på den punkten.
Jag har haft min i över 2 år och över 360 mil klockat. Jag har kört min i värsta ösregnet ala svensk sommar, snö och liknande. Bortsett från att det blir betydligt sämre räckvidd så är det inga problem.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tack vare att dessa lämnas precis vart som helst (på cykelbanan, gångbanan, framför entréer etc.) tycker jag att det inte finns något positivt med el scootrar. Detta gäller såklart bara "hyr" scootrarna. Jag tycker också att folk underskattar den motion man får gratis från att cykla.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

dum fråga.

det är som att du frågar;

ni som har och använder elhissar (bilfönster).
varför använder ni inte fönstervev istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

dum fråga.

det är som att du frågar;

ni som har och använder elhissar (bilfönster).
varför använder ni inte fönstervev istället?

Dålig jämförelse. Jag använder fönstervev om det sitter i bilen. Så varför cyklar du inte?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är värt att nämna att precis som med cykel kan du trots allt kan bli dömd för vårdslöshet i trafik, alternativt rattfylleri om den är så stark att den klassas som moped.

Gillar reglerna de har infört här i Norge som säger att det är olagligt att fylleköra elsparkcykel, och att om du har en viss promille så blir du även av med ditt körkort eftersom det visar en allmän brist på ansvar och omdöme i trafiken. Mina kollegor som jobbar på akuten har sett överraskande många livshotande olyckor som varit resultatet av fyllekörning på elsparkcykel, så den dumheten borde även Sverige jobba lite med på att få bukt med.

Jag tycker det finns tillräckligt med morallagar som det gör faktiskt. När jag "fyllekör" min elspark så ställer jag den alltid på första växeln så den är spärrad till 12km/h. Sen är det såklart en jävla skillnad att köra omkring inne i en hårt trafikerad storstad jämfört med en liten bonnhåla där du har "tur" om du ser en annan människa när du åker från ena sidan stan till den andra.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Att du ens försöker jämställa en bil på ett drygt ton med en liten sparkcykel på 10-15kg säger tillräckligt.

Rattfylla är rafffylla oavsett. Elsparkcyklar kan ändå ha ihjäl folk om de blir påkörda av dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

elsparkcykel är lika farligt som cykel, man räknar olyckor per färdsträcka.

Tunga bilar fanns väl inte ens med i diskussionen. Min poäng är att vi har olika förutsättningar och behov, blir löjligt (och obehagligt) att värdera folk mot varandra, du har ingen aning om varför en person kör en stor tung bil. Kanske ligger det en rullstol i bagageutrymmet och en ramp måste kunna anslutas...

Detta är bara en del av den obehagliga utvecklingen där vi fokuserar på vad andra gör fel istället för att se till att det finns förutsättningar för alla att göra så bra som möjligt.

Jag är extrem motståndare till stora ffa bränsledrivna bilar i innerstaden men det betyder inte att cyklisterna är några hjältar, de har möjligheten att cykla, vissa gör det på ett sätt att det utsätter andra för direkt livsfara.

Många har inte möjlighet att cykla, vissa måste köra stora fordon. Det kan inte vara en anledning till beröm vilka möjligheter man har.

EDIT

Och ja, det är definitivt ett problem med självgoda cyklister som försöker skuldbelägga andra, det skapar försvarsmekanismer som gör att vissa idioter börjar tro på falska rapporter om hur farliga elfordon är etc.

Skrivet av Mordekai:

Tunga bilar fanns väl inte ens med i diskussionen.

Nä, men nu handlade det mest om att ifrågasätta folks val. Därför tog jag upp det som exempel.

Håller jag med om att vi inte ska döma folk på förhand och att det ibland finns goda anledningar till att folk gör på ett visst sätt. Men liksom det säkert finns ett problem med självgoda cyklister så finns det folk som slentrianmässigt tar bilen när de skulle kunna låta bli. Har själv flera exempel på när detta har skett i min närhet och om då tänker jag att det nog är ganska vanligt. Ta bilen för att äta lunch 500 meter bort. Ta bilen till Ica 500 meter bort for att köpa en påse lösgodis.

Vi har också exemplet med folk som står länge på tomgång – något jag se flera gånger dagligen i staden jag bor i. Inte sällan sittandes vid föraplatsen kikandes på sin telefon. Lastbilar vid i- och urlastning. Byggarbetare som sitter inne i bilen och käkar lunch med motorn på. Vid barnens skola är där en som lämnar bilen på och går iväg för att lämna sitt barn.

Så det finns onekligen en hel del lägen där beteenden är värda att ifrågasättas. Tycker jag.
Överlag är cykeln ett fantastiskt fordon för miljö och hälsa. Skulle säga att det är en ganska objektiv slutsats.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Men är den lagligt? Eller i alla fall har du reggat den på lagligt sätt?
Finns ju många såna att köpa som är egentligen olagligt att köra i offentligt trafik.

Stötte på en liknande den där i byn här om dagen. En grabb, kanske 10-13 eller nått sånt.

Jag mötte en annan bil i en kurva och bakom mötande bil kommer den där...mitt i kurvan och alldeles efter att jag mött dem så får grabben för sig att blåsa om den andra bilen...han hade då noll sikt i kurvan...

Sånt jag jag försöker lära mina barn att inte göra...köra om i kurva eller ligga mitt i vägen. Men den grabben tyckte alltså att han skulle köra om en bil på 30 väg mitt i en kurva (nu körde varken han eller bilen 30, men det kommer en skarp korsning alldeles efter kurvan samt kurvan har dålig sikt och är trång, så jag förstår att bilen inte körde ens i 30...saker som denna tonåring verkligen inte kan ha övervägt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Ser många som har kombinationslås till elscootrar. Är det bättre ellet ska man köpa bygellås istället?

Permalänk
Avstängd

Om man svettas likt tarzan efter 5km med cykel. Hur mycket svettas man inte då efter 1km promenad? Cykel är ju enkelt och lugnare än att gå om det är bra väg, har man uppförsbacke kan man ju gå om det känns extra jobbigt på cykeln sedan bara rulla i nedförsbacke och plana ytorn samt att man kan både sitta och stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Cyklade i 20 år fram å tillbaks från jobb m.m. Blev aldrig svettig? Ngt allvarligt måste ha inträffat numera...

alla är väl olika också, själv känns det som jag börjar svettas direkt när jag går ut i solen om det råkar vara någon plusgrad ute, har varit vältränad förr, inte lika mycket längre men riktigt fyskiskt jobb och rör på mig / cyklar ofta

sen har jag aldrig tålamod till att cykla lungt eller promenera heller, brukar bli lite tempo, medans fartvinden ligger på går det bra, sen när man stannar märker man hur svettig man blir

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om man svettas likt tarzan efter 5km med cykel. Hur mycket svettas man inte då efter 1km promenad? Cykel är ju enkelt och lugnare än att gå om det är bra väg, har man uppförsbacke kan man ju gå om det känns extra jobbigt på cykeln sedan bara rulla i nedförsbacke och plana ytorn samt att man kan både sitta och stå.

Nej så är det inte för mig. Min kropp har liksom utvecklas för att gå i några hundra tusen år så rätt optimerad.

Permalänk
Medlem

Mindre, skönare, bättre känsla, lättare att förvara.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Som många sagt, det är ett bra komplement till mycket. Och för stadsbor, i många fall ett reellt alternativ till bil och kollektivtrafik.
Själv cyklar jag, men det är för att jag kan och har en någorlunda modern arbetsgivare som erbjuder duschmöjligheter. Men kan helt klart se mig själv i en värld där jag skaffat en el-sparkcykel och kompenserat för det med mer riktad svettning på gymmet efter jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Köper du ex en Ninebot så behöver du inte oroa dig, IPX7 and IPX5 water resistance enligt min erfarenhet.
Finns fler tillverkare som hävdar detsamma, men verkar vara lite si och så på den punkten.
Jag har haft min i över 2 år och över 360 mil klockat. Jag har kört min i värsta ösregnet ala svensk sommar, snö och liknande. Bortsett från att det blir betydligt sämre räckvidd så är det inga problem.

Hmjaa, det är ju inte fy skam tanke.

Hade kunnat överväga det om vi hade haft en hushållsinkomst (på 4 barn) på närmare 40K netto, istället för 27 som nu.
För jag menar, det är inte en helt kostnadseffektiv kalkyl.
Det kostar typ 180 spänn för bussen tur och retur till sundsvall. Bilen är inte superbränslesnål och drar bensin för 150 på samma sträcka, och det enda tvåhjuliga elfordon jag kan tänka mig att åka 5 mil på skulle väl vara en Stealth Bomber eller dylikt.
Om de varit gatulagliga i Sverige, vill säga.

Men en, batterierna lär vara rejält mycket bättre om typ 5-8 år, som är ungefär absoluta minimigränsen för när jag kan tänka mig köpa en eller två.

Lådcykel är dock lockande, de skulle man kunna peta in rätt fett batteri i lådan på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Köper du ex en Ninebot så behöver du inte oroa dig, IPX7 and IPX5 water resistance enligt min erfarenhet.
Finns fler tillverkare som hävdar detsamma, men verkar vara lite si och så på den punkten.
Jag har haft min i över 2 år och över 360 mil klockat. Jag har kört min i värsta ösregnet ala svensk sommar, snö och liknande. Bortsett från att det blir betydligt sämre räckvidd så är det inga problem.

Kan instämma. 180 mil här genom allt utom när det är totalt ishalt på gatorna. Lättare snö osv har inte stoppat mig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Hmjaa, det är ju inte fy skam tanke.

Hade kunnat överväga det om vi hade haft en hushållsinkomst (på 4 barn) på närmare 40K netto, istället för 27 som nu.
För jag menar, det är inte en helt kostnadseffektiv kalkyl.
Det kostar typ 180 spänn för bussen tur och retur till sundsvall. Bilen är inte superbränslesnål och drar bensin för 150 på samma sträcka, och det enda tvåhjuliga elfordon jag kan tänka mig att åka 5 mil på skulle väl vara en Stealth Bomber eller dylikt.
Om de varit gatulagliga i Sverige, vill säga.

Men en, batterierna lär vara rejält mycket bättre om typ 5-8 år, som är ungefär absoluta minimigränsen för när jag kan tänka mig köpa en eller två.

Lådcykel är dock lockande, de skulle man kunna peta in rätt fett batteri i lådan på.

Är det enkelresa du räkna där? Om ja varför det? Månads eller årsbiljett blir ju bra mycket billigare än så.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kan instämma. 180 mil här genom allt utom när det är totalt ishalt på gatorna. Lättare snö osv har inte stoppat mig.

Väntar på att dom ska släppa uppföljaren G65, blir en trevlig uppgradering 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Är det enkelresa du räkna där? Om ja varför det? Månads eller årsbiljett blir ju bra mycket billigare än så.

Nja.

Tur och retur för drygt fem mil med buss kostar 180 för en vuxen.
Samma resan med bilen går på 150 om jag kör som jag brukar, fartgränsen om det är enkelfil och folk bakom, och kanske 20-30 under om det är dubbelfil eller tomt bakom, då det känns säkrare och lite softare.
Har redan överlevt två allvarliga bilolyckor utan värre skador än lite skrubbsår på armbågen, och känner att det är bättre att ta det lite lugnt nu om det dessutom blir billigare av det.

Men iallafall, bilen är billigare om man åker som ensam person, förutsatt att man räknar med att bilen redan är skattad och försäkrad.
Vi måste ändå ha bilen för två turer med styvdotter till hennes pappa som bor i urskogen några timmar bort, han blir så kinkig av att köra sin diesel 5 mil in till stan, som drar en liter milen.
Bensinen för oss hela vägen dit kostar iallafall lika mycket som tåg eller buss till stationen 5 mil från honom, och så är det lite trevligt med bilutflykt varannan vecka då man får umgås med sin bättre hälft ifred någon timme medan de lite äldre barnen sitter hemma och spelar xbox eller är med kompisar.

Vi har inte heller användning av månadskort.
Två månadskort skulle kosta 3100:-, och då är vi ändå rätt begränsade i att många saker som tar 4 timmar med bil skulle bli heldagsprojekt från förmiddag till kväll.
Och det är nästan bara de där två turerna per månad som går utanför kommungränsen.
Dessutom är jag rätt säker på att skatt, försäkring och den bensin vi i regel använder kostar mindre än 3000 per månad, plus att det ryms tre barn utan extra kostnad då.
Tror det är knappt två fulltankar en lugn månad, väldigt mycket småkörning i stan då man hjälper släktingar eller har små ärenden som man inte vill ska ta två timmar.

Pendeln är dock oerhört billig för mig.
Har typ en knapp halvtimmes promenad till jobbet, och kommunkortet för buss kostar en femtiolapp per månad.
Men jag tar bilen ändå då det är så skönt att nanna kudde och kramas en halvtimme extra.

Hoppas lite att någon av barnen får en plötslig uppsving direkt efter gymnasiet (om minst två år och lite till) med lokalt jobb och egen bil.
Då skulle vi kunna pytsa in till frikostig tankning för de två turerna per månad vi egentligen behöver bil mest för.
Vi är lite av den samhällsklassen att ingen i närmsta familjen riktigt är självbärande på alla fronter ändå, så det är lite avvägd symbios sinsemellan.

Skulle iallafall vara lattjo om man vid någon framtid kunde ordna bara två bra elfordon som blir mycket billigare i längden.
Kanske elspark till mig och elcykel till frun vore något, hennes knän är lite sådär.
Det är en av mina pojkdrömmar på senare år att mixtra med elfordon som är på tok för starka, men går som fromma lamm när inte en hemlig morsekod matats in någonstans efter avstängning.

Vill hursomhelst också att batteritekniken är lite bättre innan jag ger mig in på elcykelbygge.
Dubbla nuvarande viktkapaciteten och markant lägre brandrisk känns ganska behövligt.
Kanske är en rimlig förhoppning att vi har hyggliga solid state batterier på marknaden inom 5 år?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Donhoz:

Varför inte köpa en cykel som du låser vid stationen och som du använder mellan kontoret och stationen? Det blir många minuter sparade och roligare

Den kommer bli stulen eller bortforslad efter ett tag.

Det är dessvärre inte ok att ständigt ha cyklar stående vid en tågstation….

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Roligare, lättare att förvara och ta med på kollektivtrafik, inte fysiskt jobbigt med risk att svettas på väg till jobbet.

Vadå, man har ju cykel för att inte åka kollektivtrafik? Varför åker du kollektivtrafik om du har en elscooter och är det ens tillåtet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Vadå, man har ju cykel för att inte åka kollektivtrafik? Varför åker du kollektivtrafik om du har en elscooter och är det ens tillåtet?

Vikbara elscootrar är nog fortfarande tillåtet på Västtrafik. Säg att du bor på landet och åker buss in till t.ex. Göteborg men sen har en halvtimmes promenad från bussen till jobbet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vikbara elscootrar är nog fortfarande tillåtet på Västtrafik. Säg att du bor på landet och åker buss in till t.ex. Göteborg men sen har en halvtimmes promenad från bussen till jobbet.

Aha, ja det är ju smidigt helt klart!

Synd man inte får ha cyklar med sig på samma vis, men det har börjat bli mer tillåtet sista åren. Sen finns det ju styr och ställ som verkar bättre alternativ i just göteborg för den som gillar cykla, också kommit till typ alla ställen jag rör mig vid.
Tappade hakan häromåret när någon tog med sig sin elspark i en butik. Även om man får det känns det rätt oartigt, men bra för dem som inte bryr sig

Permalänk
Inaktiv

Varför cyklar folk när man kan springa? Är det ren lathet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nu har jag ingen elscooter själv, men för mig hade cykel inte vart ett alternativ då tåget inte tillåter cykel ombord. Så just nu är det en promenad på 20min till kontoret från tågstationen istället

Jo dom tillåter även cyklar, så länge den går att vika ihop/fälla ner.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det där är fan anledningen till att jag vägrar elscooter till sonen som tjatar... Fy fan.

/hulle.

Så länge han har en fullface hjälm och är över 15 år så ser jag inte problemet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Cykel är fruktansvärt skönt. Få upp pulsen lite på morgonen gör att jag kommer till jobbet pigg.

Har cirka 5km till jobbet och hatar åka kollektivt. Så cykel är min räddning. Prioriterar det över elscooter då jag får in ett ”gratis” träningspass om dagarna.

Brukar cykla i en T-shirt (jacka och annat över såklart). Väl framme går jag in på toan, fixar håret och byter om till skjorta. Så att man blir svettig och ofräsch till jobbet går ju att lösa på väldigt enkla sätt.

Själv har jag 3,2 mil cykelvägen till jobbet. Då är scootern rätt tacksam eftersom den går med i kollektivtrafiken bättre än en cykel och ändå går att köra hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det fanns motorfordon även innan det.

Har du hört talas om ironi?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Elscootrar är ju liksom MVP för fordon. Det är det minsta, lättaste och billigaste fordonet som "vem som helst" kan hantera. Enhjulingar, elskateboards, hoverboards och liknande är ju ännu mindre men de kräver lite mer av föraren och således funkar de inte för Voi och liknande tjänster. Styret är en stor hjälp för att hålla balansen och känna sig tryggare helt enkelt.

Det betyder inte att de är bra fordon egentligen, de är ju generellt rätt instabila och det är lätt att ramla eller så. Små hårda hjul i kombination med väldigt lite eller ingen fjädring gör de ju småläskiga i många situationer. Men de går ju inte så fort vilket mildrar problemet något.

Förra året skadade jag axeln lite, och bara några dagar efteråt tog jag en Voi för att hämta bilen från service. Servicestället låg inte så bra till kollektivtrafikmässigt, eller inte dåligt men det hade krävts flera byten och det hade kostat drygt 70 kronor då verkstaden låg i en annan kommun, och jag hade bråttom och kunde köra en sådan en mycket mer direkt väg. Det gick bra fram tills styret vippade till på grund av någon ojämnhet i underlaget eller så och jag nästan svimmade av smärtan. Resten av vägen var smärtsam och inte alls rolig. Det blev inte bättre av att en del av vägen tydligen låg utanför zonen man fick köra och att den delen började högst upp i en lång backe så jag kom ganska långt innan jag märkte att scootern inte drev något, sen fick jag släpa den tillbaka upp igen och ta en längre väg. Kom fram helt skakig och kallsvettig, men jag kom fram i alla fall.

Fördelen med scootrarna jämfört med exempelvis de lånecyklar som finns här (inte elcyklar utan vanliga) är ju att man får parkera dem lite vartsomhelst och då kan man också hitta dem vartsomhelst. Jag kör ofta lånecykel till jobbet men det funkar ju bara för att jag har stationer både hyfsat nära hemmet (eller egentligen nära min sons skola så jag kan lämna honom och sen ta en cykel) och jobbet. Annars hade ju en elscooter varit mycket smidigare för det står alltid några stycken inom typ 25 meter från min port. Lånecyklarna är dock mycket billigare, 300 (225 på rea) för ett helår och då får man cykla hur många gånger man vill per dag, dock max en halvtimme åt gången (men behöver man komma längre är det ju bara att byta cykel när man åker förbi en station).

Angående elcyklar och lathet så finns det väl ett visst samband, men det är också så att en elcykel gör att man kan komma längre och komma fram mindre svettig. Sen beror det ju mycket på ens pendlingsväg. Göteborg är ganska kuperat exempelvis, så har man en vanlig cykel får man ju ofta välja om man ska ta den kortare vägen som innebär kraftiga backar eller att försöka undvika sådana och då behöva cykla mycket längre. Malmö däremot exempelvis är ju väldigt platt (och ganska mycket mindre) så där kommer man rätt långt med en vanlig cykel utan att behöva anstränga sig så mycket.

Ett tag cyklade jag elcykel till tågstationen varje dag, runt 6 km per väg, och jag har aldrig varit så fit som jag var då. Hade jag haft en vanlig cykel hade det säkert haft mer effekt, men jag hade också varit helt genomsvettig och det hade säkerligen tagit längre tid. Nu har jag inte så långt till jobbet och jag behöver inte ta mig över så många backar, så vanlig cykel (i kombination med färja, det går att cykla hela vägen men då blir det drygt dubbelt så långt och mycket mer kraftiga backar) funkar bra. Drygt 3 km till färjan och en km från andra färjeläget till jobbet, dessutom mer uppförslutning på hemvägen så jag får lite mer konditionsträning på vägen. Samtidigt är jag bara på jobbet två-tre dagar i veckan numera så jag måste ju få mer motion än bara det.

Skrivet av tvelander:

Kör EUC bästa köpet någonsin extremt smidigt för allt, handla och träffa polare och ta sig långt utan några omständigheter.
Den klarar 14+ mil också så de e gott https://oneradwheel.com/wp-content/uploads/2020/09/How-to-ride-an-EUC-electric-unicycle.png
Exempel bild inte jag på bilden.

Någon business-snubbe som jag stötte på flera gånger i veckan på vägen till jobbet hade en sådan. Första gången jag såg honom hade han kostym på sig och vurpade ganska rejält. Nästa gång jag såg honom hade han hjälm, men vurpade rejält igen precis framför mig. Nästa gång jag såg honom igen såg han ut ungefär som på din bild med en massa olika skydd och dessutom var hans enhjuling "lagad" med massa silvertejp och grejer. Jag blev allt lite sugen på en sådan första gången jag såg honom, fram tills han ramlade av en ojämn kullersten eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Den kommer bli stulen eller bortforslad efter ett tag.

Det är dessvärre inte ok att ständigt ha cyklar stående vid en tågstation….

Det beror på. Jag har haft kollegor som haft (skrotiga) cyklar ståendes vid tågstationen i åratal utan större problem. Någon stöld har väl hänt förstås men är det en begagnad cykel för en femhundring är det inte så farligt att behöva köpa en ny var tredje år eller så, även om det förstås är irriterande.