Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Absolut, men hur vet en det om du aldrig gjort det? Vad är ledtrådarna som guidar en förstagångsanvändare att göra rätt? I princip inga. Kass UX med andra ord. Finns säkert jättemånga exempel på kass UX från andra tillverkare också men det här var en jag stött på som var extra frustrerande.

Jag har också noterat det här, vilket är lite uppseendeväckande eftersom Apple hade som schtick att de var så lätta att använda etc. Nu verkar attityden i högre grad vara att "vi är standard och alltså är det lätt" och de ändrar när de känner för det. Varför jag inte enkelt får stänga av eller starta om en iPad är också oklart. "Skulle strömknappen stänga av? Ha! Du måste hålla in den och en annan knapp, och alternativet att starta om är inte något vi tänker ge dig helt oavsett."

Tvingad omstart är ju också en kul grej där det nästan är "ställ dig på händerna, snurra tre gånger medan du dricker exakt 0,95 liter vatten"...

Tillägg: Däremot har inte Apple animationer som ser ut som att man har fått en hjärnblödning, vilket det blev i telefonen med Android 12. Jag blev så irriterad att jag stängde av dem, men det ser ju inte heller bra ut, särskilt som den automatiska ändringen av ljusstyrkan tydligen är en animation. Logik...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag har också noterat det här, vilket är lite uppseendeväckande eftersom Apple hade som schtick att de var så lätta att använda etc. Nu verkar attityden i högre grad vara att "vi är standard och alltså är det lätt" och de ändrar när de känner för det. Varför jag inte enkelt får stänga av eller starta om en iPad är också oklart. "Skulle strömknappen stänga av? Ha! Du måste hålla in den och en annan knapp, och alternativet att starta om är inte något vi tänker ge dig helt oavsett."

Tvingad omstart är ju också en kul grej där det nästan är "ställ dig på händerna, snurra tre gånger medan du dricker exakt 0,95 liter vatten"...

Ja det där snacket är ganska tröttsamt och stämmer allt mindre ju mer dold funktionalitet de implementerar. När man väl kan hur man triggar en funktion så är det säkert bra, men discoverabilityn är ju katastrof när man gömmer funktionalitet bakom olika typer av swipear hit och dit med olika antal fingrar och så. Android har också tagit några steg åt det hållet också dock, men inte alls lika långtgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det där snacket är ganska tröttsamt och stämmer allt mindre ju mer dold funktionalitet de implementerar. När man väl kan hur man triggar en funktion så är det säkert bra, men discoverabilityn är ju katastrof när man gömmer funktionalitet bakom olika typer av swipear hit och dit med olika antal fingrar och så. Android har också tagit några steg åt det hållet också dock, men inte alls lika långtgående.

"Shake to undo" råkade jag "trigga" ett antal gånger innan jag kom på varför, då jag inte ens skakade plattan avsiktligt, utan den bara råkade tolka det som det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Absolut, men hur vet en det om du aldrig gjort det? Vad är ledtrådarna som guidar en förstagångsanvändare att göra rätt? I princip inga. Kass UX med andra ord. Finns säkert jättemånga exempel på kass UX från andra tillverkare också men det här var en jag stött på som var extra frustrerande.

Skulle väl säga att det räknas som standard idag och därför antas gemene man förstå hur man gör det.

På min sambos OnePlus är det likadant som på min iPhone.

På min gamla Samsung S10 var det typ likadant (svep på vänster sida istället mitten om jag inte minns fel).

Kan det kanske ha varit likadant på min ännu äldre S8 kanske? Där är jag inte säker men den hade ju inga fysiska knappar iaf så tror det var svep upp för samma läge (fast på vänster sida).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

"Shake to undo" råkade jag "trigga" ett antal gånger innan jag kom på varför, då jag inte ens skakade plattan avsiktligt, utan den bara råkade tolka det som det...

Jo. Jag har aktiverat någon funktion för att knacka på baksidan för att tända ficklampan på min Android, som också fungerar sådär, men den var inte aktiv från början utan jag fick aktivera den själv, och fick då en liten instruktionsfilm och så.

Skrivet av Forsgren:

Skulle väl säga att det räknas som standard idag och därför antas gemene man förstå hur man gör det.

På min sambos OnePlus är det likadant som på min iPhone.

På min gamla Samsung S10 var det typ likadant (svep på vänster sida istället mitten om jag inte minns fel).

Kan det kanske ha varit likadant på min ännu äldre S8 kanske? Där är jag inte säker men den hade ju inga fysiska knappar iaf så tror det var svep upp för samma läge (fast på vänster sida).

Samsung har väl fortfarande de virtuella knapparna längst ner som default? Back, Hem och "Multitasking", samma knappar som de har haft sedan Galaxy S1, och man dödar appar på samma sätt via multitasking-knappen och sen swipea upp på den appen man vill stänga av. Just swipet där är väl inte helt intuitivt kanske, men det finns också en knapp för att rensa allt och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samsung har väl fortfarande de virtuella knapparna längst ner som default? Back, Hem och "Multitasking", samma knappar som de har haft sedan Galaxy S1, och man dödar appar på samma sätt via multitasking-knappen och sen swipea upp på den appen man vill stänga av. Just swipet där är väl inte helt intuitivt kanske, men det finns också en knapp för att rensa allt och så.

Du har nog rätt i att det är default! Jag själv hatar de knapparna eftersom de tar skärmyta så jag ställde säkert om det illa kvickt att jag glömt att det är default!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Du har nog rätt i att det är default! Jag själv hatar de knapparna eftersom de tar skärmyta så jag ställde säkert om det illa kvickt att jag glömt att det är default!

Det är default på Samsung, dock i "fel ordning" jämfört med alla andra typ (men valbart även det), men andra tillverkare har gått ifrån det. Det normala idag är väl att man får välja under första uppstarten/konfigureringen där man får förklaring över hur det funkar oavsett om man väljer knappar eller bara swipes. Så är det i alla fall på Pixel. Och gesterna i Android när det gäller multitasking och att gå hem är typ samma som på Iphone. (1, 3 och 4 här, 2 finns inte på Android för den funktionaliteten är integrerad i notifikationslisten.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttrickio:

hur vet en det om du aldrig gjort det? Vad är ledtrådarna som guidar en förstagångsanvändare att göra rätt?

Hur vet man allting annat om en smartfån utan att aldrig ha gjort det förut...?

Var själv tvungen att be om hjälp för att släcka skärmen på min första ifån 4, som jag skaffade anno 2012; fick en massa spöktryckningar när jag skulle stoppa undan luren eller när den låg i fickan med skärmen fortfarande tänd. Att det bara var att klicka strömknappen (som tydligen går under beteckningen "låsknapp") var inget som slog mig eller var direkt uppenbart. Men svaret var bara en fråga bort, är det så ämlans hemskt?

Så här är det ju med teknisk apparatur, inte allting är omedelbart 100% uppenbart.

Citat:

I princip inga. Kass UX med andra ord. Finns säkert jättemånga exempel på kass UX från andra tillverkare också men det här var en jag stött på som var extra frustrerande.

Känns som du är lite väl hård där. Kass UI, bara för att någon ospecificerad användare inte klarar en grej på egen hand helt utan handledning? Vilken jämförbart komplicerad produkt passerar sådana omänskliga krav?

Permalänk
Medlem

Tji fick man, ny diskmaskin behövdes. Tänkte vara lite snål och köpa begagnad diskmaskin, hittade ett företag som bedriver lite shady business(bara swish, säljer ur ett garage, verkade vara ett helt kompisgäng som hängde där) och säljer begagnade vitvaror med 3 månaders garanti. 2 maskiner av dom senare, med felkoder på båda så står man här med en betydligt dyrare maskin ändå.. man blir så less..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Sammanfattningen ska vara SIST i Sweclockers "nya" testartiklar. Punkt slut! Och därmed basta!😠😠

Permalänk
Medlem

Har försökt köpa skor till barnen.
Svårt med storlekar. En viss storlek EU borde ju bara samma, men det kan skilja brutalt.

Försöker därför åka till butik, men det går ju inte längre.
Antingen så finns det enbart online.
Eller så kommer man till butiken och får höra ”utbudet i butik mot online skiljer”.

Slutar med att man får beställa 3 olika storlekar per sko online. Den man tror man behöver, en större, en mindre.

I vissa fall så passar ingen av dom 3, t ex kanske för att modellen är ”bred” eller ”smal”.

Nu när jag tillslut fått tag på skor har jag lagt ut 250:- på frakt och returfrakt samt timmar på att packetera, anmäla och lämna in returer. Lastbilar har kört paket fram och tillbaka i onödan.

Helt sjukt att det inte går att köpa prylar över disk i affär längre.

Permalänk
Snusfri

När man blir strandsatt ute i ingenstans för att bussen brinner..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dags att gnälla på dåligt utvecklade webbsidor igen. Jag hytter med näven åt detta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Dags att gnälla på dåligt utvecklade webbsidor igen. Jag hytter med näven åt detta.
<Uppladdad bildlänk>

D.v.s. alla webbsidor som kräver Javascript.
En underliggande detalj här är att med sidor som har Javascript så blir det lättare att spåra besökare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

D.v.s. alla webbsidor som kräver Javascript.
En underliggande detalj här är att med sidor som har Javascript så blir det lättare att spåra besökare.

I grund och botten inget fel att kräva javascript för avancerade funktioner. Men man ska kunna komma in på sidan och klicka sig runt på länkar utan javascript.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Priserna på begagnade bilar är helt åt skogen!
Tänkt köpa mig en Caddy Maxi men vill gärna avstå p.g.a. bilarna jag kikat historiken på kostar lika mycket idag som de gjorde för 4-5 år sedan!
Bara bissart!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Priserna på begagnade bilar är helt åt skogen!
Tänkt köpa mig en Caddy Maxi men vill gärna avstå p.g.a. bilarna jag kikat historiken på kostar lika mycket idag som de gjorde för 4-5 år sedan!
Bara bissart!

En del av den ekvationen är ju att många saker ökat i pris under det tidspannet, så relativt allt annat är ’samma pris’ faktiskt ändå billigare än det var då, bara att varje krona nu är värd mindre än en gammal krona

2 pringles för 75kr är nu för tiden rabatt!?!

Bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En del av den ekvationen är ju att många saker ökat i pris under det tidspannet, så relativt allt annat är ’samma pris’ faktiskt ändå billigare än det var då, bara att varje krona nu är värd mindre än en gammal krona

2 pringles för 75kr är nu för tiden rabatt!?!

https://i.redd.it/jag-%C3%A4r-m%C3%A5ll%C3%B6s-v0-fi1ppapj5o2b1.jpg?s=339e2d9e8c36b4804edb935f2dd5f4408d33311f

Må så vara men begagnade bilar är ingen nyproduktion som kräver att det fraktas för hög bränslekostnad, priserna har höjts bara för att. Verkar även att många bilar exporteras och när kronan är svag kan de höja priserna, ändå så gör utlandsköpare en hacka på att köpa en bil från Sverige.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En del av den ekvationen är ju att många saker ökat i pris under det tidspannet, så relativt allt annat är ’samma pris’ faktiskt ändå billigare än det var då, bara att varje krona nu är värd mindre än en gammal krona

2 pringles för 75kr är nu för tiden rabatt!?!

https://i.redd.it/jag-%C3%A4r-m%C3%A5ll%C3%B6s-v0-fi1ppapj5o2b1.jpg?s=339e2d9e8c36b4804edb935f2dd5f4408d33311f

Jag kommer ihåg när rabatt på Pringles var att det kostade 10 kr röret...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

En del av den ekvationen är ju att många saker ökat i pris under det tidspannet, så relativt allt annat är ’samma pris’ faktiskt ändå billigare än det var då, bara att varje krona nu är värd mindre än en gammal krona

2 pringles för 75kr är nu för tiden rabatt!?!

https://i.redd.it/jag-%C3%A4r-m%C3%A5ll%C3%B6s-v0-fi1ppapj5o2b1.jpg?s=339e2d9e8c36b4804edb935f2dd5f4408d33311f

Och jag soim tyckte det var dyrt när jag betalade 40:- för 2st på Willys förra veckan..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag kommer ihåg när rabatt på Pringles var att det kostade 10 kr röret...

Jag kan inte säga att jag har några större minnen av prissättningen på just Pringles, men det där erbjudandet är ju inte bra ens för enkla rör. Fast jag minns när en del bensinmackar fick ta 9,99 kr/l för att skyltarna inte klarade mer när priset gick över 10 kr/l första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En del av den ekvationen är ju att många saker ökat i pris under det tidspannet, så relativt allt annat är ’samma pris’ faktiskt ändå billigare än det var då, bara att varje krona nu är värd mindre än en gammal krona

2 pringles för 75kr är nu för tiden rabatt!?!

https://i.redd.it/jag-%C3%A4r-m%C3%A5ll%C3%B6s-v0-fi1ppapj5o2b1.jpg?s=339e2d9e8c36b4804edb935f2dd5f4408d33311f

Det är nog rabatt när det gäller Dyr-ICAs priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag kan inte säga att jag har några större minnen av prissättningen på just Pringles, men det där erbjudandet är ju inte bra ens för enkla rör. Fast jag minns när en del bensinmackar fick ta 9,99 kr/l för att skyltarna inte klarade mer när priset gick över 10 kr/l första gången.

Hehe. Tror det första bensinpriset jag minns var på 6 kr nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Hehe. Tror det första bensinpriset jag minns var på 6 kr nånting

Ja, ja ni ungdomar. Jag minns hur galna vi blev när bensinen gick upp över 1 kr/l, tror det var runt 1972 eller -73. När jag köpte min första moppe sommaren 1960 (lite för tidigt eftersom jag fyllde 15 i november) kostade bensinen 73 öre/l + 15 öre för olja, den hade tvåtaktsmotor.
Lite off topic: Det var vanligt med bensinpumpar för oljeblandat, Saab hade tvåtaktsmotor, men vi köpte vanlig bensin och hällde i oljan för sig. Man hade först i oljan i tanken och sedan bensinen och så ruskade man om moppen ett tag för att blanda oljan med bensinen så gott det gick. Tur att det var tåliga motorer, tvåtaktare hade ju få delar eftersom det inte behövdes ventiler och soppan smorde allt som behövde smörjas.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Blixtlås-principen vid bilkörning!

Jag svär högt varje gång jag måste ligga några bilar bakom i kön, där två filer vävs ihop till en fil, och ser hur folk orsakar flaskhalsar i trafiken.

Om ALLA tänker såhär: Den bil jag ser till höger eller vänster om mig, som ligger aningens före min bil, den släpper jag på, för om jag försöker hinna före den, trots att vi är 5 meter från att vägen blir enfilig, så är det pga. dumma jävla mig, som absolut MÅSTE hinna hem 0,4 sekunder före alla andra, som gör att det blir en flaskhals och det bildas långa köer.

Det är något som gubben i mig vill gå ut och slå hårt med en gubbkäpp.

Jag är +30 dock.

Permalänk
Medlem

Ikano/Ikea

Lånade en del av handpenningen till solceller för att slippa sälja fonder (med facit en bra ide investeringsmässigt), slutbetalade det sista för en månad sen. Efter det drogs autogiro så jag har betalat för mycket. Nåväl, sånt händer.
Problemet är deras obefintliga logik i hur man kan hantera deras tjänster.
Jag tog deras "jordnära" lån, det går inte att hantera eller ens se via deras internetbank.
Telefonnumret som anges ihop med lånet leder till "det är många som ringer nu, försök igen senare".
Lyckades till slut hitta ett annat nummer när jag gjorde slutbetalningen som gick att komma fram på, använde det igen nu för att reda upp överbetalningen. Men tydligen knappade jag fel i någon av menyerna för den handläggaren kunde inte hjälpa till med jordnära, hon skulle koppla mig rätt. Vilket tydligen betydde koppla mig tillbaka till början av alla alternativ....

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ja, ja ni ungdomar. Jag minns hur galna vi blev när bensinen gick upp över 1 kr/l, tror det var runt 1972 eller -73. När jag köpte min första moppe sommaren 1960 (lite för tidigt eftersom jag fyllde 15 i november) kostade bensinen 73 öre/l + 15 öre för olja, den hade tvåtaktsmotor.
Lite off topic: Det var vanligt med bensinpumpar för oljeblandat, Saab hade tvåtaktsmotor, men vi köpte vanlig bensin och hällde i oljan för sig. Man hade först i oljan i tanken och sedan bensinen och så ruskade man om moppen ett tag för att blanda oljan med bensinen så gott det gick. Tur att det var tåliga motorer, tvåtaktare hade ju få delar eftersom det inte behövdes ventiler och soppan smorde allt som behövde smörjas.

1973 borde det varit. Det är officiellt. Du är gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En del av den ekvationen är ju att många saker ökat i pris under det tidspannet, så relativt allt annat är ’samma pris’ faktiskt ändå billigare än det var då, bara att varje krona nu är värd mindre än en gammal krona

2 pringles för 75kr är nu för tiden rabatt!?!

https://i.redd.it/jag-%C3%A4r-m%C3%A5ll%C3%B6s-v0-fi1ppapj5o2b1.jpg?s=339e2d9e8c36b4804edb935f2dd5f4408d33311f

ICA's "rabatter" är ju högre än många andra affärers normalpriser. Kan inte ta icas "rabatter" seriöst. Willys hade 3 kexchoklad för 20kr vilket ändå är OK, förut var det alltid 4 för 20 kr(jag gillar kexchocklad). ICA stoltserar då med "rabatt" och kör 3 för 30 kr.

Köper mest småsaker på ICA man glömt PGA att dom ligger närmast men är också med god marginal dyrast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

ICA's "rabatter" är ju högre än många andra affärers normalpriser. Kan inte ta icas "rabatter" seriöst. Willys hade 3 kexchoklad för 20kr vilket ändå är OK, förut var det alltid 4 för 20 kr(jag gillar kexchocklad). ICA stoltserar då med "rabatt" och kör 3 för 30 kr.

Köper mest småsaker på ICA man glömt PGA att dom ligger närmast men är också med god marginal dyrast.

Det varierar nog rätt kraftigt beroende på butik (och typ "underkedja" eller vad man ska kalla det, Maxi är inte så billiga men bra utbud, Supermarket är billiga med lite mindre utbud, Nära är mer lokala småbutiker och är därmed dyrare). Jag handlar mest på Ica, inte för att de är billigast visserligen, men det skiljer inte mycket och ofta inget mot typ Willys eller så, och Ica har generellt mycket bättre utbud än några lågpriskedjor. Hemköp gillar jag också, men närmaste för mig har tappat en del i kvalitet på senare år så jag har nästan slutat handla där. Coop däremot förstår jag inte varför man handlar på, förutom av några ideologiska skäl då. Dåligt utbud, skitiga butiker, ointresserad personal och väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det varierar nog rätt kraftigt beroende på butik (och typ "underkedja" eller vad man ska kalla det, Maxi är inte så billiga men bra utbud, Supermarket är billiga med lite mindre utbud, Nära är mer lokala småbutiker och är därmed dyrare). Jag handlar mest på Ica, inte för att de är billigast visserligen, men det skiljer inte mycket och ofta inget mot typ Willys eller så, och Ica har generellt mycket bättre utbud än några lågpriskedjor. Hemköp gillar jag också, men närmaste för mig har tappat en del i kvalitet på senare år så jag har nästan slutat handla där. Coop däremot förstår jag inte varför man handlar på, förutom av några ideologiska skäl då. Dåligt utbud, skitiga butiker, ointresserad personal och väldigt dyrt.

Coop har en del bra deals faktiskt. Köpte häromdagen 2 st paket 800 gram nötfärs för 60 kr. Dom brukar ha kraftigast rabatter. Kan skilja rejält.

ICA och hemköp är de dyraste i mitt område. Coop, willys och lidl är billigast, kan bero på att coop och willys bokstavligen ligger ett stenkast ifrån varandra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.