Permalänk

Asus vg32vqr grynig bild

Som rubriken lyder, min Asus tuf gaming vg32vqr monitor har väldigt pixlig och grynig bild, både när jag spelar och om jag tittar på youtube.
Finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig förstå vad felet med bilden är och hur jag åtgärdar det?
Jag är riktigt kass på sånt här 🙂

Edit: glömde nämna att så här ser det ut när jag kör på ps5 🙂

Permalänk

vad kör du för kabel :), kan va en taskig kabel testa en annan kabel eller en annan port

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Skrivet av wingman92:

vad kör du för kabel :), kan va en taskig kabel testa en annan kabel eller en annan port

Hdmi kabel 🙂 Ska testa o se, men jag tror inte det, testat med samma kabel in i min 10 år gamla lg tv där blir bilden mycket bättre 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺

Nej, det är inte kabeln. En dålig kabel leder till bitfel i överföringen som blir till direkta störningar och oftast ingen bild alls.

Det där ser ut som det vanliga med många spelskärmar. Skärmen står inställd på FPS-läge eller liknande som gör att bilden ser ut precis så där med lyft svärta. Syftet är att göra grafiken i shooters extra tydlig så att ingen döljs i skuggorna i bilden. Ser ut om något katten kräkts upp i alla andra sammanhang där man förväntar sig en normal bild.

Specifikt orsakas detta med reglage som "Black boost", "Dark boost" och liknande. Med Asus skärmar är det oftast det generella bildläget "Racing mode" som är den mest normala bilden. Så växla över dit för alla annat bruk än spelandet.

Edit: Är det PS5:n också behöver den antagligen skicka RGB Full-nivåer till en spelskärm då spelskärmar inte är lika fiffiga på att förstå vilka nivåer det ska vara i bilden som en modern TV listar ut med automatik.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nej, det är inte kabeln. En dålig kabel leder till bitfel i överföringen som blir till direkta störningar och oftast ingen bild alls.

Det där ser ut som det vanliga med många spelskärmar. Skärmen står inställd på FPS-läge eller liknande som gör att bilden ser ut precis så där med lyft svärta. Syftet är att göra grafiken i shooters extra tydlig så att ingen döljs i skuggorna i bilden. Ser ut om något katten kräkts upp i alla andra sammanhang där man förväntar sig en normal bild.

Specifikt orsakas detta med reglage som "Black boost", "Dark boost" och liknande. Med Asus skärmar är det oftast det generella bildläget "Racing mode" som är den mest normala bilden. Så växla över dit för alla annat bruk än spelandet.

Edit: Är det PS5:n också behöver den antagligen skicka RGB Full-nivåer till en spelskärm då spelskärmar inte är lika fiffiga på att förstå vilka nivåer det ska vara i bilden som en modern TV listar ut med automatik.

Tack för svar laxpudding! det blev lite bättre när jag gjorde som du sa, det är dock kvar lite grann när jag spelar, främst i mörka partier, vet inte om det är normalt och ska vara så? Aldrig upplevt detta på en monitor innan 😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Geralt_of_rivia91:

Tack för svar laxpudding! det blev lite bättre när jag gjorde som du sa, det är dock kvar lite grann när jag spelar, främst i mörka partier, vet inte om det är normalt och ska vara så? Aldrig upplevt detta på en monitor innan 😅

Skärmen kanske inte är bättre, Asus tuf gaming vg32vqr verkar var en böjd VA-panel och de är sällan byggda för precision i hur de återger nyanser. Kan vara flera faktorer som samverkar, till exempel kanske din TV är för mörk istället så att du på känsla har ljusat upp PS5-spelen med spelens egna reglage. När du sedan går till spelskärmen som tvärtom mot TV:n är alldeles för ljus får du smaka kaka på kaka.

Om du vill fördjupa dig i ämnet finns det testmönster att tillgå och hur man använder dem: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Skärmen kanske inte är bättre, Asus tuf gaming vg32vqr verkar var en böjd VA-panel och de är sällan byggda för precision i hur de återger nyanser. Kan vara flera faktorer som samverkar, till exempel kanske din TV är för mörk istället så att du på känsla har ljusat upp PS5-spelen med spelens egna reglage. När du sedan går till spelskärmen som tvärtom mot TV:n är alldeles för ljus får du smaka kaka på kaka.

Om du vill fördjupa dig i ämnet finns det testmönster att tillgå och hur man använder dem: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Så kanske det är. Jag tackar iaf för svaren och hjälpen 😁👍