Letar jobb som programmerare/mjukvaruutvecklare

Permalänk
Medlem

Letar jobb som programmerare/mjukvaruutvecklare

Hej!
Jag är en nyexaminerad dataingenjör, har dock examensarbetet kvar (håller på att färdigställa detta) och en Elektrisk kretsteori-kurs kvar(tänkt göra nästa möjlighet). Håller på att frenetiskt söka efter jobb, men i princip alla ansökningar får jag avslag. Är bosatt i Gävle-trakten. Är öppen för pendling om det behövs. Alla trainee-program verkar vara stängd i skrivande stund.

Har ni några tips på att hitta något?
Tack på förhand!

Permalänk

Varför får du avslag? Blir du kallad till intervju eller sållas du bort innan det? Kan vara bra att låta någon kolla på ditt CV, dina personliga brev och din LinkedIn. Är du med i Sveriges ingenjörer tror jag du kan få det kostnadsfritt.

Tog ett tag för mig att lära mig skriva bra ansökningar. Läs igenom jobbannonserna noga och lyft fram varför just du passar för just den rollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozymandias:

Varför får du avslag? Blir du kallad till intervju eller sållas du bort innan det? Kan vara bra att låta någon kolla på ditt CV, dina personliga brev och din LinkedIn. Är du med i Sveriges ingenjörer tror jag du kan få det kostnadsfritt.

Tog ett tag för mig att lära mig skriva bra ansökningar. Läs igenom jobbannonserna noga och lyft fram varför just du passar för just den rollen.

Oftast sållas jag bort innan det. Är nog oftast att jag har sökt roller som kräver några års erfarenheter, vilket jag inte har för nuläget. Fick en intervju till veckan nu iaf, så det var roligt(junior utvecklare). Ska låta någon kolla igenom mitt CV och personliga brev, bra ide! Jag får nog bli bättre på att skriva bättre ansökningar och lyfta fram egenskaper som kan passa för rollen, tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Njut nu 😂 om något år kommer alla dra i dig.

Nej men skämt o sido, kolla över cv så ska det inte vara några problem. Det skriks fortfarande efter utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Hej!
Jag är en nyexaminerad dataingenjör, har dock examensarbetet kvar (håller på att färdigställa detta) och en Elektrisk kretsteori-kurs kvar(tänkt göra nästa möjlighet). Håller på att frenetiskt söka efter jobb, men i princip alla ansökningar får jag avslag. Är bosatt i Gävle-trakten. Är öppen för pendling om det behövs. Alla trainee-program verkar vara stängd i skrivande stund.

Har ni några tips på att hitta något?
Tack på förhand!

Har du exjobbet kvar är du inte nyexad men förstår vad du menar. Du ansöker om jobb på en konstig tidspunkt, de flesta tar examen i maj-juni och börjar jobb i augusti-september dvs det har precis kommit en stor våg.

Traineeprogram har ju fasta tidsperioder. Här har du exempelvis ett traineeprogram som vunnit priser, ansökan öppnar om 3 dagar.
https://www.capgemini.com/se-en/careers/career-paths/students...

Skrivet av Maddoxswe:

Njut nu 😂 om något år kommer alla dra i dig.

Nej men skämt o sido, kolla över cv så ska det inte vara några problem. Det skriks fortfarande efter utvecklare.

Lågkonjunkturen märks dock. De skriker efter erfarna utvecklare, inte nyexade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Lågkonjunkturen märks dock. De skriker efter erfarna utvecklare, inte nyexade.

Så är det alltid i princip, det är mycket dyrare att lära upp en nyexad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har du exjobbet kvar är du inte nyexad men förstår vad du menar. Du ansöker om jobb på en konstig tidspunkt, de flesta tar examen i maj-juni och börjar jobb i augusti-september dvs det har precis kommit en stor våg.

Traineeprogram har ju fasta tidsperioder. Här har du exempelvis ett traineeprogram som vunnit priser, ansökan öppnar om 3 dagar.
https://www.capgemini.com/se-en/careers/career-paths/students...

Lågkonjunkturen märks dock. De skriker efter erfarna utvecklare, inte nyexade.

Det är väldigt sant dock.

Permalänk
Medlem

Finns väl bara en bransch som har högkonjunktur -- försvarsindustri. Saab och BAE, inklusive Bofors och Hägglunds. Ja, du lär få vara beredd på att flytta i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Finns väl bara en bransch som har högkonjunktur -- försvarsindustri. Saab och BAE, inklusive Bofors och Hägglunds. Ja, du lär få vara beredd på att flytta i så fall.

Glöm inte inköpsorganisationen och kunden*

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Du kan också testa Xamera(konsult bolag) som fokusera främst på att anställa nyexad
https://xamera.se/matcha-mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Njut nu 😂 om något år kommer alla dra i dig.

Nej men skämt o sido, kolla över cv så ska det inte vara några problem. Det skriks fortfarande efter utvecklare.

Längtar efter man får de problemet! Ska göra det, tips på bra CV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Du kan också testa Xamera(konsult bolag) som fokusera främst på att anställa nyexad
https://xamera.se/matcha-mig

Tack för tipset, ska kika där!

Permalänk

https://www.sogeti.se/jobba-hos-oss/sogeti-careerbooster/

Startdatum: 8 januari 2024
Slutdatum: 29 mars 2024
Sista ansökningsdag: 19 november 2023

Tror detta är ett bra traineeprogram. Typ 12 veckors utbildning inom Azure Cloud, sedan har du ett jobb. De verkar arbeta mycket med C#. Närmaste ort kanske är Uppsala? Skriv ihop ett bra CV och personligt brev så har du kanske en plats i januari. Gör klart ditt exjobb under tiden.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är svårt som junior. Nån typ av traineeprogram eller liknande är nog enklast.

Tyvärr så är det få som vill ta ”smällen” att lära upp folk.

Där jag jobbar har vi kört tranieeprogram i 3 år (årets vända dock redan stängd nu).
Kan skriva en uppsats om detta men kan dra slutsatsen redan nu: från det första året är det bara 20% som är kvar nu. Det är en extremt dyr investering för det som det ger. Folk vill hellre vara dom som sliter tag i tranieesen efter 3 år

Jag skulle säga att företaget inte har gjort nått fel, felet är marknaden. Dom 80% som har slutat var med största sannolikhet inte intresserade av att jobba hos oss från början, dom tog platsen bara för att få in foten på arbetsmarknaden.

Var även ute och drack öl med en bunt polare förra helgen. Flera jobbar på konsultbolag och andra stora aktörer inom it/konsult/programmering. -alla- klagade på bristen av seniora utvecklare. Dom behövde få in folk som kan börja leverera och driva projekt framåt. Jag lyfte juniorer / traniees men ingen hade intresse av det. Tyvärr handlar ju allt bara om pengar/affärer och då behöver man leverans.

Jag har själv fortfarande ett par juniorer i mitt team. Nu ungefär 1,5 år in så kräver dom fortfarande daglig handledning och jag skulle säga att dom på sin höjd levererar 50% av vad en senior hade gjort redan för ett år sedan, och det med iaf minst 10-15% av en senior handledares tid.

Tyvärr lär dom snart ha ledsnat eller får ett erbjudande nån annan stans ifrån som sluppit ta 2-3 års upplärande och därför kan erbjuda bättre lön.

Låter förjävla negativt men jag skriver bara av den bild jag ser omkring mig.

Helt enkelt: ta det inte personligt. Kötta på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skulle säga att det är svårt som junior. Nån typ av traineeprogram eller liknande är nog enklast.

Tyvärr så är det få som vill ta ”smällen” att lära upp folk.

Där jag jobbar har vi kört tranieeprogram i 3 år (årets vända dock redan stängd nu).
Kan skriva en uppsats om detta men kan dra slutsatsen redan nu: från det första året är det bara 20% som är kvar nu. Det är en extremt dyr investering för det som det ger. Folk vill hellre vara dom som sliter tag i tranieesen efter 3 år

Jag skulle säga att företaget inte har gjort nått fel, felet är marknaden. Dom 80% som har slutat var med största sannolikhet inte intresserade av att jobba hos oss från början, dom tog platsen bara för att få in foten på arbetsmarknaden.

Var även ute och drack öl med en bunt polare förra helgen. Flera jobbar på konsultbolag och andra stora aktörer inom it/konsult/programmering. -alla- klagade på bristen av seniora utvecklare. Dom behövde få in folk som kan börja leverera och driva projekt framåt. Jag lyfte juniorer / traniees men ingen hade intresse av det. Tyvärr handlar ju allt bara om pengar/affärer och då behöver man leverans.

Jag har själv fortfarande ett par juniorer i mitt team. Nu ungefär 1,5 år in så kräver dom fortfarande daglig handledning och jag skulle säga att dom på sin höjd levererar 50% av vad en senior hade gjort redan för ett år sedan, och det med iaf minst 10-15% av en senior handledares tid.

Tyvärr lär dom snart ha ledsnat eller får ett erbjudande nån annan stans ifrån som sluppit ta 2-3 års upplärande och därför kan erbjuda bättre lön.

Låter förjävla negativt men jag skriver bara av den bild jag ser omkring mig.

Helt enkelt: ta det inte personligt. Kötta på!

Ni skulle också kunna höja lönen efter upplärningsfasen så att det matchar omvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ni skulle också kunna höja lönen efter upplärningsfasen så att det matchar omvärlden

Jo, men det är ju samma hos alla. Jag håller med dig, men då är det "enklare" att bara vara den som erbjuder mer lön och plockar över dom färdigupplärda efter 3-5 år. Därför har folk börjat lessna på att ta den smällen.

Alltså, lönerna som erbjuds ligger bra, dom ligger inte lågt. Men det finns _alltid_ någon som är beredd att betala mer för att slippa dom 3-5 första åren. Man omallokerar helt enkelt dom stålarna som upplärnignsfasen kostade.

Och som sagt.... det är samma shit överallt, jag försöker bara förklara hur verkligheten ser ut. Det är svårt att få jobb som junior för ingen orkar pumpa in stålar i att lära upp hopplärkor.
(Jag var likadan, jag hade 4 jobb på mina 3 första år i karriären... totalt värdelöst för dom företag jag var på. Man hann knappt in och fatta vad det handlade om innan man lyckades hitta något "bättre" och så drog man vidare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

https://www.sogeti.se/jobba-hos-oss/sogeti-careerbooster/

Startdatum: 8 januari 2024
Slutdatum: 29 mars 2024
Sista ansökningsdag: 19 november 2023

Tror detta är ett bra traineeprogram. Typ 12 veckors utbildning inom Azure Cloud, sedan har du ett jobb. De verkar arbeta mycket med C#. Närmaste ort kanske är Uppsala? Skriv ihop ett bra CV och personligt brev så har du kanske en plats i januari. Gör klart ditt exjobb under tiden.

Den där har jag lurat på länge, missade förra omgången. Ska söka denna, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skulle säga att det är svårt som junior. Nån typ av traineeprogram eller liknande är nog enklast.

Tyvärr så är det få som vill ta ”smällen” att lära upp folk.

Där jag jobbar har vi kört tranieeprogram i 3 år (årets vända dock redan stängd nu).
Kan skriva en uppsats om detta men kan dra slutsatsen redan nu: från det första året är det bara 20% som är kvar nu. Det är en extremt dyr investering för det som det ger. Folk vill hellre vara dom som sliter tag i tranieesen efter 3 år

Jag skulle säga att företaget inte har gjort nått fel, felet är marknaden. Dom 80% som har slutat var med största sannolikhet inte intresserade av att jobba hos oss från början, dom tog platsen bara för att få in foten på arbetsmarknaden.

Var även ute och drack öl med en bunt polare förra helgen. Flera jobbar på konsultbolag och andra stora aktörer inom it/konsult/programmering. -alla- klagade på bristen av seniora utvecklare. Dom behövde få in folk som kan börja leverera och driva projekt framåt. Jag lyfte juniorer / traniees men ingen hade intresse av det. Tyvärr handlar ju allt bara om pengar/affärer och då behöver man leverans.

Jag har själv fortfarande ett par juniorer i mitt team. Nu ungefär 1,5 år in så kräver dom fortfarande daglig handledning och jag skulle säga att dom på sin höjd levererar 50% av vad en senior hade gjort redan för ett år sedan, och det med iaf minst 10-15% av en senior handledares tid.

Tyvärr lär dom snart ha ledsnat eller får ett erbjudande nån annan stans ifrån som sluppit ta 2-3 års upplärande och därför kan erbjuda bättre lön.

Låter förjävla negativt men jag skriver bara av den bild jag ser omkring mig.

Helt enkelt: ta det inte personligt. Kötta på!

Det var en intressant inblick, tack för det! Ja det verkar vara traineeprogrammet som gäller om man skall komma in på arbetsmarknaden. Många arbetsgivare vill ha folk med flera års erfarenheter, vilket är omöjligt när man precis är nyexaminerad med rester. Tycker det är lite synd att det inte finns resurser att lära upp folk. Som när man var snickarlärling så fick man gå med en gubbe och lära sig med tiden, men det är kanske svårt inom IT-branschen med tanke på alla miljoner med tekniker som finns idag.
Får satsa på att färdigställa examensarbetet och det blir förmodligen posten för att överleva under tiden ^^