Ljudtips för stort vardagsrum

Permalänk
Medlem

Ljudtips för stort vardagsrum

Hej ärade Sweclockers!

Jag behöver er storslagna support.
Nuvarande anläggning: Sony SA-NT3 soundbar

Scenario och problem

Mitt vardagsrum är på ca 65kvm och 5 meter i tak, jag sitter ca 2-3m ifrån soundbaren och jag upplever att jag hör väldigt otydligt, knappt så man kan höra vad dom säger på SVT utan att verkligen koncentrera sig.
Min uppfattning är att den stora rummet helt enkelt sväljer allt ljud då jag upplever samma sak via TVn egna högtalare.
Hörseln är det inga problem med, och hör utan problem i ett "normalstort" rum med en begagnad samsung tv:s högtalare för 400:-
Jag upplever också att det faktiskt är bättre ljud "brevid/bakom" soundbaren.

Så, min fråga till er, vad kan man göra?
Att vadera hela vardagsrummet är inte ett alternativ.
Samt, min fru vägrar ha surround, så det är helt uteslutet.

Måste man gå upp ett antal steg på kostnadsstegen för att lösa detta eller finns det något fiffigt alternativ?

Tack tacksamt emot tips!

Mvh
Pär

Permalänk
Medlem

65m²x5m är en väldigt stor volym för bara en högtalare/ soundbar.

Skulle gissa på att det behövs iaf ett 2.1 system för att fylla rummet. Är det även uteslutet med trådlösa bakre högtalare?

Permalänk
Medlem

Större kraftigare högtalare är att föredra för att nog lösa ditt problem.

Men jag har ändå ett litet tips som kanske kan göra det lite lite bättre i alla fall.
Vilket format skickas ljudet i till ljudlimpan, PCM eller Bitström?
För mig blir ljudet klarare/bättre med Bitström på min anläggning. Men det är en smaksak och du får välja vad som.

Hur sitter ni förresten i rummet? Står allt mitt i eller står det närmare främre eller bakre vägg?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det helt uteslutet med bakre högtalare ja.

Nedan finns en bild, på en, i eget tycke, utmärkt och detaljerad bild över hur rummet ser ut.
https://pasteboard.co/bCqj7rMehX9B.png

Om jag ska gå på ett 2.1 system, kommer det göra såpass mycket skillnad då ljudet ändå kommer vara tvungen att komma fram ifrån TVn?

Samt, tips på några bra 2.1 system som skulle passa?

Permalänk
Medlem

Om du inte hör vad de säger på nyheterna så är det knappast högtalarna det är fel på.
Börja med att sätta upp gardiner och lägg in en stor matta .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Om du inte hör vad de säger på nyheterna så är det knappast högtalarna det är fel på.
Börja med att sätta upp gardiner och lägg in en stor matta .

Hörseln är det inga problem på, till skillnad mot dina antaganden

Permalänk
Medlem

Kolla manualen och se om olika ljudlägen låter bättre. Vissa enheter har lägen som ska göra det lättare att höra röster.

Du kan prova att förbättra akustiken och placeringen av soundbaren i rummet. Prova att flytta soundbaren så att dess framsida är vid kanten av bänken eller hyllan den står på. Det är för att undvika att ljudet ska studsa på hyllan eller bänken och skapa reflektioner.

Att placera någonting mjukt som en matta mellan sittplatsen och högtalaren gör samma sak, dvs minskar hårda reflektioner. Att ta bort ett eventuellt soffbord av glas eller annat material som ljudet kan studsa på skulle också minska reflektionerna.

Att placera någonting mjukt bakom högtalarna eller soffan kan också minska reflektioner.

Du kan prova att flytta på soundbaren så att den är närmare eller längre bort från väggen samt ändra dess vinkel horisontellt och vertikalt se om du hör någon skillnad.

Du kan prova att ta en stol som du flyttar runt och lyssnar om det låter bättre om du inte sitter lika nära väggen om det skulle vara ljudet som studsar mot väggen bakom dig som försämrar tydligheten i ljudet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Fråga frun hur mycket pengar du får lägga på ev, uppgradering.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Jag är mer inne på att nåt är trasigt, felkopplat eller felinställt.

En högtalarramp är per design ganska kass, då konstruktionen helst ska vara så smäcker och diskret som möjligt och därmed är det pyttesmå högtalare i dem, men SÅ kass att men inte ens HÖR den på 2-3 meter tyder på att nåt är på tok med det hela, oavsett rummets storlek.

Jag har inte sett just den där sony-modellen, men när jag söker på modellnumret kommer också fram en bashögtalare som (jag vet inte, men gissar) att det hela såldes som ett 2.1 paket. Saknas den bashögtalaren blir jag inte förvånad om det låter som en 20 år gammal klockradio. Se bruksanvisningen hur sony tänkt i just det där fallet.

En annan möjlig felkälla är att en volymontroll nånstans är felställd, det kan ju finnas flera, t.ex på tv-apparaten, på line-out, på högtalarlisten, på den .1-högtalare som ska vara där och som ofta innehåller en förstärkare för de mindre elementen i högtalarlisten, och kanske i själva listen också, och eventuellt är en separat fjärrkontroll inblandad i det hela. Gör en noggrann översyn av hela systemet, att det är kopplat enligt bruksanvisningen och att alla inställningar hittats och justerats.

Det beskrivs om ljudreflektioner att det är dåligt, men vissa högtalarlister är tänkta att studsa ljud mot väggen bakom tv-apapraten och det kan förklara varför ljudet hörs bättre bakom och bredvid. Är rummet öppet där bakom, så går ljudet isåfall åt fel håll. I det fallet, sätt nåt bakom tvn, eller sätt högtalarlisten framför ev. tv-bänk eller vad för möbel den står på.

Kan också vara att högtalarelementen är spräckta eller förstärkardelen är defekt och då låter det ju såklart skräp oavsett hur man gör.

Utan att ha sett rummet och bara chansar på hur det ser ut runtomkring, så anar jag ljudupplevelsen skulle bli betydligt bättre av ett par helt normala vanliga 2-elements högtalare på var sida om tvn, riktade mot soffan, och är de stora nog så kanske inte någon separat bashögtalare behövs heller, men någon typ av förstärkare behövs om tvn bara levererar ut lågnivå eller ljud via hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawks:

Du fick utmärkta tips, så dryga dig inte.

Du har förmodligen problem med akustiken i rummet, inte högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawks:

Det som Meto antar är inte att det är några fel på din hörsel utan att det är en knepig akustik i ditt rum. Det är vad även jag antar utifrån den lilla information som getts.
Jag har uppgraderat hemma, först till golvhögtalare och sedan till dyra Hi-Fi högtalare. Det som gjorde absolut störst skillnad på ljudet var inköp av en stor tjock matta och en stor soffa.
Om det är så att ditt 65 kvm stora rum är rätt kalt och saknar massa tyg och bokhyllor, så är det antagligen problemet till att du inte hör så bra i rummet.
Om du däremot har massa tjocka mattor, soffor, gardiner och bokhyllor som fyller hela rummet, då är det något med ljudlimpan. Antingen att den är defekt/felinställd eller att du behöver uppgradera till större grejer

Permalänk
Medlem

Först och främst, får be om ursäkt för min tidigare kommentar, läste om kommentaren nu och uppfattade det inte på samma sätt, så får be om ursäkt!

Tusen tack för alla kloka svar, jag gjorde lite efterforskning och tester idag.

1. Verkar bara finnas PCM och inte Bitstream.
2. Testade alla ljudlägen, men, den jag kört på har helt klart varit bäst.
3. Står man närmare TVn (ca 1½m ifrån så hör man saker klart och tydligt, backar man ytterligare en meter så märker vi onekligen en stor skillnad i att ljudet låter "grumligare".

Nästa steg blir att slänga upp lite tjockare gardiner och kanske en matta som ni tipsat om, så ska vi se om aukustiken löser det hela, annars tar jag ditt råd Heliopause och kikar på 2 separata högtalare

Tack hörni och ha en ljuvlig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawks:

Först och främst, får be om ursäkt för min tidigare kommentar, läste om kommentaren nu och uppfattade det inte på samma sätt, så får be om ursäkt!

Tusen tack för alla kloka svar, jag gjorde lite efterforskning och tester idag.

1. Verkar bara finnas PCM och inte Bitstream.
2. Testade alla ljudlägen, men, den jag kört på har helt klart varit bäst.
3. Står man närmare TVn (ca 1½m ifrån så hör man saker klart och tydligt, backar man ytterligare en meter så märker vi onekligen en stor skillnad i att ljudet låter "grumligare".

Nästa steg blir att slänga upp lite tjockare gardiner och kanske en matta som ni tipsat om, så ska vi se om aukustiken löser det hela, annars tar jag ditt råd Heliopause och kikar på 2 separata högtalare

Tack hörni och ha en ljuvlig helg.

Hur går det med ljudet där hemma?