Jag är mer inne på att nåt är trasigt, felkopplat eller felinställt.
En högtalarramp är per design ganska kass, då konstruktionen helst ska vara så smäcker och diskret som möjligt och därmed är det pyttesmå högtalare i dem, men SÅ kass att men inte ens HÖR den på 2-3 meter tyder på att nåt är på tok med det hela, oavsett rummets storlek.
Jag har inte sett just den där sony-modellen, men när jag söker på modellnumret kommer också fram en bashögtalare som (jag vet inte, men gissar) att det hela såldes som ett 2.1 paket. Saknas den bashögtalaren blir jag inte förvånad om det låter som en 20 år gammal klockradio. Se bruksanvisningen hur sony tänkt i just det där fallet.
En annan möjlig felkälla är att en volymontroll nånstans är felställd, det kan ju finnas flera, t.ex på tv-apparaten, på line-out, på högtalarlisten, på den .1-högtalare som ska vara där och som ofta innehåller en förstärkare för de mindre elementen i högtalarlisten, och kanske i själva listen också, och eventuellt är en separat fjärrkontroll inblandad i det hela. Gör en noggrann översyn av hela systemet, att det är kopplat enligt bruksanvisningen och att alla inställningar hittats och justerats.
Det beskrivs om ljudreflektioner att det är dåligt, men vissa högtalarlister är tänkta att studsa ljud mot väggen bakom tv-apapraten och det kan förklara varför ljudet hörs bättre bakom och bredvid. Är rummet öppet där bakom, så går ljudet isåfall åt fel håll. I det fallet, sätt nåt bakom tvn, eller sätt högtalarlisten framför ev. tv-bänk eller vad för möbel den står på.
Kan också vara att högtalarelementen är spräckta eller förstärkardelen är defekt och då låter det ju såklart skräp oavsett hur man gör.
Utan att ha sett rummet och bara chansar på hur det ser ut runtomkring, så anar jag ljudupplevelsen skulle bli betydligt bättre av ett par helt normala vanliga 2-elements högtalare på var sida om tvn, riktade mot soffan, och är de stora nog så kanske inte någon separat bashögtalare behövs heller, men någon typ av förstärkare behövs om tvn bara levererar ut lågnivå eller ljud via hdmi.