Lämpligt rengöringsmedel för moppande robotdammsugare

Permalänk

Lämpligt rengöringsmedel för moppande robotdammsugare

Köpte nyligen en Roborock Q Revo och funderar på att försöka hitta något lämpligt rengöringsmedel att blanda i tanken med rent vatten.

Inte för att det inte blir rent med bara vatten, mer för att det ska dofta lite fräscht efter moppningen. Med lite tur kanske det även kunde motverka lukten från tanken med smutsvatten.

Vet att Roborock har ett eget medel som är det enda godkända medlet av dem men läst om folk som använt det och sett hur det bildat "slime" i det rena vattnet.

Funderar därför på om man inte skulle kunna använda något i stil med vanlig Ajax allrengöring eller liknande.

Tips?

Permalänk
Medlem

Om man tittar på vad för slags tensider så skiljer det inte mycket mot tex. Ajax som i roborocks orginal-rengöringsmedel - jag tror det inte är några problem med att använda måttligt (några droppar) Ajax i vattnet för tanken - dessutom sänker det ytspänningen generellt.

'slime' kan bli de flesta rengöringsmedel som inte har konserveringsmedel i sig eller att det blir för utspätt så att verkan försvinner, trots allt skall tensiderna senare brytas ned i reningsverket och då är biologiskt angripbara, men om man gör som i instruktionen att tanken alltid töms på kvarvarande vatten/vätska efter körningen så bör det inte vara ett problem, dock kör man slut på tanken inom enstaka vecka så behövs troligen inte det heller.

Permalänk

Ok, får se om jag vågar mig på något sånt här.

Iom att man bara bör ha i några droppar i en tank som rymmer nästan 5 liter har jag ändå svårt att tro att det kommer ge avsedd effekt. Dvs att det doftar fräscht efter att roboten moppat.

Sen hittade jag det här klippet som tydligt visar varför man bara ska ha rent vatten utan tillsatser. Så gissar att det är svaret på min fråga men trist eftersom det hade varit väldigt trevligt om det doftade fräscht och nystädat hemma efter att roboten varit ute och moppat.

https://youtu.be/9KshPpJJxgU?si=DneVIQyjW9GwhKSv

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Köpte nyligen en Roborock Q Revo och funderar på att försöka hitta något lämpligt rengöringsmedel att blanda i tanken med rent vatten.

Inte för att det inte blir rent med bara vatten, mer för att det ska dofta lite fräscht efter moppningen. Med lite tur kanske det även kunde motverka lukten från tanken med smutsvatten.

Vet att Roborock har ett eget medel som är det enda godkända medlet av dem men läst om folk som använt det och sett hur det bildat "slime" i det rena vattnet.

Funderar därför på om man inte skulle kunna använda något i stil med vanlig Ajax allrengöring eller liknande.

Tips?

vi har kört grön/gul såpa i alla våra dammsugare, så länge som man kör enstaka droppar funkar det bra även på modeller som inte får ha medel i sig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

vi har kört grön/gul såpa i alla våra dammsugare, så länge som man kör enstaka droppar funkar det bra även på modeller som inte får ha medel i sig.

Hört andra säga samma sak men gör det någon skillnad när man bara har några droppar i flera liter vatten? I mitt fall är ju tanken på nästan 5 liter om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Hört andra säga samma sak men gör det någon skillnad när man bara har några droppar i flera liter vatten? I mitt fall är ju tanken på nästan 5 liter om jag minns rätt.

Sorry, Jag läste inte ditt första inlägg så noga och tänkte det var dom små i dammsugaren. då kan du ha mer än ett par droppar, vi kör 1 kapsyl på dammsugare där det är vattentank i stationen. Då roborock vanligen inte tillåter rengöringsmedel kan du ju börja med en halv kapsyl, sedan är det nog en bra ide att ha varmvatten i tanken när du häller i medelet så det löser sig ordentligt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WebMaximus:

Hört andra säga samma sak men gör det någon skillnad när man bara har några droppar i flera liter vatten? I mitt fall är ju tanken på nästan 5 liter om jag minns rätt.

Om det bara är doften som önskas och inte rengöringseffekten så kanske någon form av doftmedel med önskad doft funkar? Så länge det inte är något som bildar avlagringar eller påverkar gummi/plast så borde det funka.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Sorry, Jag läste inte ditt första inlägg så noga och tänkte det var dom små i dammsugaren. då kan du ha mer än ett par droppar, vi kör 1 kapsyl på dammsugare där det är vattentank i stationen. Då roborock vanligen inte tillåter rengöringsmedel kan du ju börja med en halv kapsyl, sedan är det nog en bra ide att ha varmvatten i tanken när du häller i medelet så det löser sig ordentligt.

Ah, inga problem 🙂

Kanske provar att köra en kapsyl grön/gul-såpa då. Känns ju "naturligt" iaf jämfört med många andra medel och förhoppningsvis inget som ställer till några problem ifall man är försiktig med dosering och inte kör med för mycket. Tycker en kapsyl i 5 liter vatten borde vara helt OK och gillar tanken på både bättre rengöring och kanske med lite tur även lite fräsch doft. Även om jag inte riktigt kommer ihåg hur grön/gul-såpa luktar 😂

Skrivet av jawik:

Om det bara är doften som önskas och inte rengöringseffekten så kanske någon form av doftmedel med önskad doft funkar? Så länge det inte är något som bildar avlagringar eller påverkar gummi/plast så borde det funka.

Skulle ju kunna vara en variant men frågan är ju hur man vet vilka som ev kan bilda avlagringar på sikt. Tror nog att såpa då kanske är ett bättre alternativ och så får man lite extra rengöringseffekt på köpet 👍

Permalänk
Medlem

Såpa är lite alkalisk och av den anledningen i viss mån konserverande av sig själv.

själva tanken i robotdammsugaren är inte speciellt stor och innehållet kommer att omsättas rätt fort - men 5-litertank i en tömningsstation är lite annan sak och det kan ta tid innan hela innehållet är omsatt.

---

Sedan kan man fundera på vad är det som eventuellt kan tänkas gå sönder - finns reservdelar och hur mycket kostar dem.

Tank går att köpa nytt - pumpdelen har jag inte studerat om den delen går att reparera/byta ut samt hur lätt det är - samma sak med slangen som förmodligen är den detaljen som skulle kunna påverkas mest av rengöringsmedel.

Växer det en massa klägg i tanken av att använda rengöringsmedel är lite för bakterievänlig så sätter det igen oavsett.

jag skulle göra prov först med tilltänkta rengöringsmedel som späds ut till tänkta koncentrationen - hälla det i en väl ursköljd 0.5 liters PET-flaska - fylla upp den rätt högt men ändå en rejäl skvätt luft kvar, lämna utan kork så att innehållet infekteras av rumsdamm och därefter se om det blir någon klägg eller annan påtaglig utseendeförändring eller avlagring i botten/på ytan (av utfälld kalk, främst vid hårt vatten)

Ett trix att binda kalket så att den inte fäller ut som en avlagring är en smula natriumcitrat i vattnet - typ en knivsudd räcker.

Kan man inte enkelt få tag på detta i kryddhyllorna i affären så kan man ta en smula citronsyra löst i så lite vatten som möjligt, därefter pudra i bikarbonat tills det precis slutar att fräsa och sedan ta en kryddmått av det per 5 dl vatten ungefär - blanda i vattnet och rör om det innan du häller i såpan...

citronsyra är komplexbildande och binder hårt och gärna i 2-värda metaller som kalcium och magnesium och kastar av sig de tidigare påhängda 1-värda natriumjonerna om de tillsattes som natriumcitrat.

Även vinsyra och dess vinsyrasalter (tartar) har den verkan (och används i form av tartar-salt av 1-värd natrium eller kalium i alkaliska avrostningsmedel för stål då det tar bort rosten utan att etsa metallytorna som syror annars gör.)

---

Är det bara lukten du är ute efter så kanske några doppar essens/parfym av något man gillar - men man skall ha klart för sig att de flesta parfymer är antingen oljor eller estrar och båda och speciellt estrar kan ge sig på plast...

Permalänk

Wow, låter som du är kemist 🙂

Tack för ditt detaljerade svar men känns som ett lite väl invecklat projekt. Blir nog kanske att bara köra med vatten isf. Eller om jag vågar mig på lite såpa.

Får fundera på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Wow, låter som du är kemist 🙂

Tack för ditt detaljerade svar men känns som ett lite väl invecklat projekt. Blir nog kanske att bara köra med vatten isf. Eller om jag vågar mig på lite såpa.

Får fundera på saken.

bara för att lugna dig så har vi kört såpa i
s5,s6,s7plus,s8,x1,x1,T8,T8,L10 utan det varit ett problem vid ovan dosering,
börja smått och jobba dig upp, ser du att det blir ojämnt fördelat så har det troligen satt sig något då kör du mindre såpa

detta har bara hänt 1 gång för oss på en s5, men då var det ungarna som hällde i typ halva behållaren i dammsugaren med såpa, nästa städningen var det tydligt att det var avlagringar av torkad såpa och det var mycket dåligt vattensläpp, det försvann när vi hällde i varmt vatten och körde igen. med andra ord skulle jag inte vara allt för orolig att det blir problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Ok, schysst!

Permalänk

Hej, kika lite i tråden.
Du e lite på rätt spår med att enbart köra vatten i tanken.
Vad är det för golv roboten kör på? hur ofta kör den?
Skall du dock kika på någonting ett lågskummande allrengörningsmedel, och använd i en tank varannan vecka eller liknande.
Det kommer lukta oavsett i smutsvattentanken så töm den regelbundet.

Permalänk

Är ekparkett och brukar köra roboten en gång i veckan. Inga husdjur varken på 2 eller 4 ben 😉 som skitar ner så hinner sällan bli speciellt smutsigt mellan gångerna.

Vilket väl ytterligare talar för att nöja sig med bara vatten. Vågar jag mig på något framöver blir det nog en liten skvätt såpa isf eller något sånt här som jag också var inne på från början.