Gelids nya värmedyna påstås vara bättre än kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Gelids nya värmedyna påstås vara bättre än kylpasta

Mer lättapplicerade alternativ till kylpasta medför ofta ett par grader högre temperatur, detta menar nu Gelid att företaget rådit bot på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt kunna testa nästa gång man bygger, stor städar datorn

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Administrativ avgift

Antar att det är typ samma som PTM7950?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle den ge lägre temperaturer på moderkort, M.2 och DIMMs?! De siffrorna får mig snarare att bli extra skeptisk, eftersom det ser ut som om temperaturen i omgivningen helt enkelt var ett par grader lägre i det testet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hade lätt använt det istället, hatar att chansa med kylpasta och hoppas man fick rätt mängd xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hade lätt använt det istället, hatar att chansa med kylpasta och hoppas man fick rätt mängd xD

Använd 3 tuber varje gång! Bara för att vara säker!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Marknadsföring och verklighet är tenderar ju ofta att vara 2 olika saker. Men om det stämmer så presterar den alltså bättre än ThermalGrizzly Kryonaut, vilket isåfall...

https://www.guru3d.com/review/guru3d-thermal-paste-roundup-20...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Använd 3 tuber varje gång! Bara för att vara säker!

Nuke it from orbit, just to be sure

Permalänk
Medlem

Ni måste göra ett test när ni kan få tag på dom.

Ja, ni MÅSTE. 🛁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle den ge lägre temperaturer på moderkort, M.2 och DIMMs?! De siffrorna får mig snarare att bli extra skeptisk, eftersom det ser ut som om temperaturen i omgivningen helt enkelt var ett par grader lägre i det testet.

Ja tyvärr faller nyheten platt redan utifrån deras egna data vilket är både synd och pinsamt.

Teoretiskt kan en lägre temperatur leda till lägre värmeledning från CPU till moderkortet, men att det skulle motsvara 3 °C och inte 0,03 °C är ju bara pinsamt att påstå

Permalänk
Medlem

Test! Test! Test!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle den ge lägre temperaturer på moderkort, M.2 och DIMMs?! De siffrorna får mig snarare att bli extra skeptisk, eftersom det ser ut som om temperaturen i omgivningen helt enkelt var ett par grader lägre i det testet.

Skrivet av Saddl3r:

Ja tyvärr faller nyheten platt redan utifrån deras egna data vilket är både synd och pinsamt.

Teoretiskt kan en lägre temperatur leda till lägre värmeledning från CPU till moderkortet, men att det skulle motsvara 3 °C och inte 0,03 °C är ju bara pinsamt att påstå

Är inte rumstemperaturen 31,3°C märkligt hög också?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är inte rumstemperaturen 31,3°C märkligt hög också?

Jo helt klart. Kanske temperaturen inne i chassit men det är lika konstigt det, varför skulle man använda den tempen.
Många frågor som väcks här, vi behöver oberoende test för att kunna dra nån slutsats, Redaktionen?

Permalänk
Medlem

Kör på TG kryosheet, funkar svinbra. Vore kul med ett test av nyare kylpastor och liknande som dessa

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

yeah, sus på detta. Om mer värme flyttas från processorn till kylaren, som jag antar är en luftkylare, varför ökar inte temperaturen i chassit och resterande delar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

yeah, sus på detta. Om mer värme flyttas från processorn till kylaren, som jag antar är en luftkylare, varför ökar inte temperaturen i chassit och resterande delar?

I slutändan är värmen som flyttas från processorn till kylaren densamma (förutsatt samma effekt), skillnaden är bara vilken temperatur som "paketet" uppnår innan det blir jämvikt mellan energi in och energi ut. Så temperaturen i chassit ska vara densamma oavsett.

Sen är det massa andra konstigheter med deras test som ändock höjer varningsflaggorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är inte rumstemperaturen 31,3°C märkligt hög också?

Kan bara va att detta är testat i en testmiljö där de kör högre temp för att pressa sakerna mer.

Skrivet av Vzano:

yeah, sus på detta. Om mer värme flyttas från processorn till kylaren, som jag antar är en luftkylare, varför ökar inte temperaturen i chassit och resterande delar?

Njae om de testar likadant så avger processorn fortfarande samma effekt = samma totala mängd värme.

Permalänk
Medlem

"Gelids nya värmedyna är bättre än kylpasta"

Läser man enbart rubriken vilket jag först gjorde tror man att det är Sweclockers som konstaterar att värmedynan är bättre än kylpasta.

Ni lyckades få min uppmärksamhet, men av fel anledning... Antar att jag blev clickbaitad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haglund:

"Gelids nya värmedyna är bättre än kylpasta"

Läser man enbart rubriken vilket jag först gjorde tror man att det är Sweclockers som konstaterar att värmedynan är bättre än kylpasta.

Ni lyckades få min uppmärksamhet, men av fel anledning... Antar att jag blev clickbaitad

Ja, jag gillar inte alls såna rubriker. Att en tillverkare påstår något ska inte skrivas som om det vore fakta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Som andra säger, ganska mystiskt att moderkortet och annat skulle bli svalare av denna… luktar skumt!

Ska bli kul att se om ni hinner testa, men jag håller mig skeptisk till dess

Denna och Alphacools fläkt känns som roliga saker att se fram emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, jag gillar inte alls såna rubriker. Att en tillverkare påstår något ska inte skrivas som om det vore fakta.

Jag förstår att man som nyhetssida överlever genom reklam och klick, men om rubrikerna blir vilseledande kommer det snarare ha motsatt effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som andra säger, ganska mystiskt att moderkortet och annat skulle bli svalare av denna… luktar skumt!

Ska bli kul att se om ni hinner testa, men jag håller mig skeptisk till dess

Denna och Alphacools fläkt känns som roliga saker att se fram emot

Beror ju på utgångsläget för testet. Vad gjorde man innan. Det tar längre tid för grejerna på moderkortet att värmas upp än cpun.

Men visst blir man lite skeptisk. Precis som med alphacools fläkt..

Permalänk
Medlem

Skulle ju inte vara helt fel faktiskt om det stämmer att det är bättre. Bör ju gå o att återanvända till annat också?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

"Gelids nya värmedyna är bättre än kylpasta"

Läser man enbart rubriken vilket jag först gjorde tror man att det är Sweclockers som konstaterar att värmedynan är bättre än kylpasta.

Ni lyckades få min uppmärksamhet, men av fel anledning... Antar att jag blev clickbaitad

"Gelid hävdar att deras nya värmedyna är bättre än kylpasta"

eller

"Gelids nya värmedyna sägs vara bättre än kylpasta"

hade varit klart bättre.

Permalänk
Medlem

Det här måste ni på redaktionen ju plocka in och testa.

Permalänk
Medlem

Varför är det värmedyna och kylpasta?

Borde vara kyldyna och kylpasta eller värmedyna och värmepasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Varför är det värmedyna och kylpasta?

Borde vara kyldyna och kylpasta eller värmedyna och värmepasta.

Ja, värmedyna är sånt jag har runt nacken när jag fryser

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Haglund:

"Gelids nya värmedyna är bättre än kylpasta"

Läser man enbart rubriken vilket jag först gjorde tror man att det är Sweclockers som konstaterar att värmedynan är bättre än kylpasta.

Ni lyckades få min uppmärksamhet, men av fel anledning... Antar att jag blev clickbaitad

Skrivet av Thomas:

Ja, jag gillar inte alls såna rubriker. Att en tillverkare påstår något ska inte skrivas som om det vore fakta.

Skrivet av Haglund:

Jag förstår att man som nyhetssida överlever genom reklam och klick, men om rubrikerna blir vilseledande kommer det snarare ha motsatt effekt.

Skrivet av filbunke:

"Gelid hävdar att deras nya värmedyna är bättre än kylpasta"

eller

"Gelids nya värmedyna sägs vara bättre än kylpasta"

hade varit klart bättre.

Tar på mig den, rubriken sattes lite i all hast och i efterhand var den inte helt optimal. Slängde in ett ”påstår” så är det mer korrekt.

Skrivet av murklor:

Varför är det värmedyna och kylpasta?

Borde vara kyldyna och kylpasta eller värmedyna och värmepasta.

I ärlighetens namn kom jag inte på ett bra ord för thermal pad på svenska så återanvände ett ord vi har använt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är inte rumstemperaturen 31,3°C märkligt hög också?

Mja, litet rum utan ventilation och en 7950X som står och tuggar benchmarks hela dan. Låter ganska rimligt faktiskt.
Men om jag skulle gissa så tror jag att största skillnaden ligger vid högre temperaturer, så det är den datan dom presenterar. Kan vara att materialet inte presterar så bra i lägre temperaturer.
Men om den presterar bättre än kylpasta så är det ju klart intressant produkt. Värt att testa i swec labbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, litet rum utan ventilation och en 7950X som står och tuggar benchmarks hela dan. Låter ganska rimligt faktiskt.
Men om jag skulle gissa så tror jag att största skillnaden ligger vid högre temperaturer, så det är den datan dom presenterar. Kan vara att materialet inte presterar så bra i lägre temperaturer.
Men om den presterar bättre än kylpasta så är det ju klart intressant produkt. Värt att testa i swec labbet.

Standarden är väl att man testar i normal rumstemperatur d.v.s. 20°C

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"