Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Permalänk
Medlem

Hade de inte tagit bort Lite tror jag de hade haft lättare att rekrytera betalande kunder, de skjuter sig själva i foten när de gör så här

Permalänk
Skrivet av ashraf84:

Varför inte helt enkelt något av följande:

- Betala för att använda YouTube utan annonser.
- Använda YouTube gratis och helt enkelt acceptera annonserna.
- Sluta använda YouTube.

Bara en tanke... Varför förväntar sig folk att allt ska vara gratis?

Youtube har mer eller mindre monopol och de har börjat utnyttja det ordenligt. Hade det varit rimligt mycket reklam så hade det varit en sak. Idag är det helt galet, mer än på TV.

Permalänk
Snusfri

Helt okej.

Antingen betalar man för sin konsumtion eller så får man se på reklam.
Vill man inte göra något av det så får man sluta kolla helt enkelt.

Helt sjukt att folk tror att man skall kunna använda en så pass stor tjänst som YouTube utan att betala antingen med pengar eller tid genom att se reklam.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Helt okej.

Antingen betalar man för sin konsumtion eller så får man se på reklam.
Vill man inte göra något av det så får man sluta kolla helt enkelt.

Helt sjukt att folk tror att man skall kunna använda en så pass stor tjänst som YouTube utan att betala antingen med pengar eller eller tid genom att se reklam.

Tack!
Jag började skriva något med samma kontenta men blev bara arg. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, det ser ju definitivt ut så på deras omsättning...
<Uppladdad bildlänk>

Själen är borta så att säga. Mycket informativt material har raderats. Kanaler försvinner också. Specifika ord får inte sägas i videoklipp för de kan censureras. Att man inte kan se hur tumme ned på en video är är mycket dåligt som jag skrev innan.

Det var högre i tak tidigare och mer åsikter tilläts, men nu med censuren så är det mesta materialet smaklöst/grott/livlöst. Rädslan att sticka ut och få video eller kanalen borttagen för att något som inte varit PK sagts i videon.

Är detta jag menar med att YouTube är döende. Finns klart videoklipp på guider hur något kan repareras eller byggas och där är YouTube en guldgruva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Själen är borta så att säga. Mycket informativt material har raderats. Kanaler försvinner också. Specifika ord får inte sägas i videoklipp för de kan censureras. Att man inte kan se hur tumme ned på en video är är mycket dåligt som jag skrev innan.

Det var högre i tak tidigare och mer åsikter tilläts, men nu med censuren så är det mesta materialet smaklöst/grott/livlöst. Rädslan att sticka ut och få video eller kanalen borttagen för att något som inte varit PK sagts i videon.

Jag tycker det är vettigt att YT inte är en megafon för allehanda konspirationsteoretiker och mörkermänniskor. Vill man ha en sån plattform får man själv skapa en, där man själv kan bestämma vad som får sägas. Det står var och en fritt att göra.

Sen tycker väl jag också det är töntigt när pryda amerikaner ska bekämpa vanliga svordomsord, men amerikaner kommer alltid att vara amerikaner, så inte mycket att göra åt det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har haft en separat browser för youtube länge, det var faktiskt chrome, men chrome började hänga sig vid starter så jag gick över till mozilla firefox nästan helt nyligen.
Jag kör lite ungoogled-chromium också men i praktiken är nog firefox bättre än den med på integritet.

Det där med att Chrome hänger sig (och i mitt fall då det begav sig, temporärt hela OS:et) är orsaken till att jag personligen inte rört eländet sedan drygt 8 år tillbaka.

Permalänk
Skrivet av THB:

Helt okej.

Antingen betalar man för sin konsumtion eller så får man se på reklam.
Vill man inte göra något av det så får man sluta kolla helt enkelt.

Helt sjukt att folk tror att man skall kunna använda en så pass stor tjänst som YouTube utan att betala antingen med pengar eller tid genom att se reklam.

Det gör man redan med råge om man räknar in alla pengar de drar in från data-insamlingen via Youtube.

Permalänk

fråga angående Mozilla Firefox:

kan man spara och synka sina lösenord på webbläsaren med gmail konto?

Permalänk
Inaktiv

Använder inte Chrome men kollar inte på Youtube via deras officiella hemsida (eller app) så det har ingen betydelse. Kollar trots dessa bättre alternativ så mycket mindre på Youtube numera. Dels för att dessa alternativ låter mig kolla på videor ostört och dels för att jag aktivt väljer att lägga mindre tid på videokonsumtion. Alldeles för passiv aktivitet för mig har jag insett.

Permalänk
Medlem

Bra, nu kan vi döda google helt och alla kan återgå till firefox som är bättre på alla sätt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

fråga angående Mozilla Firefox:

kan man spara och synka sina lösenord på webbläsaren med gmail konto?

japp

Permalänk
Skrivet av Lämpis:

Själen är borta så att säga. Mycket informativt material har raderats. Kanaler försvinner också. Specifika ord får inte sägas i videoklipp för de kan censureras. Att man inte kan se hur tumme ned på en video är är mycket dåligt som jag skrev innan.

Det var högre i tak tidigare och mer åsikter tilläts, men nu med censuren så är det mesta materialet smaklöst/grott/livlöst. Rädslan att sticka ut och få video eller kanalen borttagen för att något som inte varit PK sagts i videon.

Är detta jag menar med att YouTube är döende. Finns klart videoklipp på guider hur något kan repareras eller byggas och där är YouTube en guldgruva.

Vet inte om jag bara blivit gammal, men ärligt talat har jag väldigt svårt att ta något argument om att saker är "för PK" på allvar: Att ägaren till en site förbjuder folk att vara hur vidriga som helst mot andra människor - om än bara i syfte att inte tappa annonsörer - är bättre än alternativet om du frågar mig. Då är istället frågan jag ställer mig vad det är för fel på folk om de känner att de inte kan uttrycka sig fritt utan att använda ord som är så fientliga att de riskerar att få en kanal avstängd.
(Vill du se på vad censur faktiskt är finns det en rad diktarurer och semidiktaturer som är värda ett studiebesök...)

Men visst: Många sidor hade högre i tak innan deras behov av att få in pengar genom annonser ställde mycket högre krav på moderering än de haft tidigare. Och precis där finns också svaret på hur man kan få ut vilket budskap man vill oberoende av vad de stora plattformarna ställer för krav: Driver du din egen server är det inget annat än landets lagar som begränsar vad du kan säga, och du kan själv avgöra om du vill nå ut via text eller video eller en kombination; det är bara dina egna pengar som (eventuellt) begränsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Funkar AdBlock Plus Premium emot detta?

Undvik ABP och använd uBlock istället för en seriös aktör bakom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Det gör man redan med råge om man räknar in alla pengar de drar in från data-insamlingen via Youtube.

Datainsamlingen driver annonsförsäljning. De måste visa annonserna också... 😑

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mozilla Firefox + Ghostery funkar utmärkt.
Att Google smiskar sin egna webbläsare är väl för att det är enklast.
Om Google blir lika uppnäsade som netflix och disney+ så kommer dom bli helt ointressanta.

Vill man ha intäkter så ska man använda morot, inte piska. KUNDMAKT!

För den som tycker "Freeloaders" är gnidna, titta på var YouTube är idag, utan "Freeloaders" rekommendationer av tjänsten hade YouTube varit okänt.
Det är faktiskt Google som är gnidna, men dom har såklart all rätt att göra som dom vill i det avseendet.
Att bli förvånad över detta är dock naivt.

Jag vet inte om jag tycker det är så fult eller illa att sätta gränser för sitt innehåll för de som kringgår deras olika alternativ för betalmodeller.
Det gäller egentligen alla företag som säljer varor eller produkter - oavsett om det är en biograf, buss eller en massagesalong egentligen.

Jag tycker nog det är rimligare att då kritisera produkten. Flr mycket reklam ellet för dyrt exempelvis

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt okej.

Antingen betalar man för sin konsumtion eller så får man se på reklam.
Vill man inte göra något av det så får man sluta kolla helt enkelt.

Helt sjukt att folk tror att man skall kunna använda en så pass stor tjänst som YouTube utan att betala antingen med pengar eller tid genom att se reklam.

Så det räcker inte med att de kartlägger dina beteenden på andra sätt och säljer den informationen vidare?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av ashraf84:

Varför inte helt enkelt något av följande:

- Betala för att använda YouTube utan annonser.
- Använda YouTube gratis och helt enkelt acceptera annonserna.
- Sluta använda YouTube.

Bara en tanke... Varför förväntar sig folk att allt ska vara gratis?

Bara en tanke... varför förväntar sig (vissa) företag/marknadsaktörer (inkl. ex.vis Kina) evigt ökade vinster/marginaler (och aktieägare utdelningar)?

Det jag menar är bl.a. att vi är många som inte "köper" uttjatade argument & retorik från nyliberala/marknadsliberala krafter (ofta giriga företag &/ företrädare).

Ditt slutförande argument är ett typiskt sådant; de flesta konsumenter förväntar sig inte alls att "allt ska vara gratis".
Däremot vill majoriteten att sund konkurrens, regleringar & konsumentskydd fungerar, och därmed håller girigheten i schack... så inte både samhälle & människor får betala överpriser/dolda & potentiellt katastrofala kostnader.

Kunder & konsumenter är både individer/medborgare, företag, offentliga upphandlare... och därmed samhället.
Inga av dessa ska bara gapa och låta rövare till företag skyffla sina fekalier i käften på dem, och dessutom betala priser motsvarande bättre och mer näringsrik föda.

FCK Ayn Rand, otyglad marknadsliberalism, "libertarianism"/anarkokapitalism, Timbro och dylikt avskum. Låter vi sådant/sådana härja tillräckligt så har de till slut förstört all civilisation och utveckling, inklusive olika former av infrastruktur, för de vet och fattar inte bättre.

/rant off

Tillägg 👇

@orginallinus :
Exakt, i fallet YT så pröjsar användare redan så... datan inkluderar även mer än bara vad som tittas på. Då börjar vissa typer av avgifter etc. ovanpå bli lite magstarkt (beroende på summan/priset).

Sedan kan man anmärka på FB också iom. deras senaste påfund "pga. EU"... : är jag den enda som anat att de fortfarande kan spara betalande användares data, och möjligen fortsätta kränga/nyttja den?
Motlöftet verkar ju ENDAST vara att inte pracka på de betalande riktad reklam...

Tillägg
Permalänk
Medlem

"Vi ska introducera massa byråkrati för att artificiellt dra ut på verifieringsprocessen och använda den som ett vapen mot sådant vi inte gillar"

Är ju så det alltid har fungerat men lite lustigt att man går ut och säger det högt som att det är någonting att vara stolta över.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Linda_Almighty:

Bara en tanke... varför förväntar sig (vissa) företag/marknadsaktörer (inkl. ex.vis Kina) evigt ökade vinster/marginaler (och aktieägare utdelningar)?

Det jag menar är dels att vi är många som inte "köper" uttjatade argument & retorik från nyliberala/marknadsliberala krafter (ofta giriga företag &/ företrädare).

Ditt slutförande argument är ett typiskt sådant; de flesta konsumenter förväntar sig inte alls att "allt ska vara gratis".
Däremot vill majoriteten att sund konkurrens, regleringar & konsumentskydd fungerar, och därmed håller girigheten i schack... så inte både samhälle & människor får betala överpriser/dolda & potentiellt katastrofala kostnader.

Kunder & konsumenter är både individer/medborgare, företag, offentliga upphandlare... och därmed samhället.
Inga av dessa ska bara gapa och låta rövare till företag skyffla sina fekalier i käften på dem, och dessutom betala priser motsvarande bättre och mer näringsrik föda.

FCK Ayn Rand, otyglad marknadsliberalism, "libertarianism"/anarkokapitalism, Timbro och dylikt avskum. Låter vi sådant/sådana härja tillräckligt så har de till slut förstört all civilisation och utveckling, inklusive olika former av infrastruktur, för de vet och fattar inte bättre.

/rant off

Med tanke på att hela tråden handlar om att det blir svårare för folk att inte betala för sig på Googleägda plattformar har jag väldigt svårt att se orsaken till din ilska mot inlägget du svarade på: de enda som drabbas är de som vill ha ”det bästa” gratis.

Kommer du på något sätt att drifta något i stil med YouTube eller resten av Googleimperiet utan att spela med samma regler som resten av superkapitalisterna är jag säker på att många skulle vara intresserade av tanken. Annars är det som återstår att protestera med dina val av konsumtion och på vilket sätt du publicerar vad du själv skapar. Börja med att köra fri och öppen programvara, hemma-drifta dina servertjänster, ansluta dig och bidra till federerade sociala nätverk. Annars göder du bara systemet du verkar vara så arg på.

Permalänk
Glädjespridare

@Det Otroliga Åbäket

Det är inte det från början tänkta systemet jag är "arg på", det är uppluckringen av "checks & balances" i det jag är extremt kritisk mot.

Jag gillar ⚖️ versus 🦝 (robusta lagar & regler för att motverka banditer & varierande grader av fiffel och korruption, etc.)... tyvärr har just detta varit bristande och spridit sig en längre tid, och det anser jag alltså vara destruktivt för alla i längden.

Och jag tror inte de enda som drabbas är "freeloaders", utan på spridande effekter.

Och de flesta av dina råd har ingått i min "bibel" i evigheter, personligen röstar jag med plånboken i princip jämnt (trots merarbetet det ofta kräver att vara selektiv). 🙂👍

Det lutar alltså förstås åt mindre YT & Google för min del, och sökande efter bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Om jag ska se på Monty Pyton tex varför ska jag behöva se reklam för det? Serverkostnaden?
Programmen är betalda för länge sedan av det brittiska folket.

De borde styra upp reklamen så det blir rätt intäkter osv.
Till dess använder jag adblock och så gynnar jag de kanaler jag gillar på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den tredje statsmakten är media. Förr i tiden var det vad som idag kallas för gammelmedia, de tappar makt till mindre aktörer. Det är bara det att det är några jättar som X med Elon Musk, Facebook, youtube som har fått lite väl mycket makt.

Jag ser då det indirekt lite positivt om fler överger youtube för något annat, så inte denna aktör blir för stor.
Som det har varit hittils så har youtube varit lika självklart som att Googla på saker, några få kollar på annat. Visst Tiktok är populärt, men det är lite annorlunda.

Och vilken tjänst är bättre än Youtube? Bättre då att betala för Premium. Det gör jag. LÄmnade skräpet Spotify och valde Youtube istället.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för Premium. 119 kr/mån. Lämnade Spotify för Youtube. Då jag får ut mer värde av Youtube än Spotify.

Permalänk
Skrivet av SvingitGolf:

Och vilken tjänst är bättre än Youtube? Bättre då att betala för Premium. Det gör jag. LÄmnade skräpet Spotify och valde Youtube istället.

Det är en smaksak, min åsikt ingen tjänst. Och vad är då problemet?
Jo det finns ingen aktör som har en chans att konkurrera emot youtube, alla hänger där, varför hänga på något annat ställe? Jo för detta ställe erbjuder något som youtube inte gör.
Detta något kan vara tillåta vissa klipp som youtube inte tillåter, min egen åsikt är att de klipp har jag inget behov att se på ändå. (youtube tillåter allt jag vill se)

Men om youtube för många blir mer störande, jag själv står inte ut med reklamen, ja då får de alternativa tjänster bättre föresättningar.

Sedan är jag för dålig hur det är internationellt, youtube är väldigt västerländsk, jag vet inte vad de andra använder och detta kanske tar över när vi lever i vår bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte om jag tycker det är så fult eller illa att sätta gränser för sitt innehåll för de som kringgår deras olika alternativ för betalmodeller.
Det gäller egentligen alla företag som säljer varor eller produkter - oavsett om det är en biograf, buss eller en massagesalong egentligen.

Jag tycker nog det är rimligare att då kritisera produkten. Flr mycket reklam ellet för dyrt exempelvis

Jo, det är fult och illa att byta betalmodell från "gratis" till att betala.

Jag har mycket illa att säga om produkten också, men det är en annan diskussion som inte lämpar sig på detta forum då det är av mer filosofisk karaktär än teknisk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den tredje statsmakten är media. Förr i tiden var det vad som idag kallas för gammelmedia, de tappar makt till mindre aktörer. Det är bara det att det är några jättar som X med Elon Musk, Facebook, youtube som har fått lite väl mycket makt.

Jag ser då det indirekt lite positivt om fler överger youtube för något annat, så inte denna aktör blir för stor.
Som det har varit hittils så har youtube varit lika självklart som att Googla på saker, några få kollar på annat. Visst Tiktok är populärt, men det är lite annorlunda.

Jag tror inte att vi ska blanda ihop google, YT och facebook med media, för det är inte det de ägnar sig åt. De ägnar sig åt att samla information vilket de på kort tid har visat är en helt egen produktionsfaktor. Mycket av det som händer i samhället beror på att vi blir allt bättre på att hantera information. Ta vilket datasystem som helst på jobbet, eller vår tids största byzzword: AI.

Media och medias granskande roll ägnar sig denna typ av företag inte åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, det är fult och illa att byta betalmodell från "gratis" till att betala.

För tydlighets skull, vad åsyftas här?
Att man införde reklam 2007(?) eller något senare?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, det är fult och illa att byta betalmodell från "gratis" till att betala.

Vad de försöker ändra på är inte ett byte av betalmodell, utan att se till att de faktiskt får betalt enligt den prissättning de för närvarande har. Poängen är att de upplever att för många inte betalar för sig. Om sen priserna är rättvist och rättmätigt satta hör inte till diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, vad åsyftas här?
Att man införde reklam 2007(?) eller något senare?

Precis, jag har dock inte koll på när det infördes exakt, men att betala för Youtube aldrig har varit ett alternativ.
2007 fanns det fler alternativ, som nu har konkurrerats bort och då tar man sig frihet att ockra upp priset.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.