Anmäl dig till Roborock Challenge!

Blinknigar efter grafikkorts byte

Permalänk
Medlem

Blinknigar efter grafikkorts byte

Hej
Bytte ett gtx 970 till ett rtx 3050, gick då blinkningar hela tiden från bios till win10 behövs det göras några special inställningar i bios eller är det fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Kan du skriva lite mer info om vilka komponenter du har i datorn för övrigt,
De första jag tänker på är att rtx 3050 är ett pci-e gen 4 medans du har haft ett gen 3 i datorn nu.
Kommer du in i bios med bild?
Prova att ställa in den på PCIe till 3 och inte auto om ditt moderkort inte stödjer gen 4 såklart.
Med ett pci-e 4 x 8 kort så är det att rekommendera att ha ett nyare moderkort som stödjer gen4 för att inte begränsa kortet.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
De första jag tänker på är att rtx 3050 är ett pci-e gen 4 medans du har haft ett gen 3 i datorn nu.
Prova att ställa in den på PCIe till 3 och inte auto om ditt moderkort inte stödjer gen 4 såklart.
Med ett pci-e 4 x 8 kort så är det att rekommendera att ha ett nyare moderkort som stödjer gen4 för att inte begränsa kortet.
Mvh Thomas

Ett RTX 3050 lär knappast bli begränsat av pcie 3

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Mvh Thomas

Så pcie 3.0 ställer inte in sig automatiskt på ett pcie 4.0 kort ?
Moderkort= asus prime z270-a
Expansion Slots

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x4 mode)
4 x PCIe 3.0/2.0 x1

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Får du bild och kommer in bios?
Den ska ställa in sig på rätt i auto men jag har vart med om att behöva ställa in PCIe 3 manuellt när jag använder riser kabel för att få bild. tänkte att de va värt att prova.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Hur ställer man in pcie 3.o manuellt ?har installerat drivern men blinkningarna forsätter från bios till win10.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Hur ställer man in pcie 3.o manuellt ?har installerat drivern men blinkningarna forsätter från bios till win10.?

Manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_Z270-A/E1...

Sida 41 PEG Port configuration

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Spontant hade jag ju misstänkt kabeln om det blinkade. HDMI eller DP?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad menar du med blinkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Ditt moderkort har inte stöd för 4.0 så ytterst tveksamt på att det skulle vara något där som spökar, samt detta brukar oftast bara vara en grej om man kör med PCI-e riser.

Mer troligt att din HDMI/DP kabel/port är dålig, kolla att allt sitter som det ska och prova med annan port/kabel om möjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ditt moderkort har inte stöd för 4.0 så ytterst tveksamt på att det skulle vara något där som spökar, samt detta brukar oftast bara vara en grej om man kör med PCI-e riser.

Mer troligt att din HDMI/DP kabel/port är dålig, kolla att allt sitter som det ska och prova med annan port/kabel om möjligt.

Prövade med annan displayportkabel men samma fel, sedan testade jag med en hdmikabel och då fungerade det ,men varför fungerade inte de 2 displayportkablarna?vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Det är inte "blinkningar" i den mån att skärmen helt enkelt byter upplösning tills du har kommit in i Windows? Lägst vid start, högre vid Windows-loggan, högst när Windows startas.

Om inte så är det nog bäst att du filmar så vi förstår vad du menar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Prövade med annan displayportkabel men samma fel, sedan testade jag med en hdmikabel och då fungerade det ,men varför fungerade inte de 2 displayportkablarna?vad är skillnaden?

Gissar på dåliga kablar/kontakter, kan vara kontakten i ditt nya 980 som är problematiskt.

Displayport är lite känsligare än hdmi för dåliga kablar osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Testa detta NVIDIA GPU Firmware Update Tool for DisplayID: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5233/~/nv...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gissar på dåliga kablar/kontakter, kan vara kontakten i ditt nya 980 som är problematiskt.

Displayport är lite känsligare än hdmi för dåliga kablar osv.

Kanske detta,har inte kollat ännu.

Displaykabel-problem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...