Inom medicinen talar man ofta om number needed to treat, dvs antalet man behöver behandla för att ex. förhindra en hjärtinfarkt. Frågan är ju hur många behöver bära hjälm för att förhindra en allvarlig skallskada med död eller handikapp till följd. Jag skulle tro det är väldigt många.
Samtidigt har jag träffar på flera patienter som fått bestående men efter fall från cykel å skalltrauma och arbetar inte ens inom relevant specialitet. Konsekvenserna är extremt tråkiga, samtidigt kan man inte säga att hjälm hade gjort skillnad alla gånger. Jag har för övrigt varit med på obduktion där dödsorsaken var relaterad till säkerhetsbälte och har en anhörig som överlevde pga denne inte hade säkerhetsbälte. Anekdoter är ju just det, anekdoter.
Statistik tar sällan hänsyn till hur du kör eller cyklar, hur mycket du kör eller cyklar eller om cyklar utan lampor, cyklar i biltrafik eller ej osv. Rekommendationer blir därför allmänna och var å en får göra sina egna beslut.
I slutändan är det dock en billig investering med hjälm å lampor och konsekvenserna är extremt tråkiga som sagt, så jag har svårt att rekommendera något annat, precis som med säkerhetsbälte i bilen.
Applåder !!!!
Mycket bra förklarat.
Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.
Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.
Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.
Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.