Permalänk
Medlem

Fel på dator.. Felsökning

Min polare köpte en dator från datorbutiken för någon månad sedan och när han fick den så var det fel på moderkortet från början (ett 4PCA3+, i875p chipset). Han skickade då in det och fick tillbaks datorn. Problemet är nu att han får blåskärm och detta felmeddelande efter någon minut i windows:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Jag har kollat på microsofts databas men hittar inget direkt fel.. Förutom minnena kanske. Det är 2 stycken TwinMOS pc3200 Originalstickor. Jag har provat att köra med båda minnena ensamma men det funkar inte.

Jag har även provat att formatera datorn och installera Windows XP, hade win2k innan. Problemet uppstod efter jag skickat in datorn till datorbutiken.com

Sytemet är ett:

p4 2.6ghz C
Epox 4PCA3+, i875p chipset.
2st 512mb TwinMOS pc3200 Originalstickor
120gb Seagate
Radeon 9500

Jag undrar om det kanske skulle kunna vara något kompatibilitetsproblem (stavning?). Har funderat på att ta några av mina egna minnen och sätta in i hans dator.

Skulle vara jätteschysst om någon skulle kunna hjälpa mig

MVH ///// perco

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IRQ(L) är intre det något med PCI platserna? Vad har han för några PCI kort?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

hmm... Inga om jag kommer ihåg rätt..
Allt är inbyggt i moderkortet.

Har provat att starta i safemode, men det blir blåskärm ändå.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligen är det en bugg i Windows XP. Jag har själv inte XP så kan inte säga varför, men Microsoft har släppt en patch för problemet som jag laddade upp i filarkivet:

http://ftp.sweclockers.com > Operativsystem

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro