Veckans fråga: Vilken extern datalagring föredrar du?

Permalänk
Medlem

Intern mekanisk hårddisk.

Den används till dom grejer jag inte använder varje dag, men kanske vill titta på eller spela nån tillfällig gång i året.

Permalänk
Medlem

PostIT:
Viktig data så som lösenord. Förslagsvis nära skärm/tangentbord.

Skalskyddad NAS med port 80 mot internet:
Hemläxor

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Jag tycker gränsdragningarna är underliga.

Jag har (2) privat(a) NAS på colocation, varför är inte det en molntjänst?

Permalänk
Medlem

Det mesta lagrar jag på min enkla hemserver (Debian med två speglade diskar). Dom enstaka filerna som faktiskt är värt någonting (bilder, lösenordsfil för KeePass etc) lagrar jag hos två olika molntjänster.

Permalänk
Medlem

Hålkort.

Skämt åsido. Det är ju egentligen bara klassiska hårddiskar i en NAS som gäller för min del. SSD är för dyra i de storlekarna för min smak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag rockar en Qnap TS-451 och en nyligen inköpt TS-873A. Väldigt nöjd med dom. Förr har jag även rockat egenhackad NAS-lösning.

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Hemmabyggd server i enlighet med signatur, 8st 3,5" platser. Ärvde en Synology 1812+ som jag körde i 5+ år men tyckte den saknade lite umpf och 10Gbps hägrade. 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Än så länge backar jag upp mina data på ett gäng lösa hårddiskar som jag lätt ställer i en usb hårddiskvagga. Detta för de större mängderna data, typ 7-8 TB. Mindre, men viktiga filer som ändras ofta är inte mer än att det kan sparas någonstans i ett moln.

Vad jag skulle önska mig är en liten NAS baserad på SSD'er, helst då M2:or eller 3,5-tums. Det skulle kunna bli en liten trevlig och lättplacerad burk.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med, det klart mysigaste lagringsmediat!
<Uppladdad bildlänk>

*Ryser* dom står ju uppochner!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Kör en icydock med 10 st 3.5" platser och en 10 Gbit/s usb-c in i datorn

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

NAS med raid1 som även har en extern usb-disk dit schemalagda backup-jobb körs. Söker med lykta efter nån att peera backup av viktig data mot på off-site men det är inte så många som är intresserad direkt. Lär få ta last resort om det ska bli en fullgod backup-lösning och integrera nån moln-tjänst för off-site.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Hemmabyggd server med för tillfället 27 SSD (NVME+SATA) varav totalt 90TB (33,5+56.5). 10 Gbit NIC.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Också här en hemmabygd server med 50+ TB hårddisk och Debian OS på Raid1 med 10 Gbit Nic
Alltså valde annat.

Permalänk
Medlem

Truenas scale med ett par servrar i kubernetes.
Bytte ut min nas låda från western digital då stöd upphörde, markant skillnad i hastighet.
Gick från ca 30-40MB/s till att maxa ut gigabit kopplingen.
Nästa steg är att uppgradera till 10Gbit

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör med 2st NASar.
En är en baremetal med TrueNAS Core och 4x8TB diskar, den andra köre TrueNAS Core som VM i Proxmox och har 2x16TB + 4x3TB via LSI passthrough.

Ångrar lite att jag körde TrueNAS Core baremetal. Borde installerat proxmox innan. Gissar att det går att bara spara ner alla inställningar från TrueNAS, installera proxmox på den disken i stället, installera TrueNAS köra passthrough på alla diskarna till TrueNAS egentligen för att komma till Nirvana. Men jag är osäker på att det är så lätt. TrueNAS ska ju kunna återskapa upp alla array:er ifall man installerar om det vad jag förstår.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sålde båda mina QNAPs, vill hellre göra det med egen hårdvara. Blir lite fri:are!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kör Truenas scale på egenbyggd server.
Ett gäng diskar i raid och 10g anslutning.
Är inte bara en nas utan kör även ett gäng docker och några vm på dem med. Ångrar inte att man bytte upp sig från min gamla synology.
Men det var varit en lång startsträcka, själva nas delen var enkel, men få till alla appar var värre.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kelthar:

Ångrar lite att jag körde TrueNAS Core baremetal. Borde installerat proxmox innan. Gissar att det går att bara spara ner alla inställningar från TrueNAS, installera proxmox på den disken i stället, installera TrueNAS köra passthrough på alla diskarna till TrueNAS egentligen för att komma till Nirvana. Men jag är osäker på att det är så lätt. TrueNAS ska ju kunna återskapa upp alla array:er ifall man installerar om det vad jag förstår.

Går utmärkt att göra så, fick göra en ominstallation förut när bootdisken dog, hittade mina pooler direkt efter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

En Proxmox-server som kör lite allt möjligt. Sånt jag vill komma åt överallt har jag primärt i molnet, med backupper till filservern istället för tvärtom.

Permalänk
Medlem

Gillade externa hårddiskar. Små 2.5" hårddiskar som inte behövde extern strömförsörjning. Men dom har ju slutat att utvecklas, största storleken har varit 5TB i ~10 år nu. Så jag gick över till NAS för två år sedan.

Men det är synd, hade gärna köpt några 2.5" hårddiskar med mycket lagring om det gick.

Permalänk
Medlem

Använder dels en extern hdd, dels blu-ray m-discs för långtid kallagring som förvaras i ett brandsäkert kassaskåp.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk

Konstig fråga... Man gör väl både och om man har det hemma. Byggt nytt med truenas och det ska synka med backblaze om huset brinner ner.

Permalänk
Medlem

Har en gammal dator i källaren som jag startar enbart för att köra backup till. USB disk kopplad till datorn blir också krypterad om man får ransomware. För länge sedan använde jag en NAS. Men det var så svårt att konfigurerar så jag föredrar windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stigw:

Har en gammal dator i källaren som jag startar enbart för att köra backup till. USB disk kopplad till datorn blir också krypterad om man får ransomware.

Fast om du kör t ex Windows fildelning så kommer många ransomware kryptera filer där också. Flera är också smarta nog att vänta med kryptering efter infektion för att öka sannolikheten att du pluggat in backups och liknande (på externa diskar/via nätverk).

Bäst är att ha backups som inte går att skriva över/ta bort, dvs där det går att skapa nya men inte ändra/ta bort tidigare versioner. Vissa molntjänster har såna möjligheter, men det går också att sätta upp själv -- dock så är det nog något som de flesta anser vara någorlunda bökigt.
Ett sätt är att köra filsystem med snapshots (t ex ZFS, btrfs) och ta dem automatiskt, så att bara root/administratör har rättighet att ta bort dem.
Då är man säker även om de tar sig in på backupservern och tar bort/krypterar alla filer, så länge som de inte lyckas hacka till sig adminrättigheter också; bara att ta bort infektionen och sen göra en rollback till tidigare version, innan filerna togs bort/krypterades. Och sannolikheten att någon automatisk mjukvara hackar servern lär vara extremt låg, det skulle behöva isåfall behöva vara en människa som gör jobbet. Och sannolikheten att någon skulle göra det mot en vanlig Svensson lär också vara extremt låg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Backupar det mesta på en extern hårddisk, hade gärna skaffat mig en NAS dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Går utmärkt att göra så, fick göra en ominstallation förut när bootdisken dog, hittade mina pooler direkt efter.

Vad tror du, skulle man rent teoretiskt kunna göra så att man byter bootdisk, installerar proxmox där med truenas och fortfarande kunna byta tillbaka till den gamla ifall det inte går som planerat? Det borde inte vara något problem.

Har funderat på om man kan göra en image på befintlig disk och på något sätt använda den i proxmox, så att allt redan är färdigconfat, men blir enhetsbeteckningarna annorlunda då, måntro.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja bygga en NAS och lära mig sätta upp egen molnlagring som är så nära underhållsfri som möjligt. Kör just nu bara med extern SSD och har några gamla externa mekaniska diskar som jag backat upp gamla datorer med. Men vill ha något som automatiskt backar upp mobilerna i hushållet. USB-sladdar känns sjukt förlegat. Inte minst när jag måste hjälpa morsan att tömma hennes iphone som hon råkat synka med icloud.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har själv en Synology 1821+ med 80tB ungefär och sedan en Synology 1819+ som backup på olika platser med 25 TB. Har fungerat bra sedan 2014.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk

Kör med en Combo, google one för bilder, dokument som jag vill ha lätt tillgängligt och så, vissa icke viktiga backups av några spelfiler.
sen internt en Qnap Nas och en windows lagrings server med sonarr etc på.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kelthar:

Vad tror du, skulle man rent teoretiskt kunna göra så att man byter bootdisk, installerar proxmox där med truenas och fortfarande kunna byta tillbaka till den gamla ifall det inte går som planerat? Det borde inte vara något problem.

Har funderat på om man kan göra en image på befintlig disk och på något sätt använda den i proxmox, så att allt redan är färdigconfat, men blir enhetsbeteckningarna annorlunda då, måntro.

Absolut.
Gör en backup av dina settings i TrueNAS Core/Scale som du sedan laddar in.
Protip: Använd ett LSI för dina diskar som du har till TrueNAS, det går att köra passthrough på disk för disk, men det underlättar imho väldigt mycket att bara köra passtrough på ett kort istället för tex 8+ diskar.

Jag kör med detta som redan är flashat med IT-mode och det kommer med kablar, bara att ploppa in i burken och koppla in diskarna, fungerar kanonbra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL