Avgoogla ditt liv med Linus Tech Tips

Permalänk
Melding Plague

Avgoogla ditt liv med Linus Tech Tips

Den kända Youtube-kanalen har inlett en videoserie om hur datoranvändare kan sluta använda förlita sig på Google-produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Man behöver inte vara fullt inkörd i Google även fast man använder vissa av deras tjänster. Exempel från mig; jag använder inte Google som sökmotor och jag använder inte Chrome som webbläsare. Däremot använder jag Gooble maps och Android Auto för bilen.

På samma sätt försöker jag undvika fastna i Microsoft produkter. Dessvärre är många företag helt fast i Microsoft O365 applikationsfälla och betalar nu väldigt höga licenspengar och göder feta Microsoft.

Permalänk
Medlem

Två av mina ledord som jag tänker på är "there are no free lunches" och "choose your battles" man betalar ju för googles tjänster med sina personuppgifter och data, och man får ju då välja, själv har jag gått spåret att ok googles tjänster tycker jag är bra och ger mig värde, och jag är ok med de använder uppgifter de samlar in, sen är jag mer restriktiv när det gäller mycket annat, tex min fb , men jag har tänkt att allt blir ganska komplicerat om man inte vill använda google så klart underhållande serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man behöver inte vara fullt inkörd i Google även fast man använder vissa av deras tjänster. Exempel från mig; jag använder inte Google som sökmotor och jag använder inte Chrome som webbläsare. Däremot använder jag Gooble maps och Android Auto för bilen.

På samma sätt försöker jag undvika fastna i Microsoft produkter. Dessvärre är många företag helt fast i Microsoft O365 applikationsfälla och betalar nu väldigt höga licenspengar och göder feta Microsoft.

"Del 2 ska ta upp kartor, reklamblockering, lösenordshanterare, molnlagring och Youtube."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Del 2 ska ta upp kartor, reklamblockering, lösenordshanterare, molnlagring och Youtube."

Toppen, ser fram emot det.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Youtube är det stora problemet som de flesta verkligen märker av. Jag hade inte klarat av en hel dag med youtubesreklam som gratis varianten har, där de i princip endast kan ha denna reklammängd för att folk inte har så mycket alternativa tjänster att välja på.

Permalänk
Medlem

På mobilen (Android) har jag åtminstone delvis gått över från google maps till OsmAnd+. Då kan jag använda offlinekartor med open street maps och behöver inte vara uppkopplad mot internet. Å andra sidan kommer ju hela Android från Google...

Permalänk
Medlem

Jag är så inbakad i Google så jag försöker utnyttja det så mycket jag kan istället

#Hjärntvättad.se

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Försöker använda DuckDuckGo så ofta som möjligt, men tyvärr är sökresultaten sällan lika bra som Googles.
Hoppade aldrig på Gmail-tåget och använder fortfarande min antika Yahoo mail, som tyvärr har lite segt interface.
Har inga Android-enheter heller så jag känner mig inte väldigt Google-beroende egentligen.
Å andra sidan har vi Gmail och Google Docs på jobbet (betald version, som enligt avtalet inte spårar oss på samma sätt som vanliga konsumenter, men man vet väl egentligen aldrig säkert) och det är sjukt smidigt jämfört med Office365 och Teams som vi ibland tvingas använda med samarbetspartners i något projekt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Är sista avsnittet YouTube alternativ och kommer floatplane listas? 😅😂

Permalänk
Medlem

Jag är numera nästan helt nöjd med DuckDuckGo istället för Google, och jag bytte från GMail till Proton för många år sedan.

Att jag numera nästan är helt nöjd med DuckDuckGo kan ju bero på att jag vant mig med sämre resultat.. Men jag finner det jag söker; det enda jag saknar är informationen om till exempel öppettider som Google visar när man söker efter ett etablissemang av något slag. Ofta löser det sig genom att söka ”etablissemang öppettider”.

Permalänk
Medlem

Fortfarande aldrig använt chrome, ser ingen tjusning med att marknadsledande spåraren ska också göra programvaran man använder för att nå nätet med…

Permalänk
Medlem

Jag har avgooglat hårt de senaste åren, är nästintill fri, men det går inte att komma hela vägen fram egentligen, mest pga mobilt BankID och bankernas egna appar som endast går att installera via Google Play.

I övrigt så kan man ersätta det mesta t.ex. såhär:

  • Google Search -> Ecosia/DuckDuckGo

  • Google DNS -> Quad9

  • Gmail -> Proton Mail

  • Google Photos -> Immich

  • Youtube (desktop) -> Piped (tredjeparts frontend som är mycket snabbare och inte kräver autentisering)

  • Youtube (android) -> LibreTube (ansluter till Piped)

  • Google Maps -> OpenStreetMap (appen OsmAnd+ på Android)

  • Google Tasks -> Obsidian eller motsvarande, finns många alternativ

  • Google Android -> GrapheneOS

Att avgoogla är inte gjort över en natt, men fan så skönt det är när det är gjort och man slipper få t.ex. notiser i telefonen när dom har skannat dina foton och kompilerat ihop nåt kollage med fula effekter på. Googles tjänster funkar generellt väldigt bra så vissa alternativ är lite opolerade i jämförelse, ibland hittar man kanske inte en destination i OpenStreetMap, men även om man i det läget då halar fram Google Maps så har dom tappat typ 99.9% av all data om dig ändå, så det spelar mindre roll.

Ska nog ta och se vad LTT hittar på, dom kanske har grävt fram nåt alternativ som jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

På samma sätt försöker jag undvika fastna i Microsoft produkter. Dessvärre är många företag helt fast i Microsoft O365 applikationsfälla och betalar nu väldigt höga licenspengar och göder feta Microsoft.

Ptja, runt 740:- per månad ex moms (925:- ink) per anställd om man kör E5 licens med teams.
Då är Microsoft inte klara där, finns mängder med andra tillägg. Snordyrt att använda Microsoft i företagsmiljö.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har avgooglat hårt de senaste åren, är nästintill fri, men det går inte att komma hela vägen fram egentligen, mest pga mobilt BankID och bankernas egna appar som endast går att installera via Google Play.

I övrigt så kan man ersätta det mesta t.ex. såhär:

  • Google Search -> Ecosia/DuckDuckGo

  • Google DNS -> Quad9

  • Gmail -> Proton Mail

  • Google Photos -> Immich

  • Youtube (desktop) -> Piped (tredjeparts frontend som är mycket snabbare och inte kräver autentisering)

  • Youtube (android) -> LibreTube (ansluter till Piped)

  • Google Maps -> OpenStreetMap (appen OsmAnd+ på Android)

  • Google Tasks -> Obsidian eller motsvarande, finns många alternativ

  • Google Android -> GrapheneOS

Att avgoogla är inte gjort över en natt, men fan så skönt det är när det är gjort och man slipper få t.ex. notiser i telefonen när dom har skannat dina foton och kompilerat ihop nåt kollage med fula effekter på. Googles tjänster funkar generellt väldigt bra så vissa alternativ är lite opolerade i jämförelse, ibland hittar man kanske inte en destination i OpenStreetMap, men även om man i det läget då halar fram Google Maps så har dom tappat typ 99.9% av all data om dig ändå, så det spelar mindre roll.

Ska nog ta och se vad LTT hittar på, dom kanske har grävt fram nåt alternativ som jag missat.

Google som sökmotor är något jag har svårt att gå ifrån. Även fast det blivit enormt mycket sämre senaste åren med alla betalda visningar, SEO-optimering och annat skräp så finner jag Duckduckgo vara betydligt sämre.
Tar det bara ett tag att lära om sig vilka taggar man skall använda vid sökningar, eller vad är grejen för att få relevanta resultat?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Google som sökmotor är något jag har svårt att gå ifrån. Även fast det blivit enormt mycket sämre senaste åren med alla betalda visningar, SEO-optimering och annat skräp så finner jag Duckduckgo vara betydligt sämre.
Tar det bara ett tag att lära om sig vilka taggar man skall använda vid sökningar, eller vad är grejen för att få relevanta resultat?

Jag tycker allmänt att Ecosia har funkat väldigt bra, det är sällan jag inte hittar det jag letar efter och byter till DDG eller i värsta fall Google. Google är så oerhört dålig idag i mitt tycke, hälften av sökresultaten är ju reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tar det bara ett tag att lära om sig vilka taggar man skall använda vid sökningar, eller vad är grejen för att få relevanta resultat?

Tycker det beror på vad man söker efter, men för allt relaterat till svenska är det nära nog ett måste att sätta region till Sweden.

Får du trots allt det dåligt resultat så låter "!g" framför sökordet dig att söka med Google istället.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den kända Youtube-kanalen har inlett en videoserie om hur datoranvändare kan sluta använda en enda Google-produkt.

Läs hela artikeln här

Jag ser inte problemet men jag kanske bara är gammal?
Någon kommer veta en hel del om mig, och jag har valt att det är Apple. De vet ändå alltid var jag befinner mig, och då är jag helt OK med att använda dem för navigationstjänster.
För sök använder jag sedan många år DDG och är ärligt talat helt nöjd med den motorn. Jag vet att vissa "faller tillbaka" till Google, men ärligt talat har jag under lång tid inte sett några fördelar av det: Man får fler resultat, men inte bättre.

För mail kör jag min egen lilla Postfix+Dovecot-server hemma, med utgående SMTP relay via min ISP, och det funkar finfint så länge man har halvbra koll på hur email fungerar och inte är för många år efter i utvecklingen. Tre DNS-records (SPF, DKIM, DMARC) utöver mailpekaren är vad som behövs för att mail ska fungera fint så länge man inte sysslar med massutskick. Jag har baserat min konfiguration på ISPMail-guiden, men jag ser också att Michael W. Lucas har en kickstarter igång för en guidebok som bör fungera för Debian-baserade system och FreeBSD: Run Your Own Mail Server.

Sen ska väl tilläggas att jag inte är en stor webbvideokonsument: Jag föredrar fortfarande att läsa den information jag tar in, så att inte använda YouTube något särskilt innebär ingen stor personlig kostnad för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ptja, runt 740:- per månad ex moms (925:- ink) per anställd om man kör E5 licens med teams.
Då är Microsoft inte klara där, finns mängder med andra tillägg. Snordyrt att använda Microsoft i företagsmiljö.

Jag kan tycka O365/Exchange Online är rätt prisvärt. Den arbetsgivare som inte har råd att kosta på sig detta kanske man ska fundera på om den arbetsgivaren är något att satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har avgooglat hårt de senaste åren, är nästintill fri, men det går inte att komma hela vägen fram egentligen, mest pga mobilt BankID och bankernas egna appar som endast går att installera via Google Play.

I övrigt så kan man ersätta det mesta t.ex. såhär:

  • Google Search -> Ecosia/DuckDuckGo

  • Google DNS -> Quad9

  • Gmail -> Proton Mail

  • Google Photos -> Immich

  • Youtube (desktop) -> Piped (tredjeparts frontend som är mycket snabbare och inte kräver autentisering)

  • Youtube (android) -> LibreTube (ansluter till Piped)

  • Google Maps -> OpenStreetMap (appen OsmAnd+ på Android)

  • Google Tasks -> Obsidian eller motsvarande, finns många alternativ

  • Google Android -> GrapheneOS

Att avgoogla är inte gjort över en natt, men fan så skönt det är när det är gjort och man slipper få t.ex. notiser i telefonen när dom har skannat dina foton och kompilerat ihop nåt kollage med fula effekter på. Googles tjänster funkar generellt väldigt bra så vissa alternativ är lite opolerade i jämförelse, ibland hittar man kanske inte en destination i OpenStreetMap, men även om man i det läget då halar fram Google Maps så har dom tappat typ 99.9% av all data om dig ändå, så det spelar mindre roll.

Ska nog ta och se vad LTT hittar på, dom kanske har grävt fram nåt alternativ som jag missat.

Min svåraste sak att bli av med kommer nog vara Android. Hur funkar Graphene? Det jag främst tänker på är BankID och Bank appar. Att leva utan bankID skulle vara väldigt, väldigt jobbigt. Vad funkar, vad funkar inte med avgooglad telefon?

Skrivet av Lodisen:

Google som sökmotor är något jag har svårt att gå ifrån. Även fast det blivit enormt mycket sämre senaste åren med alla betalda visningar, SEO-optimering och annat skräp så finner jag Duckduckgo vara betydligt sämre.
Tar det bara ett tag att lära om sig vilka taggar man skall använda vid sökningar, eller vad är grejen för att få relevanta resultat?

Man får vara lite mer nogrann när man ger söktermer. Man får tänka på att DDG faktiskt inte vet mycket om dig, och har svårare att "anta" vad du letar efter.

Jag har använt DDG i flera år, men jag är lite sugen att prova Kagi om det är bättre. Kostar iofs pengar, men inte katastrofalt mycket

Permalänk
Medlem

Live long enough to become the villain. Google var frälsaren av alla nördar en gång i tiden nu är dom bara girigt storföretag.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det är i och för sig inte första gången Linus Sebastian bajsar där han äter.

Men jag tror google lär låta udda vara jämt eftersom de tjänar rätt bra med pengar på LMG. De olika kanalerna LMG äger är väl var och en så stora att de har en eken lontaktperson på Youtube liksom. Så det knorras nog lite men blir inte mycket mer av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jag är så inbakad i Google så jag försöker utnyttja det så mycket jag kan istället

#Hjärntvättad.se

Lite grand så jag gör också. Fast vill inte lägga alla ägg i samma korg, räknar med att konton (från Google, MS, Yahoo, Apple) godtyckligt kan spärras pga whatever när som helst, så det som ligger på Google Drive, Photo, etc, ska också finnas annorstädes. Google-kontot ska inte vara enda återställningskontot för annan mail eller tjänster, osv.

Google Timeline och Bonus kör jag sedan flera år. Bra att veta var jag varit och när. Däremot inser jag att det finns en problematik när man samkör data. Tryggecimex kanske inte vill ge mig husförsäkring om jag hängt mycket i skadedjursbekämpningsbutiker. Eller mina barn kanske inte får sjukförsäkring om jag registrerat mina taskiga gener på någon släktforskningsite.

Google Bonus har gett mig ca 40kr på 2 månader. Inte stora pengar, och säkert billigt för att sälja min integritet, men, jag skiter väl i om någon vet att jag handlat på Hemköp...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Funkar OdmAnd+ bra nuförtiden? Jag försökte degoogla mig en 6-7 år sen och då funkade inte OsmAnd+ vidare bra

Jag har inte använt Google på 10+år, duckduckgo funkar för mig. Samma med Chrome, kör Firefox så mycket som möjligt. När inre FF funkar så blir det Thorium istället

Skrivet av ronnylov:

På mobilen (Android) har jag åtminstone delvis gått över från google maps till OsmAnd+. Då kan jag använda offlinekartor med open street maps och behöver inte vara uppkopplad mot internet. Å andra sidan kommer ju hela Android från Google...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Min svåraste sak att bli av med kommer nog vara Android. Hur funkar Graphene? Det jag främst tänker på är BankID och Bank appar. Att leva utan bankID skulle vara väldigt, väldigt jobbigt. Vad funkar, vad funkar inte med avgooglad telefon?

GrapheneOS funkar väldigt bra, jag upplever det primärt som ett vanilla Android utan bloat, det är mest en massa säkerhetsoptimeringar gjorda under huven som gör stor skillnad. Det är inga problem att installera BankID osv från Google Play, men sen använder jag mest Obtainium för att installera övriga appar från F-Droid och github/codeberg i så stor utsträckning som möjligt. Däremot är det nog så att bara det faktum att köra GrapheneOS i grunden gör en enorm skillnad för hur mycket fingeravtryck du lämnar efter dig.

Sen är GrapheneOS väldigt enkelt att installera, man kopplar bara telefonen via USB till datorn och så går man till deras installer på webben, allt görs via webbläsaren. Har aldrig varit med om en så enkel procedur för att flasha en custom ROM.

Permalänk
Testpilot

Ser personligen inte någon större vinning att göra sig av med Google. Jag använder den tjänst jag tycker fungerar bäst eller är mest prisvärd; sedan om det är Google, Microsoft eller annat alternativ spelar mindre roll. När jag strävar efter en funktion, då väljer jag den som gör jobbet snabbast, smidigast och med minst trassel.

Youtube, Docs, och Maps är saker jag använder dagligen i min vardag, och jag har haft svårt att hitta något rimligt alternativ. Google-sök är något jag nyligen återgått till efter att ha försökt nyttja både DDG och Bing, är helt enkelt inte lika relevanta resultat för det jag oftast söker efter.

Likaså nyttjar jag MS-konto och OneDrive flitigt för att enkelt synca upp enheter — något som blivit desto viktigare med Testpilotandet. Spara skärmdumparna direkt på skrivbordet och börja jobba direkt på en annan dator, både hemma eller till fots.

Jag strävar efter simplicitet när det kommer till den världsliga vardagen. Jag känner inte att jag har varken orken eller engagemanget att jonglera massa OpenSource-alternativ eller allehanda lösningar som krånglar till det "i onödan".

Men för den som har drivet eller annars vill bli av med spårande IT-titaner är det självklart bra att det åtminstone finns godtyckliga alternativ där ute, och är även glad att se stora profiler likt LTT lyfta ämnet

Fixa lite grammatik, fat-finger mobilskrivande.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

jag de-googlade för 6 år sedan, väldigt skönt att inte vara låsta i deras skräp, man blir förvånad hur mycket trams de håller på med, jag fick nog när jag åkte utomlands och vart utelåst från att kolla mailen för "suspicious login activities"

Permalänk
Medlem

Bra ska följas med intresse ogillar google & deras övervakning, speciellt efter att det för en hel del år sen kom fram att nsa hade spion kod i routrar hårddiskar osv (ja att de avlyssnade merkel oxå)som både apple & microsoft protesterade mot medan google inte gjorde så.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det är väl så att många "behöver" (är förstås något slags kombination av faktiska behov som är mer generella och då egna val utifrån vad som upplevs enkelt, osv) vissa Google-lösningar och/eller vissa Microsoft-lösningar och/eller vissa Apple-lösningar.
(De känns väl som de mest direkta jämförelserna på en nivå iaf; Apple är väl något bättre men har samtidigt lite överdriven, ibland närmast blind, goodwill baserad i välslipad marknadsföring, Microsoft känns ju mer som att ledningen 100% ser upp till Google och vill vara precis som dem, och även försöker göra typ allt men typiskt på mer buffliga sätt)...

Men även om man använder vissa av deras grejer så behöver man ju inte ge någon av dem precis allt på ett silverfat, oavsett om det är Google eller Microsoft eller vem som nu vill köra över dig...
Använder vissa lösningar från alla tre, men föredrar generellt oberoende aktörer framför "helhetslösningar" där kunden alltid förlorar i slutänden, allra helst self-hosting när det passar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304