Microsoft miljardsatsar på svensk sjukvård

Permalänk
Melding Plague

Microsoft miljardsatsar på svensk sjukvård

Nästan 34 miljarder kronor kommer att investeras i svenska molntjänster, AI-infrastruktur och kompetensbildning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi inte subventionerar det allt för mycket via skattesedeln.

Permalänk
Medlem

"Vill utbilda 250 000" där 200 kommer få jobb

Permalänk
Medlem

Bra att någon satsar på det, Sverige själv lär inte gör det fråns långt efter tåget gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Hoppas vi inte subventionerar det allt för mycket via skattesedeln.

Fixed it

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

haha precis xD om ens 100 får jobb

Permalänk

Det blir som det brukar bli, en stor satsning på Ai ska hjälpa åt med vårt arbete och det slutar med att Ain tar våra fruar/män. Alltså på samma sätt som den där trädgårdsmästaren man anlitade för att hjälpa en med trädgården.

Annars intressant framtid det är med Ai. Jag påstår hela tiden att Ai idag ofta är riktig dålig på det mesta, men utvecklingen går supersnabbt framåt, det är lite déjà vu känsla smartphone på slutet av 90talet.

Vilka som ska satsas på att lära sig använda Ai är en bra fråga? Ofta tänker man på en person som har läst teknisk fysisk, kanske doktorerat och jobbat något år. Men jag tror även helt vanliga personer kan vara rätt att lära sig tillämpa Ai. De behöver inte det minsta förstå hur denna Ai fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skrivet av LessHack:

Bra att någon satsar på det, Sverige själv lär inte gör det fråns långt efter tåget gått.

Skrivet av Superfrog:
Skrivet av HazZarD:

haha precis xD om ens 100 får jobb

Lugna er lite, snart blir det citronbrist

Det är bra när investeringar hamnar i Sverige och pengar som går till kompetensutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur Swecklockers inte kan se genom detta. Ulf Kristersson ställer sig på en scen och lanserar tillsammans med Microsoft, Microsofts egen investering i sina svenska datacenter. Microsoft ska alltså köpa (investera) i hårdvara till sina egna datacenter, en investering som är avdragsgill mot intäkterna som hårdvaran ger. Projektet ger även väsentligen ökad elförbrukning i de svenska näten (antagligen har de även specialpris på elen) samtidigt som det inom samma elområde på många platser är etableringsstopp. Vad ger detta oss medborgare och till vilken kostnad?

Offentlig sektor är fullständigt inlåst i properitära lösningar som Azure, Microsoft 365, Teams, Sharepoint och Windows. Medan startups klarar sig med en stack som är helt öppen och inte har en enda Microsoft produkt i portföljen.

Ska vi tillhandahålla beräkningskapacitet till resten av världen samtidigt som vi inte mäktar med att hålla ett elsystem som klarar vintrarna utan att staten måste dela ut bidrag? Det går inte ihop. Det hjälper föga att vi konsumenter får betala för våra effekttoppar för att skapa incitament att minska dessa topparna, när Microsoft onlinear 20000 servrar med 700W GPU och 300W för resten. Det är 20MW bara för denna "satsningen". Hoppas det blir lite fjärrvärme av det åtminstone.

TL;DR Jag tror att detta är en nettoförlust för Sverige AB. MS tränger undan lokal innovation och bidrar till ytterligare effektbrist. Ett problem som driver populism och hindrar oss från att bli fossilfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om vi räknar netto så kommer detta att leda till ett negativt hundratal antal jobb.
Vi är redan på väg åt det hållet. Microsoft strategi med dess flera initiativ kommer bara att förstärka detta.
Och vi alla får dessutom betala för det i skattesubventioner åt Microsoft.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir som det brukar bli, en stor satsning på Ai ska hjälpa åt med vårt arbete och det slutar med att Ain tar våra fruar/män. Alltså på samma sätt som den där trädgårdsmästaren man anlitade för att hjälpa en med trädgården.

Annars intressant framtid det är med Ai. Jag påstår hela tiden att Ai idag ofta är riktig dålig på det mesta, men utvecklingen går supersnabbt framåt, det är lite déjà vu känsla smartphone på slutet av 90talet.

Vilka som ska satsas på att lära sig använda Ai är en bra fråga? Ofta tänker man på en person som har läst teknisk fysisk, kanske doktorerat och jobbat något år. Men jag tror även helt vanliga personer kan vara rätt att lära sig tillämpa Ai. De behöver inte det minsta förstå hur denna Ai fungerar.

Nu har du varit på Hubben igen och kikat
Jag tror att du missförstår syftet med AI, det är inte för en speciell målgrupp utan för alla. På samma sätt som mobiltelefonen så kommer alla använda det. Se det som en Schwezisk armékniv som blev en telefon med appar som blev en AI.

Skrivet av beh:

Jag förstår inte hur Swecklockers inte kan se genom detta. Ulf Kristersson ställer sig på en scen och lanserar tillsammans med Microsoft, Microsofts egen investering i sina svenska datacenter. Microsoft ska alltså köpa (investera) i hårdvara till sina egna datacenter, en investering som är avdragsgill mot intäkterna som hårdvaran ger. Projektet ger även väsentligen ökad elförbrukning i de svenska näten (antagligen har de även specialpris på elen) samtidigt som det inom samma elområde på många platser är etableringsstopp. Vad ger detta oss medborgare och till vilken kostnad?

Offentlig sektor är fullständigt inlåst i properitära lösningar som Azure, Microsoft 365, Teams, Sharepoint och Windows. Medan startups klarar sig med en stack som är helt öppen och inte har en enda Microsoft produkt i portföljen.

Ska vi tillhandahålla beräkningskapacitet till resten av världen samtidigt som vi inte mäktar med att hålla ett elsystem som klarar vintrarna utan att staten måste dela ut bidrag? Det går inte ihop. Det hjälper föga att vi konsumenter får betala för våra effekttoppar för att skapa incitament att minska dessa topparna, när Microsoft onlinear 20000 servrar med 700W GPU och 300W för resten. Det är 20MW bara för denna "satsningen". Hoppas det blir lite fjärrvärme av det åtminstone.

TL;DR Jag tror att detta är en nettoförlust för Sverige AB. MS tränger undan lokal innovation och bidrar till ytterligare effektbrist. Ett problem som driver populism och hindrar oss från att bli fossilfria.

Ganska fascinerande att man kan koka ihop det här som du just skrev. Anledningen till att det inte går ihop är för att det inte är så

Permalänk

Angående utbilda folk inom Ai, så blir det säkert som de där Internet, Excel, Word och liknande utbildningar som fanns slutet av 90talet. Typ ingen i framtiden kommer använda internet, Excel ordbehandlingsprogram och det är bara bortkastade pengar eller?

Däremot kommer inte alla få jobb exakt inom det de utbildar sig inom men de kan ändå jobba med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bra när investeringar hamnar i Sverige och pengar som går till kompetensutveckling.

Ja var ju det jag påstod också
Tycker bara det är synd att Sverige inte är land nog att göra det själv. Behövs mer.

Permalänk
Medlem

Jösses... Är det bakåtsträvarklubben som huserar här? Jag tipsade om nyheten då det är bra både för Sverige och för IT-branschen att det investeras här. Hade ni varit gladare om det hade skett i Danmark? Här kan ni iallafall se hela pressträffen. Eller, förresten, strunta i det och kryp tillbaka under stenen ni låg under.

https://www.youtube.com/watch?v=nxLXdqubvEo

Permalänk
Medlem

Inför valet vill alla partier ta bort el subentionerna för dessa hallar, nu verkar alla ha vänt. Konstigt att folk föraktar politik.

https://www.sweclockers.com/artikel/34875-sweclockers-tar-tem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jösses... Är det bakåtsträvarklubben som huserar här? Jag tipsade om nyheten då det är bra både för Sverige och för IT-branschen att det investeras här. Hade ni varit gladare om det hade skett i Danmark? Här kan ni iallafall se hela pressträffen. Eller, förresten, strunta i det och kryp tillbaka under stenen ni låg under.

Tror många har den spontana tanken att "big tech" vill oss inte väl. Dom väljer det som är mest ekonomiskt försvarbart. Och därmed är det sista dom egentligen bryr sig om vilket land dom lägger sina datacenter i...d.v.s. vilket land kan erbjuda bäst subventioner eller andra fördelar.

Och då är det inte långt till citronerna

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av SnabelostSWE:

Jag vet inte alls hur det är med subventioneringar. Det går såklart alltid diskutera och såklart länder/kommuner och andra på olika sätt använder dessa för att få företag investera där.

Jag upplever dock ett större Ai motstånd här på forumet än bland folk i allmänhet, det är lite som med mobilspel. Där man kan få upplevelsen på forumet att i princip ingen i sverige spelar på mobilen. När mobilspel i själva verket är den största spelplattformen.

Att få Ai hit i sverige är viktigt. Ett stort problem med Ai är att det ska vara mer kostnadseffektivt än att inte använda Ai. Och när man ofta idag måste lägga hur mycket tid som helst på att ta bort information i ens fråga, så blir det resultat man vill ha ofta inte värt tiden.

Säg att man ha en excelfil och man vill få en formel för något. Copy & paste från excelfilen rakt in i ain och ett svar ut, det är inte så tidskrävande. Att däremot hitta på egna kolumner, egen data osv och sedan ställa frågan och tolka svaret. Ja, det blir väldigt mycket mer tidskrävande.
Och min poäng är att mer Ai inom landet så kan mer typ av information gess till dem, självklart inte det mest känsliga. Men den stora skaran jobbar heller inte med det.

Permalänk
Medlem

Angående utbilda folk inom Ai, så blir det säkert som de där Internet, Excel, Word och liknande utbildningar som fanns slutet av 90talet. Typ ingen i framtiden kommer använda internet, Excel ordbehandlingsprogram och det är bara bortkastade pengar eller?

Däremot kommer inte alla få jobb exakt inom det de utbildar sig inom men de kan ändå jobba med det.

Det blir väl att utbilda folk i Microsofts AI-verktyg och AI-lösningar, så att Microsoft kan försäkra sig om att få kunder för dem här i landet.
Jag kan inte komma på någon annan anledning till att Microsoft skulle vilja finansiera (ens delvis) en massa AI-utbildningar.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det blir väl att utbilda folk i Microsofts AI-verktyg och AI-lösningar, så att Microsoft kan försäkra sig om att få kunder för dem här i landet.
Jag kan inte komma på någon annan anledning till att Microsoft skulle vilja finansiera (ens delvis) en massa AI-utbildningar.

Såklart fokus blir deras verktyg. De håller för övrigt på med en massa liknande saker idag.
Folk behöver av olika anledningar ta Microsoft Certifikat, ofta inom just Ai. Microsofts kostnad i det hela är att erbjuda studiematerial, Ai-tjänsten etc.
Alla kan ta dessa oavsett yrke/arbetsgivare. Den största svårigheten för alla är att det är något de får göra på fritiden utöver deras 40h arbete och de får inte en krona av någon. Har de en schysst arbetsgivare som ser mening i det, så slipper de att lägga några tusenlappar för att skriva provet, kanske göra provet på sin arbetstid. Och såklart plugga på arbetstid om de verkligen behöver ha det för deras arbetstid. (vilka inte är många av sveriges befolkning som får)

Jag funderar lite på hur tanken är att det ska bli med satsningen? Det en stor del av befolkningen inte vill göra är att offra fritid för att lära sig Ai. Att de kan utbilda sig gratis inom Microsoft Ai kan alla som har internetåtkomst och tillgång till dator redan göra.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför jag ska bry mig om AI. S-Voice var coolt i 5 minuter när jag var 12 och sen dess har jag ignorerat allt som har med den här genrens idioti då göra.

Dessa datorhallar stjäl bara ström som våra idioter till politiker givit bort, för inte fan kan man kalla det att de förhandlat om saken, till världsimperiets storföretag som i gengäld skulle leda till hundratals nya jobb men som inte fan lett till något alls. Nej fy fan alltså för denna idioti.

Permalänk
Musikälskare

Positivt och jag hoppas andra företag tar efter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Förstår fortfarande inte varför jag ska bry mig om AI. S-Voice var coolt i 5 minuter när jag var 12 och sen dess har jag ignorerat allt som har med den här genrens idioti då göra.

Dessa datorhallar stjäl bara ström som våra idioter till politiker givit bort, för inte fan kan man kalla det att de förhandlat om saken, till världsimperiets storföretag som i gengäld skulle leda till hundratals nya jobb men som inte fan lett till något alls. Nej fy fan alltså för denna idioti.

Testa chat gpt 4o nu när det ändå är gratis vet jag, så kanske du får en idé. Bara ett tips 😉

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls hur det är med subventioneringar. Det går såklart alltid diskutera och såklart länder/kommuner och andra på olika sätt använder dessa för att få företag investera där.

Nej, det är det väl ingen som talar om i nuläget...

Jag upplever dock ett större Ai motstånd här på forumet än bland folk i allmänhet, det är lite som med mobilspel. Där man kan få upplevelsen på forumet att i princip ingen i sverige spelar på mobilen. När mobilspel i själva verket är den största spelplattformen.

Så är det väl i princip alltid? Om man frågar en grupp med något slags specialintresse så kommer de tycka annorlunda och oftast ha mer specifika åsikter än befolkningen som helhet...

Att få Ai hit i sverige är viktigt. Ett stort problem med Ai är att det ska vara mer kostnadseffektivt än att inte använda Ai. Och när man ofta idag måste lägga hur mycket tid som helst på att ta bort information i ens fråga, så blir det resultat man vill ha ofta inte värt tiden.

Säg att man ha en excelfil och man vill få en formel för något. Copy & paste från excelfilen rakt in i ain och ett svar ut, det är inte så tidskrävande. Att däremot hitta på egna kolumner, egen data osv och sedan ställa frågan och tolka svaret. Ja, det blir väldigt mycket mer tidskrävande.
Och min poäng är att mer Ai inom landet så kan mer typ av information gess till dem, självklart inte det mest känsliga. Men den stora skaran jobbar heller inte med det.

Vad innebär att "få hit AI" och "mer AI i landet" konkret, och i vilken mån passar den önskan ihop rent praktiskt med vad Microsoft planerar?

*Känslan* jag får är att planen konkret snarast handlar om att Microsoft tycker det är ekonomiskt fördelaktigt att driva datacenter i Sverige (kanske tack vare subventioner? kanske bara är så oavsett?), samt att de tycker att det är kanon om de ges chansen att träna upp en massa folk att implementera och använda lösningar som sitter ihop med Microsofts prenumerationstjänster.

Det är förstås spekulativt, för allt vi fått höra är ju rätt luddigt, men i det läget är ju frågan vad vi eventuellt "fått hit" mer konkret och om det faktiskt löser ett problem sett till vad man eventuellt får klippa och klistra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Testa chat gpt 4o nu när det ändå är gratis vet jag, så kanske du får en idé. Bara ett tips 😉

Permalänk
Medlem

SVT Nyheter tog upp en intressant poäng här, en stor anledning att Microsoft (och andra stora tech-bolag) är intresserade av att investera i norden är att dessa tech-bolag har satt som policy att de ska vara utan klimatavtryck och därför placerar sina datacenter där det finns tillgång till fossilfri el.
Problemet är att dessa datacenter kräver enorma mängder el, och dessutom har vi många industrier som är igång med att ställa om till fossilfri el, vi håller på med att gå över till eldrivna fordon så det kommer också kräva mer el framöver. Det finns dessutom också många stora företag som vill växa och behöver ytterligare tillgång till el, något de märkt börjar bli problematiskt både på grund av att vi närmar oss gränsen av vad vi kan producera och på grund av att elnätet har svårt för att transportera tillräckliga mänder.
Resten av europa har också ökande efterfråga på el och trycker på att vi ska exportera mer el.

Sammanfattningsvis så behöver vi alltså producera mer el, mer vindkraftverk eller kärnkraftverk, och bygga ut elnätet för att bättre kunna transportera och fördela elen. Risken är stor för att vi kommer drabbas av elbrist och högre el- och nätpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

hur gick det när microsoft satsade i nokia?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

SVT Nyheter tog upp en intressant poäng här, en stor anledning att Microsoft (och andra stora tech-bolag) är intresserade av att investera i norden är att dessa tech-bolag har satt som policy att de ska vara utan klimatavtryck och därför placerar sina datacenter där det finns tillgång till fossilfri el.
Problemet är att dessa datacenter kräver enorma mängder el, och dessutom har vi många industrier som är igång med att ställa om till fossilfri el, vi håller på med att gå över till eldrivna fordon så det kommer också kräva mer el framöver. Det finns dessutom också många stora företag som vill växa och behöver ytterligare tillgång till el, något de märkt börjar bli problematiskt både på grund av att vi närmar oss gränsen av vad vi kan producera och på grund av att elnätet har svårt för att transportera tillräckliga mänder.
Resten av europa har också ökande efterfråga på el och trycker på att vi ska exportera mer el.

Sammanfattningsvis så behöver vi alltså producera mer el, mer vindkraftverk eller kärnkraftverk, och bygga ut elnätet för att bättre kunna transportera och fördela elen. Risken är stor för att vi kommer drabbas av elbrist och högre el- och nätpriser.

Ganska nära men inte helt. Anledningen till att många tech jättar satsar här är på grund av klimatet och det är lättare att kyla här (i kombination med fossilfri el). Behovet i sig har inte ökat de senaste 25 åren. År 2020 förbrukades 146,7 TWh, att jämföra med 2022 som förbrukade 136,7 TWh. Effektiviseringar är också bra. Däremot har man lyckats ställa om relativt väl, avvecklingen av kärnkraften till trots så har under samma period exporten mer än fördubblats från 13,6 TWh till 33,2 TWh (faktan står i samma länkar). Sverige blev korat som innehavare världens bästa elsystem både 2022 och 2023

Med det sagt, så ja Tyskland tjatar på att lägga en ny kabel för att kunna ta in mer el härifrån men om det är problemet så är det nog snarare Nordpool och hela systemet som är problemet. Någon elbrist finns inte i Sverige och priserna går enbart upp om man exporterar mer, alternativt att Sverige skulle börja tokanvända 20 TWh mer per år och det ganska så omgående. Någon direkt brist kommer antagligen heller inte uppstå framåt då både Sverige och grannländer bygger mer eller skruvar upp kapaciteten på existerande verk och jag tycker att det verkar skala rätt väl med varandra. Risken är väl snarare när gammal teknik fallerar, vilket skedde i Finland senast igår när OL3 försvann. 2023 var även ett rekordår av saknad "planerbar" energi i Sverige. Oavsett vad man tycker om den så är det att lägga många ägg i en korg.

Ur ett energi/hållbarhets perspektiv är det en sund affär för techjättar att lägga verksamheterna här. Sedan är det kanske mer tveksamt om lilla Sverige ens ska kunna hitta 250 000 deltagare i en arbetsmarknadspolitisk insats, nuvarande regering är fortfarande "ny på jobbet" och det går inte en vecka utan att de skämmer ut Sverige på en hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

*Känslan* jag får är att planen konkret snarast handlar om att Microsoft tycker det är ekonomiskt fördelaktigt att driva datacenter i Sverige (kanske tack vare subventioner? kanske bara är så oavsett?), samt att de tycker att det är kanon om de ges chansen att träna upp en massa folk att implementera och använda lösningar som sitter ihop med Microsofts prenumerationstjänster.

Jag tror att det handlar om att dels är Sverige i hyfsad framkant rent teknologiskt men samtidigt i princip världsledande på ESG och social hållbarhet samt värderingar. Utöver det är det klimatet och den klappkassa kronan, samt att man antagligen kan förhandla fram förmånliga elavtal förstås. Men just värderingarna är viktiga för satsningen framåt. Gissningsvis kommer AI att byggas in i Windows och övriga tjänster betydligt mer och man satsar nu, på samma sätt som Nvidia satsar, för att växa ännu mer och ännu snabbare om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är också bra att vara realist.

Hur ska du ens hitta 250.000 att utbilda?

Best case scenario så handlar ju det här om att Mivrosoft bjuder in till "kurser" om hur man använder deras Copilot, så med andra ord, kurser riktade mot befintliga kunder, primärt myndigheter, för att dom ska köpa Microsofts Copilot-tjänster.

Skrivet av MsSmith:

Ur ett energi/hållbarhets perspektiv är det en sund affär för techjättar att lägga verksamheterna här.

Men är det bra för Sverige?

Skrivet av MsSmith:

Sedan är det kanske mer tveksamt om lilla Sverige ens ska kunna hitta 250 000 deltagare i en arbetsmarknadspolitisk insats...

Hur kan du ens tro att det är det dom vill/försöker göra?

Skrivet av danedi:

hur gick det när microsoft satsade i nokia?

Eller med deras implemtering av stöd för 3D-skrivare. Det är inte som att Microsoft är främmande för att hoppa på och försöka sälja på hype.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu med elbristen?
De kommer få subventioner och folket kommer att få betala mer för att inte frysa över vintern.