Varför utelämnas 2.5" SSDer oftast ur lagringskonfigurationen idag?

Permalänk

Varför utelämnas 2.5" SSDer oftast ur lagringskonfigurationen idag?

Hej Sweclockers.
När jag suttit och tittat på Jonas utmärkta videor om nya chassin som visas upp under Computex märker jag genomgående att kommentarer i stil med "Finner vi en [panel/bricka etc] med plats för 2,5" SSDer, varför man nu fortfarande skulle använda sådan 2024".
Även många setups man läser i signaturer här på forumet verkar ha konfigureringen bara M.2 SSD eller M.2 SSD + HDD.

Var på jag inser att jag varit lite OOTL lagringsmässig i några år.
Jag vet att man i dag primärt använder NVMe M.2 SSDer monterade på moderkortet som bootdisk/primär lagring och oftast första sekundärdisken (då de flesta MB verkar ha 2 M.2 platser).
De flesta prisvärda M.2/NVMe diskar verkar vara på 2-4TB styck.
Givet att man behöver mer lagring än 6-8 TB lokalt (stort spelbibliotek och dålig uppkoppling, exempelvis), varför inte i första steget gå till 2.5" SSD, snarare än långsamma 3.5" hårddiskar för att bibehålla så hög hastighet som möjligt, även om SATA inte når upp i hastigheterna M.2/NVMe erbjuder?

Varför utelämnas helt traditionella 2.5" SSD från byggen idag, även om M.2 platser är fylda och en vanlig hårddisk kan inkluderas? Varför används inte 2.5" SSD som första steget i sekundär lagringsformat om man behöver mer intern lagring än vad som fysiskt platsar i M.2-platser, snarare än en vanlig hårddisk? Är "priset per TB" det enda svaret på frågan?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

håller helt med. de som dissar 2.5" ssd'er har inte tänkt till ordentligt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Rekordmedlem

För att de flesta inte vill ha det på det sättet ? 2-3 eller ibland 4 stycken M.2 enheter på moderkortet täcker majoritetens behov och för de som vill lagra mycket så är 2,5" ssder ändå helt ointressanta.
Och skulle man ändå vilja använda 2,5" ssd är det trots allt ändå enkelt att koppla in dem så vad är det egentligen du syftar på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tänker vi väl olika, men om man behöver stora diskar för att man har ett stort spelbibliotek t.ex. så är det väl för att man har många spel man spelar tämligen sällan. Då gör väl några sekunders laddtid varken till eller från i det stora perspektivet, och man kan lika gärna välja HDD.

Det andra som kan ta mycket plats är video, och där spelar det ingen större roll om man har det på HDD eller en SSD, då en HDD absolut är tillräckligt snabb att spela en video från, och SSD är att elda för kråkorna. Samma med masslagring av dokument eller liknande, prestandan man får är inte värd vad det kostar.

SATA-SSD:er har helt enkelt nischen att det du kan stoppa dem i en äldre dator, eller för att få mer SSD-lagring då dina M.2-slots är fulla och du inte vill byta. Nischen finns men den är ganska liten.

Men i slutändan spelar det väl ingen större roll vilka SSD:er andra väljer att köpa, trots detta ovan har jag en SATA-SSD i min desktop bara för att jag inte orkade med att mecka med att kopiera data när jag behövde mer lagringsutrymme.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag skulle gissa att 2,5"-diskar generellt är för små rent lagringsmässigt och/eller för dyra sett till pris/GB, i förhållande till 3,5", för att motivera nyköp av lagringsskäl.

Personligen har jag dock kvar gamla 2,5" i burken, så jag håller med om att frågan är relevant, och utrymme för 2,5" var även ett krav när jag bytte chassi nyligen!

Permalänk
Medlem

Har du en dator och behöver mer än 4 x 4/8 TB SSD?

Har du flera datorer och andra prylar platsar NAS bättre in. Vill du inte ha en NAS så är en USB-C-SSD idag bra mycket eller i.a.f. märkbart snabbare än SATA 6 Gbit/s är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Givet att man behöver mer lagring än 6-8 TB lokalt (stort spelbibliotek och dålig uppkoppling, exempelvis),

Det är nog detta som det faller på, antalet som behöver mer än 6-8 TB lär vara försvinnande liten. Och av de som behöver så mycket lär det vara en liten minoritet som behöver SSD-prestanda på hela lagringen.

En annan faktor är att utvecklingen av 2.5" SSDer helt har avstannat, tillverkarna satsar helt på M.2 istället. Så 2.5" SSDer är över lag inte billigare än M.2 SSDer, hade det varit en betydande skillnad så hade nog många fler köpt 2.5" SSDer. Men som det ser ut nu så köper man M.2 för prestandan och HDD för priset, och 2.5" SSD först när man behöver mer SSD men fått slut på M.2-portar.

Permalänk
Medlem

Jag har ju gamla burkar, men tycker att SATA-SSD är rätt bra pris på om man lyckas hitta rätt läge. Har en 2TB PNY SSDsom jag knep för, eauöhh...799 kanske, på Amazon, och en 8TB Samsung jag norpade från Inets drop för kring 2400kr. Och så har jag kryddat med begagnade Intel-enterprise-diskar jag köpt billigt. Funderar på att skaffa en M2 för boot-disk, men min setup nu med 1.6TB Intel SSD som dual boot för MacOS och Windows 11 funkar så bra att jag inte ser något större behov. Struntar glatt i alla eventuella konflikter med annat inkopplat, kylning, eller whatever, bara att köra - fast med SATA3 som begränsning såklart.

Men, alla får tycka olika.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Finns ju en nisch här också. Linux-system kan ju köras direkt i RAM. Har man RAM nog (>16GB) så kan man i praktiken köra hela systemet från en ramdisk. DDR4 ligger runt 7GB / sekund vid filkopiering internt på en ramdisk och maxar en M.2 disk lätt.

Eftersom Linux ryms på under 20GB så är det lätt ha hela systemet + en rejäl cache när man har 64GB eller mer RAM vilket gör att diskarna inte rörs förutom när man sparar. Behöver man högre hastighet än 1GB per sekund på filer så är det i praktiken kopieringar och inte varm data. Här klarar Linux rätt mycket innan det blir belastat.

Jag rensade nyligen av några disketter och letade fram ett moderkort som fortfarande hade en kontakt för diskettstation. Ett moderkort med en AMD CPU med 4 kärnor och 8GB RAM. Tog en stund att starta (Senaste Linux Mint) men man märkte inga hick när man körde systemet. Väntetiden låg mest vid inloggningen så kan ha varit något där då det var en kloning av Server-systemet jag kör bara för att plocka ut lämpliga avbilder av diskarna.

Systemet hade ungefär 10-20% belastning och lånade grafikkortet från min server.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon