SNES-spel som inte funkar

Permalänk

SNES-spel som inte funkar

Hej!

Har två spelkassetter med Choplifter 3 som inte vill fungera. Båda är PAL-kassetter, märkta SNSP-3C-UKV resp SNSP-3C-UKV, alltså tysk resp brittisk utgåva.

Mitt SNES är märkt SNSP-001A (SCN) och det borde väl inte vara några regionkodsrelaterade problem med tanke på att båda spelen är PAL-versioner, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Hej!

Har två spelkassetter med Choplifter 3 som inte vill fungera. Båda är PAL-kassetter, märkta SNSP-3C-UKV resp SNSP-3C-UKV, alltså tysk resp brittisk utgåva.

Mitt SNES är märkt SNSP-001A (SCN) och det borde väl inte vara några regionkodsrelaterade problem med tanke på att båda spelen är PAL-versioner, eller?

Jopp, alltihopa är PAL, så det bör inte finnas några kompatibilitetshinder.

Har du testat andra spel i konsolen med större framgång?

I kassetterna finns det inte så värst mycket som kan gå sönder, bara några maskroms och periferikomponenter. Är det bara de spelen som inte vill hade jag testat att rengöra kontaktblecken.

Lättast är det om du kan ta isär spelen, är nån variant på inverterad torx du behöver om jag minns det rätt. Någon form av elektronikrengöringsprodukt som inte lämnar rester eller T-sprit och trasa är att föredra, kan också funka med ett vanligt suddgummi.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tops och isopropanol brukar göra susen. Rengör kontakterna noggrant.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av kaput:

I kassetterna finns det inte så värst mycket som kan gå sönder, bara några maskroms och periferikomponenter. Är det bara de spelen som inte vill hade jag testat att rengöra kontaktblecken.

Lättast är det om du kan ta isär spelen, är nån variant på inverterad torx du behöver om jag minns det rätt. Någon form av elektronikrengöringsprodukt som inte lämnar rester eller T-sprit och trasa är att föredra, kan också funka med ett vanligt suddgummi.

Ja, det ser ut att vara invändig torx. Svårt att se vilken dimension, dock. Ser att det finns ”gamebits” på nätet, 3,8 mm.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Tops och isopropanol brukar göra susen. Rengör kontakterna noggrant.

Får göra det, om jag hittar nån lämplig bits till skruven.

Permalänk
Rekordmedlem

Får göra det, om jag hittar nån lämplig bits till skruven.

Inte bits men mejslar.
https://www.amazon.se/Prasacco-s%C3%A4kerhetsskruvmejselsats-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har lite dålig koll på vilka dimensioner som är vanliga, men då är det specialdimensioner (3,8 / 4,5 mm) jag inte kommer hitta hos t.ex. Biltema?

Permalänk
Rekordmedlem

Har lite dålig koll på vilka dimensioner som är vanliga, men då är det specialdimensioner (3,8 / 4,5 mm) jag inte kommer hitta hos t.ex. Biltema?

Det handlar om att de gjort en egen skruvskalle snarare än dimensionen, kan möjligen finnas bits i nån "tamperproof/säkerhetsbits" sats men jag tror inte den finns hos Biltema.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skallen heter Game bit och är en inverterad torx aka verktyget är typ som en 8 kants hylsa med "torxvingar" i hörnen.

och tror inte biltema har några av dessa de säljer då det typ bara är nintendo som använder dem och gjort ända tillbaka till NES tiden minst både på kasetterna och deras konsoller.

setet som @mrqaffe länkade ger dig alla pontentiella skallar du generellt behöver för nintendokonsoller både gamebit i bägge storlekar och triwing mejsel (osäker om nintendo faktiskt använt denna men lika dyrt att köpa set utan den...).

du kan spara några kronor och välja ett annat set om du vill
https://www.amazon.se/-/en/XJ-ZP000089/dp/B0CWGFQ6VF/ref=sr_1...

typ 99% att det är samma mejslar bara annan färg på triwing mejseln

eller så köper du ett "komplett" set special bits
https://www.amazon.se/-/en/130-Precision-Screwdriver-Upgrade-...

dock typ dubbla priset men du får då även specialare för andra ev skruvar från andra tillverkare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

setet som @mrqaffe länkade ger dig alla pontentiella skallar du generellt behöver för nintendokonsoller både gamebit i bägge storlekar och triwing mejsel (osäker om nintendo faktiskt använt denna men lika dyrt att köpa set utan den...).

Triwing används på Nintendo DS åtminstone. Fick skaffa en sån när min bråkade. Dock är batteriluckan en vanlig kryss, så batteriet "får" man byta själv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Triwing används på Nintendo DS

Och även på N64!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fick tag i ytterligare ett ex av samma spel, samma ”kod” (ukv-3c) som inte heller funkar.

Permalänk
Medlem

SNES har ju en del versioner och det finns spel som inte funkar på vissa.
Som tex SNES 1CHIP så finns det 4-5 spel som inte ens startar och ett tiotal som har varierande problem alltifrån en pixel har fel färg på start menyn till större grafikproblem och annat.

Finns även några få spel som är helt felfria på 1CHIP men har små problem på 2 chip versionerna.

Kommer dock inte alls ihåg vilka spel det handlade om men dom flesta var ganska små/okända spel, nåt/några lite större/mer välkända spel hade bara små problem vad jag minns.

Så är det möjligt att prova på en annan snes?
Är din snes moddad med nåt som rgb ut/region mod/CEC mod/ljud/osv om ja så kan det ha med saken o göra.
Hur ser pinnarna ut i kassetporten?
Skadade? Sitter alla på exakt samma ställe dvs ingen som ser lite mer intryckt ut/sned/böjd/osv.
Skit i porten/oxiderade pinnar (kan va svårt/omöjligt att se)?

Det är ganska enkelt att rengöra porten på en snes du kan alltid googla MEN se upp med en del tips då.
Som tex tandborste man vill INTE dra nåt fram och tillbaks på pinnarna (kan enkelt leda till böjda pinnar) man bör enbart dra nåt upp o ner!
MEN denna guide från RetroRGB om både port och kasset är vad man bör göra.
https://www.retrorgb.com/cleangames.html

Och JA det kan vara nån/några pinnar som inte är ok/är skitiga med dålig kontakt som är felet.
Tex så kan andra spel vara lite tjockare=lite högre tryck och kontakt så det räcker, heller spelet i sig är renare har en bättre yta som ger lite mer kontakt osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!