Även Intels senaste laptop-processorer är instabila

Permalänk
Melding Plague

Även Intels senaste laptop-processorer är instabila

Användare av 13:e och 14:e generationens laptop-processorer från Intel har också börjat uppleva krascher.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara köpa det som är bäst prestanda i spel oavsett tillverkare. Men det här får en ju att tveka på en Intel-produkt i närtid :/.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså man får skylla sig själv om man inte har en Xeon och ECC-RAM i sin laptop om man vill att den ska vara stabil

Permalänk

Trist, känns som deras CPUer blivit framrushade pga AMDs starka press utan att de hunnit få allt tillrätta.

Med det sagt har jag själv en 7800X3D sedan 3-4månader tillbaka som jag hittills fått 5-6blåskärmar på så inte bara Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Trist, känns som deras CPUer blivit framrushade pga AMDs starka press utan att de hunnit få allt tillrätta.

Med det sagt har jag själv en 7800X3D sedan 3-4månader tillbaka som jag hittills fått 5-6blåskärmar på så inte bara Intel.

Det konstiga är att det kändes som att de fick en så bra start med alder lake ändå, 1280P som jag har i min laptop var visserligen sämst med power management i typ ett halvår men annars stabil iallafall, och generellt kändes alder lake som en stor framgång, men följande iterationer har krånglat mer bara om man ska tro snacket. Förstår inte vad problemet är.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

"Intel har i skrivande stund ingen permanent lösning på problemet utan hänvisar ägare till processorerna att hålla sig till de strömprofiler som följer tillverkarens specifikation."

Det hjälper ju inte vad jag läst mig till? Folk har ju provat 192W/128W profilen också med samma problem, klocka ner 1GHz fungerar för vissa.

Gamers Nexus senaste video pratar de även om att oxidering kan va problemet: https://youtu.be/gTeubeCIwRw

Permalänk
Snusfri

Frågan är om det är 1-2st av 1000st CPU'er som har problem eller om det är 10-20st, 100-200st eller så.

Inget sådant framkommer någonstans, så det känns lite väl mycket hönsfarm av en fjäderatom just nu.

Sedan litar jag inte det minsta på GN längre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag brukar bara köpa det som är bäst prestanda i spel oavsett tillverkare. Men det här får en ju att tveka på en Intel-produkt i närtid :/.

Same, är inte loyal mot någon tillverkare, utan köper den bästa produkten vid tillfället.

Jag har varit mkt kritisk mot Intel senaste tiden, deras hyperthreading är en styggelse, side channel attacker är värre hos Intel.
Det är löjligt att dom behöver dubbelt så mkt energi som en motsvarande AMD för samma prestanda i spel.
Asymmetriska cores blev en kalkon, trots Intel skapade AVX512 har det varit nästan omöjligt använda det senaste generationerna.
Har för mig Intel gjorde något med deras IO enhet också, så IO prestanda fick rejält mkt högre latens.
Allt det suger, men det som är absolut oacceptabelt är att chipen slutar fungera.

Intel förtjänar inte idag att ha sina ~75% av x86 marknaden.

Jag hoppas Intel tar sig i kragen och fixa sina problem och börjar leverera bra produkter igen.
Ser ett ljus i tunneln då backside power delivery och chiplet design har Intel en edge över andra.

Permalänk
Medlem

#Detgårbranu.

Väldigt tråkigt när sådant här händer. Synd om drabbade kunder. Intel har nog pengar att köpa sig ur det hela. Om det nu är så att grundorsaken är någon dumsnål grej för att putsa siffrorna lite hoppas jag de lär sig sin läxa. Men just nu vet vi u inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

#Detgårbra nu.

Väldigt tråkigt när sådant här händer. Synd om drabbade kunder. Intel har nog pengar att köpa sig ur det hela. Om det nu är så att grundorsaken är någon dumsnål grej för att putsa siffrorna lite hoppas jag de lär sig sin läxa. Men just nu vet vi u inte.

Jag tror Intel publikt är färdiga med detta, dom kommer lösa det som vilket RMA ärende som helst nu. Och det känns ju inte korrekt.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då blir det nog en AMD i vinter, för första gången. Om inte Intels 15700k är megastabil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielwerner:

Jahapp, då blir det nog en AMD i vinter, för första gången. Om inte Intels 15700k är megastabil.

Det får du ju inte veta på rätt länge. Problemen med 13000-serien uppdagades ju relativt nyligen ändå, drygt 1.5 år efter release.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Tur då att dom inte är bäst i spel å inte har varit i några år

Självklart beroende på prisklass men dessa problem verkar inte påvärkar budget segmentet än så länge..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Spekulationerna just nu är bland annat korrision på grund av fel i tillverkningen, men utan ett uttalande från Intel lär vi få vänta någon månad innan vi får svar.

Samt 15th gen borde ha vissa lugna cpuer iallafall då det blir en salig blandning med vem som tillverkar cpuerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Den är megastabil bara du kör nerklockat

Permalänk
Medlem

Karma... De skyndar på för snabbt. Ta det lugnt, låt AMD dra ifrån i några år medan ni jobbar på ett större hopp.

Senaste Intel jag köpte var en Core 2 Duo E6300 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Hoppas att alla med intel får lämna tillbaka cpuer och få ersättning för moderkort mm

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur detta spelar ut.
Inte märkt något själv än sålänge på laptop eller server som kör Intel.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Har en 13700H i min laptop och har inte märkt av något konstigt. Är det att de inte håller över tid?

Permalänk
Medlem

Ajdå.. kör AMD på den stationära, men det sitter en i7-1365u i den bärbara. Har verkat OK än så länge (har den mest bara för plugg och jobbrelaterade syften när jag är iväg), hoppas att den inte blir drabbat iaf...

Rent spontant dock känns det som att i det här laget Intel måste få på sig ett kol och antingen se till ifall de kan få fram en ordentlig permanent fix, alternativt så borde de återkalla samtliga påverkade modeller, framför allt ifall det visar sig att problemet innebär en permanent degradering av processorn över tid och/eller om fixen inte går att appliceras i mjukvara eller mikrokod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Frågan är om det är 1-2st av 1000st CPU'er som har problem eller om det är 10-20st, 100-200st eller så.

Inget sådant framkommer någonstans, så det känns lite väl mycket hönsfarm av en fjäderatom just nu.

Sedan litar jag inte det minsta på GN längre.

På desktopsidan så verkar problemet vara närmare 50% hos vissa aktörer. Dessa siffror kommer inte från GN utan från Level1 Techs som i sin tur varit i kontakt med en rad olika större återförsäljare och företag som har servrar. Så det vore inte orimligt att det även gäller laptops.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Du gör ändå inget viktigt av betydelse vid datorn lär de säga om man klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Fast då hade du väl inte köpt Intel de senaste åren ändå?

Permalänk
Medlem

Osannolikt att 12-serien magiskt skulle vara opåverkad. Kanske märks felet mindre, då den klockar bra mycket lägre. Jag har inte märkt något iaf.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Osannolikt att 12-serien magiskt skulle vara opåverkad. Kanske märks felet mindre, då den klockar bra mycket lägre. Jag har inte märkt något iaf.

Annan arkitektur och annan nod? Tänker intel 7 vs intel 7 enhanced?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Annan nod och tillverkning? Klockfrekvenser och spänning verkar inte vara orsaken eftersom försök att undervolta och underklocka verkar inte fått bukt på problemen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Annan arkitektur och annan nod? Tänker intel 7 vs intel 7 enhanced?

Skrivet av Xinpei:

Annan nod och tillverkning? Klockfrekvenser och spänning verkar inte vara orsaken eftersom försök att undervolta och underklocka verkar inte fått bukt på problemen.

Ja, det är mycket spekulation (eftersom Intel inte säger ett ord), varav en möjlig orsak är problem med oxidering vid tillverkningen.

Isåfall är det ju fullt möjligt att 12000-serien är felfri.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärdet på nyare intel cpuer kanske rasar ordentligt nu om änns folk vill köpa dessa, kanske om man får betalt för att ta emot

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Andrahandsvärdet på nyare intel cpuer kanske rasar ordentligt nu om änns folk vill köpa dessa, kanske om man får betalt för att ta emot

Samtidigt används här hemma en i5-13600K för fullt ungefär 30h i veckan, utan en enda krasch, sedan den köptes för 18 månader sedan. Värd varenda krona. Det gäller alltså inte samtliga exemplar ...

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Samtidigt används här hemma en i5-13600K för fullt ungefär 30h i veckan, utan en enda krasch, sedan den köptes för 18 månader sedan. Värd varenda krona. Det gäller alltså inte samtliga exemplar ...

Jo, men som jag förstått det å är det främst 13900 och 14900 har som har problem. De något lägre specade verkar fungera bättre.