Permalänk
Skrivet av anon150406:

Du kör alltså med en PCI-E-kabel som inte tillhör ditt nätaggregat? Samma fabrikat är inte en garanti för att den ska fungera. Risken finns att du bränt något i kortet. Nissen som sålde kabeln till dig verkar ha noll koll. Leta upp en riktig adapter till dina kablar eller ett eftermarknadskit som är just för ditt nätaggregat.

Den ska ha tillhört en RX750 som ska ha varit kompatibel med min 750M, enligt han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

Hade blandat ihop dem helt, dem 2 6+2pin kablarna som går i grafikkortet är den tredje kabeln, den där andra type 3 var något helt annat, verkar ha nåt med hårdiskarna att göra. Sorry!

En fråga till, gällandes kontakterna på Grafikkortet.
Vad är det för kontakter? Det verkar finnas lite olika utföranden och du har inte skrivit ut vilken modell du har.

Endel verkar ha 2st 8pin-kontakter, endel 2st 8pin + 1st 6-pin och sedan några med 3st 8pin.

Ingen aning om det skulle finnas någon variant med 1st 6-pin och 1st 8-pin, men det är vad GPU-Z indikerar när jag tittar lite närmare.
Stämmer det med kontakteringen du har?
Det kan vara så att det bara är detta som visas i GPU-Z men det finns också en risk att det kan vara problem med en av kontakterna eller den adderade kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Spelar ingen roll hur kraftig kabeln är i detta fall. Har med nätagget att göra, dom trycker inte ut mer per pcie kabel.

Det har allt med det att göra, om nu ett uttag från nätagget bara kunde ge ut 150 watt hur fasen kan då mitt 7900xt dra 350 watt på en kabel?

Så länge nätagget körs i single rail läge så är det inga konstigheter att dra all effekt genom en kontakt bara den är dimensionerad för det! Och hade nätaggen inte klarat av att leverera 300 watt via en PCI-e kontakt så hade dom inte sålts och följt med när du köper ett nätaggregat.

Så ditt konstaterande va rätt, för typ 15-20 år sen och idag är det säkert rätt om man köper ett noname agg från wish/temu!

Samma sak gäller nya 12pin kontakten, den är SPECIFICERAD för 600 watt men klarar 1000 watt utan problem (Så klart när den är korrekt monterad)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Viita:

En fråga till, gällandes kontakterna på Grafikkortet.
Vad är det för kontakter? Det verkar finnas lite olika utföranden och du har inte skrivit ut vilken modell du har.

Endel verkar ha 2st 8pin-kontakter, endel 2st 8pin + 1st 6-pin och sedan några med 3st 8pin.

Ingen aning om det skulle finnas någon variant med 1st 6-pin och 1st 8-pin, men det är vad GPU-Z indikerar när jag tittar lite närmare.
Stämmer det med kontakteringen du har?
Det kan vara så att det bara är detta som visas i GPU-Z men det finns också en risk att det kan vara problem med en av kontakterna eller den adderade kabeln.

Det är 2 8pin + 1 6pin

Okej då.kanske problemet ligger där då? Jag testade faktist o starta datorn utan den andra 8pin och det lös ipp och allt men kom inte in alls på windows då.. håller tummarna att det bara är kabeln det är problem med då.

Ska dra till webhallen och se om de har en sån kabel jag behöver där..det där charten på corsaors sida, vet inte varför men jag kopplar inte hur man ser vad som passar vad. Fan va dum man känner sig.

Permalänk
Medlem

Prova anslut kabeln med dubbelkontakt till de två 8-pin-kontakterna och den separata till 6-pin-kontakten och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Prova anslut kabeln med dubbelkontakt till de två 8-pin-kontakterna och den separata till 6-pin-kontakten och se om det gör någon skillnad.

Vet qtt problemet är desamma, men ska se om GPU Z säger nån skillnad. Kanske står 2 8pin men ingen 6pin connectad, då borde det ganska klart att det är kabeln det är fel på, antar jag..

Uppdatering: Fläktarna går av och på hela tiden, de snurrar tyå 2 sek sen av 2 sek. Tänkte ba, det står ju 6 pin #1 sen 8pin#1 och 8pin#2 på gpu z, betyder inte detta att den känner av alla.kablarna eller missa.jag någonting? Ang. Det du nämnde om att det bara står 1 6pin o 1 8pin

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kör PSU:n som single-rail istället för multi-rail till att börja med.
Skillnaden är att i Multi-rail-läge har du effektbegränsningar på vissa grupperingar av kontakter, nackdelen är att det sällan brukar framgå vilka som är grupperade tillsammans.

Bara så frågan är ställd så vi har ett svar, använder du Displayport-kabel eller HDM? det är bra att veta så vi kan utesluta eventuellt DP-kabel-problem.

Sedan är jag lite fundersam över att fläktarna inte verkar snurra alls i Windows-läge.
Du skulle kunna installera tex MSI afterburner, och manuellt ställa upp fläktarna för att se om de faktiskt startar i Windows.
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards
Osäker på hur man gör med den nya layouten då jag alltid ställer om till den gamla.

Det finns inget i GPU-Z som jag direkt tycker sticker ut mer än just att fläktarna verkar stå stilla.
Finns det någon "switch" på kortet för tex "silent mode" eller något liknande? Om ja, prova flytta till det andra läget.

Tja, jag kör HDMI! Kabeln vet jag funkar som den ska, testat den till TVn också. Ska se om jag kan ladda ner den MSI afterburner och ska ta en extra titt på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

Vet qtt problemet är desamma, men ska se om GPU Z säger nån skillnad. Kanske står 2 8pin men ingen 6pin connectad, då borde det ganska klart att det är kabeln det är fel på, antar jag..

Uppdatering: Fläktarna går av och på hela tiden, de snurrar tyå 2 sek sen av 2 sek. Tänkte ba, det står ju 6 pin #1 sen 8pin#1 och 8pin#2 på gpu z, betyder inte detta att den känner av alla.kablarna eller missa.jag någonting? Ang. Det du nämnde om att det bara står 1 6pin o 1 8pin

Det stämmer, jag missade det helt, jag såg bara Power för 1st 6pin och 1st 8pin, vet inte varför jag inte såg den andra. Ibland blir man blind för det som är mitt framför en...

Eftersom kortet varit isärplockat och kylpasta ska ha varit bytt så finns det viss misstanke om att det kanske inte är monterat ihop korrekt och att det kan vara en orsak till problemen.
Om du får för dig att demontera kortet och kontrollera så rekommenderar jag att du även försöker titta på någon YT-video efter ett likadant kort eller ett kort med samma kylare och titta specifikt efter eventually plast/nylonbrickor.

Bara så frågan är ställd. Har du några artifakter i Windows när det blinkar?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det stämmer, jag missade det helt, jag såg bara Power för 1st 6pin och 1st 8pin, vet inte varför jag inte såg den andra. Ibland blir man blind för det som är mitt framför en...

Eftersom kortet varit isärplockat och kylpasta ska ha varit bytt så finns det viss misstanke om att det kanske inte är monterat ihop korrekt och att det kan vara en orsak till problemen.
Om du får för dig att demontera kortet och kontrollera så rekommenderar jag att du även försöker titta på någon YT-video efter ett likadant kort eller ett kort med samma kylare och titta specifikt efter eventually plast/nylonbrickor.

Bara så frågan är ställd. Har du några artifakter i Windows när det blinkar?

Artifakter har jag inte sett nåt av, bara det att skärmen tänds på och av, och fryser ibland. Ligger jag bara på hemskärmen och inte kollar youtube eller nåt typ så är allt normalt, det är inte förrän man faktist gör något med ett program eller liknande som det börjar bete sig sådär.

Här är bild från MSI afterburner, kunde sätta fläktarna på max där iallafall. Vet inte om man ska röra nåt med volten där på compatability sektionen? Inte riktigt vågat då jag inte vet vad det gör direkt.

https://imgur.com/a/bf8ihRo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Du kör alltså med en PCI-E-kabel som inte tillhör ditt nätaggregat? Samma fabrikat är inte en garanti för att den ska fungera. Risken finns att du bränt något i kortet. Nissen som sålde kabeln till dig verkar ha noll koll. Leta upp en riktig adapter till dina kablar eller ett eftermarknadskit som är just för ditt nätaggregat.

https://www.corsair.com/eu/en/s/legacy-psu-cable-compatibility

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Efter jag höjde voltage, bara helt random testa jag (jag vet, är dum i huvudet) med +19 så går det att kolla youtube utan problem iallafall.. kanske ba är en slump.

Edit: som bilden jag länka till, på "volt" så står det bara 0 enligt msi afterburner. Checkade i också "force constant voltage" och "unlock voltage control".

Permalänk
Medlem

Som en kommentar så är type 3 och type 4 "kompatibla" för de mesta anslutningar. Dock inte 24 pin

Permalänk

Allt funkade fint tills jag startade battlebit, kom in på serverbrowser utan problem men sen när jag skulle in i matchen kom alla problem tillbaka igen. Men det blev fan så mycket bättre först där när ja fiffla med voltage. Konstigt bara att det står att GPU använder 0. Nu spelar det ingen roll om voltage är forced on, problemen är samma som innan

Permalänk
Medlem

Är det inte bara lättare att strunta i vad din säljare sagt, vad som ska passa och inte och börja från början? Använd rätt kablar och ingen gissning hit eller dit. Låna ett grafikkort och testa om det blir samma fel (med rätt kablar). Ta ett nätagg och testa för att utesluta nätagget etc. Går att köpa på typ netonnet och lämna tillbaka om det är så att det inte var problemet. Sen är det en stor sannolikhet att killen blåst dig och sålt ett trasigt kort om du inte kontrollerade det innan köp.

Jag tror detta är det du ska fokusera på istället för att anta att allt annat i burken är trasigt typ som hårddisk och windows eller drivers.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

Är det inte bara lättare att strunta i vad din säljare sagt, vad som ska passa och inte och börja från början? Använd rätt kablar och ingen gissning hit eller dit. Låna ett grafikkort och testa om det blir samma fel (med rätt kablar). Ta ett nätagg och testa för att utesluta nätagget etc. Går att köpa på typ netonnet och lämna tillbaka om det är så att det inte var problemet. Sen är det en stor sannolikhet att killen blåst dig och sålt ett trasigt kort om du inte kontrollerade det innan köp.

Jag tror detta är det du ska fokusera på istället för att anta att allt annat i burken är trasigt typ som hårddisk och windows eller drivers.

Det är GPU eller PSU det är fel på, men kan tyvärr inte strunta i det då jag måste säkerställa att det är GPU som är trasig innan jag kan kräva pengar tillbaka. Ska testa GPU hos en här från sweclockers imorgon. En annan GPU kanske funkar, det gjorde mitt 2060 precis innan jag sålde det och bytte till denna men då behövdes inga extra kablar. Fattar vad du menar, kanske har han blåst mig men det får jag veta när allt annat är uteslutet, genom att testa massa skit i guess. Får se imorgon helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Det har allt med det att göra, om nu ett uttag från nätagget bara kunde ge ut 150 watt hur fasen kan då mitt 7900xt dra 350 watt på en kabel?

Så länge nätagget körs i single rail läge så är det inga konstigheter att dra all effekt genom en kontakt bara den är dimensionerad för det! Och hade nätaggen inte klarat av att leverera 300 watt via en PCI-e kontakt så hade dom inte sålts och följt med när du köper ett nätaggregat.

Så ditt konstaterande va rätt, för typ 15-20 år sen och idag är det säkert rätt om man köper ett noname agg från wish/temu!

Samma sak gäller nya 12pin kontakten, den är SPECIFICERAD för 600 watt men klarar 1000 watt utan problem (Så klart när den är korrekt monterad)

Vilken värld lever du i? Hade problem med både gammalt och nytt psu när jag försökte klämma ur. Googlar man how much wattage will a psu give Out in a pcie connector så står det klart och tydligt 6 pin, 85 WATT. och 8 pin 150 WATT. Jag kör själv med ett 7800xt och kunde inte få det att lira med EN kabel som hade två kontakter, då blev det väldigt väldigt instabilt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Vilken värld lever du i? Hade problem med både gammalt och nytt psu när jag försökte klämma ur. Googlar man how much wattage will a psu give Out in a pcie connector så står det klart och tydligt 6 pin, 85 WATT. och 8 pin 150 WATT. Jag kör själv med ett 7800xt och kunde inte få det att lira med EN kabel som hade två kontakter, då blev det väldigt väldigt instabilt.

Jag är allt för okunning för att veta vem av er som har rätt, jag får bara gissa att ni båda talar sanning och att det kanske skiljer sig från produkt till produkt, hoppas iallafall du har rätt gällande min PSU fraggle Får se resultat , resultat imorgon så kommer uppdatera er alla då, tack för din och alla andras hjälp här, fint av er! Sån härlig community!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Då har du helt enkelt haft en skräp agg eller att något är trasigt! hur kan det annars fungera felfritt för mig att dra åtminstone 275 watt via en kabel utan problem?

Om nätagget har en begränsning vad den kan mata ut via ett nätagg så skulle dom inte levereras med en kabel som har två kontakter!

Ja det är vad man kan dra vid kontakten i gpu, inte vad nätagget ska kunna ge ut då kontakterna i sig och kablage är designat för betyderligt mer!

Varför skulle annars kabeln som TS skrivit använda 1,5mm2 kabel? Totalt meningslöst och bara en extra kostnad om man inte ska kunna dra 300 watt genom kabeln!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

När jag skulle spela red dead redemption 2 så kom det upp ERR_GFX_STATE , vet inte om detta är nån hjälp men tänkte jag nämner det också. Skulle starta ett annat spel då kom det där "ett fel har uppstått". Jag valde att göra en ren installation förresten på nvidia installern, kan den ha tagit bort nåt annat kanske?

Verkar vara ett ganska vanligt fel, sökte på det och fick upp detta:

https://www.drivereasy.com/knowledge/red-dead-redemption-2-er...

Glhf!

Permalänk

En väldigt vänlig själ här från sweclockers var snäll och testade kortet i sin dator, där problemet kvarstodd. Kan vara överhettning då det går upp till 80 utan något stress på kortet ens, personen som sålde det nämnde att han hade bytt kylpasta så antar att han gjort något fel där.

Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

En väldigt vänlig själ här från sweclockers var snäll och testade kortet i sin dator, där problemet kvarstodd. Kan vara överhettning då det går upp till 80 utan något stress på kortet ens, personen som sålde det nämnde att han hade bytt kylpasta så antar att han gjort något fel där.

Tack igen för all hjälp!

Vänligt av personen!
Värt att testa att byta pastan igen då, för att se om det löser problemet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Då har du helt enkelt haft en skräp agg eller att något är trasigt! hur kan det annars fungera felfritt för mig att dra åtminstone 275 watt via en kabel utan problem?

Om nätagget har en begränsning vad den kan mata ut via ett nätagg så skulle dom inte levereras med en kabel som har två kontakter!

Ja det är vad man kan dra vid kontakten i gpu, inte vad nätagget ska kunna ge ut då kontakterna i sig och kablage är designat för betyderligt mer!

Varför skulle annars kabeln som TS skrivit använda 1,5mm2 kabel? Totalt meningslöst och bara en extra kostnad om man inte ska kunna dra 300 watt genom kabeln!

https://www.gigabyte.com/Support/Consumer/FAQ/2773

Snälla, läs där. Vi släpper den här diskussionen nu. Jag orkar bli dumförklarad av någon som inte ens kan läsa på.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av samsam162:

Tack igen för all hjälp!

Härligt! Hoppas det är kylpastan som bara behöver fixas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Snälla, läs där. Vi släpper den här diskussionen nu. Jag orkar bli dumförklarad av någon som inte ens kan läsa på.

Mvh

Ja?
8-pin 150W
En Daisy-chain har två 8-pin -> 300W max

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Ja?
8-pin 150W
En Daisy-chain har två 8-pin -> 300W max

Fast, nej. Det funkar inte så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Fast, nej. Det funkar inte så.

Fast jo.
Förklara annars VARFÖR den typen av kabel ens existerar om det inte funkar så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Mvh

Hoppas du vet att dom syftar på kontakten som sitter i grafikkortet och inte den som sitter på psun...

Hur fungerar det annars för psuer som kör 12v eps kontakten via samma uttag? För dom ska klara att leverera 300-400 watt!

Varför skulle annars många tillverkare BARA leverera kablage med dubbla kontakter på om dom inte klarar av att leverera effekten?

Du blir dumförklarad för att du har fel! Eller som sagt, stämmde säkert förr eller med Kina produkter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av samsam162:

Tack igen för all hjälp!

Stor sannolikeht har han när han bytt kylpasta fuckat upp något, dvs satt fel pad eller helt enkelt fäst för mycket på en sida o fått ojämnt tryck. Jag fattar inte varför du inte reklamerat köpet mot den som sålde dig kortet direkt? Hade inte orkat lagt ner så här mycket tid på ett "defekt" kort.

Vad har ens säljaren sagt?

*Montera om kylaren
*Kör ett riktigt stresstest på kortet en längre tid (3-6h)
*Har du problem så reklamera/häv köpet med säljaren
*Du har ett defekt kort gör vad du vill med det

Att köpa begagnade kort i dagens läge är krångligt särskilt då korten böjer sig med värme och blir då ostabila då kretsarna får dålig kontakt med PCB:n, därav är det viktigt o veta om det körts horizonetellt/vertikalt eller om en GPU hållare använts.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Mvh

Jo, begränsningen är för kontakterna i grafikkortet, efter ett tag oxiderar de och blir överhettade. Tar kanske 10 år om man ligger på spec.
Såklart kan man köra mer ett tag om man inte bryr sig om att det kan börja ryka i burken.
Att kablarna verkar överdimensionerade beror dels på att man vill inte ha för mycket spänningsfall samt att man har ett krav på verkningsgrad. Ligger man precis nära gränsen för kravet så hjälper det med lite grövre kablar.

Minns kanske precis när man började prata verkningsgrad, då hade vissa nätagg väldigt korta kablar ett tag

stavning
Permalänk
Skrivet av andra94:

Stor sannolikeht har han när han bytt kylpasta fuckat upp något, dvs satt fel pad eller helt enkelt fäst för mycket på en sida o fått ojämnt tryck. Jag fattar inte varför du inte reklamerat köpet mot den som sålde dig kortet direkt? Hade inte orkat lagt ner så här mycket tid på ett "defekt" kort.

Vad har ens säljaren sagt?

*Montera om kylaren
*Kör ett riktigt stresstest på kortet en längre tid (3-6h)
*Har du problem så reklamera/häv köpet med säljaren
*Du har ett defekt kort gör vad du vill med det

Att köpa begagnade kort i dagens läge är krångligt särskilt då korten böjer sig med värme och blir då ostabila då kretsarna får dålig kontakt med PCB:n, därav är det viktigt o veta om det körts horizonetellt/vertikalt eller om en GPU hållare använts.

det va bra pris och har intresse för datorer så tycker inte det är så jobbigt. får lämna tillbaka det helt enkelt nu när vet 100 procent vad felet är.