Startar inte om med två skärmar?

Permalänk
Medlem

Startar inte om med två skärmar?

Märkligt, dator vill inte starta om med två skärmar eller klarar den inte att visa? Startar om med en, går bra, kopplar sedan in den andra, fungerar att köra. Spontant någon som förstår?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad klarar den inte att visa? Samt först och främst, vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem

Efter omstart blir skärmarna bara svarta och så småningom säger de att de inte har någon "kontakt"
Lenova
Processor Intel(R) Core(TM) i5-8400 CPU @ 2.80GHz 2.81 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB (15,8 GB går att använda)

Produkt-ID 00325-81273-04522-AAOEM
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
HP och Asus skärmar

Permalänk
Medlem

Startade precis om med HP-skärmen efterson det fanns W uppdatering, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsrolf:

HP och Asus skärmar

Toppen, då vet vi precis vilka skärmar du har…
Och en Lenovodator? Har dom bara en modell?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nilsrolf: välkommen till forumet!

Ett klassiskt problem i forumet är alla sådana här diskussioner med frågor i stil med "Jag ska ut och resa men kommer inte fram. Kan någon berätta vad som är fel?" vilket snabbt blir en gissningslek.

Att du har en dator och två skärmar är ganska uppenbart. Varumärken, processor, internminne och serienummer säger dock ingenting utan man behöver följande:
• Vilken datormodell det är? Lenovo har hundratals modeller
• Vilka skärmar det är? HP och Asus har vardera hundratals modeller
• Hur du ansluter dem? HDMI, DP, DVI, VGA, används adaptrar etc. Detta har stor betydelse.

Du har gjort ett steg i felsökningen och det är att HP-skärmen startar ensam utan problem med datorn. Då gör du samma test med Asus-skärmen. Tänk på att det är av betydelse hur man ansluter dem och att vilka kablar och kontakter som används kan påverka.

Permalänk
Medlem

Medveten om det, därför jag skrev "Spontant någon som förstår". Om det var något generellt/enklare. Kollar vidare!! Tack så här långt!

Permalänk
Medlem

Är skärmarna anslutna med displayport?
Finns ett halvvanligt problem med att vissa kablar har en pinne för mycket ansluten vilken kan skapa alla möjliga lustiga problem.

http://monitorinsider.com/displayport/dp_pin20_controversy.ht...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Starta från en knoppix felsökdistro från USB eller CD/DVD/Blueray kör arandr eller xrandr och kolla vertical sync rate, om de är långt utanför spannet för din skärms manual så är det bara skicka tillbaka på garanti. 60 eller 59hz är vanligast men du vet säkert bäst själv vad manualen sa för ideal-hz. Har man 240hz plus en TV som jag ansluten via DP och HDMI respektive så spökar det alltid i windows for mig, men funkar finfint i linux. Att få tv'n att funka i windows (samsung "the frame" 65in) är att sätta den på "gaming mode" så den outputtar 120hz bild.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.