Dela med er av vad ni använder AI till i er vardag

Permalänk
Medlem

A lot at of boring laborious english exercises; adjectives, adverbs, parts of speech and comprehension for 12 to 14 year olds...
Great stuff

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag använder inte "ai" öht, kan inte komma på någonting alls jag skulle kunna behöva det till.

Skulle det däremot finnas en gratis och bra "ai" som går ut alldeles själv och dammsuger i bilen, hjälper till att lasta grejor på släpet, fyller på gruslådan till vintern och putsar fönstren så kanske det vore användbart med en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag använder inte A I heller, och har aldrig gjort!

Men jag kommer till 100% testa nu!

Och varför inte, varför vara så emot?

Låt mig gissa; Du Kan Själv

Det är framtiden.

Och i framtiden (tänk 100år framåt) så lever vi inte längre, men människan kommer att leva i symbios med A I och vara ömsesidigt beroende av varandra !!!

#framtiden

Jag är inte av princip mot AI. Om jag på något sätt kan använda den exempelvis att automatiskt analysera all börshandel eller kryptovalutors kursförändringar relativt om det är fullmåne eller något annat som ingen tänkt på ännu så att det gör mig rik så hade jag kanske försökt mig på det. Problemet är att någon annan alltid redan gjort detta innan jag kommer till skott så det känns meningslöst.

Permalänk
Medlem

Skriva: Meningsbyggnad,stavning och synonymer.
Bild redigering: 3D till 2.5D, ljus skjustering, förbättringar, ta bort/lägga till föremål.
Musik: Få ljud till Lyrics man skrivit och undrar hur de skulle låtit.

Allt sånt är den väldigt bra på om man använder rätt program/ai.

Permalänk
Medlem

Använder numera DeepL för översättningar från svenska till/från finska, norska och engelska som läggs in och ersätter originaltext i PDF-dokument.

Att översätta en 20 sidig årsredovisning från svenska till engelska tar nu 10 sekunder, tog en dag innan med översättningen i Word och Google Translate. En broschyr på svenska blir idag på 10 sekunder en broschyr på finska som är helt ok översatt och texten hamnar där den ska 95% av gångerna. Väldigt mycket mindre tid behövs för att korrigera felöversättningar och andra konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Gjorde häromdagen en beräkning på värmeväxlare vs traditionell ventilation. GPT spottade ut 6 sidor med beräkningar efter man matat in lite rimliga grundförutsättningar. Visade sig att cirkus 18k vinst på 20 år. Beräkningar som jag ALDRIG hade gjort för hand.

Hur har du gjort bedömningen att beräkningarna är rimliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur har du gjort bedömningen att beräkningarna är rimliga?

AI är ju väldigt "dum" den saknar sunt förnuft. I första vändan när man låter den tänka själv så räknade den att det är 0 grader Celsius året runt i Sverige. Men efter man brutit ner årets månader och ger den temperatur genomsnitt så blev det helt plötsligt rimliga antaganden.

Sen är ju ingen modell bättre än dess antaganden. Denna modellen har en rad antaganden, temperatur, ränta för NPV, att värmeväxlaren håller cirka 20 år för att nämna några.

Edit: Värmeväxlarens effektivitet % är kanske största antagandet.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Ett antal svampförgiftningar har redan skett med hjälp av ai, ute i skogarna.
En svamp-atlas i bokform, med bra bilder, erfordras.
Bara ett exempel..
Var rädda om er.

Permalänk
Medlem

Troligen mer än vad jag vet.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

På mitt senaste jobb uppmanades jag att använda diverse AI-tjänster för att generera mängder med specifika SEO-artiklar. Då geniun kunskap/erfarenhet saknades bland övriga anställda fanns det ingen annan än jag som kunde faktakolla innehållet. Det ansågs kanske inte heller så viktigt från ledningens sida. Det viktigaste var att generera trafik till tjänsten och inte innehållet i sig. Visst, AI:n var fenomenal på att producera omfattande mängder text på kort tid, men kvaliteten var shaky at best. Det kändes mest som man satt och genererade spam.

Permalänk
Medlem

Inget. Jag har egen intelligens.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Inaktiv

Använder AI till absolut ingenting. Men med tanke på hur uruselt Google blivit (och fortsätter att ruttna) så kanske man blir tvungen snart.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen AI

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robostar:

På mitt senaste jobb uppmanades jag att använda diverse AI-tjänster för att generera mängder med specifika SEO-artiklar. Då geniun kunskap/erfarenhet saknades bland övriga anställda fanns det ingen annan än jag som kunde faktakolla innehållet. Det ansågs kanske inte heller så viktigt från ledningens sida. Det viktigaste var att generera trafik till tjänsten och inte innehållet i sig. Visst, AI:n var fenomenal på att producera omfattande mängder text på kort tid, men kvaliteten var shaky at best. Det kändes mest som man satt och genererade spam.

Jahaja.. Du jobbar kvar, men får inte använda mera ai, på siten.. just nu. Möjligen om ett par år, är ai något att räkna med, i ditt uppdrag.
Om det var ett experiment, från ledningens sida, är det kul att du meddelat det risiga resultatet.

Permalänk
Medlem

AI har fått lite av ett rykte av att användas för plagiat eller för att göra allt jobb åt dig. Detta är i mitt tycke inte ett särskilt bra sätt att använda AI. Istället funkar AI mycket bättre till att sammanfatta, ge förslag och skapa utifrån premisser

Exempelvis har jag använt ChatGPT för att förbättra mitt personliga brev i stil med "Här är mitt personliga brev och här är annonsen. Kan du ge mig feedback och förslag?". Förvånansvärt bra förslag och feedback till hur jag kan bättre anpassa brevet till själva annonsen. Jag har också använt ChatGPT för att generera olika saker till D&D. Typ förslag på gudar men massor av detaljer. Sen ger du AI:n lite riktlinjer så att den kan skapa om till något bättre. Sen ändrar man lite själv så det blir exakt som man vill ha det. Sparar enormt mycket tid på enkla saker. Andra saker är beskrivningar av personer eller rum.

Permalänk
Medlem

Använder inte AI.

Fast nu ljuger jag.

Använder det en sällan gång inom fotografi.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Använder den ibland istället för att Googla, när jag vill ha instruktioner för att göra något. Tycker den gör ett ganska bra jobb där. Man slipper leta och filtrera mellan dom olika alternativen. Däremot har den ibland fel, vilket är irreterande.

Jag har också CoPilot för programmering men den ogillar jag starkt. Den föreslår kod som ofta hittar på en massa variabler och annat skit som den tycker "borde" finnas där istället för att kolla på vad entiten har.

Permalänk

Jag har använt ChatGPT några gånger för att bekräfta vad jag har framför mig, t.ex. genom att ta en bild av något och AI förklarar vad det är. Det bör dock kontrolleras efteråt på Google för ibland blir det helt fel men det fungerar någorlunda för att iaf hitta vad man ska Googla.

Permalänk
Medlem

Några exempel:

Hur tolkar man en blinkande lampa på en äldre elektronisk utrustning. Manualen följde inte med i köpet av en begagnad pryl. Jag tog en bild och den identifierade modellen korrekt och beskrev hur man skall tolka.

Hur kan man rengöra gummi? Jag var rädd att förstöra en gummidetalj.

Hur räknar man om mpg till l/mil? Ja, jag var lat... Dessutom gjorde den fel, så jag var tvungen att förklara att en mil är 10 km. Men, det gick snabbare än att leta upp själv, tror jag.

Jag bad om etymologin för ett svenskt dialektord. Nja, den blandade ihop två homofoner och jag fick hjälpa den på traven.

Jag bad om hjälp att välja korrekt lim för något som skulle limmas fast. Det stämde mot vad tillverkaren sade.

Jag bad om hjälp i en diskussion med en bekant om i vilken ordning man skulle läsa Tolkiens böcker. Vi är fortfarande inte överrens...

Jag om hjälp att beskriva historien om ett hus jag såg och som hade märklig arkitektur. Jag laddade upp en bild och fick en tillräcklig start för att sedan använda Google.

Jag fick reda på att det inte finns några kända binära magnetarer, än, även om det kan finnas kandidater. Men, det finns bara några dussing kända magnetarer så det lär vara en tidsfråga.

Jo, med en nypa salt!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Absolut ingenting, så vitt jag vet eller har egen kontroll över.
Kommer mest troligt heller aldrig använda det, eller åtminstone i minimal utsträckning, där jag själv har kontroll/möjlighet att välja bort det.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder inte AI.

Kanske dags att göra det, old man.

Permalänk
Medlem

Finns säkert många tjänster jag använder där AI är inblandat utan att jag vet om det, men det enda stället jag regelbundet själv väljer att använda AI är för hjälp med översättningar. Är många gånger jag känner att översättningarna som kommer från google translate inte känns helt korrekta och då går jag i princip alltid till ChatGPT och ber om lite alternativa förslag.

edit:
eller, om man ska vara petig så antar jag att google translate också använder sig av AI för sina översättningar, så oavsett om jag frågar Google Translate eller ChatGPT så antar jag att det är AI jag använder, men ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

Jag har använt AI i min S24 Ultra för att redigera bilder. Väldigt behändigt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Skriva julhälsningar via slack eller emails.

Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med AI. Jag använder sökmotorer, lane assist i bilen, Spotify listor osv som tagits fram med maskininlärning mm. Menar man t ex GPT så blir det en del i jobbet då jag jobbar som utvecklare. Fenomenalt att fråga och resonera kring olika problem. Även superbt för att förfina dokumentation, t ex att göra den mer teknisk eller detaljerad så kan jag lägga tid på annat. Även skriva vissa mejl och presentationer finner jag det användbart till. Sen är det skitkul att sitta med barnen och hitta på roliga historier om allt möjligt och få det att rimma eller generera knäppa bilder. 😊

Musik och ljud har jag inte testat så mycket ännu men läst om massa coola grejer!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Sötast

Jag håller på att testa använda det för att snabba upp dokumentation och step-by-step guider för att ha goto-material för mjukvaruinstallationer på server t.ex

Istället för att skriva all text för hand och ordna det i snygga listor så låter jag AI generera vad den tror är rätt information i rätt ordning. Det mesta är tagit från en något äldre version än aktuell.

Följer instruktioner i de fall som det är lämpligt och verifierar att det funkar och vid behov så redigerar jag de delar som inte stämmer.

Det gör det lättare att dokumentera on the go då det tidigare gick närmre 50% på att testa och 50% på att skriva så är det nu nog 90/10%

Permalänk
Medlem

Jag har använt AI mer sedan gpt4o kom då den fakriskt ger bra, informativa och nästan alltid korrekta svar.

Utmärkt på resa. "Jag är i <stad> och gillar inte museer, vad kan jag göra som turist? Jag har tillgång till bil" Ger en oerhört bra överblick samt tips på saker att göra utan att googla och snurra runt på 25 olika sajter för tips.

"Komponera ett mail till mitt kommande hotell att jag önskar reservera en parkering för bil, säg att jag anländer vid 18-tiden"
Då får man ett superproffsigt mail att utgå ifrån, översätt med AI till lokala språket om du så vill.

Jag tror att de flesta som inte använder AI inte riktigt förstått hur mycket det går att använda till. Med rätt prompt är det toppen. Många här har även fått dåliga svar, kanske det var före gpt4o? Nu är den riktigt slipad.

Permalänk
Medlem

Nästan aldrig, gjort några tester med begränsad framgång men är numera av åsikten att det inte är önskvärt att bli beroende av AI eller i t.ex. jobbet att få hjälp med utveckling av saker som man inte riktigt förstår/lär sig (vilket är en katastrof som bara väntar på att smälla när det tillslut blir problem).

Känner mig som en av de sura gamla gubbarna som finns på alla arbetsplatser som tycker att det var bättre förr

#AntiAI

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

Nästan aldrig, gjort några tester med begränsad framgång men är numera av åsikten att det inte är önskvärt att bli beroende av AI eller i t.ex. jobbet att få hjälp med utveckling av saker som man inte riktigt förstår/lär sig (vilket är en katastrof som bara väntar på att smälla när det tillslut blir problem).

Känner mig som en av de sura gamla gubbarna som finns på alla arbetsplatser som tycker att det var bättre förr

#AntiAI

Exakt detta.
Om man gör sig beroende av AI i jobbet kommer man förr eller senare få betala för det.
Kan man inte lösa sina uppgifter eller problem utan den hjälpen har man kanske fel jobb.
Sen finns det faror med att fråga en öppen AI om saker inom det man jobbar med. Informationen man ger den blir tillgänglig för andra.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Ja, jag använder AI både privat och i jobbet. Här är några exempel på hur jag integrerar AI i mitt dagliga arbete som utvecklare, med fokus på Java:

• Privat och i jobbet: Jag använder GitHub Copilot både privat och professionellt.

• Kodegenerering: Jag stänger ofta av Copilot när det gäller mer komplexa kodblock. Vid enklare problemlösning, repetitiva mönster eller boilerplate-generering fungerar det bra. För större kodblock tar det ofta längre tid att kontrollera koden, och det finns en högre risk för fel. Dessutom kan det störa mitt arbetsflöde och leda till att jag inte blir nöjd med kvaliteten.

• Sökningar: Chatfunktionen i ChatGPT ger ofta bra och utförliga svar på olika frågeställningar.

• Generera datamodeller: För generering av datamodeller är komplexiteten låg och AI:n kan konsekvent leverera korrekta resultat. Till exempel kan jag mata in ett JSON-schema eller en exempelpayload och få en korrekt modell tillbaka.

• Kodutvärdering: Jag har testat att be Copilot utvärdera min egen kod i efterhand för att identifiera problem eller komma med förslag på förbättringar.

• Tolka exceptions eller stack traces: Särskilt när det gäller obskyra fel kan AI:n ibland ge användbara ledtrådar.

• Databassökningar: Copilot kan ge bra förslag på sökningar i databaser, till exempel JSON-queries i PostgreSQL som jag tycker har krånglig syntax och inte behärskar särskilt väl.

Sammanfattning

Generellt tycker jag att både ChatGPT och Copilot levererar bra resultat när jag använder dem på rätt sätt och inte förlitar mig på dem för mycket. Vid korrekt användning gör de mig mer effektiv och sparar tid.

Den här texten har blivit städat och "uppiffad" av chatgpt

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |