Samsung börjar massproducera världens tunnaste primärminne

Permalänk
Melding Plague

Samsung börjar massproducera världens tunnaste primärminne

Samsungs nya tunna LPDDR5X-paket ska ge bättre värmehantering i framtidens smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Angående mindre mobiltelefoner. Så går det väldigt mycket påståenden från flera stora tillverkare att Solid State batterier kan av dem komma vilken dag som helst. Förr pratade de om att de kunde komma vilket år som helst, vi får se..

Min poäng är att de kanske kan göra batteriet typ 50% mindre plus lättare, detta kombinerat med mindre kretsar inne i telefon som ram som nämnts, så skulle kunna leda tills att dagens smartphones och surfplattor upplevs som klumpiga tegelstenar i framtiden.

Permalänk
Medlem

"världens tunnaste primärminne"
Är det inte MOSFET längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

"världens tunnaste primärminne"
Är det inte MOSFET längre?

Nej nej, alltså dessa riktar sig till tunna klienter

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

"vilket är 0,06 mm tunnare" Så telefonerna kan bli 0.06 mm tunnare med? wow.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Samsung klarar sina mål, trots omfattande strejker som just nu pågår.
En extra semesterdag, för anställda är kravet bl.a.
Källa : P1-special om Syd-Korea, i eftermiddags.
Länk till dig, om intresse finns :

https://sverigesradio.se/avsnitt/historisk-strejk-skakar-sydk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"vilket är 0,06 mm tunnare" Så telefonerna kan bli 0.06 mm tunnare med? wow.

Jag antar att det är en alternativ utveckling som inte heller ska uteslutas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående mindre mobiltelefoner. Så går det väldigt mycket påståenden från flera stora tillverkare att Solid State batterier kan av dem komma vilken dag som helst. Förr pratade de om att de kunde komma vilket år som helst, vi får se..

Min poäng är att de kanske kan göra batteriet typ 50% mindre plus lättare, detta kombinerat med mindre kretsar inne i telefon som ram som nämnts, så skulle kunna leda tills att dagens smartphones och surfplattor upplevs som klumpiga tegelstenar i framtiden.

Istället för att göra dem mindre kanske de skulle kunna få vettig batteritid i stället? Det är inte rimligt att man ska behöva ladda flera gånger i veckan.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Istället för att göra dem mindre kanske de skulle kunna få vettig batteritid i stället? Det är inte rimligt att man ska behöva ladda flera gånger i veckan.

Jag instämmer, men vill säga flera gånger på dagen..
Vi får se vad som händer, min poäng är att det är batterierna som är den stora orsaken till klumpiga telefoner. Självklart är det bra att allt annat också blir mindre. När det gäller primärminne så blir det säkert varmt, mindre varmt sådan och den kan ligga närmare batteriet eller displayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra poäng, du har. Hoppas deras nya bil-batterier, med nio minuters laddnings-tid, kan anlända till våra telefoner.

https://interestingengineering.com/energy/samsungs-ev-battery...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag spelar på min mobil och får väl ladda 2-3 gånger per dag. Skulle vara trevligt med bara "några gånger i veckan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag spelar på min mobil och får väl ladda 2-3 gånger per dag. Skulle vara trevligt med bara "några gånger i veckan"

Den dagen kan komma snart.
Man kan komma att behöva investera i en nyare telefon.
Tyvärr.

Sp
Permalänk
Medlem

Problemet är väl kameran? Om du inte har diameter eller djup, hur får du vettiga bilder? I nuläget kör de väl flera kameror för att kompensera för bristande djup. Jag skulle vara okej med den kvalitet som de har på framsidan som enda kamera, men så är det inte för alla.

Solid state verkar faktiskt hända nu. Säljs mobila batteripack, Samsung har designat ett dyrt batteri för bilar etc. Mer en fråga om kompromisser i design, kostnader och möjliga volymer i nuläget. Det verkar vara i det tidiga och dyra stadiet i nuläget. 2-3 generationer in och vi kanske börjar se det i vanliga produkter.

Skrivet av PeterP57:

Den dagen kan komma snart.
Man kan komma att behöva investera i en nyare telefon.
Tyvärr.

Intressant problem där också. Prestanda/W har väl förbättrats hela tiden? Vilket borde innebära att man kan dra till med en mycket svagare produkt med sämre prestanda och få okej batteritid? Eller vilken komponent är det som slukar batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Problemet är väl kameran? Om du inte har diameter eller djup, hur får du vettiga bilder? I nuläget kör de väl flera kameror för att kompensera för bristande djup. Jag skulle vara okej med den kvalitet som de har på framsidan som enda kamera, men så är det inte för alla.

Solid state verkar faktiskt hända nu. Säljs mobila batteripack, Samsung har designat ett dyrt batteri för bilar etc. Mer en fråga om kompromisser i design, kostnader och möjliga volymer i nuläget. Det verkar vara i det tidiga och dyra stadiet i nuläget. 2-3 generationer in och vi kanske börjar se det i vanliga produkter.

Intressant problem där också. Prestanda/W har väl förbättrats hela tiden? Vilket borde innebära att man kan dra till med en mycket svagare produkt med sämre prestanda och få okej batteritid? Eller vilken komponent är det som slukar batteriet?

Kan nog vara cpu'n i telefonen., med x antal kärnor. Jo,, jo prestanda.
Men, de sketna batterierna vi har fått nu, är ett problem.

Permalänk
Medlem

Tunnare behöver telefonerna inte bli så hade inte en bättre lösning vara att bygga mer på höjden så att kretsen tar en mindre kvadrat yta?

På så sätt kan man få plats med annat tex större batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tunnare behöver telefonerna inte bli så hade inte en bättre lösning vara att bygga mer på höjden så att kretsen tar en mindre kvadrat yta?

På så sätt kan man få plats med annat tex större batteri?

Mera tjockmobil tack. Större batteri och bekvämare att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Flera gånger per dag är säkert normalt i nuläget om man håller på med telefonen hela tiden. Själv laddar jag den en gång per dag och då har den sällan minskat under 50% när jag laddar. Innan smartphone hade jag en telefon som jag laddade en gång per månad. Men det lustiga var att jag oftare fick tomt batteri då eftersom jag glömde ladda den då det var så sällan. Blev liksom ingen rutin.

Det jag menar är att jag önskar att jag inte skulle behöva ladda den mer än 1 gång per vecka och istället för att alltid göra dem mindre så skulle man istället kunna fokusera på batterikapaciteten.

Permalänk
Medlem

Solid State ska bli jäkligt intressant att följa nu när det närmar sig, men det verkar vara semi-solid state som kommer först, vad det nu innebär.

Permalänk
Medlem

Solida batterier finns redan, och är lättare än motsvarande traditionella litium

Tillbaka till ämnet, även om 0.06mm är 10% tror jag inte detta medför plats för mer batteri eller ens luftflöde i en mobil, volymskillnaden är några mikroliter, knappt mätbart. Jag tror de hade kunnat använda skillnaden i höjd själva för ett lager till med kisel eller annat istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Bra fråga. Antar att skärmen drar klart mest? Ungefär hur mycket längre batteritid skulle en S24 Ultra få om den idag får fyra timmars skärmtid, men processorn gick på 50% istället?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1