Permalänk

Stol för någon med diskbråck

Nu är det tredje gången i mitt liv som jag råkar ut för diskbråck.

Finns någon här i liknande sits som har hittat en kontorsstol/gamingstol som minskar belastningen på ryggen när man sitter och jobbar/spelar spel.

Att stå och jobba hjälper inte för min del, är relativt aktiv tar promenader och tränar minnst 3 gånger i veckan.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Det beror på var bråcket sitter någonstans. Sitter det så att du skapar tryck på det vid sittande så finns det ingen stol som tar bort trycket. Oavsett om det "bara" är en buktning på disken eller har gått hål så ska du inte irritera området genom att statiskt belasta det. Skulle säga att variation och avlastning är det bästa oavsett. Har du träffat någon fysioterapeut och fått rekommendationer och övningar?

Permalänk
Medlem

Två trasiga diskar här, stolen hjälper inte mycket men rörelse gör det.
Köp en massagepistol, de må låta korkat men det som gör ont i din rygg är sällan diskarna i sig utan musklerna runtom som krampar och spänner sig för att skydda ryggen mot mer skada, en skyddsmekanism.

Kör jag den i svanken framåt lunch är ryggen som ny igen.
Med brasklapp för var du har diskbråcket och om du har nervsmärta eller ren krampsmärta såklart.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Två trasiga diskar här, stolen hjälper inte mycket men rörelse gör det.
Köp en massagepistol, de må låta korkat men det som gör ont i din rygg är sällan diskarna i sig utan musklerna runtom som krampar och spänner sig för att skydda ryggen mot mer skada, en skyddsmekanism.

Kör jag den i svanken framåt lunch är ryggen som ny igen.
Med brasklapp för var du har diskbråcket och om du har nervsmärta eller ren krampsmärta såklart.

Håller inte riktigt med påståendet att det oftast skulle vara musklerna som orsakar smärtan. Smärta i samband med diskbråck kommer oftast av ett inflammatoriskt tillstånd vid nerver och då är inte massage i området att rekommendera. Man riskerar bara att reta det ytterligare. Yttersta skiktet i diskarna är dessutom innerverat så är disken sprucken så kan smärtan komma från själva disken.

Rekommenderar ts att prata med sin fysioterapeut som har tillgång till bilderna från MR, vilket jag antar är gjort för att konstatera diskbråck. Sen är det ju tyvärr så att man inte helt kan härleda smärta till diskbråcket även om det syns på MR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Nu är det tredje gången i mitt liv som jag råkar ut för diskbråck.

Finns någon här i liknande sits som har hittat en kontorsstol/gamingstol som minskar belastningen på ryggen när man sitter och jobbar/spelar spel.

Att stå och jobba hjälper inte för min del, är relativt aktiv tar promenader och tränar minnst 3 gånger i veckan.

Tack i förhand!

Ja, prata med ett proffs. Men jag killgissar på att HÅG Capisco kommer på tal.

Har en själv och visst, den är ju inte magisk och gör allt bra. Men det är sällan det känns värre även efter många timmar.
Rekommendera dock att kombinera den med ett höj&sänkbart bord för att kunna utnyttja alla finesser med den.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Det beror på var bråcket sitter någonstans. Sitter det så att du skapar tryck på det vid sittande så finns det ingen stol som tar bort trycket. Oavsett om det "bara" är en buktning på disken eller har gått hål så ska du inte irritera området genom att statiskt belasta det. Skulle säga att variation och avlastning är det bästa oavsett. Har du träffat någon fysioterapeut och fått rekommendationer och övningar?

Jag håller med, variation är det bästa, har haft diskbråck sen 2019 och varit tvungen att ligga på sjukhus några gånger pga det, kom precis hem från sjukhuset nu. Hållit på med all rehab som finns och testat allt. Är i bra form och håller mig aktiv.

Det som jag undrar över är om det finns stolar som är "bättre" en andra eller om det är väldigt individuellt vad funkar för en.

Tar gärna mot förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Jag håller med, variation är det bästa, har haft diskbråck sen 2019 och varit tvungen att ligga på sjukhus några gånger pga det, kom precis hem från sjukhuset nu. Hållit på med all rehab som finns och testat allt. Är i bra form och håller mig aktiv.

Det som jag undrar över är om det finns stolar som är "bättre" en andra eller om det är väldigt individuellt vad funkar för en.

Tar gärna mot förslag!

Hur gick det för dig, hittat någon bra? En sak kan vara att vissa tillverkare har säten med "coccyx-seat", d.v.s. hål för svanskotan som kan vara bra. Andra människor kan behöva tryck bredvid just ryggraden, men inte tryck rakt mot längst ner. Vet inte om det finns en tillverkare som har stolar med hål för ryggraden.