Snabbkoll: Kör du Windows, MacOS eller Linux?

Permalänk
Medlem

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 med support till 320113. W11 suger fett!

Permalänk
Medlem

Nobara KDE, SteamOS, ChimeraOS, KDE Neon, Kubuntu och Raspberry Pi OS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

För spel, windows11, för jobb macOS

Permalänk
Medlem

Mest Linux nu faktiskt. Sällan jag bootar Windows... får en sån olustig känsla, jättekonstigt men så är det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Inaktiv

Allra flest användare tycks det finnas bland dom som klagar på svarsalternativen

OnT: Win 11 överallt.

Permalänk
Medlem

Windows men om windows 12 blir någon form av prenumerationstjänst med mängder av reklam som det ryktas om kommer det bli linux då många av linux "distros" eller vad det heter idag är väldigt användarvänliga och mycket fungerar i dom, tex spel.
Så om några år kommer nog linux vara ett helt naturligt val för de flesta om inte Microsoft gör en helomvändning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att använda Windows för att kunna spela spel. Annars hade jag gått över till MacOS länge sen. Jag röstade på Windows.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Musikälskare

Det varierar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Linux både på den vanliga burken och Steam Decken.

Permalänk
Medlem

Använder Windows och Linux, samt läser just nu på Android.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows på WS.
Linux på servern.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det fanns inget alternativ som passade mig då jag kör både Linux och Windows. Den här frågan ställer hårda krav. Man får bara använda sig av ett operativsystem. Jag utgår från att ganska många använder både Windows och Android/IOS.

Eller var jag för snabb? Gick det att välja flera OS?

Permalänk

Kör Ultramarine Linux för närvarande på min primära maskin hemma, men funderar på tex Nobara eller något annat liknande med KDE Plasma.
På jobbet så blir det tyvärr bara W11, vilket jag lessnar allt mer på. :-/

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jobbdatorn Windows, men kopplas upp mot utvecklingsdatorn som kör Linux. Så lite svårt att säga vilket. Hemma är det dock 100 % Linux men den tiden jag sitter framför en dator är mest under jobbtid.

Svarade Linux.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Hedersmedlem

W11 hemma, MacOS på jobbet. Hade jag kunnat köra MacOS på min gaming-maskin hade jag nog gjort det.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

"all of the above"

Permalänk
Medlem

Ubuntu Mate (Linux) med fönsterhanteraren Window Maker.
Det är vad jag kört mest.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

"all of the above"

Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groaghach:

Kör Ultramarine Linux för närvarande på min primära maskin hemma, men funderar på tex Nobara eller något annat liknande med KDE Plasma.
På jobbet så blir det tyvärr bara W11, vilket jag lessnar allt mer på. :-/

Jag kan relatera, jobbat professionellt i Windows i 12+ år, sluppit senaste 5.
Vi ska ISO-certifiera på min arbetsplats, installera något liknande rootkit som crowdstrike så kommer troligtvis behöva byta till Windows.
Känner just nu att jag inte har lust att vara kvar.

Permalänk

MacOS privat och Windows i arbetet, båda har sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Mac på mac mini men tittar på hur jag kan få in windows på den med dual boot

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hujedamej, kunde bara välja en..
Speldator: Windows 11
Allt annat dator: Linux
Servrar: Linux
Jobbdator: MacOS

Fick bli linux eftersom flest datorer har det installerat.

Permalänk
Medlem

Steam OS (Linux) på Steam Deck
Mac på jobbet
Windows på diverse andra gamla datorer

Permalänk
Medlem

Svar: Ja

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Formuleringen på frågan kanske skulle ha varit; Vilket operativsystem använder du JUST nu?

Permalänk
Medlem

jag kör alla tre
Windows på privata datorn
MacOS på jobbdatorn
Linux på Servern.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Valde Windows.

Kör på Win 10 på min spel-Pc.
Men använder enbart Windows för spel, då jag inte är nåt fan av det.

Men då jag sitter på ett 6700XT och en 9400f, och då jag har tappat suget att uppgradera, så funderar jag på att sälja min PC och köra med min Ps5 och Series X
Prestandan är samma ändå.
Har tappat suget på att uppgradera och tänker köra spelkonsol och ev Linux på min gamla MacBook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows95:

Windows = För oss som är riktiga män.

MacOS = För de som är lite svaga i handleden och allmänt dragna åt homofil-hållet.

Linux = Bittra incels, Qanon-tomtar, anti-vaxxers...etc.

Windows = Kör tyskt

MacOS = kör amerikanskt eller saab

Linux = Kör japanskt

Kör Linux både i jobbet och privat

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag kör alla tre
Windows på privata datorn
MacOS på jobbdatorn
Linux på Servern.

Absolut inget ont mot INCSlayer, valde bara ngn att citera (;

Jag inser att som min sambo flera ggr insinuerat att jag kanske har ett ”problem” när jag läser ovanstående och tänker ”hmm, har hen bara tre maskiner?”

Har ett par jobbdatorer som är Windows, MacOS och/eller Linux - och samma för ”privata” maskiner eller servrar (; sen ska vi så klart inte prata om ev. rpi’s, konsoler, etc

TLDR; sambon tycker jag har för mga maskiner (;

Permalänk
Medlem
  • Linux som mitt huvudsystem på både den stationära och bärbara datorn.

• Windows 10 i en annan intern SSD i den stationära datorn ifall jag vill spela något som kräver Windows (blergh).

• Windows 10 i ett USB-minne (tack vare Rufus Windows To Go) när jag vill redigera fotografier i Adobe Lightroom Classic, antingen virtuellt eller via den bärbara datorn. darktable och andra FOSS-alternativ har långt kvar innan den mjukvaran kan vara en värdig ersättare till Lightroom Classic.

• Windows 11 virtuellt när jag vill själv utforska funktioner som Microsoft lägger in, för att vittna om hur de dödar Windows på deras egna lilla sätt. Alltid lika underhållande

Hur ofta använder jag Windows? Kanske 5 gånger per månad, beroende på hur ofta jag ska fotografera åt kommunen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.