Spelutvecklare överens: Mikrotransaktioner är onödiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Nej, men det gör spel mer lönsamma(re)! Sen om det implementeras typ som skins med 0.001‰ för legendarisk nivå är bara girighet.

Har inget emot skins som kostar pengar, men är det loot-box så avskyr jag det.
micro-trans ska (i min mening) dessutom vara helt frikopplat från spelet utom visuellt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Enda spel där mikrotransaktioner av något slag, är försvarbart och acceptablet, är för renodlade Free 2 Play spel. Vägrar numera blankt att varken köpa eller spela fullpris-spel som har mikrotransaktioner.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Mikrotransaktioner löser två problem för spelföretag. Dels att om (eller snarare när) de släpper ett spel som floppar så ska företag inte behöver göra sig av med halva styrkan, eller åtminstone ska företaget inte behöva gå under.

Nja, det är väl bara kolla på blizzard och ubisoft(har för mig de, säkert fler), rekordvinster, sparkar mängder av folk efter rekordår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Någon har betalat... När var detta?

Få har betalat möjligtvis, jag och ingen jag kände betalade, vi gjorde allt för att undvika betala.
Hela 80-talet, stor del av 90-tal. Har glömt hur länge det var ett faktum på 00-tal.
Otaliga lösningar för kopieringsskydd knäcktes.
PC-spel pratar jag om nu.
Parallella lösningar för konsoller drog ju in stålar så klart.

Fanns ju också en kort period när stilbildande spel lanserades fritt, ex. Castle Wolfenstein och Doom

Summa summarum: Det var bättre förr!

Permalänk
Medlem

Utvecklare vill väl göra bra spel. Det är investerare och utgivare som vill dra in så mycket pengar som möjligt. Även om de behöver sabba spelen.

Som tur är finns fortfarande spel som inte har sånt. Och man kan alltid spela äldre spel. Finns tusentals äldre bra spel man inte spelat ännu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har inget emot skins som kostar pengar, men är det loot-box så avskyr jag det.
micro-trans ska (i min mening) dessutom vara helt frikopplat från spelet utom visuellt

Var går gränsen för skins som kostar pengar? När TGLTN för typ en vecka som skulle ha den nya M416 skin med Chrome så slutade med att han la ner "bara" 1000 $ för att kunna få hela skins.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Var går gränsen för skins som kostar pengar? När TGLTN för typ en vecka som skulle ha den nya M416 skin med Chrome så slutade med att han la ner "bara" 1000 $ för att kunna få hela skins.

det skriver jag väl, loot-box står jag inte bakom?

I övrigt har jag inget problem med att det är i princip hur dyrt som helst, upp till var och en vad det är värt.
JAG skulle aldrig köpa ett skin för 1000$, men finns de med för mycket pengar, precis som jag aldrig skulle lägga 10,000 kr på en reservoarpenna heller.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Sen bara för att skins finns att köpas behöver man inte köpa dem heller. Har aldrig betalat och kommer aldrig att betala för skins i spel då jag är mera sån som fastnar i spel för gameplayens skull och inte bryr mig i det grafiska så mycket men om andra vill göra det så.... fine, de sponsrar ju spelen (tänker nu på "free to play" typ som CS2) medan jag bara gratisåker.

#ProudDefaultSkinAbuser

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Den här videon förklarar varför det är som det är
https://www.youtube.com/watch?v=IHZru-6M8BY

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Utfallet beror nog på om man frågar någon utvecklare, eller om man frågar någon i styrelsen på ett större företag som tittar på sin överförenklade modell av hur saker fungerar.

Ja, oftast har en utvecklare som skriver kod inte en aning om hur man monetäriserar ett spel, och hur finanserna för företaget ser ut, utan det är folk som jobbar heltid med att lista ut det som har bäst koll på det. Som utvecklare själv skulle jag ha ödmjukheten att rycka på axlarna som svar om någon frågar mig hur man bäst monetäriserar projekten jag jobbat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Nja, det är väl bara kolla på blizzard och ubisoft(har för mig de, säkert fler), rekordvinster, sparkar mängder av folk efter rekordår.

Ubisoft aktie är ned 60% sedan 2018. Blizzard är på dekis, tjänade betydligt bättre förr. Nej det är inga bolag som gör rekordvinster direkt..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Problemet med spelekonomin och konceptet "lönsamhet" idag är att utvecklingskostnaden av AAA-spel drivs uteslutande av riskkapital. Frågan är inte längre ifall förtjänsten täcker-, eller överträffar utvecklingskostnaden, utan snarare ifall man kan erbjuda samma riskkapitalutveckling som t.ex. aktiemarknaden. I takt med att utvecklingstiden skenar iväg blir det allt svårare att nå upp till samma ROI (return of investment). Idag måste ett spel ofta tjäna 3x-4x sin utvecklingskostnad för att anses vara lönsam för investerarna. Och det är detta som är det stora problemet inom AAA-industrin idag.

Med spekulativa bubblor som crypto, ai etc. med aktier som skjuter i taket blir det allt svårare att locka riskkapitalister. Speciellt då de idag låser upp kapital under lång tid i högrisk-projekt som AAA-spel faktiskt är.

Det är inte krypto eller ai som tagit riskkapitalet utan räntehöjningar. Penningmängden stryps åt och fler konkurrerar om allt mindre tillgängligt kapital.

Idag kan du få riskfritt 4-5% årligen i säkerställda statsskulder, då stiger avkastningskravet på ROI längre fram där lönsamheten på inget sätt är garanterad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Ubisoft aktie är ned 60% sedan 2018. Blizzard är på dekis, tjänade betydligt bättre förr. Nej det är inga bolag som gör rekordvinster direkt..

https://www.businessinsider.com/activision-blizzard-layoffs-r... Inte idag, men fortfarande samma korrelation.

Permalänk
Skrivet av employed:

Kan man ens kalla dessa transaktioner för micro när skins i vissa spel kostar hälften av vad spelet kostar.

bara hälften?

finns j ufan spel som tar typ 400:- för vissa "micro" transaktioner...

Once human tog ju priset med €49,99 för tillräckligt med "currency" för att kunna köpa skin till sina väggar som får dem att se ut som glasväggar... satte kaffet i halsen när jag såg det...

kan ju nästan köpa ett ett fullpris AAA spel för dom pengarna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Frågan är väl vad som hände efteråt. Blizzard hade några bra kvartal i covid bubblan, men överlag har varken omsättning eller vinst ökat sedan 2018. Det är illa om man tänker på inflation och stigande lönekostnader etc. Växer man inte på någon rad över den tidsperioden var det snarare tur eller framsynt de drog i handbromsen redan då.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

PirateSoftware sa i hans stream något liknanade:

Han spenderade två år (med övertid) på att utveckla StarCraft 2 WoL.

Guldhästen man kunde köpa i World of Warcraft har dragit in mer pengar än StarCraft 2 WoL.

Det är inte konstigt att företag väljer att lägga till micro transactions...

https://youtube.com/shorts/IHZru-6M8BY?si=i6I_D8bdJUBsefBo

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara hälften?

Tänkte att många spel kostar 7-800sek nuförtiden.

Permalänk

Lönsamt != Lönsammaste