Sonos: Omöjligt att återlansera gamla applikationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Molnarkitekturer byggs nästan enbart av en anledning i corporatevärlden, att kunna börja ta ut en månadskostnad.

Så är det såklart, men dom vill såklart överleva som alla andra.

Jag vet att jag tjatar om det här i mina inlägg, men att vara en aktör i en tillväxtbransch är något helt annat än att agera på en marknad utan tillväxt.

Titta på alla HiFi-tillverkare som har konkat, är det bättre att Sonos går i konkurs, och det blir omöjligt för mig som användare att köpa en ny Era300 för att min gamla går sönder, och renderar hela mitt system oanvändbart?
(bara för att klargöra, jag säger inte att det är oproblematiskt, men alternativet är inte heller oproblematiskt)

Skrivet av Cloudstone:

Vilken grej. Hålla reda på appar, syncningar, firmware, fler notifieringar, sen så strular det titt som tätt också. Nej tack.

Min TV är från 1964, med manuellt byte av kanaler, vilken grej det måste vara för er andra att hålla reda på fjärrkontroller, appar osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jupp, samma här. Kan inte för mitt liv förstå mig på varför företag och slutanvändare måste överkomplicera sin musikupplevelse så mycket. Min hi-fi stereo är från 1996. En NAD C320 samt B&W 602 S3 högtalare. Ingen värsting-hifi-setup. Men tillräckligt bra för mig och tillräckligt bra för att sopa mattan med Sonos produkter. Det enda jag har behövt göra för att modernisera min "setup" är att köpa en bluetooth enhet med RCA-utgång. I dagsläget finns det relativt billiga enheter (~500kr) med BT5.2 och stöd för aptX och LDAC. Till en början var bluetooth en nedgradering i ljudkvalité, men man måste gå tillbaka ganska långt i tiden för det. LDAC erbjuder 24-bitar, 96KHz och aptX 48KHz, vilket är bra mycket bättre än CD-kvalité så i slutändan är den begränsande faktorn kompressionen från materialet i sig (ofta strömmningstjänsten) Själv har jag dock ett bibliotek av flac-filer.

Jag tror du förväxlar texknisk komplexitet med komplex användarupplevelse.

Vissa av oss vill ha det enkelt och bara lyssna på långa bollar på bengt när vi meckar i garaget.
Vi skiter i ljudkvalitet så länge det är okej ljud och går ansluta från spotify direkt i mobilen utan att behöva tänka på att vara inom blåtandsräckvidd eller att göra frugan döv då vi måste kräma på femtielva decibel för att det ska höras från vardagsrummet till garaget.

Permalänk
Medlem

Sluta köp hårdvaror som är bundna till molntjänster. Det slutar förr eller senare alltid i gråt.
Går hårdvaran inte att köra utan sin tillverkares välvilliga medhåll så är den trasig från början. Ni köper defekta produkter.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Sluta köp hårdvaror som är bundna till molntjänster. Det slutar förr eller senare alltid i gråt.
Går hårdvaran inte att köra utan sin tillverkares välvilliga medhåll så är den trasig från början. Ni köper defekta produkter.

Goddag yxskaft! De var inte bundna till några molntjänster när vi köpte dem.

Permalänk
Medlem

Jag tror du förväxlar texknisk komplexitet med komplex användarupplevelse.

Vissa av oss vill ha det enkelt och bara lyssna på långa bollar på bengt när vi meckar i garaget.
Vi skiter i ljudkvalitet så länge det är okej ljud och går ansluta från spotify direkt i mobilen utan att behöva tänka på att vara inom blåtandsräckvidd eller att göra frugan döv då vi måste kräma på femtielva decibel för att det ska höras från vardagsrummet till garaget.

Varför inte bara ha en portabel bluetooth högtalare man kan flytta med sig? Jag har kompletterat min stereo med en Sony SRSX-5. Bra ljud för sin storlek. Jag har den på semestern, i verkstaden, utomhus i trädgården eller på picnicen. Jag har svårt att se att det finns ett praktiskt behov av att fylla sitt hem med massor av högtalare för att sedan centralt behöva administrera dessa.

För mig blir det bara att man skapar teknisk komplexitet, och att man ger upp friheten att spela musik på sina egna villkor, för att istället lägga allt detta i Sonos händer. Vad händer när Sonos lägger ner? Vad händer ifall Spotify eller annan musikleverantör skulle dra sig ur Sonos eko-system? Ett exempel kring detta är vad som hände med Logitech Squeezebox, där enheterna blev obrukbara när logitech slutade supportera dem. Såvida man inte själv administrerade sin egen musikserver.

Visst, jag kan inte synca min vardagsrumsstereo med min portabla högtalare och jag kan inte centralt styra musik i varje hörn av huset... Men behövs det verkligen? Fördelen är ju att jag aldrig har problem med mjukvara, firmware, eller behöver utstå beslut som företagsledare gör om min musikupplevelse. Dessutom kan jag ha musik vart jag än är med en vanlig BT-högtalare.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Hur kopplar du en Google Home Mini till en stereo? Home Mini har ingen 3.5mm utgång

Den har BT ut så man ansluter en BT mottagare till en linjeingång och använder Home mini som röstfjärrkontroll och "streamer" Det är troligen det mest prisvärda och framtidssäkra sättet om man vill ha nya funktioner till ett ljudsystem som saknar det, det blir också billigt att byta ut Hom minin om systemen slutar stödjas men Google verkar ändå ganska mjukvarustabila men de slutar i stället ibland att tillverka hårdvaran.
Saknar CC Audio som var en fantastisk fin sak, tänk om de försåg Home mini med toslinkutgång så hade de dödat majoriteten av alla andra rena streamers på marknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Varför inte bara ha en portabel bluetooth högtalare man kan flytta med sig? Jag har kompletterat min stereo med en Sony SRSX-5. Bra ljud för sin storlek. Jag har den på semestern, i verkstaden, utomhus i trädgården eller på picnicen. Jag har svårt att se att det finns ett praktiskt behov av att fylla sitt hem med massor av högtalare för att sedan centralt behöva administrera dessa.

För mig blir det bara att man skapar teknisk komplexitet, och att man ger upp friheten att spela musik på sina egna villkor, för att istället lägga allt detta i Sonos händer. Vad händer när Sonos lägger ner? Vad händer ifall Spotify eller annan musikleverantör skulle dra sig ur Sonos eko-system? Ett exempel kring detta är vad som hände med Logitech Squeezebox, där enheterna blev obrukbara när logitech slutade supportera dem. Såvida man inte själv administrerade sin egen musikserver.

Visst, jag kan inte synca min vardagsrumsstereo med min portabla högtalare och jag kan inte centralt styra musik i varje hörn av huset... Men behövs det verkligen? Fördelen är ju att jag aldrig har problem med mjukvara, firmware, eller behöver utstå beslut som företagsledare gör om min musikupplevelse. Dessutom kan jag ha musik vart jag än är med en vanlig BT-högtalare.

Ja du har lite svårt att se andras perspektiv, därav mitt svar till dig.
Så bra att en portabel blåtandshögtalare fungerar för dina behov!

Permalänk
Rekordmedlem

[quote postid="20559077" userid="301470" name="Xeonist"
Titta på alla HiFi-tillverkare som har konkat, är det bättre att Sonos går i konkurs, och det blir omöjligt för mig som användare att köpa en ny Era300 för att min gamla går sönder, och renderar hela mitt system oanvändbart?
(bara för att klargöra, jag säger inte att det är oproblematiskt, men alternativet är inte heller oproblematiskt)
[/quote]Jag själv undviker att skaffa prylar om saknar standardiserade anslutningar om de inte är väldigt billiga, skulle tex aldrig köpa nått som endast har proprietära anslutningar, om ex vis Sonos hade haft linjeingångar eller BT på allt hade prylarna gått att använda även om Sonos och deras servrar hade upphört.
Köp inget som inte har normala anslutningar !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så är det såklart, men dom vill såklart överleva som alla andra.

Jag vet att jag tjatar om det här i mina inlägg, men att vara en aktör i en tillväxtbransch är något helt annat än att agera på en marknad utan tillväxt.

Min TV är från 1964, med manuellt byte av kanaler, vilken grej det måste vara för er andra att hålla reda på fjärrkontroller, appar osv..

Många HiFi-tillverkare finns kvar och gamla prylar är kompatibla med nya grejer när det gäller HiFi, du kan byta ut valfri del utan att nått annat lägger av. Sen har vi Sonos som är inlåsning deluxe. Det framgick redan från början när de dök upp och då får man stå sitt kast. Det är trots allt bara köpare av det märket som blir lidande inte folk med HiFi generellt. Mina aktiva burkar från 90talet kan jag koppla in till vad som helst som har en 3.5mm kontakt. Blåtand, wifi-puck eller whatever... Min äldsta stereosetup från 1979 har en CCA ansluten lixom de andra jag har. Fungerande multirumslösning och oavsett om Google får för sig att döda CCA så funkar mina anläggningar ändå och det finns annat att koppla in... Öppen lösning till skillnad från Sonos inlåsta.

Med tanke på Sonos har hållt på med patenttrollning så ser jag med glädje att de går i konken. För dom som köpt deras bokstöd, tja, läropengar brukat sånt kallas.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Precis detta gjorde jag också med min XTZ-förstärkare. Kanske är ett vanligare sätt att lösa sin musiklyssning på om man är lite äldre.

Jag skulle gissa att så är fallet. Jag börjar ju själv bli ganska gammal. xD Min stereo inköptes efter mitt första sommarjobb 1996 och har haft den sedan dess. Det börjar bli alltmer tydligt att jag kommer från en annan tid. En tid där man ägde både produkten i sig samt dess media. Yngre människor har dessvärre skolats in i en värld där ägandeskapet och kontrollen ligger hos företagen snarare än konsumenten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja du har lite svårt att se andras perspektiv, därav mitt svar till dig.
Så bra att en portabel blåtandshögtalare fungerar för dina behov!

Kanske? Problemet är att jag inte hört ett attraktivt argument för produkter där man lägger ägandeskapet i händerna på företaget istället för konsumenten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hela är ju fysikaliskt självklart; ju fler rader kod i appen desto bättre ljud! 1/s..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den har BT ut så man ansluter en BT mottagare till en linjeingång och använder Home mini som röstfjärrkontroll och "streamer" Det är troligen det mest prisvärda och framtidssäkra sättet om man vill ha nya funktioner till ett ljudsystem som saknar det, det blir också billigt att byta ut Hom minin om systemen slutar stödjas men Google verkar ändå ganska mjukvarustabila men de slutar i stället ibland att tillverka hårdvaran.
Saknar CC Audio som var en fantastisk fin sak, tänk om de försåg Home mini med toslinkutgång så hade de dödat majoriteten av alla andra rena streamers på marknaden.

Ah, så som du skrev så tänkte jag att du pratade om kabel o inte trådlöst
Jag har en CC Audio hos föräldrarna och @keyser har numera 2 st CC Audio

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Kanske? Problemet är att jag inte hört ett attraktivt argument för produkter där man lägger ägandeskapet i händerna på företaget istället för konsumenten.

Du verkar ha svarat på fel inlägg.

Permalänk
Medlem

Har folk som ligger kvar på S2 verkligen problem? Synd att han inte specificerade vad som inte fungerar eller är instabilt.
Jag har i alla fall inga problem alls, vänner jag känner har inga och de generella tongångarna "på internet" är detsamma.
Däremot har de ju nu börjat fimpa funktionalitet även från S2 för att tvinga in den nya applikationen och det tycker jag är lite tråkigt.

Jag hade uppskattat om de, som förr, gav lite mer frihet, t.ex. SonosNet ja/nej och kanske addera molnstyrning ja/nej.

Permalänk
Medlem

Köp heller inget som kräver tillverkarens appar för de dör också till slut. Stängda ekosystem är djävulens avkomma.

Goddag yxskaft! De var inte bundna till några molntjänster när vi köpte dem.

Har jag nämnt dig? Det var en allmän anmärkning.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

För mig blir det bara att man skapar teknisk komplexitet, och att man ger upp friheten att spela musik på sina egna villkor, för att istället lägga allt detta i Sonos händer. Vad händer när Sonos lägger ner? Vad händer ifall Spotify eller annan musikleverantör skulle dra sig ur Sonos eko-system?

Inga problem. Sonos högtalare kan användas med AirPlay så det går utmärkt att använda dom utan internetuppkoppling och därmed även om Sonos servrar inte är nåbara. AirPlay är inbyggt i alla Apples operativsystem och det behövs därför inget specifikt stöd från appar heller.

Med det sagt så har jag bara två stycken IKEA Symfonisk vägghögtalare till köket och är inte intresserad av Sonos andra produkter. Möjligtvis Sub Mini i framtiden för lite bättre tryck i köket.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ny dag nya problem, någon annan?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Spence hävdar att tekniska tester har visat att den gamla applikationen nu är mindre pålitlig och stabil när den används med högtalare som uppdaterats med den senaste firmware, och att en återlansering skulle göra mer skada än nytta. Men denna förklaring lämnar en rad viktiga frågor obesvarade och väcker allvarliga tvivel om Sonos ledarskaps förmåga att förutse och hantera kundernas behov.

Att företaget inte förutsåg de tekniska problem som skulle uppstå med den gamla applikationen visar på en bristande förmåga att planera och förutse konsekvenserna av sina beslut. Om Spence och hans team hade haft en djupare insikt i de tekniska utmaningarna, kunde övergången till den nya applikationen ha hanterats mer smidigt, med bättre stöd och alternativ för de användare som föredrog det äldre systemet.

Kommunikationen kring denna förändring har varit bristfällig. Användare upplever att förändringen rullades ut för hastigt, något som Spence själv har erkänt var ett misstag. Men det faktum att detta erkännande kommer först efter omfattande kritik pekar på en ledarskapskultur som snarare reaktivt hanterar problem än proaktivt förutser och adresserar dem.

Kanske mest oroande är den missade möjligheten att visa verkligt kundfokus. Istället för att aktivt söka lösningar för de användare som föredrog den gamla applikationen, framstår beslutet att överge den som ett sätt att undvika komplexitet snarare än att tillmötesgå kundernas behov. Detta underminerar förtroendet för Sonos som ett kundcentrerat företag och lämnar ett intryck av att kundernas upplevelser inte är prioriterade.

Dessutom nämnde Spence i samma Reddit AMA att tvåfaktorautentisering för Sonos-konton kommer att implementeras först efter att de grundläggande problemen i den nya applikationen har lösts. Denna långsamma implementering av säkerhetsfunktioner visar ytterligare en brist i ledarskapets förmåga att snabbt och effektivt adressera kritiska problem, vilket kan ha betydande konsekvenser för användarnas säkerhet och förtroende för varumärket.

Patrick Spences hantering av situationen kring Sonos applikationer är en kombination av missbedömningar och ineffektiva beslut som inte bara har skadat förtroendet för företaget utan också misslyckats med att leverera den kundupplevelse som Sonos användare förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Köp heller inget som kräver tillverkarens appar för de dör också till slut. Stängda ekosystem är djävulens avkomma.

Har jag nämnt dig? Det var en allmän anmärkning.

Det kanske finns bättre ställen att göra allmänna kommentarer, risken är ju annars att de som läser ditt inlägg antar det är i kontext av nyheten du kommenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

<Uppladdad bildlänk>

Har inga sådana problem alls, har du mkt "gamla" enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har inga sådana problem alls, har du mkt "gamla" enheter?

1 Sonos Arc, 1 Sub Gen 3, Sonos One, 2st Play 5:2. Så gamla tycker jag väl inte enheterna är, detta har nog aldrig hänt innan, löste sig med lite jäkelskap och omstarter av router.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

1 Sonos Arc, 1 Sub Gen 3, Sonos One, 2st Play 5:2. Så gamla tycker jag väl inte enheterna är, detta har nog aldrig hänt innan, löste sig med lite jäkelskap och omstarter av router.

Nej, inte så gamla, men du har en mer "komplex" miljö än jag, men router och nät kan ju spela in.
Får hoppas att uppdateringar löser dina problem.

Permalänk
Medlem

bytte nyligen ISP och nu hittar inte sonos appen mina ikea symfonisk längre. kan det ha något med detta att göra?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Exakt anledningen varför jag inte använder smarta högtalare hemma. Min stereo är från 1973, ljudet är sublimt.

Vilken grej. Hålla reda på appar, syncningar, firmware, fler notifieringar, sen så strular det titt som tätt också. Nej tack.

Jag har Sonos Arc och deras Sub och två ikea lampor för mitt system. Hade ingen aning om att det var problem med Sonos förrän jag såg Digital trend prata om det för några veckor sedan på youtube.

Kört detta sen 2020 och inte haft problem. Det har bara fungerat. Betydligt mer slick än min gamla denon hemmabio med B&W CM2 högtalare. Hade inte så mycket problem med den heller förutom all plats den tog.

Så väldigt nöjd med min Sonos. Väldigt trist att dom klantade sig. Men som jag förstod om du inte rör din installation och redan har konfigurerat den så berörs du minimalt av pågående problem(?).

Men ville bara poängtera, att min fungerat utan nått problem, trots firmware uppdateringar, trots appar, trots sync...

Det positiva man får med Sonos (när det fungerar vilken min gjort felfrit i över 3 år) är ju Sonos dansen man gör för att kalibrera systemet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeddan:

<Uppladdad bildlänk>

Du har nog en undermålig router tyvärr... Vad kör du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

bytte nyligen ISP och nu hittar inte sonos appen mina ikea symfonisk längre. kan det ha något med detta att göra?

Om du kör deras medföljande skräprouter så ja, då har det bara med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

<Uppladdad bildlänk>

Det vi upplever här med 4 ikea bokylla, 1 ikea lampa och 1 ikea "tavla" är att när vi kopplat de i grupper så slutar det ibland gå att spela till grupperna. spotify blir anslutet, men det kommer inget ljud. Går att komma runt genom att göra om gruppen.

Sen kraschar sonosappen ibland vid startup några gånger så att den bara stängs ned efter nån sekund.

Överlag med de problem jag set folk har verkar vi vara rätt förskonade från allvarligare fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrgrd:

Har folk som ligger kvar på S2 verkligen problem? Synd att han inte specificerade vad som inte fungerar eller är instabilt.
Jag har i alla fall inga problem alls, vänner jag känner har inga och de generella tongångarna "på internet" är detsamma.
Däremot har de ju nu börjat fimpa funktionalitet även från S2 för att tvinga in den nya applikationen och det tycker jag är lite tråkigt.

Här har det iaf vart bedrövligt, började med att appen inte hittade mitt gamla system, så var tvungen att "söka upp" mitt system igen. Sen noterade jag även att ljud-procenten var borttagen från alla ljudreglage. Sen så slutade hela kontroll-menyn av högtalarna att fungera på min sonos amp, panna left-right gjorde inget, EQ-gjorde inget, löstes av att OMINSTALLERA appen. Men värst av allt var att att min trådade sub till min AMP slutade fungera, och hela menyn för att kontrollera tredjeparts-sub var som bortblåst. Efter några veckor kom menyn tillbaka men reglagen hade ingen effekt.

Som tur är så fungerar iaf allt ovan nu, men var utan sub i två månader... Den värsta "uppdateringen" jag vart med om, jag har nog aldrig haft en uppdatering förstöra ett system så pass mycket, inte ens Microsoft har gjort mig så irriterad som jag blev av denna, å det är fanemig en bedrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du har nog en undermålig router tyvärr... Vad kör du?

Asus AX86U, känns väl som att den ska klara det?

Visa signatur